Temat: ekologia
Patrycja W.:
hej, pisze doktorat o coachingu, chetnie skorzystam z waszego doswiadczenia, jak bede mogla sie odwdzieczyc dajac od siebie cos w zamian to piszcie
na pierwszy rzut - ekologia, jak rozumiecie ekolgie w stosunku do "podopiecznych", klientow?
jakie sa wasze pierwsze skojarzenia, moje to przede wszystkim dobrze sformulowany cel [DSC], ale chetnie poznam inne ;)
zapraszam do dyskusji
W coachingu z wykorzystaniem NLP jakiego używam elementem DSC jest ekologia. Oznacza to "przeprowadzenie" klienta przez pytania dotyczące:
- skutków wprowadzenia zmiany w swoim życiu.
- kosztów osiągnięcia celu jaki postawił;
W praktyce osoby określające swoje cele (często wyrażane w formie życzeń - co jest osobną kwestią wymagającą rozróżnienia) tak bardzo pragną osiągnięcia danego celu, że są gotowe poświęcić DUŻE środki (czas, pieniądze, relacje) na osiągnięcie CELu. Jednak, gdy już go osiągają, okazuje się, że CEL nie był wart tak dużych kosztów jakie osoba wydatkowała.
Przykład:
Osoba chce(musi) nauczyć się angielskiego w krótkim czasie, gdyż jest jej to potrzebne w kontekście rozwoju kariery zawodowej.
W czasie pracy nad celem ssoba określa warunki, kiedy, gdzie, jak, ile potrzebuje środków do realizacji tego.
Załóżmy, że decyduje się na intensywny 3 m-c kurs 5 dni w tygodniu po pracy.
Koszty to:
- poświęcenie czasu wolnego (zainteresowań),
- brak odpoczynku,
- relacje z bliskimi (zmiana,
- nakłady finansowe.
Jeśli osoba po tym etapie nadal w takiej formie uczyć się - to oznacza, że dla niej jest to OK. Coach zadbał o ekologię klienta.
Zadaniem coacha jest skonfrontowaniem klienta (pomoc w uświadomieniu) mu tego aspektu. Jak spojrzy na swój cel i sposób w jaki go osiągnął, gdy będzie już go miał? Oczywiście jest to forma pracy mentalnej - jak to bywa w coachingu :)
Skutek wprowadzenia zmiany jest zadaniem pytania o to się stanie, gdy już zmiana zaistnieje. Zwraca to uwagę na:
Jakie mogą być negatywne skutki realizacji, osiągnięcia celu?
Dla Klienta, dla otoczenia w którym funkcjonuje?
Jakie Klient może mieć korzyści z tego, że nie osiągnie i nie zrealizuje celu?
W przykładzie powyżej:
Klient dlatego nie może się zmobilizować do nauki angielskiego, bo ważniejsze dla niego są relacje rodzinne, więc nie chce poświęcać tego czasu na naukę nawet za cenę mniejszych możliwości rozwoju kariery zawodowej. W takim przypadku warto jest wtedy szukać innych rozwiązań uwzględniających WARTOŚCI i kryteria klienta np. wyjazdowe kursy językowe na 3 tyg. etc.
Pozdrawiam,
Łukasz
Łukasz Dąbrówka edytował(a) ten post dnia 07.07.07 o godzinie 01:30