Krzysztof F.

Krzysztof F. takie tam....

Temat: statut stowarzyszenia

Czy taki zapis w statucie stowarzyszenia do którego należą
podmioty gospodarcze nie mające osobowości prawnej , osoby prawne
(ngo i samorządy terytorialne) jest zgodny z prawem.
1. Członkiem zwyczajnym LGD może być:
a) osoba fizyczna która:
o działa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich lub wyrazi na piśmie
deklarację takiego działania;
o uzyska i przedstawi pisemne rekomendacje szerszych grup
społecznych, w tym niesformalizowanych, przy czym liczba
rekomendacji nie może być mniejsza niż 20.
o złoży deklarację członkowską.
b) osoba prawna, w tym jednostka samorządu terytorialnego, która
przedstawi uchwałę organu stanowiącego, zawierającą:
o deklarację przystąpienia do LGD,
o deklarację działania na rzecz Rozwoju obszaru objętego LSR,
o wskazanie osoby reprezentującej osobę prawną w LGD. Jka się to ma do zapisu :
§ 1
Lokalna Grupa Działania ZIELONE BIESZCZADY, zwana dalej LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. LGD działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.


Moje wątpliwości budzi zapis o 20 rekomendacjach dla osób
fizycznych prowadzących firmy. Przecież ja jako osoba fizyczna
reprezentuję siebie (swoją firmę ) a nie szersze grupy
społeczne.Pełna treść statutu tutaj :
http://www.czarna.bip.info.pl/dokument.php?iddok=527&s...
Proszę o odpowiedź
Sylwia Kwapisz

Sylwia Kwapisz Prawnik, Inspektor
ochrony danych

Temat: statut stowarzyszenia

Witam,
Napisał Pan, że reprezentuje Pan siebie i swoją firmę i wątpliwości budzą w Panu wymagania statutowe dotyczące 20 rekomendacji - ale rekomendacje nie znaczą tego samego co reprezentacje. Jeśli mogę Panu zasugerować, to wiem z doświadczenia, że lepiej jest uważniej przeczytać dokumenty źródłowe. Z pewnością, po głębszym wczytaniu, wymagania dla członków zwyczajnych nie są aż tak ograniczone.
Pozdrawiam,
Krzysztof F.

Krzysztof F. takie tam....

Temat: statut stowarzyszenia

Ma Pani rację z rekomendacjami ale ...
art 15.1 ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007r.),mówi :
"Lokalna grupa działania działa, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1698/2005, jako stowarzyszenie posiadające osobowość prawną.
2. Do tworzenia i działania lokalnych grup działania stosuje się przepisy o stowarzyszeniach, z tym że:
1) członkiem zwyczajnym lokalnej grupy działania mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, w tym jednostki samorządu terytorialnego;
Tyle przepis szczególny.Niestety nie mogę znaleźć nigdzie tego rozporządzenia. Życie wygląda tak ,że na terenie działania LGD istnieje ok. 20 podmiotów (w tym samorządów) o których mowa w kontrowersyjnym dla mnie punkcie. Wynika z tego ,że aby zostać czlonkiem stowarzyszenia i ci za tym idzie móc decydować na co zostaną wydane środki unijne (spore)trzeba uzyskać rekomendacje od... wszystkich członków stowarzyszenia posiadających osobowość prawną . Tymczasem program Leader+ zakłada trójsektorowość działań na równych prawach a nawet zastrzega ,że we władzach nie może zasiadać więcej niż 49% przedstawicieli samorządów.
Z dobrodziejstw Leadera+ korzystać będą mogli też przedsiębiorcy-członkowie Stowarzyszenia rodzi się więc wątpliwość ,że do dobrodziejstw wynikających z przynależności do Stowarzyszenia korzystać będą mogli wybrańcy namaszczeni przez samorządy i stowarzyszenia w większości powstałe w celach wyborczych .
Nie jestem prawnikiem i być może z tego względu jest to dla mnie niezrozumiałe ale jeśli członkowie mają mieć równe prawa to dlaczego od jednych wymaga się rekomendacji a od innych nie?
Nie można uznać faktu ,że stowarzyszenia i samorządy w samej istocie reprezentując ogół mieszkańców czy też jakąś jej część mają jednocześnie rekomendacje bo "rekomendacje nie znaczą tego samego co reprezentacje".
Moim zdanie skoro przepis cytowany na początku nie faworyzuje żadnej z grup a jednocześnie wskazuje na wyjątek( w ustawie o stowarzyszeniach osoby prawne nie mogą być członkami zwyczajnymi)to nieuprwanione jest wymaganie od osób fizycznych akurat 20 rekomendacji.
Byłbym wdzięczny za pochylenie się nad problemem.Krzysztof F. edytował(a) ten post dnia 18.03.08 o godzinie 22:20
Krzysztof F.

Krzysztof F. takie tam....

Temat: statut stowarzyszenia

Znalałem rozporządzenie
ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) nr 1698/2005
z dnia 20 września 2005 r.
w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Artykuł 62
Lokalne grupy działania
1. Partnerskie podejście rozwoju lokalnego jest realizowane
przez lokalne grupy działania spełniające następujące warunki:
a) muszą one oferować zintegrowaną lokalną strategię
rozwoju opartą przynajmniej na elementach określonych
w art. 61 li. a)—d) i g) oraz być odpowiedzialne za jej
realizację;
b) muszą składać się z grupy już zakwalifikowanej do
inicjatyw Leader II (1) lub Leader+ (2), lub zgodnie
z podejściem Leader, albo być nową grupą reprezentującą
partnerów z różnych lokalnych sektorów społecznoekonomicznych
na danym terytorium. Na poziomie
podejmowania decyzji partnerzy ekonomiczni
i społeczni, jak również inni przedstawiciele społeczeństwa
obywatelskiego, tacy jak rolnicy, kobiety wiejskie,
młodzi ludzie oraz ich stowarzyszenia, muszą stanowić
przynajmniej 50 % składu partnerstwa lokalnego;
c) muszą wykazywać się zdolnością do określenia
i wdrażania strategii rozwoju dla obszaru.
2. Instytucja zarządzająca zapewnia, aby lokalne grupy
działania wybrały podmiot prowadzący sprawy administracyjne
i finansowe, zdolny do administrowania środkami
publicznymi i zapewnienia zadowalającego funkcjonowania
partnerstwa, albo zrzeszyły się w prawnie ukonstytuowanej
wspólnej strukturze, której skład gwarantuje zadowalające
funkcjonowanie partnerstwa oraz zdolność do administrowania
środkami publicznymi.
3. Obszar objęty strategią jest spójny i oferuje wystarczającą
masę krytyczną pod względem zasobów ludzkich, środków
finansowych i ekonomicznych do wsparcia wykonalnej
strategii rozwoju.
4. Lokalne grupy działania wybierają projekty, które mają
być finansowane w ramach strategii. Mogą również wybierać
projekty współpracy.
i art 61
Artykuł 61
Definicja podejścia Leader
Podejście Leader obejmuje przynajmniej następujące elementy:
a) lokalne strategie rozwoju dotyczące prawidłowo zidentyfikowanych
obszarów wiejskich o zasięgu mniejszym
niż regionalny;
b) lokalne partnerstwa publiczno-prywatne (zwane dalej
„lokalnymi grupami działania”);
c) oddolne podejście z kompetencjami decyzyjnymi po
stronie lokalnych grup działania w sprawie opracowywania
i wdrażania lokalnych strategii rozwoju;
d) wielosektorowe projektowanie i wdrażanie strategii
oparte na interakcji pomiędzy uczestnikami
i projektami z różnych sektorów gospodarki lokalnej;
e) wdrażanie podejść innowacyjnych;
f) wdrażanie projektów współpracy;
g) tworzenie sieci partnerstw lokalnych.Krzysztof F. edytował(a) ten post dnia 18.03.08 o godzinie 22:33



Wyślij zaproszenie do