Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: [ Rozwiązania skrzyżowań ] "Superstreet" - z dróg...

" Superskrzyżowanie – czy opłaca się rezygnować z lewoskrętów? [wideo]

Jeremy Clarkson podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych powiedział, że jedynym wkładem Ameryki w europejską cywilizację jest skręcanie w prawo na czerwonym świetle, czyli popularna u nas „strzałka”. Amerykanie wymyślili jednak jeszcze coś, skrzyżowanie nazwane „Superstreet”. Jak to działa?

Lewoskręty na skrzyżowaniach są chyba największą zmorą dużych miast. Bowiem to właśnie na lewoskrętach powstaje najwięcej wypadków, a zwykle mnóstwo niewielkich korków, które spowalniają ruch. Żeby wykonać lewoskręt z drogi podporządkowanej trzeba ustąpić pierwszeństwa kierowcom po lewej stronie, jeżeli jest wystarczająca ilość miejsca, wjechać na skrzyżowanie, później ustąpić pierwszeństwa kierowcom po prawej stronie oraz tym z naprzeciwka, którzy jadą prosto lub skręcają w prawo.

Strasznie dużo rozglądania się. Oczywiście rozwiązaniem może być sygnalizacja świetlna, ale to właśnie światła powodują większość korków. Bowiem w przypadku takiego skrzyżowania, aby lewoskręty pokonywane były w pełni bezkolizyjnie, musiałyby istnieć aż cztery zmiany. Kolejnym rozwiązaniem może być rondo, jednak w pewnym sensie blokuje ono główną drogę i z jakiegoś powodu nie jest odpowiednie dla Amerykanów.

Jak powstają korki?

Bowiem Amerykanie wpadli na pomysł superskrzyżowań, na których w ogóle nie wykonujemy tradycyjnych lewoskrętów. Żeby skręcić w lewo lub jechać prosto, trzeba najpierw skręcić w prawo, a następnie zawrócić zjeżdżając na przeciwległy pas. Dzięki temu rozwiązaniu, wszystko odbywa się zaledwie na dwóch zmianach świateł co pozwala zaoszczędzić sporą ilość paliwa oraz czasu, a co najważniejsze, uniknąć jakichkolwiek wypadków.

Biorąc pod uwagę wyniki badań z trzynastu tego typu skrzyżowań, z których część zainstalowano w mieście Troy, w stanie Michigan, można dojść do całkiem ciekawych wniosków. Bowiem w porównaniu z tradycyjnymi skrzyżowaniami, czas podróży zmniejszył się o 20 procent. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo. Ilość stłuczek zmalała aż o 46 procent, a ilość wypadków, w których ranni zostali ludzie o 63 procent.

Te statystyki wydają się mówić same za siebie, szkoda jednak, że Amerykanie nie brali pod uwagę rond, których w Europie buduje się z roku na rok coraz więcej. Ciekawe, czy za parę lat superskrzyżowania trafią również na stary kontynent.
"


>>> http://autokult.pl/2011/01/23/superskrzyzowanie-czy-op...
Jakub Napora

Jakub Napora Inżynier Budowy.
Budimex S.A.

Temat: [ Rozwiązania skrzyżowań ] "Superstreet" - z dróg...

A jak będzie rozwiązana możliwość włączenia się już po skręceniu w prawo na przeciwległy pas ruchu? Bo na niektórych drogach jest takie natężenie, że próba włączenia się w potok ruchu do łatwych nie należy. Zatem przy zawrotce mogą tworzyć się podobne korki jak na tradycyjnym lewoskręcie.
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: [ Rozwiązania skrzyżowań ] "Superstreet" - z dróg...

Jeśli dobrze rozumiem, to problematyczna może być bezpieczna zmiana pasa ruchu na drodze głównej aby zająć miejsce na pasie do zawracania.

Proponowne rozwiązania
1) Odpowiednio długi odcinek na zmianę pasa ruchu
2) Sygnalizacja świetlna - tak jak na załączonym obrazku
3) Zmiana geometrii jezdni drogi głównej - odejście od przebiegu prostego.
4) Ograniczenie ilości pasów ruchu na wprost na drodze głównej do maksimum dwóch.
I oczywiście kombinacja tych elementów.

Jako laik chętnie poznam także wypowiedzi ekspertów od zarządzania ruchem.



Wyślij zaproszenie do