Temat: Prognozowanie sprzedaży a dystrybucja

Witam,

piszę pracę magisterską na temat metod prognozowania sprzedaży/popytu w przedsiębiorstwie dystrybucyjnym i chciałam poszerzyć trochę swoje spojrzenie na kwestię tego jak wygląda to w innych mniejszych lub większych firmach w Polsce.

Czy w działach planowania/logistyki wykorzystuje się jakieś metody matematyczne przewidywania wielkości przyszłej sprzedaży lub oczekiwanego popytu na produkt/y?
Jeśli tak - czy są to proste metody naiwne (np. średnia z ostatniego okresu) czy może bardziej skomplikowane (np. modele ekonometryczne)?
Czy firmy inwestują w oprogramowanie do prognozowania?
A może dla osiągnięcia zadowalającego efektu wystarczy tylko wiedza i doświadczenie planistów/logistyków (prognozy jakościowe)?
Może nie opłaca się inwestować w skomplikowane moduły/aplikacje do tworzenia prognoz jeśli ma się zespół dobrych ekspertów?

Z góry dziękuję za wypowiedzi osób mających doświadczenie w tej kwestii.

Pozdrawiam!