Marcin Nowak

Marcin Nowak Handel B2B

Temat: Li Ka-shing, szef konglomeratu Hutchison Whampoa z...

Joost dostał 45 mln od inwestorów

vad,Reuters 2007-05-11,

Telewizja internetowa Joost pozyskała pieniądze na rozwój od mediów oraz funduszy inwestycyjnych.

Joost to projekt Niklasa Zennstroma i Janusa Friisa, którzy stworzyli Skype'a. Nad swoją bezpłatną telewizją internetową pracują już od roku, ale do tej pory inwestowali tylko własne pieniądze. W tym tygodniu udało im się pozyskać pierwsze fundusze z zewnątrz - 45 mln dol. Wśród inwestorów, którzy odważyli się wesprzeć Joost, jest Li Ka-shing, szef konglomeratu Hutchison Whampoa z Hongkongu. Ten prawie 80-letni miliarder jako jeden z pierwszych zaczął inwestować w internet oraz budowę sieci telefonii 3G, co przyniosło mu przezwisko Mister Broadband. Li Ka-shing nie będzie pasywnym inwestorem, pomoże internetowej telewizji w zakupach programów od nadawców i producentów w Chinach oraz w całej Azji.

Pieniądze na Joost wyłożył również Index Ventures - największy w Europie fundusz inwestycyjny specjalizujący się w spółkach internetowych, który - podobnie jak azjatycki magnat - wcześniej inwestował w Skype'a. - Spędziliśmy wiele czasu, analizując model funkcjonowania Joosta, żeby upewnić się, że działa on we współpracy z producentami programów, a nie przeciwko nim - mówi Danny Rimer, partner z Index Ventures. Obok tego funduszu najwięcej pieniędzy wyłożył inny fundusz Sequoia Capital znany z tego, że wcześniej w swoim portfelu miał akcje takich spółek, jak Apple, Google, Yahoo czy YouTube. Wśród inwestorów są również spokrewnione ze sobą spółki medialne - holding Viacom (właściciel m.in. wytwórni Paramount Pictures) oraz stacja CBS. Każdy z pięciu inwestorów objął mniejszościowe udziały w Joost.

- To pokazuje, jak dużym zaufaniem cieszy się Joost - oświadczył Janus Friis, współzałożyciel Joosta. Pozyskane środki spółka chce przeznaczyć na wejście na nowe rynki, rozbudowę swojej strony internetowej w innych językach oraz wprowadzenie nowych usług. W większości krajów Joost wciąż działa w wersji testowej. W zeszłym tygodniu spółka wystartowała oficjalnie na Wyspach Brytyjskich. W jej ofercie jest 150 kanałów.

vad, Reuters