Temat: Efektywność promocji.

Jak liczycie efektywność promocji w kontekście poniesionych kosztów i przyrostu sprzedaży? Macie jakis sprawdzony wzór?

konto usunięte

Temat: Efektywność promocji.

...stara zasada mówiła, że 1zł wydany na promocję (reklamę) powinien przynieść 7zł zysku .. a tak na poważnie - o jakiej "efektywności" piszesz, inaczej będzie to wyglądało w przypadku efektu krótkoterminowego (np.efekt wrzutu) a inaczej w relacji długofalowej (np. budowanie pozycji brandu) ...??? a poza tym to chyba działasz w oparciu o jakiś budżet - jakie masz założenia?

konto usunięte

Temat: Efektywność promocji.

U mnie główny wskaźnik to ROI. Czyli w liczniku zysk (zwykle rozumiany jako dodatkowa sprzedaż, którą przyniosła promocja), w mianowniku koszty (czyli suma wszystkich obniżek cen, promocji konsumenckich, a jak ktoś jest ambitniejszy to jeszcze utracona marża).

konto usunięte

Temat: Efektywność promocji.

Nie znam wskaźnika ROI ale znam EDP - wg którego efektywność działań promocyjnych można zdefiniować jako re­lację między nakładami, jakie zostaną poniesione do realizacji działań promocyjnych, a osiąg­niętymi efektami sprzedażowymi - wtedy:
EDP=efekty działań promocyjnych/nakłady na działania promocyjne
Natomiast relacja pieniężna pomiędzy wynikami finansowymi przeprowa­dzonej kampanii lub realizowanej strategii a wielkością poniesionych nakładów określana jest jako efektywność finansowa. Tak jak napisałem w poprzednim poście w przypadku działań wizerunkowych niezwykle trudne jest ostateczne zidentyfikowanie efektów, które bardzo czę­sto są niewymierne, wręcz ulotne a wynik sprzedażowy jest odległy w czasie. Dlatego łatwiej mówić o efektywności operacyjnej ... ale to już insza inszość ...

konto usunięte

Temat: Efektywność promocji.

Maciej Karbowiak:
Nie znam wskaźnika ROI ale znam EDP - wg którego efektywność działań promocyjnych można zdefiniować jako re­lację między nakładami, jakie zostaną poniesione do realizacji działań promocyjnych, a osiąg­niętymi efektami sprzedażowymi - wtedy:
EDP=efekty działań promocyjnych/nakłady na działania promocyjne
Natomiast relacja pieniężna pomiędzy wynikami finansowymi przeprowa­dzonej kampanii lub realizowanej strategii a wielkością poniesionych nakładów określana jest jako efektywność finansowa. Tak jak napisałem w poprzednim poście w przypadku działań wizerunkowych niezwykle trudne jest ostateczne zidentyfikowanie efektów, które bardzo czę­sto są niewymierne, wręcz ulotne a wynik sprzedażowy jest odległy w czasie. Dlatego łatwiej mówić o efektywności operacyjnej ... ale to już insza inszość ...

ROI tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Rate_of_return - to właśnie coś jak efektywność finansowa. Ale zgadzam się, że nie zawsze łatwo to ocenić.
Aleksander Chudy

Aleksander Chudy Activation Manager,
Żywiec Zdrój S.A.

Temat: Efektywność promocji.

Zanim zaczniemy liczyc efektywnosc jakichkolwiek dzialan musimy okreslic CEL. Jak juz mamy cel (ktory wiadomo jest SMART), mozna analizowac efektywnosc jego osiadniecia.

Jesli zas mowimy o sposobie liczenia efektywnosci akcji, ktorego celem byla zwiekszona sprzedaz do konsumenta podczas 2tygodniowej akcji, to ja sie sklaniam do ROI :)
Maciej P.

Maciej P. Trade Marketing and
Brand Marketing
Manager

Temat: Efektywność promocji.

Radosław Dominiak:
U mnie główny wskaźnik to ROI. Czyli w liczniku zysk (zwykle rozumiany jako dodatkowa sprzedaż, którą przyniosła promocja), w mianowniku koszty (czyli suma wszystkich obniżek cen, promocji konsumenckich, a jak ktoś jest ambitniejszy to jeszcze utracona marża).

Utracona marża obowiązkowo - czyli spadek sprzedaży popromocji ( post promo drop) oraz utracona marża w wyniku kanibalizacji innych SKU. Inna sprawa to to że w praktyce do bre wyestymowanie tej marży bywa trudne.
Dodatkowo - dobrze wyliczony baseline

Jednym słowem stara dobra szkoła Customer Marketingowa z CP:)
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efektywność promocji.

Aleksander Chudy:
Zanim zaczniemy liczyc efektywnosc jakichkolwiek dzialan musimy okreslic CEL. Jak juz mamy cel (ktory wiadomo jest SMART), mozna analizowac efektywnosc jego osiadniecia.

Jesli zas mowimy o sposobie liczenia efektywnosci akcji, ktorego celem byla zwiekszona sprzedaz do konsumenta podczas 2tygodniowej akcji, to ja sie sklaniam do ROI :)
Zeby móc zastosować metodę analizy wyników to musze wiedzieć co promocja ma mi dać:
-zwiększona sprzedaż
-świadomość klienta
-zainteresowanie
-itp.
Dopiero po określeniu co chce osiągnąć można zbudować model do analizy. Ważne aby nie zapomnieć, że dane muszę zebrać a nie tylko udawać, że je mam.

Miłego
Maciej P.

Maciej P. Trade Marketing and
Brand Marketing
Manager

Temat: Efektywność promocji.

W Pytaniu Eli zawarty jest cel promocji. Wzrost sprzedazy jest najwazniejszym i decydującym czynnikiem określającym efektywność promocji, stąd zaproponowana przez Radka metoda ROI.

Jeżeli dodatkowo taka promocja poprawi mi conversion rate albo awareness to świetnie, pytanie jak to jednoznacznie zmierzyć.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efektywność promocji.

To, że Ela tak ujeła pytanie nie oznacza, że taki cel był przyjęty. To logiczny wynik procesu myslowego ale nie informacja. Przyrost sprzedaży może być efekttem "ubocznym" promocji wizerunkowej wówczas jej analiza może byc trudniejsza. Chyba, że zostało to określone jako jeden z celów.

Zatem pytanie jest otwarte: jakie były cele tej promocji?

Miłego

konto usunięte

Temat: Efektywność promocji.

Przypomnę pierwszy post "w kontekście poniesionych kosztów i przyrostu sprzedaży" ;)

Ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby urozmaicić dyskusję o analizę najróżniejszych działań marketingowych, mających najróżniejsze cele. Tylko, że to temat na książkę, a nie dyskusję w necie...

Temat: Efektywność promocji.

Bardzo ciekawy temat.
Określenie jakiego rodzaju jest to akcja marketingowa jest niezmiernie istotne według mnie i Artur ma tu sporo racji.

Przy okazji może macie swoje sposoby na określenie jaki efekt przyniesie w postaci podniesienia obrotu akcja wyprzedaż-owa.

Pozdrawiam
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efektywność promocji.

Tomasz Prajwocki:
Przy okazji może macie swoje sposoby na określenie jaki efekt przyniesie w postaci podniesienia obrotu akcja wyprzedaż-owa.

Pozdrawiam
Ja lubie proste systemy. Im prostrzy tym lepszy. Jeżeli chodzi ci o obrót to masz "łatwy" temat. Jako obrót rozumiem, że nie zalezy ci na zarobku - czy tak właśnie jest?

Miłego

Temat: Efektywność promocji.

Nie jest to moim głównym celem jednak zbytnio tracić też nie powinienem :)
Również preferuję prostotę.

Pozdrawiam

Temat: Efektywność promocji.

Miałam na mysli analizę ex post. I dopiero wtedy wyciąganie wnioskow na przyszlość dla kolejnych akcji promocyjnych. Zaproponowano mi nastepujacy wzów:

= 50%x∑sprzedaż zrealiz./sprzed.zaplanowana + 50%x∑RMCzrealiz./RMC sprzed.

RMC=marża po odjęciu standard kosztów i copakingu.
Maciej P.

Maciej P. Trade Marketing and
Brand Marketing
Manager

Temat: Efektywność promocji.

Artur Kucharski:
To, że Ela tak ujeła pytanie nie oznacza, że taki cel był przyjęty. To logiczny wynik procesu myslowego ale nie informacja. Przyrost sprzedaży może być efekttem "ubocznym" promocji wizerunkowej wówczas jej analiza może byc trudniejsza. Chyba, że zostało to określone jako jeden z celów.

"Uboczny" to trochę nieszczęśliwe określenie. Na koniec dnia, sprzedaż obok zysku to najważniejszy wyznacznik tego czy promocja ma sens czy nie.

Nie wyobrażam sobie zaprezentowania wyników promocji bez pokazania jej wpływu na sprzedaż. W zależności od tego co było dodatkowym celem (budowa świadomości, przejęcie użytkowników konkurencji, zwiększenie jednorazowego zakupu, itd.), czy mówimy o promocji nowości, czy o promocji produktu dobrze znanego konsumentom, co robiła konkurencja w tym czasie, możemy bardzo szeroko interpretować efekty sprzedażowe.

Chyba że mówimy o reklamie ATL, budowaniu zasięgu, świadomości, działaniach PR. Narzędzia do mierzenia efektów tych działań są troche inne a i tak w długim okresie chodzi w nich o sprzedaż i profit
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efektywność promocji.

Maciek ja wyznaję zasadę, że cel ma być jeden. Wówczas możemy zaplanować nie tylko konkretne zadania do osiągnięcia tego celu ale również możemy go realnie zmierzyć.

To, że cel główny wpływa również na inne aspekty funkcjonowania jest dla mnie oczywistą oczywistością i niczego tu nie trzeba dodawać.

Jednakże coś takiego jak dwa cele główne nie istnieje - ja jestem co do tego przekonany.

Miłego
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efektywność promocji.

Elżbieta Zdrojewska:
Miałam na mysli analizę ex post. I dopiero wtedy wyciąganie wnioskow na przyszlość dla kolejnych akcji promocyjnych. Zaproponowano mi nastepujacy wzów:

= 50%x∑sprzedaż zrealiz./sprzed.zaplanowana + 50%x∑RMCzrealiz./RMC sprzed.

RMC=marża po odjęciu standard kosztów i copakingu.
Ela wyjaśnij mi proszę co to jest to 50% w tym wzorze? To jest założenie czy wynik?

Miłego



Wyślij zaproszenie do