Krzysztof Wiśniewski

Krzysztof Wiśniewski MCSD, MCSA, MCPS,
MS; Trener IT: MOS,
C#, ASP.NET;
Softw...

Temat: Ocena szkolenia, raport z ankiet ewaluacyjnych


Obrazek

Pod adresem: www.ocenaszkolenia.pl umieściłem proste narzędzie on-line ułatwiające tworzenie w kilka minut raportów z ankiet ewaluacji szkoleń. Program jest oczywiście free. Mam nadzieję, że się Wam przyda. Chętnie posłucham uwag, w jaki sposób można je uczynić bardziej użytecznym i przyjaznym użytkownikowi.
Rafał Szczepanik

Rafał Szczepanik trener biznesu,
podróżnik,
alpinista, polarnik

Temat: Ocena szkolenia, raport z ankiet ewaluacyjnych

A ja polecę w takim razie swój formularz "Ocena szkolenia - ankieta dla uczestników" na http://HRmapa.pl. Główną zaletą jest to, że nie trzeba przepisywać ankiet z papieru do komputera, od razu wszystko jest online. Wystarczy wysłać po szkoleniu linka do uczestników, oni wypełniają ankietę online, a graficzny raport generuje się sam.
pozdrawiam
Rafał
Krzysztof Wiśniewski

Krzysztof Wiśniewski MCSD, MCSA, MCPS,
MS; Trener IT: MOS,
C#, ASP.NET;
Softw...

Temat: Ocena szkolenia, raport z ankiet ewaluacyjnych

Bardzo estetyczny serwis. Dzięki za link. Nie odmówiłem sobie przyjemności
poznania całej oferty :)

Jakkolwiek podawanie linku dla uczestników jest całkiem proste w realizacji (tak robię np. w http://www.ebadanie.com/ przy badaniach zgodnie z oceną 360 stopni), to tutaj zdecydowałem się na wprowadzanie ankiet "z ręki", bo na większości szkoleń, z którymi mam do czynienia trenerzy mają mieszane grupy - z dostępem do internetu i bez tego dostępu - (np. teamleader'zy niezbyt często korzystają z komputera) i dokumentacja papierowa po szkoleniu jest częściej przygotowywana.Krzysztof Wiśniewski edytował(a) ten post dnia 15.07.12 o godzinie 09:04
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Ocena szkolenia, raport z ankiet ewaluacyjnych

Mam pytanie Panowie.

Czy Wasze testy zostały zmierzone pod kątem rzetelności i trafności. Interesuje mnie ten wątek. Są to Wasze dzieła czy też testy przetłumaczone lub stworzone przez innych.

Miłego
Krzysztof Wiśniewski

Krzysztof Wiśniewski MCSD, MCSA, MCPS,
MS; Trener IT: MOS,
C#, ASP.NET;
Softw...

Temat: Ocena szkolenia, raport z ankiet ewaluacyjnych

Artur Kucharski:
Mam pytanie Panowie.

Czy Wasze testy zostały zmierzone pod kątem rzetelności i trafności. Interesuje mnie ten wątek. Są to Wasze dzieła czy też testy przetłumaczone lub stworzone przez innych.

Miłego
Odpowiem najprościej jak można a ponieważ nie mam pewności, którego serwisu dotyczy pytanie, więc odniosę się do obydwu. Jestem menedżerem projektów i udziałowcem w firmie, która żyje z tworzenia usług świadczonych elektronicznie głównie na rzecz HR. Jestem projektantem dedykowanych aplikacji, a oprogramowanie do obróbki ankiet oceny z ankiet ewaluacji szkoleń tak naprawdę napisałem w 2 dni i miało ono wspierać jedną z naszych zaprzyjaźnionych firm szkoleniowych w obróbce statystycznej ocen ich trenerów. Wprawdzie fizyka komputerowa, którą kończyłem traktowana była na UMK jako odłam fizyki teoretycznej, ale doświadczenia zdobywałem w laboratoriach doświadczalnych i stąd miłość do statystyki.

1. Ocena szkolenia: Mówienie o standaryzacji nie wydaje mi się w tym przypadku zasadne, bo model sprowadza się do określenia średniej, mediany ewentualnie histogramu z rezultatów. W wersji, którą używamy w firmie nakładam na to ewolucje rezultatów w czasie. W narzędzie włożyłem prosty model stosowany przez nas, ale dostosowanie dowolnego innego to kwestia 2-3 godzin.
2. Ocena 360 stopni. Oprogramowanie rozwijam od blisko 5 lat. To już w praktyce 3 wersja. Zmiany w kolejnych wynikały z potrzeb respondentów.
W narzędziu bazodanowym osadzony dziś jest model, który używamy od początku i który systematycznie był poddawany korektom. Mniej więcej raz w roku dokonywałem oszacowania średnich wyników otrzymanych odpowiedzi z ankiet, patrzyłem na rozkład wyników i w wyniku rozmów z konsultantami merytorycznymi dokonywaliśmy korekt w treści zachowań w taki sposób, by jak najlepiej odwzorować rozkład normalny dla kompetencji (15 zachowań w kompetencji) oraz tak, by uśrednić poziom wszystkich kompetencji. Innymi słowy, standaryzacja nie przebiegała na poziomie zachowań, tylko ich agregacji (to podejście poprawiało nam statystykę rozkładów odpowiedzi z ankiet; zrobienie jej dla poszczególnych zachowań obarczone byłoby większym błędem, a wprowadzenia poprawek S.-F. przy trudno określonym poziomie ufności byłoby nieuzasadnione). Oczywiście problem pojawiał się, gdy dana firma życzyła sobie innej skali ocen (np. 7); w takim przypadku wyniki nie były brane do standaryzacji.
Wydaje się, że cel udało nam się osiągnąć. Rocznie wykonujemy kilka badań w oparciu o ten model i wyniki wydają się być spójne. Pochwalę się, że korzystają z niego m.in. firmy FMCG, których reklamy codziennie emituje TV; choćby teraz prowadzimy takie badanie.
W praktyce, gros organizacji korzysta w własnego modelu, a o ich jakości trudno mi tu dyskutować. Po prostu jako programista narzędzi bazodanowych osadzam go w systemie akwizycji danych empirycznych i następnie przetwarzam dane zgodnie z potrzebami organizacji w raporcie.
Mam nadzieję, że precyzyjnie odpowiedziałem, więcej informacji mogę podać telefonicznie (numer w profilu).
Katarzyna Bogusz - Przybylska

Katarzyna Bogusz -
Przybylska
HR Consultant,
People and
Organization
Development
Expert...

Temat: Ocena szkolenia, raport z ankiet ewaluacyjnych

Pozwolę sobie dodać komentarz z punktu widzenia odbiorcy omawianych narzędzi.

Jeśli chodzi o ankiety, poza faktem, że nadal są uczestnicy szkoleń, którzy nie mają dostępu do komputerów, widzę jeszcze jedno wyzwanie - wyegzekwowanie wypełnienia ankiety od uczestników szkolenia. Działy HR i ich działania są niejednokrotnie odbierane jako generatorzy obowiązków dla pracowników. Moim zdaniem, wręczenie papierowej ankiety po szkoleniu pozwala na oszczędność czasu uczestników szkolenia, daje gwarancję wysokiej frekwencji odpowiedzi, a co za tym idzie - większą grupę respondentów jeśli chodzi o wyniki i ich rzetelność. Mówiąc o trafności tego typu ankiet - sama poszukuję jakiegoś wzorca pytań bliskiego ideałowi. Zwykle badamy satysfakcję ze szkolenia, ale bardzo interesują mnie rozwiązania umożliwiające zbadanie realnej efektywności szkoleń, więc jeśli macie Panowie jakieś rekomendacje/best practice - chętnie skorzystam.

Mówiąc o trafności i rzetelności narzędzi do oceny 360 stopni. Zgadzam się, że w 90% firmy mają swoje modele kompetencyjne, na bazie których przygotowują ankiety do takich badań. Trudno jednak weryfikować ich trafność, skoro są już zbudowane (niejednokrotnie narzucane przez centralę). A w przypadku ankiet budowanych od zera badanie rzetelności i trafności jest niezwykle trudne, bo nie bardzo jest z czym korelować wyniki takich badań. Dlatego uważam, że przeznaczenie ocen 360 jest głównym problemem. Działy HR i menedżerowie chcieliby widzieć w raportach wyrocznię, podczas gdy raport każdej 360tki jest tylko pewną sugestią i wskazówką do dalszej pracy i rozwoju pracownika będącego podmiotem badania. Osobiście jestem zwolennikiem badań 360 w postaci ipsatywnej, gdyż gwarantują według mnie największą wartość dodaną dla badanej osoby.

Następna dyskusja:

PROFESJONALNA OCENA PRACOWN...




Wyślij zaproszenie do