J C.

J C. Niedawna katastrofa
budowlana mostu
autostradowego w
Genu...

Temat: DETETYKTYWISTYKA PROKONSUMENCKA -nowy ciekawy temat w...

Motto:

"...Czy ich chcemy, czy nie, czy widzimy w nich godnych szacunku
stróżów naszego porządku społecznego i naszego prywatnego
bezpieczeństwa, czy też uważamy ich za zło konieczne,
zagrażające ideałowi wolności człowieka – czas (...)
detektywów nadchodzi zawsze w chwili, gdy przestępstwa
przypominają nam o iluzji absolutnej wolności i o prainstynktach,
które czają się pod powłoka naszej cywilizacji i co dnia
przebijają te powłokę w tysiącu miejsc..."

Raoul Dennerstedt - motto do książki „Godzina detektywów”
Jürgena Thorwalda

http://blog.kancelaria-csp.pl/jak-wykorzystac-ustawe-o...

DETETYKTYWISTYKA PROKONSUMENCKA

Jak wykorzystać ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?
15 listopada 2012 Posted by Wojciech Celichowski under Ochrona
konkurencji, Prawo gospodarcze1 1

Małe i średnie przedsiębiorstwa bardzo często nie zdają sobie
sprawy z tego, że znajdują się w sytuacji, w której albo same
dopuszczają się aktów nieuczciwej konkurencji, albo padają
ofiarą takich aktów. Warto więc wiedzieć, jakich czynów
nieuczciwej konkurencji zakazuje ustawa, oraz w jaki sposób bronić
się lub atakować, jeżeli zostaniemy zaatakowani oskarżeniem o
dopuszczenie się czynu nieuczciwej konkurencji, bądź mamy
wrażenie, że ktoś się takiego czynu w stosunku do nas
dopuścił.

Trzeba wiedzieć, że ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
zakazuje w pierwszym rzędzie czynów, które można by pogrupować
w dwa rodzaje: rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o sobie
lub o konkurentach (w tym nieuczciwa reklama) i nieuczciwe
?podbieranie? rynku konkurentom.

Czynem nieuczciwej konkurencji będzie zarówno czyn polegający na
tym, że będzie się rozpowszechniać nieprawdziwe wiadomości o
konkurencie (że np. sprzedaje niepełnowartościowe produkty), jak
i reklamowanie własnych produktów, czy usług poprzez wskazywanie
na cechy, jakich one nie posiadają. Jeżeli wskazujemy, że
produkty spożywcze sprzedawane przez nas pochodzą z okolic
czystych i ekologicznych, a nie jest to prawda, to mamy do czynienia
z nieuczciwą konkurencją. Jeżeli reklamujemy się, że jesteśmy
najtańsi w mieście, a nie jest to prawda, to też mamy do
czynienia z nieuczciwą konkurencją. Nie wolno też oczywiście np.
powoływać się na to, że nasze towary pochodzą z konkretnej
okolicy (np. z gór), jeśli to nie jest prawda.

Bardzo częstymi przypadkami aktów nieuczciwej konkurencji są
przypadki naśladowania produktów. Niejednokrotnie wygląd czy
opakowanie produktu konkurenta przypomina nasze produkty. Problem
leży w rozstrzygnięciu, czy po prostu określonego rodzaju
produkty są do siebie podobne, ponieważ np. taka jest moda, czy
też mamy do czynienia z naśladownictwem mającym na celu
wprowadzenie klienta w błąd co do pochodzenia produktu. Są to
zagadnienia bardzo trudne, ale przecież stwierdzenie, że konkurent
podrabia nasz produkt może mieć ogromne znaczenie.

Jeśli chodzi o drugi typ czynu ? sposobem na odebranie firmie
handlowej rynku może być nakłonienie pracowników konkurenta do
zmiany pracodawcy. Oczywiście, każdy pracownik ma prawo do zmiany
pracodawcy, i może używać swoich doświadczeń i znajomości
rynku dla potrzeb nowego pracodawcy. Z drugiej strony nie wolno
nakłaniać pracowników, by odchodząc od poprzedniego pracodawcy
zabrali ze sobą dane oraz wiedzę, która jest chronioną
tajemnicą służbową przedsiębiorcy. Rzecz jest więc w sposobie,
w jaki dokonane zostanie przejście pracowników oraz w sposobie, w
jaki ci pracownicy będą kontaktowali się z klientami
dotychczasowego pracodawcy.

Nie wolno nakłaniać klientów do niewykonania czy wykonania w
sposób nieprawidłowy umów z konkurentem. Może więc być czynem
nieuczciwej konkurencji nakłonienie kontrahenta naszego konkurenta,
żeby porzucił wykonywanie zlecenia i przyjął zlecenie od nas, bo
np. oferujemy wynagrodzenie wyższe od rynkowego, a naszym celem
jest zaszkodzenie konkurentowi.

Ustawa nie zakazuje działań konkurencyjnych, zakazuje działań
nieuczciwej konkurencji. Konkurencja podlega ochronie państwa, a
jej ograniczanie jest zakazane. Nieuczciwa konkurencja właśnie
dlatego jest zakazana, że szkodzi prawdziwej konkurencji, w której
przedsiębiorcy konkurują ze sobą poprzez oferowanie lepszych i
tańszych produktów. Nieuczciwa konkurencja powoduje, że na rynku
wygrywa nie lepszy, tylko gorszy.

Warto też wiedzieć, że istnieje cały szereg uprawnień, których
osoby dotknięte nieuczciwą konkurencją mogą dochodzić przed
sądem. Poza oczywiście możliwością żądania zaprzestania
naruszania ustawy ? co może być środkiem skutecznym i bolesnym
dla nieuczciwego konkurenta, jeżeli dotyczy np. nieuczciwej reklamy
? można żądać wydania nieuczciwie uzyskanych korzyści bądź
zapłaty odszkodowania.

Procesy z nieuczciwej konkurencji mogą być długie i trudne. Warto
jednak czasem podjąć trud, by pozbyć się kogoś, kto usiłuje,
wykorzystując naszą wiedzę i nasz potencjał, uzyskać korzyści.

Oczywiście, wyżej wskazano jedynie na kilka możliwości i
problemów wynikających z ustawy. Chodziło o to, żeby pokazać,
że gdy mamy do czynienia z działaniem, jakie sami możemy
określić jako nieuczciwa konkurencja, może warto zasięgnąć
porady, czy nie jest ono naruszeniem ustawy i czy nie można by
podjąć skutecznej obrony.



Wojciech Celichowski
adwokat

Tagi: czyn nieuczciwej konkurencji, małe i średnie
przedsiębiorstwa, UOKiK, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
Wojciech Celichowski, zmowa cenowa, zwalczenie nieuczciwej
konkurencji