Temat: Zagrożenia i korzyści wynikające z posiadania jednego...
Kamil M.:
Proszę o opinie i pozdrawiam.
Tu nie da się łatwo udzielić odpowiedzi i wszystko jest zależne od wielu obiektywnych okoliczności.
Jeśli firma realizuje przewozy na wielką skalę to czasem jeden operator może nie mieć możliwości ich realizacji, bo przecież obsługuje także innych klientów. Odmowa realizacji pewnego zlecenia nie musi być efektem niechlujstwa Pańskiego kontrahenta, jego złośliwości lub innych dyskusyjnych przyczyn, lecz może wynikać z przesłanek obiektywnych.
Tu pojawia się pytanie o sensowność "dywersyfikacji" operatorów logistycznych - kiedy szukać drugiego?
Samo posiadanie drugiego oferenta zawsze jest argumentem za Panem - to w końcu Pan jest "panną na wydaniu", mającą gotówkę do wydania na danę usługę. To Pan kaprysi, grymasi i czeka na zaloty podczas procesu negocjacyjnego. Dwóch oferentów to - w przypadku negocjowania warunków ogólnych - zaleta, polegająca na możliwości zderzeniu ze sobą dwóch katalogów cenowych, a następnie - w trakcie procesu negocjacji - wygrywania jednego oferenta przeciw drugiemu, czego skutkiem jest po pierwsze obniżenie cen, a po drugie zbudowanie świadomości po stronie Pańskich kontrahentów, że ma Pan wybór, że nie jest Pan zdany na jednego operatora. To silny czynnik mobilizujący to zapewnienia Panu profesjonalnej obsługi logistycznej przez partnera biznesowego.
Aby konkretnie odpowiedzieć sobie na pytanie "kiedy warto wejść we współpracę z kilkoma oferentami usług logistycznych?" trzeba oprzeć się na wyliczeniach. Inaczej jest to rozmowa trochę "na kolanie".
Podsumowałbym następująco:
1. zawsze warto znać ofertę cenową i jakościową danej branży, bo (szczególnie w mniejszych firmach) pokutuje przekonanie, że z firmą X współpracujemy "od zawsze", co znów skutkuje brakiem odwagi do podejmowania pewnego ryzyka,
2. drugiego oferenta należy poszukiwać, o ile pierwszy kontrahent zaczyna "nawalać" (i to niezależnie, czy wpadki następują z powodu braku profesjonalizmu, czy jego malejących możliwości przewozowych, co uznać można za przesłankę obiektywną),
3. wybór ewentualnego drugiego oferenta musi być uzasadniony finansowo - przecież skomasowanie kosztów w obrębie jednego oferenta daje Panu większe możliwości negocjacyjne, rozbicie dużego strumienia zleceń (a tym samym także płatności) na mniejsze strumyczki (dwóch i więcej operatorów logistycznych) niekoniecznie musi docelowo przynieść spodziewane korzyści.