Temat: cele mierzalne dla procesów

Witam, proszę o pomoc. Co w przypadku gdy wyznaczone na początku roku cele nie są spełniane z powodów, na które nie mamy do końca wpływ lub czynników, których nie przewidzieliśmy? Nawet jak podczas monitorowania celów przez cały rok widać, że cel nie jest osiągany ale działania, które podejmujemy w tej kwestii nie są do końca skuteczne. Czy w przypadku analizy spełnienia celów dla danego procesu podczas auditu wewnętrznego w firmie, auditor wewnętrzny powinien wystawić niezgodność z powodu niespełnienia celu?
Katarzyna Szymańska

Katarzyna Szymańska inżynier jakości

Temat: cele mierzalne dla procesów

Jestem zwolennikiem podejścia, że system jest dla nas a nie my dla systemu. Idąc tym tropem zasugerowałam zmianę celu, zmianę targetu albo zmianę działań. Jeśli działania są nieskuteczne a zależy nam na osiągnięciu celu, to intuicyjnie będziemy szukać innych skuteczniejszych rozwiązań. A jeśli tego nie robimy, to znaczy, że nie identyfikujemy sie z celem. Czy w tym przypadku niezgodność coś da?. Na pewno dobrze przeprowadzona analiza niezgodności da odpowiedź na pytanie, dlaczego ktoś nie identyfikuje się ze swoim celem.Ten post został edytowany przez Autora dnia 09.01.17 o godzinie 22:10

Temat: cele mierzalne dla procesów

Dziękuję za odpowiedź. Też nie byłabym za dodatkowym auditom i niezgodnościom z powodu nie osiągnięcia celu. Jednakże obawiam się że zmiana poziomu celu może zostać odebrana w taki sposób, że ustalamy wygodniejszy dla nas poziom ponieważ nie udaje się osiągnąć założonego na początku roku. Ambitny poziom dla celu ustalono bazując na bardzo dobrych wynikach w poprzednich latach. Z nieprzewidzianych wcześniej powodów nie udało się go osiągnąć. Czy dobrym rozwiązaniem jest założenie tego samego celu na następny rok z poziomem, który ma wykazać poprawę w stosunku do roku ubiegłego oraz analiza przyczyn i podjęcie skuteczniejszych działań by cel osiągnąć w kolejnym roku? Myślę, że całkowita zmiana celu (monitorowanego przez kilka dobrych lat) nie jest dobrym rozwiązaniem, tym bardziej e w tym roku zadziało się coś negatywnego. Proszę o opinię czy dobrze postrzegam ten temat. z góry dziękuję.
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: cele mierzalne dla procesów

1.Cel można zmienić. Cele określają ludzie i nie zawsze są w stanie wszystko przewidzieć. Zatem także ludzie mogą je zmienić. Niemniej może to świadczyć o kiepskim, nieracjonalnym planowaniu, braku zasobów lub kiepskim zarządzaniu procesem. Niektórzy co kwartał dokonują korekty celów.

2.Brak osiągania celu nie jest niezgodnością. ale brak wyciągnięcia z tego wniosków. brak action planu może być niezgodnością (w automotivie JEST niezgodnością). Stworzenie action planu, ale płytkiego i nieskutecznego, brak weryfikacji skuteczności action planu może być kolejnym problemem.

3.Dla mnie jedna z ważnych kwestii przy ocenie wskaźników i celów: czy wiemy dlaczego jest źle? ale także czy wiemy dlaczego jest dobrze?

4.Pisze pani: "Ambitny poziom dla celu ustalono bazując na bardzo dobrych wynikach w poprzednich latach". I zazwyczaj w pewnym momencie trend się kończy, koniunktura odwraca, rynek nasyca itp. Nie można się za bardzo przywiązywać do "poprzednich lat". Niezależnie od trendu poprzednich lat jest pytanie - co robimy? bo jak nic nie robimy to skąd ma być wynik?
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: cele mierzalne dla procesów

Anna S.:
Witam, proszę o pomoc. Co w przypadku gdy wyznaczone na początku roku cele nie są spełniane z powodów, na które nie mamy do końca wpływ lub czynników, których nie przewidzieliśmy?
To baaaardzo powszechny przypadek i ISO wyraźnie podpowiada co zrobić: wdrożyć zarządzanie ryzykiem. Odpowiedź może być jak dla mnie jedna udoskonalić system.
Nawet jak podczas monitorowania celów przez cały rok widać, że cel nie jest osiągany ale działania, które podejmujemy w tej kwestii nie są do końca skuteczne.
Teoretycznie jasne ale co na to definicja procesu no i w kontekście następnej uwagi nie rozumiem.
Czy dobrym rozwiązaniem jest założenie tego samego celu na następny rok z poziomem, który ma wykazać poprawę w stosunku do roku ubiegłego oraz analiza przyczyn i podjęcie skuteczniejszych działań by cel osiągnąć w kolejnym roku?
??? To nie jest osiągany cel czy miernik/wskaźnik definiujący konkretne wymaganie? Do elementarza zarządzania należy wymaganie, że cele muszą być osiągalne.Jeżeli tak nie jest to świadczy to o błędnym zarządzaniu. A dlaczego bardzo często ponosi się porażki na polu zmagań z celami przykład krótkiej analizy tutaj.
Czy w przypadku analizy spełnienia celów dla danego procesu podczas auditu wewnętrznego w firmie, auditor wewnętrzny powinien wystawić niezgodność z powodu niespełnienia celu?
Niezgodność jest wtedy kiedy istnieje wymaganie i istnieją dowody na niespełnienie wymagania. Jeżeli tak jest, tak.

Istnienie niezgodności to dzień codzienny praktyki i w wielu przypadkach tragedia kiedy firma zarządzana jest metodą marchewki i kija. Co na ten temat myśleć podpowiada prof. Blikle. A jak postąpić aby wilk był syty a owca cała na tym forum chyba nikt nie podpowie, bo tutaj potrzebna jest mądrość poparta znajomością konkretnych realiów dokumentacja / ludzie.
Michał Jezusek

Michał Jezusek Starszy Inżynier
Jakości / Audytor
VDA, IATF, ISO /
Trene...

Temat: cele mierzalne dla procesów

Wracając do podstaw zarządzania, na studiach uczono mnie, aby ustalać cele zgodnie z powszechnie znaną zasadą SMART, tj. cele powinny być:

Skonkretyzowane
Mierzalne
Akceptowalne
Realne
Terminowe

Muszę przyznać, że w praktyce zasada SMART się sprawdza, szczególnie w kontekście Terminowości.

pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do