Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Japońska Organizacja Handlu Zagranicznego JETRO Warszawa

Czym jest JETRO?

Japońska Organizacja Handlu Zagranicznego JETRO (ang. Japan External Trade Organization) powstała w 1958 roku jako instytucja państwowa Rządu Japońskiego, mająca działać na rzecz równowagi w japońskiej wymianie handlowej z innymi krajami świata. JETRO jest organizacją typu non-profit. W pierwszej fazie działalności JETRO Japonia, kraj o olbrzymiej nadwyżce importu, promował i wspierał swoich eksporterów. 74 zagraniczne biura JETRO zajmowały się przede wszystkim analizowaniem rynków oraz przekazywaniem informacji o warunkach i przepisach handlowych danego kraju. Stworzono w ten sposób bazę dla początkowo słabych i niedoświadczonych japońskich firm. M.in. dzięki akcjom promocyjnym i pomocy merytorycznej JETRO, z czasem firmy te mocno stanęły na nogach.

W latach siedemdziesiątych otwarto biura JETRO w Polsce (1975 r.), Czechosłowacji, Rumunii i na Węgrzech. Od roku 1993 specjalny budżet przydzielono programom współpracy na rzecz popierania przemysłu i handlu w krajach rozwijających się. Programy objęły m.in. wymianę osobową i szkolenie kadr, współpracę technologiczną, organizację wystaw, serwis informacyjny.

Handel zagraniczny Japonii wykazuje obecnie wielką przewagę eksportu. JETRO wspierane przez znacznie rozszerzony w 1990 roku pro-importowy budżet Japonii, założyło swoje biura w każdej z pięćdziesięciu prefektur swego kraju. Służą one jako baza promocji importu do Japonii oraz umiędzynarodowienia lokalnej gospodarki. Ponadto JETRO dysponuje różnymi możliwościami pomocy dla firm zainteresowanych japońskim rynkiem, jak liczne publikacje, opracowania rynkowe i prawne, katalogi firm, komputerowe bazy danych potencjalnych eksporterów oraz potencjalnych importerów, kompletnie wyposażone biura do użytku przez zagranicznych eksporterów w głównych miastach Japonii - Centra Wspierania Biznesu - i inne, świadczone bezpośrednio przez lokalne biura JETRO. Większość pomocy udzielanej przez JETRO jest bezpłatna.

Obecnie JETRO posiada 38 biur lokalnych w Japonii oraz 73 biura w 55 krajach świata, w tym 20 biur w 17 krajach w Europie.

Działalność JETRO Warszawa

JETRO (Japońska Organizacja Handlu Zagranicznego) - jest semi-rządową organizacją stworzoną przez rząd japoński w 1958 r., która skupia się na obustronnej promocji handlu i inwestycji pomiędzy Japonią i resztą świata.

Celem działalności JETRO Warszawa jest zachęcanie i wspieranie polskiego biznesu z Japonią, jak również promowanie polskiego eksportu do Japonii oraz japońskiego importu do Polski. JETRO Warszawa wspiera również inwestycje zarówno do, jak i z Japonii, a także stara się rozwijać współpracę przemysłową oraz zapewniać przepływ informacji gospodarczej pomiędzy Polską i Japonią.

JETRO Warszawa jest jednym z głównych źródeł informacji o handlu i inwestycjach japońskich w Polsce. Dlatego też, niezależnie od charakteru prowadzonego biznesu, jeśli są Państwo zainteresowani nawiązaniem kontaktów handlowych z Japonią, JETRO Warszawa służy radą i informacjami na temat japońskiego rynku.

Dla japońskich firm i instytucji JETRO Warszawa jest jednym z głównych źródeł informacji nt. polskiej gospodarki. W celu przybliżania stronie japońskiej sytuacji ekonomicznej oraz warunków do inwestowania w Polsce, na bieżąco przygotowujemy analizy ekonomiczne oraz raportów nt. polskiej gospodarki oraz monitorujemy stan inwestycji japońskich w Polsce (opracowania wyłącznie w języku japońskim). Dodatkowo pomagamy firmom japońskim w wyszukiwaniu partnerów w Polsce, wspieramy organizację misji przyjazdowych, aranżację spotkań, delegacji, targów, rozmów handlowych itp.

Organizujemy także, często we współpracy z innymi europejskimi oddziałami JETRO oraz polskimi instytucjami:

- misje
(ostatnia misja - wrzesień 2005, informacyjno-doradcza współpraca z Krajową Izbą Gospodarczą przy organizacji misji handlowej polskich firm do Japonii);

- targi poza Japonią
(np. JCBE - JAPANESE COMPONENT BUYERS EXHIBITION. Targi organizowane przez JETTRO na całym świecie. Wystawiają się na nich firmy z japońskim kapitałem zainteresowane kupnem części i materiałów od lokalnych dostawców. 23 listopada 2005.r po raz pierwszy organizowane również w Polsce, we Wrocławiu);

- targi w Japonii
(jako organizator lub współorgnizator JETRO wspiera udział zagranicznych firm w targach na terenie Japonii np. poprzez oferowanie niższych opłat za udział, jesli zagłoszenie uczestnictwa będzie dokonane przez lokalne biuro JETRO, tak jak w przypadku np. targów biotechnologii Global Venture Forum 05-BIO, Osaka, 12-13 września 2005r. )

- seminaria inwestycyjne
(organizowane wielokrotnie we współpracy z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych zarówno w Japonii jak i Europie, w centrach JETRO w Londynie i Dusseldorfie);

- spotkania konsultacyjne dla polskich firm;

- spotkania z japońskim językiem handlowym.

Wcześniejsze przedsięwzięcia:
- program SPEED - Special Project for Promoting East European Economies Development (zakończony).
Program SPEED realizowano w latach 1993-2002 i składał się z elementów, których część JETRO realizuje nadal pod innymi nazwami:
Wysyłanie do Japonii misji gospodarczych. Misje mają za zadanie promocje polskiego przemysłu, oraz przeprowadzenie badań rynku japońskiego. Członkami misji mogą zostać przedstawiciele polskich firm szczególnie zainteresowanych nawiązaniem kontaktów handlowych z Japonią oraz przedstawiciele organizacji gospodarczych, reprezentujących interesy grup firm.
Przyjmowanie w Polsce japońskich specjalistów. Specjaliści z danej branży wizytują polskie zakłady, i zależnie od zapotrzebowania udzielają porad technologicznych, logistycznych itp. Wskazują, na co zwracają szczególną uwagę japońscy przedsiębiorcy, zanim zdecydują się na nawiązanie współpracy.
Organizowanie seminariów. Wykorzystując pobyt w Polsce specjalistów, organizuje się seminaria dla zainteresowanych firm polskich, podczas których podejmowane są tematy dotyczące przede wszystkim kontroli jakości, trendów technologicznych, kierunków ekspansji firm japońskich.
Finansowanie udziału w specjalistycznych targach w Japonii. Podczas pierwszych czterech lat realizacji programu skupiono się na przemyśle żywnościowym, toteż dzięki JETRO, Ministerstwu Współpracy Gospodarczej z Zagranicą oraz Ministerstwu Rolnictwa i Gospodarki żywnościowej, grupa firm polskich czterokrotnie wzięła udział w największych międzynarodowych targach żywnościowych w Japonii - FOODEX JAPAN. Efektem jest nawiązanie długoterminowych kontraktów na dostawy do Japonii m.in. polskich dżemów, soków i alkoholi. Następnie program objął branże kolejno: części elektronicznych, mebli, części samochodowych. W latach 2000 i 2001 zorganizowano wielkie Polskie Wystawy na targach International Furniture Fair Tokyo.

- Katalog Polskiej Myśli Technicznej
W roku 2001 japońskie Ministerstwo Gospodarki, Przemysłu i Handlu (za pośrednictwem JETRO) wraz z polskim Ministerstwem Gospodarki podjęły wspólne przedsięwzięcie - stworzenie katalogu polskich instytutów i osrodków badawczo - rozwojowych. Zadaniem katalogu, wydanego w formie bazy danych na mini-CD, jest danie firmom japońskim dostępu do informacji o polskich badaniach i instytutach w branży software'u oraz nowych materiałów - z nadzieją na zawiązanie polsko-japońskich wspólnych projektów.

http://www.jetro.go.jp/poland/jetro/info/index.htmlMarcin Nowak edytował(a) ten post dnia 13.09.08 o godzinie 01:40