Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: Duanwu Jie - święto smoczych łodzi

Święto Duanwu. Duan czyli po polsku początek, a wu - w południu, a tutaj wu znaczy lato. Święto początku lata Duanwu obchodzono piątego dnia piątego miesiąca według kalendarza księżycowego. Nazywają je również świętem smoka.

Zgodnie z chińskimi wierzeniami ludowymi smok - władca żywiołu wodnego-obdarzał ludzi wilgocią. Smok hojnie zraszał dojrzewające pola tych, którzy służyli mu wiernie, a także bronił chłopów przed niezliczonymi klęskami. W hierarchii bóstw chińskich smok zajmował trzecie miejsce po bóstwach nieba i ziemi. W dniu święta smoka urządzano świąteczny karnawał na rzekach i jeziorach. Karnawałowym łódkom nadawano kształt głowy i tułowia smoka. Z łódek wrzucano do wody Zong zi-pewien rodzaj jedzenia sporządzony z kleistych gatunków koaliangu, ryżu, prosa lub kukurydzy. W ten sposób składano ofiary duchom wód.

Ulubioną rozrywką w miastach był w tym dniu "taniec smoka". Procesja tańczących niosła długi, bambusowy szkielet smoka, oklejony przezroczystym kolorowym papierem albo jedwabiem. Ruchami bambusowego smoka kierowało w czasie tańca kilkudziesięciu ludzi.Przed smokiem nieśli jaskrawo pomalowaną kulę przymocowaną na pręcie. Jeżeli odbywało się to wieczorem, wewnątrz smoka umieszczano zapalone świece, mieniące się wszystkimi kolorami tęczy.

Uważano, że smok żywi wilgocią zioła lecznicze. Dlatego w dniu święta początku lata drzwi wejściowe domów ozdabiano pachnącymi bukietami ziół. Wypełnione tłuczonymi ziołami amulety przyczepiano do warkoczyków lub przyszywano do odzieży dzieci. Na ścianach pokoi wywieszano obrazy-zaklęcia wyobrażające zagładę pięciu "głównych szkodliwych istot":
zielonej żaby,
jaszczurki,
stonogi,
pająka i
żmii.
Jako amulety służyły również wykonane z ziół lub nici naszyjniki i bransolety.

Na początku lata należało przypomnieć ludziom o tych chorobach i jadowitych gadach i owadach, które są szczególnie niebezpieczne dla człowieka.Na przykład, na dziedzińcach domów wywieszano gałęzki talaraku i piołunu.Zioła te mają bardzo nieprzyjemny zapach, który może przepędzić jadowite gady i owady i posłużyć jako odtrutka w razie ukąszenia.

Święto początku lata Duanwu wiązało się również z imieniem wielkiego chińskiego poety patriocy Qu Yuna żyjącego w III wieku przed naszą erą. Qu Yuan należał do arystokracji księstwa Chu. Za jego dzieła patriotyczne wygnano go i ponad dwadzieścia lat tułał się po obcych krajach. W roku 278 wojska potężnego księstwa Qin zagarnęły stolicę królestwa Chu. Ciężko przeżywając tę porażkę, podzielając cierpienia narodu, pełen boleści i oburzenia Qu yuan 5 maja popełnił samobójstwo, rzuciwszy się do rzeki Milo (dzisiejsza prowincja Hunan, powiat Sienjang). Odtąd każdego roku w dniu 5 maja według kalendarza rolniczego Chin, by uczcić pamięć poety, ludzie gromadzili się na brzegu rzeki Milo i rzucali do wody ryż. Aby uchronić ryż przed muchami, zawijano go przed wrzuceniem do wody w liść trzciny lub bambusa, nadając liściowi kształt trójkątnego ciasteczka. Chciano w ten sposób nakarmić mieszkającego w wodzie smoka. Uważano, że syty smok nie tknie szczątków Quyuana. Tak ludowa fantazja piętnowała sprzedajnego dostojnika Cingshanga oraz jego świtę, z winy których Quyuana wygrano ze stron rodzinnych.

W dniu, w który zginął Quyuan urządzano co roku również wyścigi łódek. Jeśli wierzyć legendzie w dniu tym mieszkańcy księstwa chu szukali na łódkach jego zwłok. W dniu święta lata bardzo rozpowszechnione są w Chinach wyścigi na "łódkach smoka". Są to długie szybkobieżne łodzie. Łódkę przystrajano różnobarwnymi chorągiewkami, mieściło się na niej od dziesięciu do dwudziestu wioślarzy. Wyścigi odbywały się przy nie milknącym łoskocie bębnów.

Do tej pory w Chinach w dniu 5 piątego miesiąca według kalendarza rolniczego Chin obchodzono te święto. Prawie każda rodzina sporządziła ciasteczko z kleistego ryżu .