Tomasz
Skinderowicz
Country Sales
Manager/Business
Development
Temat: outsourcing i wynajem opakowań transportowych
Witam wszystkich zainteresowanych tematem.Chętnie odpowiem na pytania.
Poniżej temat, który chcę przedstawić.
Argumentów przemawiających za outsourcingiem i wynajmem palet oraz różnych opakowań transportowych jest wiele, a podstawowy to brak inwestycji środków firmy w ich zakup. Opakowania wynajmowane, są przez cały czas wysokiej jakości, zawsze nadają się do użytku. Zadaniem podmiotu wynajmującego opakowania jest ciągła dbałość o najwyższej jakości stan techniczny tych opakowań, co wiąże się z naprawami lub wymianą na nowe. W przypadku, gdy firma dysponuje np. własnymi europaletami i dokonuje wymiany typu jeden za jeden, często zdarza się, że otrzymuje z powrotem palety o wiele gorszej jakości, zniszczone, itp.
Korzyścią dla klienta, która wiąże się z outsourcingiem opakowań jest brak konieczności magazynowania, można je pobrać w ostatniej chwili. Outsourcing jest szczególnie korzystny w okresach wahań sezonowych, kiedy maleje zapotrzebowanie na opakowania, nie ponosi się kosztów magazynowania pustych opakowań i administrowania nimi. Opłata jednostkowa naliczana jest dziennie, takie naliczanie opłat jest dla klienta korzystne, ponieważ płaci on za rzeczywisty czas ich użytkowania.
Na rynku europejskim działamy w branżach: chemicznej, FMCG i elektronicznej (RTV, automotive i AGD). Na zachodzie Europy nasze opakowania są także wykorzystywane do zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jednak na Polskim rynku skupiamy głównie się na obsłudze branży elektronicznej oraz chemicznej. W branży elektronicznej wykorzystywane są głównie palety o wymiarach 100x120 oraz 80x120 cm wraz z nadstawkami o wysokości 40 i 80 cm, które można łączyć na różne sposoby tworząc wyższe konstrukcje. Dysponujemy też paletami o wymiarach 140x100 cm wraz z nadstawkami. Te opakowania powstały w ostatnim czasie odzwierciedlając trend do budowy coraz większych telewizorów LCD, a więc również transportu zwiększających się rozmiarowo komponentów służących do konstruowania takich odbiorników.
Wynajem pozwala także uniknąć transportu pustych opakowań. Sprawnie działający system wynajmu powinien posiadać odpowiednią ilość punktów zbiórki. W naszym systemie obieg palet przebiega następująco: z magazynu firmy „od opakowań”, gdzie opakowania są sortowane, czyszczone i naprawiane, trafiają do magazynu dostawcy podzespołów, a później do producenta ostatecznego. W dalszej części obiegu pojawiają się następne możliwości – opakowania trafiają albo z powrotem do dostawcy albo do jednego z magazynów naszej firmy, w szczególności wtedy, gdy ulegną uszkodzeniu bądź jest ich nadmiar. Opakowania od producenta finalnego mogą trafiać również do centrów dystrybucyjnych, a następnie do magazynów naszej firmy, gdzie ponownie są sortowane, czyszczone i naprawiane. Stąd mogą ponownie wejść w obieg.
Klient pobiera palety z magazynu i od tej chwili zaczyna płacić czynsz wynajmu przykładowo za samą paletę. Następnie po dostarczeniu towaru w miejsce docelowe zdaje palety do magazynu albo przekazuje innej firmie funkcjonującej w systemie. Od tego momentu przestaje ponosić koszty i nie jest już odpowiedzialny za wysłane do odbiorcy palety. Jeśli chodzi o system kontroli, każdy klient ma dostęp za pośrednictwem Internetu do raportów informujących o ilości pobranych i zdanych palet oraz nadstawek w określonym czasie. Na wystawianych, w cyklu miesięcznym, fakturach rozliczane są dni wynajmu opakowań w ostatnim miesiącu oraz, dodatkowo, następuje automatyczne rozliczenie dni wynajmu z poprzednich okresów nie ujętych w poprzednich fakturach. Takie dodatkowe rozliczenia zwiększają lub zmniejszają wartość usługi wynajmu zapewniając jednocześnie przejrzystość opłat za transfery opakowań transportowych.