Temat: prognozowanie sprzedaży na podstawie historii dostaw i...
Dariusz J.:
Robert i Michał! Mam wrażenie, że wy pracujecie w firmie, o której mówię.
ja nie, nie widziałem Ciebie u siebie w pracy
Ale niestety błąd polega na tym, że kierownicy i szefowie są wynagradzani za sprzedaż i manipulują danymi o zwrotach, bo nie ma spójnego systemu.
to od razu widać. Sprzedaż powinna być rozliczana również ze zwrotów i to powinno ich motywować do składania odpowiednich zamówień. Brak dobrego systemu to porażka i duże straty. Przez to traci się pewnie z 30% zysku.
Oni będą wrogo nastawieni do mojej pracy.
to zrozumiałe, ponieważ pracy im tym nie ułatwisz, a zwiększysz odpowiedzialność.
Ja w tej chwili jako konsultant pracuję nad tym by kierowców wyposażyć w urządzenia mobilne, wyposażonymi w zintegrowany czytnik kodów 1D/2D i ewentualnie w drukarkę, Kierowca za pomocą czytników wprowadzałby do aplikacji mobilnej zwroty oraz inne informacje, np.: jego propozycja wielkości dostawy na następny dzień.
i tu błąd, system powinien pokazywać dane z poprzedniego dnia, sprzed tygodnia, miesiąca, roku i czy wtedy była jakaś promocja lub inne okoliczności, ponieważ to może zafałszować dane. Sprzedaż kształtuje się różnie. Wpływ na sprzedaż artykułów ma dzień tygodnia, dzień miesiąca (po 10-tym), czy okres w ubiegłym roku. Nawet temperatura ma wpływ na sprzedaż, więc czynników jest dużo, ale ich wszystkich nie zdobędziesz.
A więc byłaby wiarygodna informacja o faktycznych zwrotach, włącznie z datą kiedy ten produkt został dostarczony. Wtedy można ustawić algorytm dość precyzyjnie. I jeżeli jest chociaż jeden zwrot (jak nie ma zwrotu to to jest niepożądana informacja), to mamy pewność, że sprzedaliśmy w tym punkcie maksymalną ilość.
błąd, jak nie było zwrotów, to znaczy, że zamówienie było za małe, czyli estymacja była za niska. I tu jest strata na sprzedaży (sprzedaż na pewno to wykorzysta na twoją niekorzyść).
Oczywiście system wtedy generuje zamówienia na następny dzień i sprawdza, kto poprzednio miał trafniejsze przewidywania co do zamówienia. Jeżeli kierowca, to podaje propozycję kierowcy. Jak algorytm, to podaje propozycję z algorytmu.
jak najbardziej, błąd przy estymacji istnieje i musi być uwzględniany, natomiast na podstawie dużej ilości danych powinien być możliwie najmniejszy, ale taki, by nie powodował zaniżania sprzedaży. Kierowca/sprzedawca może mieć wpływ na wysokość zamówienia, ale ta możliwość powinna być ograniczona.
Należy wyznaczyć współczynnik zwrotów dla każdego kierowcy/obszaru/kierownika regionu i od tego uzależnić część premii. Jak będą mieli robić zamówienia samodzielnie (na pałę), to szybko przekonają się do estymacji systemu zamówień automatycznych.