Michał
Stopka
Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl
Temat: Pięć sił Portera
Witam serdeczniePoniżej pierwszy z artykułów na temat "pięciu sił Portera", który umieściłem na moim blogu o analizie fundamentalnej i kreowaniu wartości firmy. Mam nadzieję, zę przyczyni do Twojego sukcesu:-)
Pozdrawiam Michał Stopka
http://michalstopka.pl
Analiza pięciu sił Portera jest ciekawą koncepcją analizy branży, w której działa dana firma. Dzięki modelowi Portera można zbadać atrakcyjność danego sektora z punktu widzenia obecnych i przyszłych inwestorów. Modelem tym można też starać się wyjaśnić wysokość marż w danej branży, czyli innymi słowy rentowność spółki.
Porter wskazuje następujące czynniki, które wpływają na atrakcyjność branży:
-Siła oddziaływania dostawców i możliwość wywierania wpływu przez nich na daną firmę
-Siła oddziaływania odbiorców i możliwość wywierania wpływu przez nich na daną firmę
-Siła walki konkurencyjnej w danym sektorze
-Groźba wejścia nowych konkurentów
-Groźba wejścia na rynek substytutów
Atrakcyjność sektora jest tym mniejsza im większa jest siła odbiorców i dostawców, im większa możliwość wejścia nowych konkurentów oraz pojawienia się substytutów oraz dodatkowo im większa jest walka konkurencyjna pomiędzy firmami.
Siła dostawców i odbiorców:
Pozycja danej firmy względem dostawców i odbiorców zależy od:
-Relacji podaży i popytu na dany produkt (jeżeli popyt na dany produkt przewyższa podaż, mamy do czynienia z rynkiem producenta i wtedy jego siła przetargowa jest większa. W przeciwnym wypadku, gdy podaż przewyższa popyt mamy do czynienia z rynkiem klienta)
-Stopnia koncentracji sektora dostawcy w porównaniu z sektorem odbiorcy (im wyższa koncentracja tym większa siła dostawcy, np. bank-klient indywidualny)
-Uzależnienia jakości produktu końcowego od jakości komponentów dostarczanych przez dostawcę (im większe uzależnienie tym większa siła, np. mikorprocesory w komputerach)
-Monopolu dostawcy lub odbiorcy (spowodowanego np. dominacją w sektorze czy też niepowtarzalnością technologiczną, użytkową wyrobu).
-Dużego udziału dostawcy w kosztach odbiorcy (z jednej strony umacnia pozycję dostawcy ale z drugiej zwiększa ryzyko nacisków na obniżenie ceny, gdyż nawet mała obniżka kosztów może znacznie zwiększyć zysk odbiorcy)
-Kosztu zmiany dostawcy lub klienta ( wiąże się to np. z utratą częśći rynków zbytu, czy też kosztami poszukiwania nowych dostawców lub odbiorców, zazwyczaj subiektywna ocena tego kosztu jest wyższa od rzeczywistego)
-Możliwości integracji poziomej (czyli możliwość wytwarzania przez dostawcę wyrobu finalnego lub też rozpoczęcie produkcji danego materiału czy komponentu przez odbiorcę, np. eliminacja hurtowników, gdy producenci sami budują swoją sieć sprzedaży lub detaliści nawiązują bezpośrednie kontakty z producentami)
Według autorów książki “Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” analiza obecnej i przyszłej siły dostawców i odbiorców jest bardzo ważną częścią analizy sektora. Dzięki temu firma może zlokalizować czynniki powodujące koszty i zyski przedsiębiorstwa oraz wydzielić strategicznych dostawców i klientów a przez to określić w jakim zakresie mogą się oni przyczynić do sukcesu lub porażki strategii firmy w przyszłości.
Dodatkowo można zidentyfikować przyszłe źródła zagrożeń ze strony dostawców oraz odbiorców (np. zrezygnować z nich) i znaleźć takich partnerów, którzy przyczynią się do rozwoju firmy.
Opis kolejnych ”sił” Portera w następnym artykule.
Na podstawie:
“Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”; Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003