Temat: Od początku

Wydaje mi się, że aby sprawnie rozwiązywać problemy to człowiek powinien wprawiać się w tym działaniu od początku życia.
Np. dziecko nawet gdy nie mówi, to wodzi oczami za rodzicami i chcąc nie chcąc zapamiętuje jak oni się zachowują. Albo przy wspólnych zabawach (w domu lub przedszkolu) można je organizować tak aby widziało korzyści w pracy indywidualnej lub zespołowej. Czyli tak jak wiele innych umiejętności dziecko opanowuje je nie wiedząc, że rozwiązało jakiś problem lub postępowało wg jakiejś metody aby uzyskać efekt.

Czyli pierwszy etap w nauce rozwiązywaniu problemów powinien następować jak najwcześniej w życiu człowieka. To jest pierwszy poziom na którym można budować następne.
Maciej Wojewódka

Maciej Wojewódka analityk, manager,
badacz, organizator,
uhonorowany za kr...

Temat: Od początku

Zgadzam się. Nawet złożyłem m . in. w tej sprawie petycję do Pani Minister Edukacji Narodowej, w której - w punkcie 5 postulowałem wprowadzenie do podstawy programowej elementów rozwijających kompetencje uczniów z zakresu inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz kreatywność
https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/84.-petyc...Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.09.17 o godzinie 14:08

Temat: Od początku

Faktycznie całkiem świeża inicjatywa. Niestety obecne działania władz koncentrują się na zmianach osobowych (pewnie w dużej części słusznie gdy "starzy" zapominają się posunąć i przygotować miejsca zarządcze i twórcze "młodym") a o postęp merytoryczny nie zahaczają.

A ja pod: http://lca.szkolazklasa.pl/197.xml znalazłem:
"
Nauczanie metodą rozwiązywania problemów - (PBL - Problem Based Learning) jest jedną z najefektywniejszych metod nauczania. Warto ją znać podejmując z uczniami autentyczne działania w szkole i jej otoczeniu.
Nie dajmy się zwieść nazwie PBL. W tej metodzie nie chodzi o rozwiązywanie problemów w nauczaniu i radzenie sobie z trudnościami jedynie w uczeniu się. Nie każde pytanie i zagadnienie omawiane na lekcji można potraktować jako problem do rozwiązania.
Problem istnieje wtedy, gdy po pierwsze wiadomo, co się chce osiągnąć, a po drugie są ograniczenia i przeszkody w dochodzeniu do celu.
"
Grupa organizacji pozarządowych zorganizowała akcję nauczania 3 umiejętności otwartą dla wszystkich szkół.
"
Dlaczego LEGO? (Czytam)
Czytanie ze zrozumieniem to według wielu podstawowa umiejętność, jaką szkoła ma dać swoim wychowankom. Tymczasem z badań porównawczych wiemy, /.../
Dlaczego COGITO? (Myślę)
Myślenie twórcze, krytyczne i naukowe w XXI wieku nie jest już domeną naukowców czy artystów, staje się warunkiem życiowego powodzenia. Od ucznia, studenta, pracownika, menadżera wymaga się samodzielności w myśleniu i działaniu, gotowości do zmian, ciągłego uczenia się /.../
Dlaczego AGO? (Działam)
Działanie obywatelskie, społeczne. Edukacja nie może ograniczać się do rozwijania sprawności podporządkowanych indywidualnej karierze. Solidarność - kiedyś przedmiot naszej dumy i tożsamości - staje się powoli pojęciem historycznym. Szkoła musi rozwijać wrażliwość społeczną, umiejętność współpracy /.../
"
Jak czytam w akcji latach 2004-2005 brało udział 1130 szkół. Program się zakończył.

Czyli w naszym kraju są grupy osób chcące uczyć się (i uczyć innych) porządkowania rzeczywistości. To wg mnie akcent optymistyczny. :)



Wyślij zaproszenie do