Daniel Pałyga

Daniel Pałyga Inspektor Pracy,
Państwowa Inspekcja
Pracy

Temat: umowa o wzajemnym "wykorzystywaniu" pracowników

Można to ująć tak :

"Jak sporządzić protokół wypadkowy dla sprzątacza, który poszedł wykonac usługę sprzątania w innej firmie, bo mu pracodawca kazał. Załóżmy, ze sprzątacz ma właśnie 1 umowę z określeniem miejsca pracy w siedzibie pracodawcy. Więc w razie wypadku - czy to był wypadek w pracy ? (niby tak, bo pracownik wykonał prace zgodnie z poleceniem przełozonego)."
- protokół sporządza powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy. Zespół ustala czy to było w pracy, w drodze do pracy, na polecenie pracodawcy itd.

"Ale czy to znaczy, ze pracownik był w delegacji? (to wtedy byłby wypadek zrównany z wypadkiem w pracy). No i na czyje konto ten wypadek? (ja bym powiedziała, ze na konto firmy z którą pracownik ma umowę a nie na koto tej firmy w której wykonywał czynność, która zdarzyła się w chwili wypadku)."
- pojęcie delegacji jest do wyjaśnienia jeśli się rozstrzygnie czy to było pośrednistwo pracy (np. agencja zatrudnienia) czy usługi na rzecz innego podmiotu itd. Generalna zasada jest taka, iż wypadek jest opisywany i "rozliczany" przez pracodawcę głownego a nie podmiotu który "korzystał" z pracy tegoż pracownika. Istnieje wyjątek jeśli się strony porozumiały, iż pracodawca na terenie którego zdarzył się wypadek przeprowadzi postępowanie we własnym zakresie.

"Załóżmy także, że pracownik sprzątacz w ramach swoich obowiązków musi podpisywać takie listy o tym o której godzinie sprzątał i opatrywac podpisem. To czy może takie listy podpisać w obcej firmie w stosunku do której nie ma umowy i formalnie nikt go nie upoważnił?"
- to pracodawca odpowiada i prowadzi ewidenacje czasu pracy, a nie pracownik czy inny podmiot. Istnieją pewne rozbieżności w przypadku agencji zatrudnienia, ale nadal rozliczanie pracownika należy do pracodawcy "głównego". I jeśli podmiot korzystajacy z pracy danej osoby prowadzi ewidencje, co do której ani pracodawca "główny", ani pracownik nie wnosi zastrzeżeń to tak też można to uwzględniać.
Anna Dynak

Anna Dynak Area (EMEA) HSE
Manager

Temat: umowa o wzajemnym "wykorzystywaniu" pracowników

Panie Danielu dziękuję za informacje. W ostatnim punkcie nie chodziło o rejestrację czasu pracy, a o rejestrację faktu sprzątania określonego terytorium (częsty wymóg systemu HACCP)
Daniel Pałyga

Daniel Pałyga Inspektor Pracy,
Państwowa Inspekcja
Pracy

Temat: umowa o wzajemnym "wykorzystywaniu" pracowników

Fakt sprzątania też się przydaje przy ustalania czasu pracy :).

Następna dyskusja:

Umowa zlecenie, a badania i...




Wyślij zaproszenie do