Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU
Temat: Rośnie liczba wolnych strzelców
W Polsce przybywa freelancerów, którzy zamiast etatu wolą pracę na własny rachunek. Dzięki temu mogą pracować ile, gdzie i kiedy chcą, a przy tym całkiem nieźle zarabiać.Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Freelancerów 2012, którego organizatorem jest inFakt.pl oraz serwis Freelancity.pl, aż 63% polskich freelancerów pracuje do 40 godzin w tygodniu, czyli maksymalnie do 8 godzin dziennie. Kolejne 16% nie przeznacza na pracę więcej niż 50 godzin w tygodniu.
Wolny strzelec to najczęściej
grafik lub
programista,
ale taki sposób na życie wybierają też często
tłumacze,
copywriterzy czy
doradcy biznesowi.
Ponad 60% freelancerów ma wykształcenie wyższe, a dla 15% zaczęło pracować na własny rachunek już na studiach. Wolni strzelcy cenią sobie freelancig przede wszystkim za większą swobodę i elastyczność planowania swojej pracy (26%), możliwość realizowania swojej pasji (17%) i wyższe zarobki (14%).
Freelancerzy nie muszą tracić czasu i pieniędzy na dojazdy do biura - aż 73% ankietowanych przyznało, że pracuje z własnego domu czy mieszkania. Wolni strzelcy mieszkają najczęściej w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Tylko 8% freelencerów mieszka i pracuje na wsi.
Większość osób pracujących na własny rachunek jest zadowolona ze swojego obecnego dochodu. Zapytani o miesięczne zarobki najczęściej wskazują przedziały 4-6 tys. zł i 6-8,5 tys. zł netto. Aż 72% freelancerów spodziewa się wzrostu dochodu w ciągu najbliższego roku.
Jako główne przeszkody w prowadzeniu firmy freelancerzy wymieniają najczęściej biurokrację i konieczność samodzielnego pozyskiwania zleceń, wysokie koszty ZUS oraz podatki.
Wraz ze wzrostem liczby wolnych strzelców rośnie zainteresowanie coworkingiem, czyli wspólnym wynajmowaniem przez kilka lub kilkanaście osób biura, w którym mogą wykonywać swoje obowiązki. Typowy użytkownik biura coworkingowego jest zwykle mężczyzną między 26. a 30. rokiem życia z wyższym wykształceniem. Najczęściej na coworking decyduje się przedsiębiorca lub freelancer, który prowadzi działalność gospodarczą w branży IT, a nieco rzadziej w marketingu, reklamie czy public relations. Typowy coworker obsługuje małe firmy do 50 osób, działa na rynku krajowym i najczęściej jest w branży od roku do trzech lat.
źródło: hrnews.pl