Anna Walasek

Anna Walasek Certyfikowany Coach,
Superwizor coachingu

Temat: wyzwania współczesnego rynku pracy w Polsce - raport...

W opublikowanym niedawno raporcie firma Deloitte Polska zidentyfikowała cztery główne wyzwania współczesnego rynku pracy w Polsce (A. Kaźmierczak, M. Kocur, Natura dobrej organizacji. Trendy HRM w Polsce, Raport PSZK i Deloitte, Deloitte Polska 2009):

Retencja,
Marketing wizerunku pracodawcy,
Generacja Y,
Orientacja na klienta.
Motywowanie Generacji Y – krok po kroku

Zbudowanie skutecznego systemu motywacyjnego, dostosowanego do oczekiwań pracowników nowego pokolenia, wymaga działań podzielonych na kilka etapów:

1. Badanie czynników motywujących pracowników,
2. Analiza wyników badań,
3. Konstrukcja systemu motywacyjnego,
4. Warsztaty i coaching dla menedżerów.


Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie badań dotyczących identyfikacji czynników motywujących pracowników. Badania prowadzone prze firmę doradczą Jotconsult pozwalają na poznanie czynników, które zdaniem pracowników wpływają na ich motywację, a także na wykrycie czynników motywujących i demotywujących pracowników w ich aktualnym miejscu pracy.
Nowe pokolenie pracowników wchodzących na rynek oczekuje od pracodawcy umożliwienia intensywnego rozwoju, wyzwań zawodowych, jasnej ścieżki kariery oraz równowagi pomiędzy pracą i życiem osobistym. Takie zdanie na temat Generacji Y znajdziemy w cytowanym już wcześniej raporcie Deloitte. Dodatkowo pokolenie Y, zwane złośliwie „ludźmi w klapkach” jest wyposażane w następujące cechy:

doskonała znajomość nowoczesnych technologii (Internet, telefony komórkowe, tablety, i-Pody itp.),
nastawienie na zmiany i innowacje, kreatywność,
niezależność i ambicja,
skłonność do pracy w zespole,
wysoka samoocena, jasne określanie oczekiwania,
roszczeniowa postawa wobec pracodawcy,
mniejsza (niska?) lojalność wobec pracodawcy,
duże zaangażowanie w pracę, która ich interesuje,
niechęć podporządkowania się procedurom, normom i wartościom firmowym,
duże znaczenie wizerunku firmy, w jakiej pracują,
zadaniowe podejście do pracy,
wygórowane oczekiwania płacowe.
Dla menedżerów zarządzających pracownikami GenY istotne jest, które cechy opisujące to pokolenie występują rzeczywiście wśród ich podwładnych, a jakie są jedynie obiegową prawdą lub mitem.