konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

Witam,
spotkaliście się z narzędziami badającymi przepływ informacji lub diagnozę procesu komunikacji w firmie?
stoję przd koniecznością wykonania badań nad procesem komunikacji w mojej firmie, z obserwacji i doświadczenia wynika jasno, ze bardzo kuleje...jesli ktoś z Was spotkał sie z takim zagadnieniem to proszę o wymiane spostrzezeń

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

Osobiscie nie znam, ale przychodzi mi cos istotnego do glowy. Bardzo wazna rzecza byloby opracowanie i zdefiniowanie precyzyjne miar. Np. ilosc kontaktow wykonanych z powodu niedogadania sie do konca w poprzednim kontakcie; ilosc konwersacji pracownika w ciagu dnia z innymi; Jakas miara dot. stosowania narzedzi komunikacji; jaki jest rozklad w tych narzedziach. Miary, miary, miary.
Agnieszka K.

Agnieszka K. public relatons:
PR-omocja,
szkolenia, internet

Temat: komunikacja w firmie

Istnieje cała dyscyplina zajmująca się badaniem tego rodzaju spraw. Najbardziej obiektywne jest chyba zrobienie audytu komunikacyjnego przez firmę zewnętrzną, ale stosuje się też inne sposoby - np poprzez wprowadzenie do firmy pewnych wiadomości i śledzenie ich przebiegu. Jeśli byłabyś zainteresowana szczególowymi informacjami - zapraszam na prv :-)

Marcin Bacia

Marcin Bacia ...-BraveMind-...

Temat: komunikacja w firmie

A czemu na prv. Ja tam chętnie posłucham...

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

dziękuję za sugestie, myślę że jakoś dam rady:-)
a czy ktos z Was ma to już za sobą? dodam, że pracuję w firmie zatrudniającej niespełna 50 osób. Struktura organizacyjna jest dość prosta ale przepływ informacji tragiczny. Mam zamiar zacząć od ankiety i lokalizacji wąskich gardeł...

Temat: komunikacja w firmie

Jaka branża?

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

telefonia komórkowe (nomen omen)
Marcin Bacia

Marcin Bacia ...-BraveMind-...

Temat: komunikacja w firmie

Jesteś z Warszawy? Znalazłem coś takiego Konferencja
Swoją drogą, jeżeli Byś się wybrała, to chętnie przeczytam kopię materiałów :)
Zawsze możesz wrzucić swojej firmie (bo to raczej jest odpłatne), że jest Ci to niezbędne... Może się skuszą (inwestycja w kadry).


Marcin Bacia edytował(a) ten post dnia 06.10.06 o godzinie 16:42

Temat: komunikacja w firmie

Piszesz, Beato, że macie prostą strukturę organizacyjną ale problem z komunikacją. Pierwszy wniosek, na oko, to wg mnie faktyczny brak organizacji.

Największe problemy komunikacyjne wynikają właśnie z niezrozumienia, bądź - co gorsza - braku akceptacji na to, jak działa organizacja pracy w firmie i które stanowisko jakich informacji zwrotnych potrzebuje. Np w firmie w której pracuję był odwieczny problem "co pan dziś robi?" i "dlaczego to tak długo trwa?". Dlatego odkąd tu pracuję przeciągam firmę na dynamiczne zarządzanie i wybrane aspekty z extreme programmingu.

Problem "co pan dziś robi" rozwiązaliśmy wprowadzając listę dyskusyjną na którą wrzucamy informacje na temat tego co jest do zrobienia, jaki klient się pojawił, na kiedy co jest potrzebne - w każdej chwili, każdy pracownik wie co się dzieje w firmie i na jakim jest etapie. Do tego oczywiście system śledzenia błędów w aplikacjach które tworzymy i sprzedajemy.

Systematycznie ograniczamy ilość "martwych" dokumentów, zamiast rozliczać każdego pracownika z tego co robił, przeszliśmy na rozliczanie efektów - mnie np nie interesuje co musiał zrobić programista dzisiejszego dnia żeby osiągnąć jakiś etap - on sam wie najlepiej co musi zrobić, żeby projekt został zamknięty. Skracamy także drogę jaką musi pokonać informacja by dotrzeć do właściwego pracownika (zauważam, że masa firm przesadnie się kamufluje odcinając pracownika kreatywnego od czystej informacji przekazanej przez klienta - taka zabawa w głuchy telefon).

Spodobał mi się tekst z którejś książki którą ostatnio czytałem, w wolnym tłumaczeniu: nie ucz się jak zarządzać informacjami - naucz się jak zarządzać ich brakiem.

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

Może zwykły Intranet by pomógł. Zależy jeszcze gdzie jest problem i na jakich szczeblach komunikacji. Może jeśli osoba X mogła przekazywać informacje osobie Y, a ta dopiero do Pana/Pani Z, problem zostałby rozwiązany. Bo bywa tak, że każdy coś powie komuś "po koleżeńsku" i wychodzi taki głuchy telefon. A w ten sposób ważne informacje mogą uciec. W takiej drabince łatwo można znaleźć osobę odpowiedzialna za bałagan. No i oczywiście pracownicy muszą wiedzieć dokładnie co należy do ich obowiązków.

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

Największe problemy komunikacyjne wynikają właśnie z niezrozumienia, bądź - co gorsza - braku akceptacji na to, jak działa organizacja pracy w firmie i które stanowisko jakich informacji zwrotnych potrzebuje.

myślę, że to jest część problemu, mamy CRM'a z którego mało kto korzysta (dość topornie to chodzi) prawdę mówiąc intuicyjnie wszyscy wiedzą co kuleje (które obszary trzeba udrożnić) teraz trzeba to jeszcze udowodnić posługując się konkretną metodologią badawczą...i tu moja prośba o pomoc, jak u Was sie to bada, czy badało;-)

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

Beata A.:Największe problemy komunikacyjne wynikają właśnie z niezrozumienia, bądź - co gorsza - braku akceptacji na to, jak działa organizacja pracy w firmie i które stanowisko jakich informacji zwrotnych potrzebuje.

myślę, że to jest część problemu, mamy CRM'a z którego mało kto korzysta (dość topornie to chodzi) prawdę mówiąc intuicyjnie wszyscy wiedzą co kuleje (które obszary trzeba udrożnić) teraz trzeba to jeszcze udowodnić posługując się konkretną metodologią badawczą...i tu moja prośba o pomoc, jak u Was sie to bada, czy badało;-)


Pani Agnieszka poddała dobry pomysł z wprowadzeniem informacji do firmy i kontrolowaniem jej przebiegu. (najlepiej od góry do dołu i odwrotnie) Ankieta tak jak wspomniałaś też jest dobra. Z tego co piszesz wynika, że niedługo będziecie musieli do siebie maile wysyłać z dokładnymi wytycznymi, żeby nie było niedomowien i można było wskazać czarno na białym. A może organizacja pracy naprawdę kuleje, wtedy może należałoby zrobić jakąś skrzynkę pomysłów, jak ją usprawnić. Niepokornych na stos ;)

Temat: komunikacja w firmie

CRM - ActiveCollab. Jeśli stać Was to zainwestujcie w rozwiązania 37signals, czyli np Basecamp + Campfire + np Backpack/Writeboard

http://37signals.com

Na pewno odejdzie kwestia zarządzania kombajnem bizonem w rodzaju SugarCRM.

Naprawdę, nie trudno przeprowadzić badanie czy uznać, że są problemy. Trzeba jeszcze wiedzieć _czym_ je rozwiązać. Aplikacje, których używacie powinny robić jak najmniej. Im bardziej rozbudowany potwór tym większe opory przed jego używaniem.

Gdybym miał każdą rzecz wprowadzać przez jakiegoś SugarCRM to pewnie by mnie szlag trafił i poszedłbym tam, gdzie tego ode mnie nie wymagają.

Minimalizacja 'martwych' dokumentów, minimalizacja martwych kanałów informacyjnych, minimalizacja martwych procedur.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: komunikacja w firmie

Popieram Tomka. Rozwiązanie typu Basecamp + Campfire jest dużo bardziej intuicyjne, niż "wypasiony" CRM. Sam używam w firmie i jestem bardzo zadowolony. Szkoda, że jeszcze nie spolonizowali...
Michał Szewczyk

Michał Szewczyk Freelancer: PR & IR

Temat: komunikacja w firmie

Właśnie Intranet byłby cool, albo biuletyn jakiś. Zrób po prostu mały Internal PR i będzie spoko.
Proponuję poczytać tu: http://www.epr.pl/czytelniatrzy.php?id=323&itemcat=1
...i tu: http://www.epr.pl/czytelniatrzy.php?id=324&itemcat=1


Alan L.:Może zwykły Intranet by pomógł. Zależy jeszcze gdzie jest problem i na jakich szczeblach komunikacji. Może jeśli osoba X mogła przekazywać informacje osobie Y, a ta dopiero do Pana/Pani Z, problem zostałby rozwiązany. Bo bywa tak, że każdy coś powie komuś "po koleżeńsku" i wychodzi taki głuchy telefon. A w ten sposób ważne informacje mogą uciec. W takiej drabince łatwo można znaleźć osobę odpowiedzialna za bałagan. No i oczywiście pracownicy muszą wiedzieć dokładnie co należy do ich obowiązków.
Agnieszka K.

Agnieszka K. public relatons:
PR-omocja,
szkolenia, internet

Temat: komunikacja w firmie

Największe problemy komunikacyjne wynikają właśnie z niezrozumienia, bądź - co gorsza - braku akceptacji na to, jak działa organizacja pracy w firmie i które stanowisko jakich informacji zwrotnych potrzebuje.


najlepiej więc to jakoś usystematyzować. podejrzewam, że biuletyn w tym wypadku nie sprawdzi się - bardziej właśnie stawiałabym, jeśli nie na proponowane tu rozwiązania, to może intranet lub po prostu stworzenie jakiejś internetowej listy i tam wysyłanie inf. istotnych dla wszystkich. choć to bardziej do jednokierunkowego przekazu niż dialogu.

tak, jak wspominałam można przeprowadzić badanie - i tu ankiety wydają mi się nieco kiepskim pomysłem, bo może być problem z ich zwrotnością [tak dzieje się w firmach najczęsciej]. natomiast jeśli zastosuje się "przymus" oddania ankiety, to obawiam się, że nie będą do końca szczere. firma bowiem jest na tyle mała, że nie można do końca zachować anonimowości, nawet jeśli by się chciało stworzyc jej pozory...
proponowałabym właśnie analize przebiegu informacji poprzez wpuszczenie do firmy dwoma wybranymi drogami dwóch różnych informacji i monitorowanie ich. warto tu przyjrzeć się narzędziom, jakimi do tej pory firma posługiwała się w komunikacji wewnętrznej i przeanalizowanie ich użyteczności. być może okaże się, że nie trzeba wszystkiego wymieniać, a wystrczy poprawić :-)

życzę powodzenia! :-)

PS - może tu znajdziesz coś dla siebie:
http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=26409
http://www.proto.pl/artykuly/info?itemId=16163




Agnieszka K. edytował(a) ten post dnia 09.10.06 o godzinie 22:20
Przemysław K.

Przemysław K. Specjalista ds.
marketingu
internetowego

Temat: komunikacja w firmie

Odnośnie intranetu - gdzieś, kiedyś przeczytałem o sposobie wprowadzania intranetu w firmie: uruchomić serwis intranetowy bazujący na oprogramowaniu wiki i dać ludziom wolną rękę. Później należy tylko patrzeć w jakim kierunku to się rozwija.
Oczywiście nie można pozostawić tego bez jakiegoś "nadzoru", dobrze jest gdy ktoś z inicjatorów takiego projektu rozwija jakąś część serwisu. To może zachęcić innych do współtworzenia.
Później można nadal rozwijać albo wiki, albo zainwestować w jakieś oprogramowanie, które spełni oczekiwania pracowników.

Rozwiązanie jest, IMHO, o tyle dobre, że nie dużo potrzeba: serwer i wiki. Wiki za darmo, a prosty serwer, który to uciągnie jest trochę droższy ;)

Oczywiście taki serwis można zawsze wykorzystać hosting.
pozdrawiam
Iwona Kamińska-Kuźma

Iwona Kamińska-Kuźma Project Manager,
kreuję nową jakość i
pieniądze w
obszarz...

Temat: komunikacja w firmie

Tomasz S.:to wg mnie faktyczny brak organizacji.

Największe problemy komunikacyjne wynikają właśnie z niezrozumienia, bądź - co gorsza - braku akceptacji na to, jak działa organizacja pracy w firmie i które stanowisko jakich informacji zwrotnych potrzebuje.

Wg mnie tu nalezy szukac początku rozwiazania. Pracowałam w kilku różnych organizacjach o bardziej bądź mniej rozbudowanych strukturach organizacyjnych. Problemem nie była tu kwestia wielkości tej struktury, tylko niewłaściwie dopasowany do niej obieg informacji i dokumentów oraz brak swiadomości tej struktury wśród ludzi w niej pracujacych.
Zdarzało mi się pracować nad usprawnianiem tego procesu, natomiast zaczynałam od diagnozy stanu rzeczy: analiza dokumentów i informacji "produkowanych" na okreslonych szczeblach struktury oraz ich faktycznej drogi a następnie dopasowywałam to do stanu założonego. Nie korzystałam przy tym ze skomplikownaych narzędzi, gdyż w tych firmach poza zintegrowanymi systemami IT (zakres funkcjonalny podstawowy bez modułów decyzyjnych)nie wykorzystywano nic dodatkowgo. Mam nadzieję,że znajdziesz własne rozwiązanie i zyczę powodzenia (a jest to ciekawe zadanie)

konto usunięte

Temat: komunikacja w firmie

Dziękuję wszystkim za zaangazowanie w temat, jestem pewna, że wiedza jaką mam od Was pomoże mi opisać zjawisko i wypracować rozwiazania;-)
Agnieszka K.

Agnieszka K. Dyrektor Projektów
Szkoleniowych ARK
Consulting

Temat: komunikacja w firmie

Ważny jest sposób wprowadzania zmiany, jakiejkowlwiek. Bo nawet jeżeli będziesz miała świetny program komputerowy i strukturę obiegu informacji (pośredniej i bezpośredniej) to i tak problem tkwi w ludziach. Oni zwyczajnie mogą się bać nowego, albo nie rozumieć dlaczego to ma wyglądać tak a nie inaczej. Właściwe przygotowanie i wprowadzenie zmiany - nie tylko pod względem narzędziowym ale i ludzkim - to klucz do powodzenia. Spotkałam się wielokrotnie z sabotowaniem przez pracowników swietnych rozwiązań organizacyjnych tylko dlatego, ze ich nikt nie zapytał o zdanie. I takich zdawałoby się błahych powodów jest mnóstwo. Grunt to poznać przyczynę oporu i znaleźć właściwe rozwiązanie. Powodzenia:-)

Następna dyskusja:

Działania golfowe w firmie




Wyślij zaproszenie do