Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Newsletter POLSKA-EXPO 2010

Newsletter Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
wydanie: grudzień 2009 r.–styczeń 2010 r.


W NUMERZE:

• Grudzień kolejnym miesiącem promocji polskiej gospodarki w Chinach
Grudzień 2009 r. był kolejnym miesiącem wzmożonych działań, promujących polską gospodarkę na rynku chińskim. W ramach przygotowań do udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała wyjazd do Chin dwóch misji gospodarczych, w których udział wzięły krajowe przedsiębiorstwa z branży morskiej
i spożywczej. »

• Misja dziennikarzy chińskich do Polski »
Misja dziennikarzy chińskich, na zaproszenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, przebywała w Polsce między 6 a 12 grudnia 2009 r. Podstawowym celem tej misji było zaznajomienie dziennikarzy i chińskiej opinii publicznej z problematyką gospodarczą Polski
oraz zaprezentowanie aktualnego stanu naszych przygotowań do udziału w Światowej Wystawie EXPO 2010. »

• Natalia Partyka polskim ambasadorem EXPO 2010 w Szanghaju! »
Podczas gdy 200 krajów i instytucji międzynarodowych od wielu miesięcy przygotowuje
swoje ekspozycje na tę największą i najbardziej spektakularną imprezę w dziejach świata,
Polska wybrała właśnie Ambasadora swojego uczestnictwa w szanghajskiej Wystawie. »

• Polskie wzornictwo na wystawie w Szanghaju »
Wystawa pod nazwą Polish Design, prezentująca najnowsze osiągnięcia i trendy w polskim wzornictwie przemysłowym, odbyła się w Super Brand Mall – centrum handlowym w Szanghaju między 18 a 24 grudnia 2009 r. Wystawa ta była jednym z elementów promocji polskiej gospodarki w Chinach związanych z przygotowaniami do udziału w Wystawie Światowej EXPO 2010 w Szanghaju.

Grudzień kolejnym miesiącem promocji polskiej gospodarki w Chinach

Grudzień 2009 r. był kolejnym miesiącem wzmożonych działań, promujących
polską gospodarkę na rynku chińskim. W ramach przygotowań do udziału Polski
w Wystawie Światowej EXPO 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała wyjazd do Chin dwóch misji gospodarczych, w których udział wzięły krajowe przedsiębiorstwa z branży morskiej i spożywczej.

Celem zorganizowanej w dniach 29 listopada–5 grudnia 2009 r. misji morskiej było nawiązanie przez polskie przedsiębiorstwa współpracy handlowej z chińskimi producentami sprzętu morskiego oraz podjęcie rozmów o nowej morskiej trasie transportowej do Europy. Misja, zorganizowana przez PARP we współpracy
z Ministerstwem Infrastruktury, odwiedziła największe chińskie miasta portowe
– Szanghaj, Ningbo i Nantong.

Portowcy u portowców
Udział w misji wzięli między innymi przedstawiciele portu w Gdańsku, który dzięki otwarciu nowej bazy kontenerowej stanowi obecnie ważną alternatywę dla innych, zatłoczonych europejskich portów. Reprezentowani byli również producenci
i importerzy obiektów infrastruktury morskiej oraz jednostek pływających
i komponentów, którzy rozmawiali z chińskimi partnerami o współpracy
handlowej i możliwościach inwestycyjnych w tym sektorze.

Polscy przedsiębiorcy spotkali się z władzami Szanghaju i zarządami portów, przedsiębiorstw stoczniowych oraz producentów wyposażenia statków. Odwiedzili także największe w Azji Wschodniej targi branży morskiej MARINTEC 2009, gdzie nawiązali kontakty z branżowymi chińskimi firmami, zainteresowanymi współpracą
z partnerami europejskimi.

Zapowiedź Programu Morskiego
Grudniowa misja morska to zapowiedź szeroko zakrojonego Programu Morskiego, będącego ważnym elementem polskiego programu gospodarczego, który zostanie zrealizowany w związku z udziałem Polski w Wystawie Światowej EXPO 2010. Program Morski obejmuje między innymi zagadnienie transferu nowoczesnych technologii w przemysłach morskich, współpracę polskich i chińskich uczelni morskich, rewitalizację miast nadmorskich oraz projekt utworzenia Chińskiego Centrum Transportowo-Logistycznego w regionie Morza Bałtyckiego.

Misja przetwórców spożywczych
Między 4 a 11 grudnia ubiegłego roku w Chinach przebywała misja przedstawicieli polskich firm zajmujących się przetwórstwem spożywczym. Udział w misji wzięły m.in. firmy Mlekovita, Spomlek, Edpol i Agrofruct. Celem misji była promocja polskiej żywności na perspektywicznym i atrakcyjnym rynku chińskim, a także nawiązanie kontaktów z branżowymi przedsiębiorcami chińskimi.

Uczestnicy misji wzięli udział w spotkaniach matchmakingowych, w trakcie których nawiązali kontakty z chińskimi partnerami, a także w spotkaniach
z przedstawicielami lokalnych izb gospodarczych i stowarzyszeń zajmujących się importem, handlem międzynarodowym oraz dystrybucją żywności. Wizytę misji
w Szanghaju połączono ze zwiedzaniem targów International Trade Show for Imported Food, Wine, Beverages and Retail & Hospitality Suppliers 2009, które odbyły się w Szanghaju w dniach 4–6 grudnia 2009 r.

Polscy przedsiębiorcy branży górniczej w Chinach
Także między 6 a 12 grudnia Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA zorganizowała misję polskich przedsiębiorców z branży górniczej do Chin.

W misji, która odwiedziła Pekin oraz Chengu, stolicę Syczuanu, wzięło udział siedem firm reprezentujących polskie górnictwo: Polska Technika Górnicza, DAMEL SA, Kompania Węglowa, FAMUR SA, Kopalnia „Bolesław Śmiały”, LINTER Sp. z o.o., Fabryka Taśm Transportowych Wolbrom SA.

W Pekinie firmy spotkały się z zarządem chińskiej agencji wspierającej inwestycje zagraniczne China Investment Promotion Agency, a także ważnymi instytucjami chińskiej branży górniczej, takimi jak Główny Instytut Górnictwa w Pekinie, Chińska Izba Górnicza, China National Coal Association. Uczestników misji przyjął także Ambasador RP w Pekinie Tadeusz Chomicki.

W stolicy Syczuanu przedsiębiorcy wzięli udział w spotkaniu matchmakingowym
z firmami chińskimi. Mieli też możliwość spotkania z Wicesekretarzem Generalnym Prowincji Sichuan, W Chengdu odbyło się także spotkanie z Sichuan Coal Industry Group Limited Liability Co.

W roku 2010 branżowe misje gospodarcze polskich firm do Chin będą kontynuowane.

Misja dziennikarzy chińskich do Polski

Misja dziennikarzy chińskich, na zaproszenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, przebywała w Polsce między 6 a 12 grudnia 2009 r. Podstawowym celem tej misji było zaznajomienie dziennikarzy i chińskiej opinii publicznej z problematyką gospodarczą Polski oraz zaprezentowanie aktualnego stanu naszych przygotowań do udziału w Światowej Wystawie EXPO 2010.

Dziennikarze opiniotwórczych chińskich mediów z Pekinu i Szanghaju
(m.in. „Renmin Ribat”, „Beijing Daily”, „First Financial Daily”, Travel
Channel i Sina Education Channel) odbyli szereg spotkań w krajowych instytucjach, zaangażowanych w przygotowania programów promocji polskiej gospodarki, kultury, nauki i turystyki, które zostaną zrealizowane podczas Wystawy Światowej EXPO 2010 w Szanghaju.

Spotkania w ministerstwach
Spotkanie w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP było poświecone omówieniu
60-letniej polsko-chińskiej współpracy politycznej. Poza kwestiami współpracy
i kontaktów politycznych między krajami, szczególnym zainteresowaniem dziennikarzy, z których większość stanowiła grupa przedstawicieli mediów pekińskich, cieszyły się kwestie związane z promocją w Chinach polskiej kultury
i nauki.

Promocja polskiej kultury na rynku chińskim była przedmiotem spotkania
w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestniczyli w nim także przedstawiciele Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Biura Obchodów Roku Chopinowskiego. Omówiono m.in. planowane na rok 2010 wydarzenia, związane ze światowymi obchodami Roku Chopinowskiego.

Meeting EXPO
Podczas spotkania z Komisarzem Generalnym Sekcji Polskiej EXPO 2010 Sławomirem Majmanem, dziennikarze otrzymali szczegółową informację o celach polskiego uczestnictwa w Wystawie Światowej EXPO 2010 oraz przygotowywanych aktualnie programów promocji polskiej gospodarki, kultury, nauki i turystyki. Dziennikarze otrzymali wyczerpującą informację o realizowanych aktualnie na rynku chińskim przedsięwzięciach mających na celu promocję polskiej gospodarki – zwłaszcza na temat branżowych misji gospodarczych, które organizowane są przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości od połowy kwietnia 2009 r.

Tematyka gospodarcza
Omówieniu aktualnej sytuacji gospodarczej Polski oraz stanu polsko-chińskiej współpracy gospodarczej poświęcone było spotkanie delegacji dziennikarzy
z Rafałem Baniakiem, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Gospodarki.
Omówiono bieżący stan współpracy handlowej i inwestycyjnej oraz perspektywy rozwoju tej współpracy. Poza tym dziennikarze otrzymali szczegółowe informacje dotyczące oferowanych na poziomie centralnym i regionalnym instrumentach wsparcia finansowego dla firm zagranicznych, podejmujących działalność gospodarczą w Polsce.

W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości delegacja przyjęta została przez Prezesa PARP Bożenę Lublińską-Kasprzak. Tematyka spotkania dotyczyła realizacji przez PARP projektu EXPO 2010. Poza problematyką EXPO 2010, szczególnym zainteresowaniem dziennikarzy cieszyła się możliwość korzystania przez chińskie firmy inwestujące w Polsce ze środków strukturalnych Unii Europejskiej.

Podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury dziennikarzom przedstawione zostały założenia promocji w Chinach polskiego sektora morskiego, przygotowywanego w ramach kompleksowego programu promocji polskiej gospodarki na EXPO. Przedstawiono polski program budowy autostrad i sieci kolejowych. Dziennikarzom przekazano także informację o współpracy z firmami chińskimi w zakresie rozbudowy polskiej infrastruktury drogowej, w tym podpisanej umowie z firmą chińską na wybudowanie do 2012 r. dwóch odcinków autostrady na trasie Warszawa–Łódź.

Promocja polskiej nauki
Ważnym elementem programu misji była promocja polskiej nauki. Program promocji nauki ma zachęcić młodych Chińczyków do studiowania w Polsce. Delegacja podczas pobytu w Krakowie spotkała się z przedstawicielami
Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w Warszawie miała okazję zapoznać się z ofertą edukacyjną Akademii Leona Koźmińskiego. Dziennikarze mieli także możliwość spotkań z chińskimi studentami, którzy kształcą się w polskich ośrodkach akademickich.

Promocja regionalna była przedmiotem spotkania delegacji z przedstawicielami Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miasta Krakowa i Krakowskiego Parku Technologicznego. Spotkanie z udziałem Marka Sowy, członka Zarządu Województwa Małopolskiego, poświęcone było zaprezentowaniu atrakcyjności inwestycyjnej Małopolski. Dziennikarze zainteresowani byli ponadto planowaną
na 2010 r. misją gospodarczą pn. Invest in Małopolska, funkcjonowaniem
i finansowaniem specjalnych stref ekonomicznych oraz parków technologicznych.

Prezentacji atrakcyjności turystycznej Polski poświęcone było spotkanie w Polskiej Organizacji Turystycznej. Opinie chińskich dziennikarzy potwierdzają, że istnieje potencjalnie duże zainteresowanie Polską, w szczególności polskimi zabytkami znajdującymi się na Światowej Liście Dziedzictwa Narodowego UNESCO.


China Education EXPO

Natalia Partyka polskim ambasadorem EXPO 2010
w Szanghaju!

Podczas gdy 200 krajów i instytucji międzynarodowych od wielu miesięcy przygotowuje swoje ekspozycje na tę największą i najbardziej spektakularną imprezę w dziejach świata, Polska wybrała właśnie Ambasadora swojego uczestnictwa w szanghajskiej Wystawie.

Ten niezwykle zaszczytny tytuł otrzymała Natalia Partyka, polska pingpongistka, uczestniczka Olimpiady w Pekinie, dwukrotna mistrzyni paraolimpijska, medalistka tegorocznych Mistrzostw Europy i laureatka wielu prestiżowych wyróżnień – nie tylko sportowych.

– Z prawdziwą przyjemnością przyjęłam propozycję Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości objęcia funkcji Ambasadora polskiego projektu EXPO 2010. Cieszę się, że moje kontakty medialne w Chinach, nawiązane podczas Olimpiady
w Pekinie w 2008 r., będą mogły wesprzeć polskie działania promocyjne na rynku chińskim. Polska i Chiny mogą i powinny być ważnymi partnerami gospodarczymi,
a Światowa Wystawa EXPO 2010 będzie znakomitą platforma do dalszego rozwoju tej współpracy – mówi Natalia Partyka.

Rolą Natalii Partyki będzie aktywna promocja medialna uczestnictwa Polski
w Wystawie. W tym celu Polka kilkukrotnie pojedzie do Chin, gdzie podczas spotkań z przedstawicielami chińskich mediów promować będzie idee i cele udziału Polski
w EXPO oraz zachęcać Chińczyków do odwiedzenia Pawilonu Polski podczas sześciu miesięcy trwania Wystawy.

Więcej informacji o Natalii Partyce: http://nataliapartyka.pl.

Polskie wzornictwo na wystawie w Szanghaju

Wystawa pod nazwą Polish Design, prezentująca najnowsze osiągnięcia i trendy
w polskim wzornictwie przemysłowym, odbyła się w Super Brand Mall – centrum handlowym w Szanghaju między 18 a 24 grudnia 2009 r. Wystawa ta była
jednym z elementów promocji polskiej gospodarki w Chinach związanych
z przygotowaniami do udziału w Wystawie Światowej EXPO 2010 w Szanghaju.

Celem Wystawy było nie tylko ukazanie twórczości polskich artystów i urody zaprojektowanych w Polsce przedmiotów – była ona także okazją do rozpoczęcia współpracy gospodarczej pomiędzy projektantami i przedsiębiorcami z branży wzornictwa przemysłowego obu krajów.
Jej celem było także zaciekawienie Chińczyków ofertą handlową i kulturalną Polski. Przesłanie wystawy było więc nie tylko artystyczne, ale i komercyjne. Służyły temu zorganizowane w trakcie trwania wystawy spotkania dla przedstawicieli branży, seminaria gospodarcze, a także intensywna promocja medialna tych wydarzeń.

Wzmacnianie tożsamości
Wystawa była jednym z wielu przejawów wzmożonej obecności Polski w Chinach przed rozpoczęciem Wystawy Światowej w Szanghaju. Idea wystawy doskonale nawiązuje do celów uczestnictwa Polski w EXPO 2010. Wzornictwo przemysłowe jest nie tylko nośnikiem wartości estetycznych, ale pozwala również na promocję znaków, symboli i tradycji stanowiących tożsamość Polski i Chin. Ułatwia identyfikację produktów z krajem pochodzenia, tym samym sprzyja intensyfikacji wymiany handlowej. W ten sposób staje się pomostem nie tylko pomiędzy szeroko rozumianym przemysłem a konsumentem, lecz przede wszystkim pomostem pomiędzy Polską i Chinami.

Promujemy najlepszych producentów
Podczas wystawy zaprezentowane zostały wyroby wielu znanych polskich firm
– producentów cenionych w Polsce i za granicą dóbr użytkowych. Zaprezentowała się np. firma Chodzież SA, od 150 lat zajmująca się produkcją najwyższej jakości porcelany.

Wyroby jubilerskie zaprezentowała firma KRUK SA. Swoje wyroby pokazały też Krośnieńskie Huty Szkła Krosno SA, których wizytówką jest szkło formowane tradycyjną metodą ręczną. Ofertę kaletniczą przedstawiła firma Batycki, eksponując kolekcję torebek z serii Amber Collection, ozdobionych bryłą bursztynu w kolorze słońca. Stanowiący główną ozdobę kolekcji bursztyn, ceniony w Chinach kamień północnych regionów Polski, symbolizuje piękno, pomyślność i dobrobyt.

Element gospodarczej promocji Polski
Wystawa to także ważny element gospodarczej promocji Polski w Chinach. Jednym z zadań, jakie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Biuro Komisarza Generalnego Sekcji Polska EXPO 2010 zamierza zrealizować w ramach udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2010, jest stworzenie w Chinach od nowa marki Polski – kraju o stabilnej gospodarce, członka Unii Europejskiej, kraju dobrej jakości produktów, wysokiego poziomu życia i miłych ludzi.

Newsletter POLSKA-EXPO 2010
wydawany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,
ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa
tel.: (+48) 22 432 82 96, faks: (+48) 22 432 86 20
e-mail: expo2010@parp.gov.pl
www: http://expo2010.com.plMarcin Nowak edytował(a) ten post dnia 21.01.10 o godzinie 19:07