Paweł Harasim

Paweł Harasim Prokurent, Członek
Zarządu FS Favorit
Furniture, Sp. z
o.o.

Temat: Sensual planning - planowanie sensualne

„Sensual planning”, czym jest i jaką rolę odgrywa w planowaniu operacyjnym.

Zapewne wielu zdziwi pojęcie „sensual planning”, co ono oznacza, czego dotyczy i co ze sobą niesie, gdyż nigdy wcześniej się z nim nie spotkali. Otóż, mimo iż jest to całkowicie nowa koncepcja w logistyce i zarządzaniu, to jednak po zapoznaniu się z nią, wiele osób stwierdzi, że w pewnym sensie miało z nią do czynienia i pewne jej elementy nie są im całkowicie obce.
Inspiracją do ukucia terminu „sensual planning” były codzienne obserwacje sytuacji, czy też zdarzeń, których jestem aktywnym uczestnikiem jako Główny planista w jednej z największych firm w branży meblowej.
Samo planowanie jako element zarządzania polega na decydowaniu o podjęciu działań zorientowanych na wywołanie zjawisk, które nie zaistniałyby samoistnie. W przypadku łańcucha dostaw, w którym pracuję, jest to planowanie działań, które zapewnią osiągnięcie celów poszczególnych ogniw łańcucha, a tym samym osiągnięcie celów produkcyjnych i sprzedażowych całej organizacji.
Sensual planning natomiast jest uzupełnieniem tradycyjnego planowania, poprzez wykorzystanie do tego celu zarówno percepcji, jak i intuicji. W przypadku łańcucha dostaw ma to zastosowanie na poziomie poszczególnych jego ogniw. Takie podejście pozwala nam przewidzieć tzw. czarne scenariusze, które nie wynikają bezpośrednio z danych liczbowych, prognoz, czy też innych mierzalnych czynników, i tym samym umożliwia zaplanowanie skutecznych działań prewencyjnych.
„Sensual planning” znajduje zastosowanie zwłaszcza w planowaniu operacyjnym, a dokładniej w planowaniu krótkoterminowym (do trzech miesięcy), czyli w przypadku łańcucha dostaw będzie to dotyczyło planowania produkcji i zakupów na poziomie fabryk. Jednak „sensual planning”, czy jak kto woli planowanie sensualne można również wykorzystać w planowaniu taktycznym.

Jak już wcześniej wspomniałem podstawą koncepcji „sensual planning’u” jest właśnie intuicja i percepcja, a ściślej mówiąc ich wykorzystanie w procesie planowania jako niezwykle ważnego uzupełnienia. Można by pójść o krok dalej i pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie połączenie intuicji i percepcji tworzy ową koncepcję. Ściślej mówiąc chodzi tu o połączenie dwóch jakże różnych sposobów zdobywania informacji, dwóch typów osobowości, a mianowicie typu analitycznego oraz intuicyjnego. Postaram się krótko scharakteryzować oba podejścia do gromadzenia informacji.
Osobowość typu analitycznego zdobywa informacje (sensing) przede wszystkim zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem, węchem. Obserwuje, to, co dzieje się wokół niej i jest w stanie szybko rozpoznać nowe sytuacje. Koncentruje się na rzeczach realnych i aktualnych, przykładając uwagę do szczegółów, konkretnych danych popartych faktami. Osobowość taka poszukuje informacji krok po kroku, ufając własnemu doświadczeniu.
Osobowość preferująca podejście intuicyjne (Intuition) chce otrzymywać informacje w całości, koncentrując się na związkach i połączeniach między różnymi faktami. Przedstawia rozwiązania modelowe, łatwo przychodzi jej znajdowanie nowych możliwości i prezentacja innych sposobów rozwiązywania problemów. Osobowość taka koncentruje się na spojrzeniu ogólnym (tzw. big picture), będąc teoretykiem i myśląc abstrakcyjnie.
„Sensual planning” to nic innego jak połączenie tych dwóch typów podejścia do gromadzenia informacji. Najtrafniej to, czym jest „sensual planning” oddają te oto słowa:

Sensual planning to myślenie szeroko kontekstowe, wizjonerskie odpowiednio połączone ze zdrowym rozsądkiem i intuicją „starego wilka”