Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Klienci nadal traktują liczbę fanów na Facebooku jako podstawowy współczynnik sukcesu dla wszelkich działań marketingowych w tym serwisie. And it's so 2011 or even 2010;).

Dzisiaj mamy bardzo fajny przykład, że zasięg nie zawsze idzie w parze z liczbą fanów:


Obrazek


Można śmiało założyć, że na 50 tyś komentarzy, prawie 5 tyś like'ów i 1,6 tyś. udostępnień przynamniej pół miliona użytkowników zobaczyło ten post (skromne założenie). Dowcip polega na tym, że mimo nieprawdopodobnego zasięgu , który powstał za pomocą tego postu, przełożenie na wzrost liczby fanów jest bardzo niewielkie.


Obrazek


Wielu marketerów używa kryterium fana, jakby nic się na Facebooku przez ostatnie 3 lata (dokładnie 3 lata temu firmy w Polsce zaczęły podejmować pierwsze działania w tym portalu)nie zmieniło. A zmieniło się bardzo wiele:

1. Użytkownik nie musi być fanem aby móc udzielać się w dyskusjach na Fan Page.

2. Wprowadzono przycisk "Udostępnij", który pozwala repostować każdy kontent z Facebooka wszędzie (na swój profil, do grupy, na fan page, itp.). Funkcja zapożyczona zresztą z Twittera.

3. Użytkownicy mają dosyć konkursów. Są bardziej wyczuleni na kwestie prywatności i coraz niechętniej biorą udział w konkursach w zamian za polubienie strony.

4. Duża liczba przeciętnie fanowanych stron wśród prosumentów (nie mam na myśli userów, którzy wykorzystują FB w celach prywatnych i stronią od firm) i bardzo surowy (dla właścicieli Stron na Facebooku) mechanizm Edge Ranku sprawia, że posty z fan page'y są raczej czytane przez znajomych osób, które skomentowały/polubiły wpis, niż przez wypracowaną przez długi czas społeczność, co zresztą pięknie obrazuje przywołany przeze mnie przykład.

Od jakiegoś czasu można przeczytać w serwisach branżowych, że Facebook powolutku wprowadza płatne reklamy do naszych Aktualności (bardziej rozwinięta wersja tego co nazywamy Sponsored Stories i w atrakcyjniejszym miejscu) i Tickera (tematu aplikacji w tym wątku nie zaczynam;).

Widzę więc dwie drogi dla firm, które chcą utrzymać rozwój swoich społeczności. Firmy postarają się bardziej o naprawdę ciekawy, angażujący i potencjalnie wirusowy kontent, który pozwoli im od czasu do czasu na docieranie do dużej liczby użytkowników albo będą wydawać więcej pieniędzy na reklamę, która de facto będzie opłatą za dotarcie z postem do swoich fanów.Dawid Pacha edytował(a) ten post dnia 17.01.12 o godzinie 00:07
Adrian Szczepański

Adrian Szczepański ...nieskończeni
niczym niebo i
ziemia.

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Trafne ukazanie, mam nadzieje, że wielu właścicieli firm trafi na ten post ;)

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Quality! Not Quantity! :)
Mateusz Puszczyński

Mateusz Puszczyński Social Media Leader,
Grupa Allegro Sp. z
o.o.

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Nie do końca jestem pewien, czy przełożenie popularności tego wpisu na liczbę fanów było niewielkie.


Obrazek


Przy minimalnych możliwych założeniach wzrost z 499 do 893 fanów w ciągu 17 godzin. Czyli wzrost o 44% :)
Kamil Dziadkiewicz

Kamil Dziadkiewicz Digital Marketing
Specialist at Swimo

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

44% brzmi nieźle, ale wciąż jest to kilkuset fanów :-) Tymczasem bez 100 000 przyrostu i tak docieramy i przebijamy się przez Edge Rank na poł miliona do 750 000 walli - to o wiele cenniejsze niż userzy moim zdaniem
Mateusz Puszczyński

Mateusz Puszczyński Social Media Leader,
Grupa Allegro Sp. z
o.o.

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Kamil Dziadkiewicz:
44% brzmi nieźle, ale wciąż jest to kilkuset fanów :-) Tymczasem bez 100 000 przyrostu i tak docieramy i przebijamy się przez Edge Rank na poł miliona do 750 000 walli - to o wiele cenniejsze niż userzy moim zdaniem

Zgadza się. Tylko:

1) Jak często mamy szansę na takiego "mema" (nie lubię tego słowa w tym kontekście, ale chyba nic lepszego nie wymyślono)?

2) A jeśli nawet mamy bibliotekę chwytliwych obrazków/filmików itd na rok z góry, to czy to jest właśnie nasz pomysł na komunikację? Zakładając, że nie prowadzimy fanpage'a Kwejka ;)

Nie chcę deprecjonować wartości interakcji i wirusowości komunikatów, ale zasięg i strategia komunikacji też odgrywają swoją rolę. Biorąc pod uwagę aktualny "stan" Facebook'a (który bardzo trafnie wypunktował autor wątku), droga wiedzie chyba gdzieś przez środek. Tzn. pomiędzy 1) zasięgiem (które przekłada się na zaangażowanie), 2) zaangażowaniem (które przekłada się na zasięg) i 3) strategią komunikacji.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Kamil Dziadkiewicz:
44% brzmi nieźle, ale wciąż jest to kilkuset fanów :-) Tymczasem bez 100 000 przyrostu i tak docieramy i przebijamy się przez Edge Rank na poł miliona do 750 000 walli - to o wiele cenniejsze niż userzy moim zdaniem

Kamil bardzo dobrze odczytał intencje, które miałem tworząc ten wpis. Nie chodziło mi o to, że nie ma sensu stawiać na zaangażowanie, bo to nie przekłada się na wzrost fanów. Mój wpis mówił między innymi o tym, że nawet bez dużej liczby fanów można budować duży zasięg.

"Contet is the king. Qualiti, not quantity..."

Oczywiście, to racja. Z drugiej jednak warto się zastanowić, co kreuje wartość dla naszej grupy docelowej na Facebooku (i innych serwisach społecznościowych). Niestety bardzo często może się okazać, że co innego jest wartością dla firmy, a co innego dla użytkowników. Znalezienie wspólnego mianownika będzie w wielu przypadkach bardzo trudne.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Mateusz Puszczyński:
Nie do końca jestem pewien, czy przełożenie popularności tego wpisu na liczbę fanów było niewielkie.
Przy minimalnych możliwych założeniach wzrost z 499 do 893 fanów w ciągu 17 godzin. Czyli wzrost o 44% :)

To jest żaden wzrost. Wzrost na poziomie 44% jest bardzo łatwo osiągnąć poniżej 1000 fanów. 400 nowych fanów przy tak dużej ilości wyświetleń, to jest po prostu nic.

Wniosek powinien być moim zdaniem taki, że nie da się przekonać użytkowników do fanowania tylko za pomocą dotarcia. Dlaczego Ci userzy mieliby polubić ten Fan Page (poza grupą marekterów i geeków)? Nie widzę, żadnego powodu.
Mateusz Puszczyński

Mateusz Puszczyński Social Media Leader,
Grupa Allegro Sp. z
o.o.

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Dawid Pacha:
Mateusz Puszczyński:
Nie do końca jestem pewien, czy przełożenie popularności tego wpisu na liczbę fanów było niewielkie.
Przy minimalnych możliwych założeniach wzrost z 499 do 893 fanów w ciągu 17 godzin. Czyli wzrost o 44% :)

To jest żaden wzrost. Wzrost na poziomie 44% jest bardzo łatwo osiągnąć poniżej 1000 fanów. 400 nowych fanów przy tak dużej ilości wyświetleń, to jest po prostu nic.

To żaden wzrost w przypadku, kiedy uda się opublikować wpis, który osiągnie takie wyniki udostępnień i "lajków". Umówmy się jednak, że to niecodziennie się udaje. Dla sytuacji "standardowej" taki zysk z jednego wpisu to jednak sporo.

Wniosek powinien być moim zdaniem taki, że nie da się przekonać użytkowników do fanowania tylko za pomocą dotarcia. Dlaczego Ci userzy mieliby polubić ten Fan Page (poza grupą marekterów i geeków)? Nie widzę, żadnego powodu.

Amen.

Mój wpis mówił między innymi o tym, że nawet bez dużej liczby fanów można budować duży
zasięg.

To też fakt. Moje uwagi natomiast dotyczyły tego, że nie jest to rzecz prosta. A nawet jeśli odkryjemy metodę "na kwejka" to niekoniecznie musi się to zgrywać z naszymi celami komunikacyjnymi.
Dawid Pacha

Dawid Pacha Social Media w
biznesie

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Mateusz Puszczyński:

To też fakt. Moje uwagi natomiast dotyczyły tego, że nie jest to rzecz prosta. A nawet jeśli odkryjemy metodę "na kwejka" to niekoniecznie musi się to zgrywać z naszymi celami komunikacyjnymi.

Bardzo się z Tobą zgadzam Mateusz. Metoda na kwejka to niekonieczne spełnia cele komunikacyjne firmy;).
Adrian Gamoń

Adrian Gamoń Social Media
Director w Social
Frame

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Świetny przypadek. Jestem pod wrażeniem tego jak wielki zasięg został osiągnięty przy tak skromnym „narzędziu” ;) Racja, sam zasięg nie wystarczy, aby użytkownicy masowo zaczęli lubić stronę. Potrzebna jest dodatkowa wartość. Nie chodzi tu tylko o konkursy tylko o to, co pozwoli wytworzyć wzajemność relacji z użytkownikami.

Cytowany FP mógłby zyskać więcej fanów, ale poza samym „mega wpisem” strona ta moim zdaniem nie zachęca do związania się z nią na dłuższy czas. Mam na myśli m. in.:

1. Nazwa firmy jest „trudna” - nie jest nośna
2. Można było zrezygnować z dopisku „Sp. z o. o.”
3. Firma jest niszową marką raczej B2B, a niż B2C - specyficzna oferta i wąska grupa docelowa
4. Awatar mógłby być bardziej atrakcyjny - zaciekawić (kreacją i komunikatem marketingowym)
5. Przydatna byłby strona powitalna (landing page) prezentująca istotę marki wraz wezwaniem do polubienia
6. Brakuje też innych ciekawych treści/kontentu na stronie ...

Swoją drogą grupa docelowa dla tego typu firmy nie jest duża. Może kto miał polubić to polubił.
Xi Wong ;)

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

co do contentu macie w 100% rację

ja na tym fanpagu ostatni wpis jaki mnie potencjalnie mógłby zainteresować znalazłem z datą 12 grudnia, a ostatnie wpisy to tylko wrzutki jak fajnie że fani przybywają i w stylu "nie chce nam się dzisiaj pracować" ;)

Adrian dobrze też to podsumował jeśli chodzi o kreację samego fanpaga, ja dorzuciłbym jeszcze kreację strony www, która moim zdaniem pozostawia wiele do życzenia,

a całość fanpage + www nie są spójne
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Moim zdaniem mem ciekawy, ale po co on tak na prawdę tej marce? Czy coś by im dał fakt tego, że w wyniku takiej akcji polubiłby ich jeszcze k czy nawet5k użytkowników? Nie wydaje mi się. To jest B2B, więc kompletnie co innego powinno się na tym fanpage'u dziać... Także akcja udana jako akcja sama w sobie, treść viralowa i tyle, ale kompletnie nie tutaj...
Michał Sławiński

Michał Sławiński Specjalista Social
Media

Temat: Zaangażowanie użytkowników na Fan Page niekoniecznie...

Kwestie optymalizacji wyglądu tej strony to chyba warto pominąć.. Miniaturkę mogli sobie nawet lepiej wykadrować...



Wyślij zaproszenie do