Michał Stopka

Michał Stopka Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl

Temat: Pięć sił Portera

Witam serdecznie

Poniżej pierwszy z artykułów na temat "pięciu sił Portera", który umieściłem na moim blogu o analizie fundamentalnej i kreowaniu wartości firmy. Mam nadzieję, zę przyczyni do Twojego sukcesu:-)

Pozdrawiam Michał Stopka
http://michalstopka.pl

Analiza pięciu sił Portera jest ciekawą koncepcją analizy branży, w której działa dana firma. Dzięki modelowi Portera można zbadać atrakcyjność danego sektora z punktu widzenia obecnych i przyszłych inwestorów. Modelem tym można też starać się wyjaśnić wysokość marż w danej branży, czyli innymi słowy rentowność spółki.

Porter wskazuje następujące czynniki, które wpływają na atrakcyjność branży:

-Siła oddziaływania dostawców i możliwość wywierania wpływu przez nich na daną firmę

-Siła oddziaływania odbiorców i możliwość wywierania wpływu przez nich na daną firmę

-Siła walki konkurencyjnej w danym sektorze

-Groźba wejścia nowych konkurentów

-Groźba wejścia na rynek substytutów

Atrakcyjność sektora jest tym mniejsza im większa jest siła odbiorców i dostawców, im większa możliwość wejścia nowych konkurentów oraz pojawienia się substytutów oraz dodatkowo im większa jest walka konkurencyjna pomiędzy firmami.

Siła dostawców i odbiorców:

Pozycja danej firmy względem dostawców i odbiorców zależy od:

-Relacji podaży i popytu na dany produkt (jeżeli popyt na dany produkt przewyższa podaż, mamy do czynienia z rynkiem producenta i wtedy jego siła przetargowa jest większa. W przeciwnym wypadku, gdy podaż przewyższa popyt mamy do czynienia z rynkiem klienta)

-Stopnia koncentracji sektora dostawcy w porównaniu z sektorem odbiorcy (im wyższa koncentracja tym większa siła dostawcy, np. bank-klient indywidualny)

-Uzależnienia jakości produktu końcowego od jakości komponentów dostarczanych przez dostawcę (im większe uzależnienie tym większa siła, np. mikorprocesory w komputerach)

-Monopolu dostawcy lub odbiorcy (spowodowanego np. dominacją w sektorze czy też niepowtarzalnością technologiczną, użytkową wyrobu).

-Dużego udziału dostawcy w kosztach odbiorcy (z jednej strony umacnia pozycję dostawcy ale z drugiej zwiększa ryzyko nacisków na obniżenie ceny, gdyż nawet mała obniżka kosztów może znacznie zwiększyć zysk odbiorcy)

-Kosztu zmiany dostawcy lub klienta ( wiąże się to np. z utratą częśći rynków zbytu, czy też kosztami poszukiwania nowych dostawców lub odbiorców, zazwyczaj subiektywna ocena tego kosztu jest wyższa od rzeczywistego)

-Możliwości integracji poziomej (czyli możliwość wytwarzania przez dostawcę wyrobu finalnego lub też rozpoczęcie produkcji danego materiału czy komponentu przez odbiorcę, np. eliminacja hurtowników, gdy producenci sami budują swoją sieć sprzedaży lub detaliści nawiązują bezpośrednie kontakty z producentami)

Według autorów książki “Analiza strategiczna przedsiębiorstwa” analiza obecnej i przyszłej siły dostawców i odbiorców jest bardzo ważną częścią analizy sektora. Dzięki temu firma może zlokalizować czynniki powodujące koszty i zyski przedsiębiorstwa oraz wydzielić strategicznych dostawców i klientów a przez to określić w jakim zakresie mogą się oni przyczynić do sukcesu lub porażki strategii firmy w przyszłości.

Dodatkowo można zidentyfikować przyszłe źródła zagrożeń ze strony dostawców oraz odbiorców (np. zrezygnować z nich) i znaleźć takich partnerów, którzy przyczynią się do rozwoju firmy.

Opis kolejnych ”sił” Portera w następnym artykule.

Na podstawie:

“Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”; Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003
Michał Stopka

Michał Stopka Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl

Temat: Pięć sił Portera

Druga część artykułu o 5 siłach Portera, dotycząca nowych konkurentów oraz substytutów znajduje się tutaj:
http://michalstopka.pl/piec-sil-portera-cz2/

Pozdrawiam
Michał Stopka

Michał Stopka Inwestor
Profesjonalny:
michalstopka.pl

Temat: Pięć sił Portera

No i wreszcie trzecia ostatnia o walce konurencyjnej wewnątrz branży oraz ciekawe podsumowanie została umieszczona tutaj:

http://michalstopka.pl/piec-sil-portera-cz3-struktura-...

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Pięć sił Portera

Przykład Analizy pięciu sił Portera dla osiedlowego sklepu z warzywami zlokalizowanego na warszawskim Żoliborzu. [ wg studentów ALK ] :) :)

Porter five forces analysis.

1) Rywalizacja w sektorze

+ Na lokalnym rynku funkcjonują trzy podmioty stanowiące konkurencję. Dwa sklepy w których asortymencie znajdują się tylko i wyłącznie warzywa oraz sklep „Danuta”.

Dwa pierwsze podmioty rywalizują ze sobą przede wszystkim w obszarze polityki cenowej. Przygotowują wiele krótkookresowych działań reklamowych mających na celu promowanie sprzedaży. Kluczową rolę w prowadzonych przez nich kampaniach odgrywają elementy marketingu rekomendacji, zwłaszcza w najatrakcyjniejszej z punktu widzenia biznesu grupie celowej 55+ (którą tworzą lokalni emeryci i renciści przekazujący sobie nawzajem informacje na temat cen ziemniaków w poszczególnych sklepach).

+Trzeci uczestnik rynku – sklep „Danuta”, jest sfokusowany na sprzedaż wyrobów alkoholowych ale krosuje sprzedaż alkoholu z warzywami. Sklep ten w wyniku wdrożenia przemyślanej strategii budowania lojalności klientów uzyskał czołowe miejsce na rynku. Świadczy o tym fakt, że codziennie rano wielu okolicznych mieszkańców czeka pod drzwiami na jego otwarcie. To wspólne oczekiwanie osiągnęło wymiar specyficznego rodzaju więzi społecznej która stanowi niewątpliwie unikalną wartość dodaną do procesu realizacji zakupów w tym sklepie.

2) Groźba nowych wejść

+ nie ma bariery wejścia na rynek żoliborskich warzywniaków osiedlowych. Znajduje się tutaj bardzo dużo łatwo dostępnych, wolnych powierzchni handlowych, które mogą być wynajęte na potrzeby prowadzenia konkurencyjnej działalności a koszt najmu takiego jest umiarkowanie niewielki. Do prowadzenie warzywniaka nie trzeba również uzyskać specjalnych państwowych zezwoleń co stanowi o tym że bariera wejścia na ten rynek jest relatywnie niska.

3) Siła przetargowa nabywców

+ Dla Klientów kluczowym czynnikiem, który wpływa na dokonanie wyboru sklepu w jakim zrealizują zakup np. marchewki jest odległość takiego sklepu od miejsca ich zamieszkania, gdyż potrzeba zaspokojenia tego typu potrzeb konsumenckich rodzi się często nieoczekiwanie np. podczas przyrządzania posiłków w domu, gdy nagle okazuje się, że do przygotowania konkretnej potrawy brakuje nam jednego ze składników. W takich nagłych sytuacjach lokalizacja warzywniaka jest więc najistotniejsza z punktu widzenia konsumenta. Cena produktu nie odgrywa tu większej roli. Warzywniak który jest przedmiotem niniejszej analizy położony jest w atrakcyjnym miejscu południowego Żoliborza w okolicy największych osiedli mieszkaniowych.

Jednakże od chwili uruchomienia w okolicy stacji metra mobilność mieszkańców Żoliborza znacznie się zwiększyła. Może to spowodować konieczność nawiązania konkurencji z dużym supermarketem kuszącym klientów agresywną polityką cenową znajdującym się w sąsiedniej dzielnicy.

Niebezpieczeństwo to jest największe wśród konsumentów z grupy wiekowej 60+, ponieważ posiadają oni prawo do bezpłatnego poruszania się środkami komunikacji miejskiej i w celu optymalizacji swoich wydatków z budżetu domowego są skłonni do zmiany swoich zachowań konsumenckich poprzez rozpoczęcie realizowania zakupów w tym supermarkecie.

4) Siła przetargowa dostawców

+ Na rynku funkcjonuje wielu dostawców warzyw jednakże możliwości negocjacyjne naszego Warzywniaka są bardzo ograniczone z uwagi na fakt że podmioty te są skupione na obsłudze dużych sieci handlowych.
W efekcie dostawcy nie nadają wysokiej rangi współpracy z małymi, osiedlowymi sklepikami.

W celu zapewnienia ciągłości sprzedaży niezbędna jest więc dywersyfikacja źródeł dostaw. I tak na przykład latem marchewki są zamawiane w gospodarstwie mieszczącym się na wschód od Warszawy, szczypiorek hodowany jest w doniczkach usytuowanych na parapetach, kalafiory są zamawiane bezpośrednio w gospodarstwie rolniczym usytuowanym gdzieś w lubuskim, a ziemniaki są składowane w piwnicy mieszczącej się pod Warzywniakiem.

5) Zagrożenie ze strony substytutów

- Jednym z zagrożeń mogących wpłynąć na zmniejszenie wolumenu sprzedaży produktów z oferowanego asortymentu jest wzrost dostępności na rynku tańszych warzyw modyfikowanych genetycznie.

Mimo, że w większości krajów europejskich jej sprzedaż jest zakazana, w Polsce po uzyskaniu specjalnej zgody możliwa jest zarówno produkcja jak i sprzedaż tego substytutu.

Istnieje więc uzasadniona obawa, że podmioty handlowe oferujące zbliżoną kategorię asortymentową zechcą konstruować swoją strategię prajsigową w oparciu o wdrożenie do sprzedaży warzyw modyfikowanych genetycznie.

Strategia biznesowa naszego Warzywniaka oparta jest na pozycjonowaniu się na rynku jako Warzywniak oferujący tylko zdrowe i naturalnie wytworzone warzywa. Jeżeli konkurencja wprowadzi żywność genetycznie zmodyfikowaną, utrzymanie tej strategii może zapewnić znakomite USP które jest już teraz szeroko komunikowane za pomocą nośników reklamowych w sklepie i za pośrednictwem lokalnego medium jakim jest pobliska tablica ogłoszeń przy wykorzystaniu chwytliwego hasła „Prosto z pola”.

Z przeprowadzonych przez nas badań fokusowych opierających się na wywiadach zogniskowanych wśród respondentów z grupy wiekowej 25-40 stwierdziliśmy, że badani konsumenci wykorzystują zakupione warzywa do przygotowywania posiłków w postaci zup. Jednakże widoczna jest już wyraźna tendencja do zastępowania tradycyjnego sposobu przygotowania tego posiłku na rzecz zastosowania substytutu, jakim bez wątpienia jest zupa w proszku.Łukasz Orłowski edytował(a) ten post dnia 13.11.10 o godzinie 16:54

konto usunięte

Temat: Pięć sił Portera

Witam,potrzebuję przykładu analizy pięciu sił Portera dla portu lotniczego Okęcie.

Temat: Pięć sił Portera

Witam, a ja potrzebuję opis siły przetargowej nabywców dla sieci aptek. Z góry dziękuję z pomoc

Temat: Pięć sił Portera

Witam mam prośbę, kto potrafi zrobić pięć sił Portera dla sklepu zoologicznego?? Proszę o pomoc .
Rafał Szrajnert

Rafał Szrajnert Doradztwo,
konsulting, coaching
i rozwój osobisty
rafalsz...

Temat: Pięć sił Portera

Bardzo podobają mi się Twoje informacje na blogu, stworzyłem podobny temat, który może ciebie zainteresować i będę wdzięczny jeśli rzucisz swoim fachowym okiem i dasz znać co o nim myślisz: https://www.rafalszrajnert.pl/model-5-sil-portera/

Następna dyskusja:

Pięć sił Portera




Wyślij zaproszenie do