Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

wnp.pl (Tomasz Cukiernik) - 10-10-2008 20:16
Departament Reformy Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów pracuje nad wdrożeniem w Polsce budżetowania zadaniowego.
Budżet zadaniowy to nowoczesny system efektywnego i transparentnego zarządzania finansami publicznymi, stosowany w wielu krajach świata, m.in. w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Francji czy Słowacji. Jest on 3-letnim planem wydatków budżetowych, sporządzanym w układzie funkcji, zadań i podzadań, którego celem jest usprawnienie funkcjonowania wydatków publicznych.

Budżet zadaniowy jest kluczowym elementem tzw. nowego zarządzania publicznego, które w tym przypadku sprowadza się do wykorzystywania w administracji publicznej mechanizmów zarządzania menedżerskiego stosowanego w sektorze prywatnym.
Na temat budżetu zadaniowego dyskutowali polscy i zagraniczni eksperci (z USA, Kanady, Danii i Francji) podczas międzynarodowej konferencji „Budżet zadaniowy – perspektywy dla Polski”, zorganizowanej przez Ministerstwo Finansów w dniach 2 i 3 października br. w Krakowie.

W swoim wystąpieniu dr Marta Postuła, dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów, omówiła szczegółowo budżet zadaniowy jako element reformy finansów publicznych. Z prezentacji wynika, że prace nad budżetem zadaniowym w Polsce rozpoczęto już w 2006 r., a pierwsza ewaluacja ex-post budżetu zadaniowego zostanie przeprowadzona w I kwartale 2009 r.

We wrześniu 2008 r., zgodnie z harmonogramem prac budżetowych opracowano pierwszy zadaniowy plan wydatków dla dysponentów wszystkich części budżetowych, w układzie funkcjonalnym (na rok 2009), zawierającym również projekcję wydatków na lata 2010-2011.

http://finanse.wnp.pl/czy-polska-bedzie-miala-budzet-z...
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Nowa publikacja dotycząca budżetu zadaniowego 2008.12.03 17:28


Obrazek


Mamy zaszczyt poinformować Państwa, o wydaniu nowej publikacji krajowej dotyczącej problematyki budżetu zadaniowego i wieloletniego planowania finansowego – Budżet zadaniowy w administracji publicznej. Praca ta, powstała w wyniku współpracy Ministerstwa Finansów z polskim oddziałem Fundacji Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej (EIPA) i jest uwieńczeniem projektu „Wdrażanie budżetowania zadaniowego u wszystkich dysponentów środków budżetowych administracji publicznej”, realizowanego i współfinansowanego w ramach Priorytetu V. Dobre rządzenie, PO Kapitał Ludzki, Europejskiego Funduszu Społecznego. Redaktorami naukowymi opracowania są: Dyrektor Departamentu Reformy Finansów Publicznych Ministerstwa Finansów Pani Dr Marta Postuła, a także Pan Dr Piotr Perczyński – Manager Projektu z ramienia EIPA.

Autorami poszczególnych części są wybitni specjaliści i praktycy zajmujący się problematyką finansów publicznych: Pan Dr Marek Chrzanowski, Pan Prof. dr hab. Krzysztof Marczewski, Pan Dr Piotr Perczyński, Pan Mgr Andrzej Pogoda, Pani Dr Marta Postuła, Pan Prof. dr hab. Pan Witold M. Orłowski, Pan Prof. dr hab. Stanisław Owsiak, Pani Dr Katarzyna Stabryła.

Książka ma objętość 241 stron i składa się z pięciu rozdziałów, które dotyczą: wprowadzenia do problematyki budżetu zadaniowego i wieloletniego planowania strategicznego w procesie budżetowania, kwestii związanych z praktycznym zastosowaniem tych narzędzi w zarządzaniu finansami publicznymi, jak również zagadnień dotyczących formułowania celów i mierników. Wyżej wymienione zagadnienia metodologiczne odniesiono w ostatnim rozdziale do dotychczasowych polskich doświadczeń w zakresie wdrażania budżetu zadaniowego. W ostatnim rozdziale zaprezentowano również - w zarysie – perspektywy dalszych prac nad budżetem zadaniowym w Polsce.

http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=5&dzial=1802&i...Marcin D. edytował(a) ten post dnia 08.12.08 o godzinie 14:47
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi
redakcja Teresa Lubińska

http://ksiegarnia.difin.pl/index.php?id=852





Nowoczesne zadaniowe zarządzanie wydatkami publicznymi to wyzwanie, które stoi przed krajami Europy Środkowo-Wschodniej. Wydatki publiczne stają się szczególnie silnym instrumentem polityki społeczno-gospodarczej w zintegrowanej Unii Europejskiej.

Instytucje publiczne – ministerstwa oraz urzędy publiczne – identyfikowane są w budżecie zadaniowym w następujących wymiarach:

1.
Jakie zadania wykonują?
2.
Jakie wydatki przeznacza społeczeństwo na poszczególne zadania w danym roku budżetowym?
3.
Jakie cele chcą osiągnąć?
4.
Jakie skutki (rezultaty) mają przynieść zamierzone cele?
5.
Czy udało się doprowadzić do zamierzonych celów?



Publikacja w znacznej mierze oparta jest na pracach Departamentu Budżetu Zadaniowego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.



Proponowany przez Autorów system budżetowania zadaniowego opracowany został na bazie:

1.
Analizy światowych osiągnięć i niepowodzeń w budżetowaniu zadaniowym.
2.
Doświadczeń w budżecie zadaniowym samorządów w Polsce.
3.
Doświadczeń w zarządzaniu przez cele w sektorze prywatnym.
4.
Doświadczeń w audycie i rachunkowości.
5.
Doświadczeń w zarządzaniu środkami UE.
6.
Współpracy z Bankiem Światowym i z ekspertami w zakresie budżetowania zadaniowego.
7.
Wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych pilotażów:
*
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – w częściach „Nauka” i „Szkolnictwo Wyższe”,
*
wstępna wersja budżetu zadaniowego Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
*
międzyresortowy Program Wysokich Technologii opracowany w Międzyresortowym Zespole do Spraw Rozwoju Sektorów Wysoko Zaawansowanych Technologii.

Praca składa się z 4 części. W części pierwszej przedstawiono założenia metodyczne wdrażania budżetu zadaniowego – zakres i strukturę budżetu zadaniowego. W dalszej części przedstawiono stan aktualnie prowadzonych prac nad budżetem wraz z wytycznymi, według których opracowywany był zadaniowy plan wydatków na rok 2008 oraz wymogi międzynarodowe klasyfikacji. W ostatniej części znajdują się charakterystyki ważniejszych systemów budżetowania zadaniowego na świecie.



Teresa Lubińska - dr hab. prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, Była prodziekanem ds. studenckich oraz dziekanem Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Kierownik Katedry Finansów na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Odbyła szereg staży w zagranicznych uczelniach. Jest autorką ponad stu pięćdziesięciu publikacji naukowych z zakresu ekonomii. W swej działalności naukowej i publikacjach zajmowała się zagadnieniami finansów publicznych, polityki monetarnej, finansowania budżetu państwa i samorządów lokalnych. Była Radna Miasta Szczecin, Minister Finansów w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odpowiedzialny za budżet zadaniowy.



ISBN: 978-83-7251-812-5

Data wydania: 2007 r.

Liczba stron/format: 336/B5

Okładka: miękka

Cena: 58.00 zł

niestety pozycja trudno dostepna.
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Rozmawiamy z MARTĄ POSTUŁĄ, dyrektorem departamentu reformy finansów publicznych w Ministerstwie Finansów
Pierwszy budżet zadaniowy w 2013 roku

Autor: Ewa Matyszewska
Źródło: Gazeta Prawna

Wprowadzanie budżetu zadaniowego to proces wieloletni. Pierwszy budżet zadaniowy, który będzie przyjęty w formie powiązanej z budżetem tradycyjnym, będzie budżetem na rok 2013.

ROZMOWA

O potrzebie wprowadzenia w Polsce budżetu zadaniowego mówi się już od lat. Prace nad jego wprowadzeniem trwają. Na jakim są etapie?

- Prace nad budżetem zadaniowym w Polsce zostały rozpoczęte w 2006 roku. W I kwartale 2008 r. realizację tej reformy powierzono Ministerstwu Finansów, które w istotny sposób usprawniło założenia metodologiczne budżetu zadaniowego poprzez wprowadzenie funkcjonalnego układu zadaniowego planu wydatków.

We wrześniu opracowano budżet zadaniowy na lata 2009-2011 w formie uzasadnienia do tradycyjnej ustawy budżetowej na rok 2009.

Kto został objęty budżetem zadaniowym?

- Zadaniowym planem wydatków zostali objęci po raz pierwszy wszyscy dysponenci części budżetowych. Po raz pierwszy opracowano też pełny plan wydatków na dwa kolejne lata budżetowe - 2010 i 2011. Nowością jest również to, że w tym roku metodę budżetowania zadaniowego - w zakresie programów wieloletnich - zastosowano już nie tylko w uzasadnieniu, ale także w ramach ustawy budżetowej na rok 2009.

Jaką rolę w tworzeniu budżetu zadaniowego odgrywa MF?

- Tak jak w innych krajach świata, również w Polsce za wdrażanie budżetu zadaniowego i wieloletniego planowania finansowego państwa odpowiedzialny jest minister finansów.

Oprócz prac wdrożeniowych MF będzie przeprowadzać coroczną ocenę wykonania budżetu zadaniowego, a więc sprawdzać za pomocą analizy mierników, czy i w jakim stopniu osiągnięte zostały cele zadań umieszczonych w zadaniowym planie wydatków.

W celu zapewnienia poprawnego procesu wdrażania budżetu w układzie zadaniowym Ministerstwo opracowuje również zasady metodologiczne budżetowania zadaniowego, ogłaszane w rozporządzeniu ministra finansów, prowadzi prace nad doskonaleniem systemu mierzenia efektywności i skuteczności wydatkowania środków publicznych w ramach poszczególnych polityk państwa. Organizuje także odpowiednie szkolenia dla dysponentów I i II stopnia.

Czy mamy możliwości korzystania z doświadczeń innych państw przy tworzeniu budżetu zadaniowego?

- Od początku wdrażania budżetu zadaniowego MF poznaje doświadczenia innych państw, które wprowadzają lub wprowadziły już budżet zadaniowy (np. Francja, Holandia, USA, Słowacja) poprzez wyjazdy studyjne, konferencje oraz spotkania z ekspertami z różnych krajów i instytucji ponadnarodowych, takich jak np. OECD, Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Dlatego też w czwartek 2 października, z inicjatywy Ministerstwa Finansów, rozpocznie się w Krakowie dwudniowa Międzynarodowa Konferencja: Budżet zadaniowy - Perspektywy dla Polski, na którą zostali zaproszeni wybitni eksperci zagraniczni.

Trzeba jednak pamiętać, że nie istnieje na świecie jeden uniwersalny model budżetu zadaniowego.

Budżet zadaniowy to oszczędności. Jakie?

- Fakt, że budżet zadaniowy w ujęciu wieloletnim jest stosowany od wielu lat w dużej części krajów OECD, w tym w krajach wysoko rozwiniętych (również UE), przemawia za tym, że jest to reforma, która będzie bardzo opłacalna dla polskich finansów publicznych. Jakkolwiek w tym momencie przedwcześnie, by mówić o konkretnych kwotach.

Ministerstwo Finansów dąży do obniżenia kosztów funkcjonowania państwa poprzez zastosowanie funkcjonalnego układu zadaniowego planu wydatków, który pozwoli na lepsze wieloletnie planowanie wydatków publicznych i kontrolę wykonania budżetów dysponentów.

Dzięki budżetowi zadaniowemu powinna zwiększyć się racjonalność i skuteczność wydatkowania środków budżetowych, a więc także oszczędność i efektywność działania instytucji administracji publicznej. Podstawową zasadą tej metody jest taki sposób gospodarowania, aby pieniądze publiczne były wydawane wyłącznie na realizację zadań państwa, natomiast na instytucje tylko w takim stopniu, jeśli w sposób ścisły służy to wykonaniu tych zadań.

Wiadomo, że wdrożenie budżetu zadaniowego to proces etapowy. Kiedy jest realna szansa na jego wprowadzenie?

- To prawda. Podobnie jak w większości krajów na świecie (np. Francja, USA), również w Polsce proces wdrażania budżetu zadaniowego jest procesem wieloletnim.

Warto podkreślić, że w ramach reformy budżetowania wprowadzane są rozwiązania wybitnie nowatorskie na gruncie krajowym, dotyczące jednocześnie jednej z najważniejszych funkcji państwa - zarządzania finansami publicznymi. Z tego też względu, z uwagi na bezpieczeństwo systemu finansów publicznych, wciąż istnieje potrzeba doskonalenia metodyki, a także kontynuacji tworzenia systemu monitorowania i sprawozdawania zadaniowego planu wydatków. Przewiduje się, że pierwszy budżet zadaniowy, przyjęty w formie powiązanej z budżetem tradycyjnym, będzie budżetem na rok 2013.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA
http://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/88101,Pierwszy-b...
Honorata Okurowska

Honorata Okurowska Główny specjalista
ds. rachunkowości i
sprawozdawczości
b...

Temat: Publikacje i artykuły

Książka tu przedstawiona tzn. "Budżet zadaniowy w administracji publicznej" to niczego sobie lektura :-)warto ją przeczytać! są tam doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu, polecam :-)Honorata Okurowska edytował(a) ten post dnia 04.01.09 o godzinie 19:07
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Niestety, zdobycie tej książki jest bardzo trudne. mam nadzieje, że księgarnia internetowa,w której ją zamówiłem przyśle mi mój egzemplarz.
Honorata Okurowska

Honorata Okurowska Główny specjalista
ds. rachunkowości i
sprawozdawczości
b...

Temat: Publikacje i artykuły

Szanowny Kolego,
Książka "Budżet zadaniowy w administracji publicznej" jest pozycją której nie można kupić w księgarni!
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Przepraszam, oczywiście miałem na myśli "Budżet zadaniowy w Polsce. Reorientacja z wydatkowania na zarządzanie pieniędzmi publicznymi
redakcja Teresa Lubińska ".

Jak można zdobyć wspomniane opracowanie MF?
Honorata Okurowska

Honorata Okurowska Główny specjalista
ds. rachunkowości i
sprawozdawczości
b...

Temat: Publikacje i artykuły

Bracia i Siostry Zadaniowi,
Pewnie już wiecie, ale Pani prof. Lubińska wydała nową książkę o budżecie zadaniowym!

Nowe Zarządzanie Publiczne - skuteczność i efektywność. Budżet zadaniowy w Polsce
redakcja naukowa Teresa Lubińska

Publikacja stanowi drugie, poszerzone i zmienione wydanie książki Budżet zadaniowy w Polsce, która ukazała się w 2007 roku. Wydanie to zostało uzupełnione o obszerną prezentację wyżej wymienionych wyników pierwszego etapu prac nad reformą budżetu zadaniowego. Szerzej omówiono budżet zadaniowy sądownictwa powszechnego oraz nowoczesne praktyki w tym zakresie. Zawarto w tym wydaniu również założenia legislacyjne dla wprowadzenia do polskiego prawa instytucji budżetu zadaniowego. W książce zawarto ważną część poświęconą wybranym aspektom nowego zarządzania publicznego – NPM.

Nowe Zarządzanie Publiczne – New Public Management (NPM) ma służyć poprawie jakości dóbr i usług publicznych oraz utrzymaniu dyscypliny skalnej. Nurt działań efektywnościowych w NPM skoncentrowanych na nowym zarządzaniu wydatkami publicznymi to suma projektów określanych terminami „budżet zadaniowy”, „budżet wyników” i „budżet zorientowany na efekty”. Budżet zadaniowy pozwala na ustalenie, które zadania są najważniejsze dla realizacji określonych celów oraz ukazuje za pomocą mierników, w jakim stopniu zostały one wykonane. Jego wdrożenie będzie miało przełomowe znaczenie dla nowoczesnego zarządzania wydatkami sektora publicznego. Lepsze zarządzanie wydatkami winno sprzyjać lepszej polityce.

Proponowany przez Autorów niniejszej książki system budżetowania zadaniowego opracowany został na bazie:

1) analizy światowych osiągnięć i niepowodzeń w budżetowaniu zadaniowym;
2) doświadczeń w budżecie zadaniowym samorządów w Polsce;
3) doświadczeń w zarządzaniu przez cele w sektorze prywatnym;
4) doświadczeń w audycie i rachunkowości;
5) doświadczeń w zarządzaniu środkami UE;
6) współpracy z Bankiem Światowym i z ekspertami zagranicznymi w zakresie budżetowania zadaniowego;
7) wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych pilotażów:
– Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – częściach „Nauka” i „Szkolnictwo Wyższe”,
– wstępna wersja budżetu zadaniowego Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
– międzyresortowy Program wysokich technologii opracowany w Międzyresortowym Zespole do Spraw Rozwoju Sektorów Wysoko Zaawansowanych Technologii (tzw. Wędka technologiczna).

Polecam, bo ciekawa ta lekturka:-)
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Budżet zadaniowy zracjonalizuje zatrudnienie

Wdrożenie budżetu zadaniowego pozwoli na lepsze zarządzanie finansami publicznymi oraz na racjonalizację zatrudnienia.

Po wdrożeniu budżetu zadaniowego zadania, jakie wykonują poszczególne resorty i urzędy centralne, będą ujęte w układzie zadaniowym, a nie w podziale na działy i części budżetowe. Rozpisanie pracy ministerstw oraz urzędów centralnych na zadania może jednak spowodować, że pracownicy w resortach nie będą przypisani do zadań określonych i ujawnionych w budżecie państwa. Jak się okazuje, pracownicy obawiają się, że w takim przypadku zostaną zwolnieni z pracy. Zdaniem ekspertów takie obawy są bezpodstawne.
Zwolnienia w sektorze

Po wprowadzeniu budżetu zadaniowego nie wszystkie osoby zatrudnione w urzędach i ministerstwach będą przypisane do konkretnych zadań. Taki stan jest jednak naturalny. Przykładowo zadania polegającego na budowie drogi nie wykonują wyłącznie pracownicy, którzy odpowiadają za przygotowanie procesu inwestycyjnego i jego wdrożenie. Niezbędni są również np. pracownicy niemerytoryczni, którzy nie są bezpośrednio związani z zadaniem.

Jak wskazuje dr Tomasz Strąk z wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, nadmierne zatrudnienie może wystąpić zarówno w sytuacji, w której części pracowników nie można przypisać do zadań realizowanych przez jednostkę, jak i wtedy, gdy w danej jednostce w porównaniu z jednostkami podobnymi (urzędy skarbowe, urzędy celne, urzędy wojewódzkie) przy realizacji zadania o podobnej skali świadczenia usług zatrudnienie jest istotnie większe. Ekspert podkreśla, że budżet zadaniowy jest narzędziem, które pozwala na zidentyfikowanie zarówno jednostek, w których zatrudnienie jest zbyt duże w porównaniu do realizowanych zadań, jak i takie, w których zatrudnienie jest zbyt małe.
Optymalizacja zatrudnienia

W opinii Tomasza Strąka, wykorzystanie budżetu zadaniowego do racjonalizacji zatrudnienia jest bez wątpienia lepszym rozwiązaniem niż proponowane w projekcie ustawy o racjonalizacji zatrudnienia automatyczne zmniejszenie stanu zatrudnienia w każdej jednostce o 10 proc., bez analizy obciążenia tej jednostki i stanu zatrudnienia.

– Budżet zadaniowy stanowi instrument pozwalający dokonać optymalizacji stanu zatrudnienia w danej jednostce w sposób uwzględniający rzeczywiste obciążenie pracą oraz zakres jej zadań – podkreśla nasz rozmówca.

Ważne

Wykorzystanie budżetu zadaniowego do racjonalizacji zatrudnienia jest lepszym rozwiązaniem niż zmniejszenie stanu zatrudnienia w każdej jednostce o 10 proc.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Artykuł z dnia: 2009-11-27

http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/374134,budzet_...
Agnieszka H.

Agnieszka H. Kierownik Wydziału
Planowania i Analiz
Finansowych

Temat: Publikacje i artykuły

witam serdecznie

Najnowsza ksiażka dotycząca wdrażania budżetu zadaniowego
wydana została końcem roku 2009, przez Ministerstwo Finansów jako kolejna publikacja krajowa dotycząca budżetu zadaniowego i wieloletniego planowania finansowego – Wdrażanie budżetu zadaniowego w administracji publicznej.

Książka jest dedykowana w szczególności tym wszystkim Pracownikom działów finansowo-budżetowych i analitycznych w ministerstwach i urzędach centralnych, bez których wiedzy i ciężkiej pracy niemożliwe byłoby tak sprawne oraz szybkie wdrażanie budżetu zadaniowego.
Autorami poszczególnych części tej publikacji są wybitni eksperci i praktycy zajmujący się problematyką finansów publicznych: Jerzy Miller (Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji), dr Piotr Perczyński, dr Józef Płoskonka, dr Marta Postuła, dr Andrzej Raczko, dr Halina Wasilewska-Trenkner.

Książka składa się z sześciu rozdziałów (418 str.), które odnoszą się do następujących kwestii:

*
charakterystyki procesu wdrażania budżetu zadaniowego wraz z doświadczeniami i wnioskami z okresu 2008-2009 (rozdział
*
uwarunkowań finansów samorządu terytorialnego w Polsce w kontekście wdrażania budżetu zadaniowego – ze szczególnym uwzględnieniem planowania finansowego w urzędach wojewódzkich (rozdział 2);
*
możliwości dalszego doskonalenia planowania budżetowego (rozdział 3);
*
najnowszych doświadczeń Polski w zakresie reform fiskalnych (rozdział 4) metodologicznej analizy założeń modelu budżetowania zadaniowego w Polsce (rozdział 5);
*
zagrożeń i wyzwań w procesie budżetowania zadaniowego (rozdział 6).

Wszystkich chętnych otrzymaniem publikacji prosimy o zgłoszenie takiego zapotrzebowania na adres: bz@mofnet.gov.pl

wiecej szczegółów : http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=5dzial=1802&id...

Pozdrawiam
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: Publikacje i artykuły

Ciekawy artykuł:

http://uoo.univ.szczecin.pl/~marcink/index_pliki/pliki...
Łukasz K.

Łukasz K. Główny Specjalista,
Rzadowe Centrum
Legislacji

Temat: Publikacje i artykuły

Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzenia w Polsce

Autorzy raportu dr Łukasz Hardt oraz dr Maarten de Jong wskazują jak poprawić w Polsce instytucję budżetu zadaniowego, by nie tylko stała się sprawnym narzędziem polityki fiskalnej, ale okazała się także pomocna w skutecznym i efektywnym zarządzaniu administracją publiczną. Autorzy wzbogacają swoją analizę opisem doświadczeń międzynarodowych, związanych ze stosowaniem budżetu zadaniowego.

http://cdn2.netpr.pl/getFile.PressRelease.199870.po?oi...Łukasz K. edytował(a) ten post dnia 30.01.12 o godzinie 10:30
Łukasz K.

Łukasz K. Główny Specjalista,
Rzadowe Centrum
Legislacji

Temat: Publikacje i artykuły


Obrazek


Wersja do pobrania:
http://www.pswbp.pl/index.php/pl/o-uczelni/pliki-do-po...

Wersja do przeglądania:
http://www.pswbp.pl/index.php/pl/ksiazka-budzet-zadaniowyŁukasz K. edytował(a) ten post dnia 30.01.12 o godzinie 10:59
Mariusz Stasiak Vel Stasek

Mariusz Stasiak Vel
Stasek
IOD/DPO, Auditor ISO
27001:2017, Audytor
wewnętrzny, Proj...

Temat: Publikacje i artykuły

Bardzo zaciekawiło mnie jedno z założeń NPM:

"Administracja publiczna powinna być zorientowana w pierwszej kolejności na osiąganie wyników, dopiero później na procesy i działania."

Większość Project Managerów powinni tu znaleźć jedno z pryncypia Prince2, tzw. zarządzanie zorientowane na produktach.

OGC Prince2 - Skuteczne Zarządzanie Projektami (2009) - "Projekt odnoszący sukces to projekt nakierowany na wynik, a nie na działania."

Osobiście uważam, że do poprawnego funkcjonowania BZ nie tylko są wymagane przepisy i szkolenia, ale świadomość i zorientowanie głównych zainteresowanych. Budżet zadaniowy ma szanse spełniać swoje założenia jedynie wtedy kiedy będzie prowadzony solidnie i rzetelnie, a nie "sztuka dla sztuki".
Książka Pani Teresy Lubińskiej to na prawdę dobra pozycja warta czasu i uwagi, są tam nie tylko elementy "suchej" teorii i definicji, lecz także solidne podstawy ogólnie nazwanego zarządzania. Same raporty, zarządzenia i definicje dadzą nam tylko więcej "papierków", a zorientowany manager będzie potrafił zrobić z nich pożytek. Tak więc drodzy bracia i siostry zadaniowi, nie tylko ślepo wpatrzeni w teorię, ale wszystkie zasady trzeba umieć dostosować do środowiska.
Postaram się znaleźć trochę czasu i przebrnąć przez tę lekturę PSWBP, tytuł brzmi zachęcająco :)



Wyślij zaproszenie do