Temat: Opłata za papierową fakturę
Teraz wróćmy do meritum: czy sprzedawca ma ustawowy obowiązek dostarczyć FV sprzedawcy na własny koszt.
pan inspektor zrobił interpretację sobie wygodną. Ot co.
Sprzedawca ma obowiązek- wystawić fakturę i udokumentować powstanie obowiązku podatkowego po swojej stronie. Co do kwestii - czy ma obowiązek dostarczyć na własny koszt problem jest taki, że żaden przepis tego nie definiuje wprost. Możemy posłużyć się tylko innymi regulacjami i zwyczajem handlowym. Definicja słowa otrzymać też w sumie zbyt wiele nie wyjaśnia.Mówi otrzymać ale nie w jaki sposób. Zapis jest to na tyle płynny, że tworzy sytuację niedoprecyzowaną że rzeczywiście mogą być spory. Zawsze do kwestii interpretacji czegokolwiek- co może wydać się dziwne- staram się podchodzić zdroworozsądkowo z poprawką na to, że zdrowy rozsądek może nie zawsze iść w parze z tym, czego wymagają urzędy, przepisy i stosowana (praktyka . Moje zdanie jest takie, że sprzedawca ma na pewno obowiązek dochowania staranności w zakresie poinformowania klienta o tym, w jakim trybie doręczane są faktury przez firmę. I tyle. Co do kwestii doręczenia zależy od uzgodnień stron ale nie może być tak, że jedna strona na drugiej wymusza określone zachowanie gdyż w ten sposób burzona jest istota obrotu czyli równorzędność podmiotów. Opcja którą przedstawiono na samym początku dyskusji (Z przerzucaniem opłaty za doręczenie) dla mnie jest mocno dyskusyjna czy aby firma nie stawia przypadkiem klienta w sytuacji "nie do odrzucenia". Każdy prawnik byłby w stanie udowodnić, że nastąpiło wymuszenie określonego zachowania(Ciekawe czy Pan Malinowski potwierdzi czy zaprzeczy). Czy zawsze sprzedawca musi doręczyć fakturę na własny koszt - kwestia również dyskusyjna i bardziej zależy od oceny konkretnej sytuacji. Gdyż np w przypadku faktur z odroczonym terminem płatności w interesie sprzedawcy będzie tak czy siak, by faktura do klienta fizycznie dotarła, zaś w interesie klienta przynajmniej powinno być- żeby mieć fakturę by móc uznać ją jako koszt działalności a tym samym tak na prawdę zmniejszyć zobowiązanie podatkowe które by musiał zapłacić, gdyby faktury nie odebrał. Tak sprawę tłumacząc od praktycznej strony. Kwestia VAT- i ewentualność stwierdzenia że faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego to inna kwestia. Nawet jeśli faktura jest wystawiona a klient jej nie odbierze to VAT należny i tak będzie do zapłaty tylko z innego artykułu UVAT.