Dorota Pietrzyk

Dorota Pietrzyk specjalista ds
marketingu, Centrum
Szkoleniowe Frr

Temat: Ruszyła Platforma Usług Elektronicznych ZUS

Z dniem 14 czerwca 2012 r. ruszyła Platforma Usług Elektronicznych ZUS. Platforma to portal informacyjny, który ma za zadanie zwiększyć dostępność do usług świadczonych przez ZUS.

Portal umożliwia dostęp do konta ubezpieczonego oraz składanie dokumentów drogą elektroniczną. Zadaniem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) jest przede wszystkim usprawnienie obsługi klientów ZUS i ograniczenie konieczności osobistego stawiennictwa w jednostkach organizacyjnych ZUS. Przeznaczona ona będzie zarówno dla klientów indywidualnych jak i przedsiębiorców.

Na PUE możliwe będzie znalezienie wielu informacji na temat świadczeń wypłacanych przez ZUS – zasad ich przyznawania, ustalania ich wysokości a także zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym. Za pomocą platformy będzie również możliwy kontakt z pracownikiem ZUS (przez czat).

W celu skorzystania z możliwości jakie daje PUE, klient będzie zobowiązany do zarejestrowania się na portalu. Podczas rejestracji otrzyma swój login i wybierze hasło do własnego profilu. Następnie konieczna będzie wizyta w ZUS w celu potwierdzenia (uwierzytelnienia) tożsamości. Nie będą do tego zobowiązane osoby, które posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany. Takie osoby będą mogły uwierzytelnić tożsamość podczas rejestracji.

Platforma ma umożliwić m.in.: składanie wniosków, zasięganie informacji, dostęp do danych zapisanych na indywidualnych kontach w ZUS, płatnik składek zyska możliwość elektronicznego rozliczania należnych składek, śledzenie stanu swoich spraw, rezerwację wizyty w jednostce ZUS..

Natomiast w celu wysyłania i odbierania z ZUS wniosków, pism i innych dokumentów konieczne będzie posiadanie możliwości składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać również z bezpłatnego zaufanego profilu ePUAP. Aby uzyskać taki profil konieczne będzie złożenie stosownego wniosku i potwierdzenie tożsamości w ZUS.

Płatnik składek, który będzie chciał przy pomocy PUE wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe musi posługiwać się podpisem elektronicznym, który jest weryfikowany przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego. Podpis ten może być używany również do podpisywania innych dokumentów wysyłanych do ZUS.

Źródło