Edyta G.

Edyta G. menedżer -
diagnozuję i leczę

Temat: Gastronomia skorzysta na kryzysie gospodarczym?

"Gastronomia skorzysta na kryzysie gospodarczym?
Szansą dla właścicieli lokali gastronomicznych, sieci kawiarni, restauracji i barów może okazać się - paradoksalnie - pogłębiający się kryzys gospodarczy. Dużą do niedawna dynamikę wzrostu tego segmentu zaczęło ograniczać nie nasycenie rynku, a brak dogodnych lokalizacji. Teraz może się to zmienić.
Dotychczas dużym problemem w rozwoju sieci gastronomicznych był brak dobrych lokalizacji. Jednak kryzys gospodarczy, który przede wszystkim dotknął sektora finansowego, może tą sytuacje odwrócić. Wraz ze zmianą koniunktury, reprezentacyjne miejsca w miastach, które do tej pory były zajęte przez banki i różnego rodzaju firmy doradztwa finansowego, coraz częściej będą dostępne.

- W większych miastach bardziej przystępne stają się ceny wynajmu lokali w prestiżowych miejscach, czego przyczyną jest gorsza kondycja instytucji finansowych (zwłaszcza banków) będących głównymi najemcami lokali. Stwarza to możliwość otwarcia baru lub restauracji w bardzo atrakcyjnym miejscu, które zapewni większy dopływ klientów - mówi Leszek Jurczak, menadżer ds. klientów HoReCa sieci handlu hurtowego Makro Cash & Carry.

- Może w końcu centra oraz reprezentacyjne ulice mniejszych i średnich miast nie będą zamierały po godzinie 17 - dodaje Leszek Jurczak.

Wyniki badań sekrota HoReCa przeprowadzone przez Makro Cash & Carry podsumowujące rok 2008 wskazały 7,1 proc. wzrostu ogólnopolskiego rynku HoReCa w stosunku do roku poprzedniego. Ciekawe wyniki uzyskał rynek gastronomiczny w Warszawie, który stanowi aż 21 proc. rynku ogólnopolskiego - tutaj wzrost był niemal dwa razy wyższy (13,6 proc.). Pierwszy kwartał 2009 r. przynosi jednak znaczne zahamowanie rozwoju - specjaliści Makro odnotowali spowolnienie dynamiki wzrostu rynku HoReCa do około +1,5-2 proc. Taki trend ja prawdopodobniej utrzyma się w dalszej części roku."


Adam Domagała, portalspożywczy.pl