konto usunięte

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

czy przy zakupie ksera do wartości początkowej środka trwałego wliczam wartość tonera, który jest wyszczególniony na fakturze??
Wartość ksera przekracza 3500 zł, będzie użytkowane dłużej niż rok, przeznaczone na potrzeby jednostki, itd, itp..spełnia więc wszystkie wymogi aby zaliczyć go do ŚT zarówno pod względem rachunkowym jak i podatkowym..
proszę jednak mi wytłumaczyć, czy toner zaliczać do wartości czy po prostu wrzucić w koszty??
ja doliczyłem go do wartości środka trwałego, wychodząc z założenia, że przy pierwszym uruchomieniu środek trwały musi być "kompletny i zdatny do użytku"..nie wiem jednak czy takie podejście jest prawidłowe..
pozostałe zakupy tonerów zaliczane są (co jest logiczne:)..) do materiałów eksploatacyjnych..natomiast co z pierwszym tonerem, który jest zainstalowany w kserze i jest wyszczególniony na fakturze??
wiem, że to mało znacząca sprawa..pytam się jednak, bo zostało to zarzucone podczas pewnej kontroli, jako źle wyceniona wartość początkowa środka trwałego..
Bożena Kot

Bożena Kot skarbnik gminy

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Ja zrobiłabym tak samo
środek musi być "kompletny i zdatny do użytku"

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Moim zdaniem toner jest materiałem eksploatacyjnym i nalezało by go wrzucić w koszty

konto usunięte

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Bożena Kot:
Ja zrobiłabym tak samo
środek musi być "kompletny i zdatny do użytku"

Wg mnie pierwsze 'uruchomienie' ksera wymaga zakupienia tonera, kabli itd (bez tego nie zadziała). Więc zwiększa to wartość ŚT. Następnie każdorazowa wymiana tonerów, to nic innego jak przywrócenie sprawności ŚT (nazwijmy to remont, bieżące utrzymanie). Wówczas wg mnie jest to koszt bieżący.
ps. pamiętaj również o kosztach transportu, montażu, instalacji itp...

konto usunięte

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

dokładnie mam takie samo podejście:)

choć jak widać są w tym temacie rozbieżności:)

http://rachunkowoscdlapraktykow.pl/index.php?m=docs&i=...

niestety oba przytoczone art. nie do końca mnie przekonują
ale cóż:)..błądzić jest rzeczą ludzką;)Marcin Marcin edytował(a) ten post dnia 21.04.10 o godzinie 22:59

konto usunięte

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Marcin Marcin:
choć jak widać są w tym temacie rozbieżności:)

http://rachunkowoscdlapraktykow.pl/index.php?m=docs&i=...
Cytując treść artykułu (podstawa prawna UoR):
Niepotrzebnie wliczyłeś wartość tonera do wartości początkowej środka trwałego. Toner jest materiałem eksploatacyjnym i jeśli jego wartość jest odrębnie doliczana do wartości kserokopiarki (tak jak miało to miejsce w opisanym w pytaniu przypadku) nie powinno się doliczać tej kwoty do wartości środka trwałego. Wprawdzie kserokopiarka bez tonera nie może działać ale jeśli doliczalibyśmy wartość tonera przy początkowym ujęciu to no należy robić w sytuacji jego wymiany?
Zasada przewagi treści ekonomicznej nad formą jednoznacznie przemawia za tym aby wartość tonera, także tego „startowego" ująć jako koszt okresu.

Ja osobiście się z nim nie zgadzam :) zwłaszcza w kontekście ustawy CIT.
Stefan Ocetkiewicz

Stefan Ocetkiewicz finanse i
księgowość,
enova365, programy
dla firm, outsou...

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Hmmm... rozumiem że ksero nie miało swojego tonera "startowego" dołączonego do kopiarki (opisanego np. w instrukcji), a wyłącznie ten osobno wymieniony na fakturze?
Ja w takiej sytuacji włączyłbym go faktycznie w wartość początkową (jako uzupełnienie kserokopiarki, która przecież bez tonera jest bezużyteczna).

Natomiast gdyby na jednej fakturze było ksero fabrycznie nowe, które ma już w zestawie jakiś toner dołączony, oraz osobno dodatkowy toner (kupiony razem bo np. promocja albo żeby sobie był na zapas), to wtedy toner zaliczyłbym do materiałów eksploatacyjnych.
Katarzyna Pasek

Katarzyna Pasek Student, Akademia
Ekonomiczna im.
Karola Adamieckiego
w K...

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Ja znalazłam inne zdanie:
" Dodatek do Gazety Podatkowej nr 37 (452) z dn. 2008.05.08, strona 2
Tytuł: Jak rozliczyć wydatki na firmowy komputer?

Zakup tuszu do drukarki przed oddaniem jej do używania

Do zakupionej wcześniej drukarki dokupiliśmy tusz. Drukarka nie została jeszcze oddana do używania. Czy zakup tuszu zwiększy wartość początkową urządzenia?

Środkami trwałymi są składniki majątku stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, które wykorzystywane są przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo też oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Ustalenie wartości początkowej zależy od formy nabycia danego środka trwałego. Ponadto prawidłowe ustalenie wartości początkowej jest podstawą zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych.

Za wartość początkową środków trwałych nabytych w drodze kupna uważa się cenę ich nabycia. Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy. Powiększa się ją o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek VAT. Wyjątkiem są tu przypadki, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek VAT nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony, albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o VAT. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku (art. 22g ust. 3 ustawy o pdof i art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). Ponadto cenę nabycia koryguje się o różnice kursowe naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Podstawą ustalenia wartości początkowej nabytego środka trwałego jest zatem kwota zapłaty za ten środek trwały, uiszczona sprzedającemu. Jednakże w przypadku konieczności poniesienia dodatkowych kosztów związanych z przystosowaniem środka trwałego do używania, koszty te będą stanowiły jeden z elementów ceny nabycia, czyli będą zwiększały wartość początkową środka trwałego.

W przypadku zakupu drukarki przemysłowej nie ma potrzeby wykonywania dodatkowych czynności w celu przystosowania tego urządzenia do wykorzystywania dla potrzeb firmy. Już w momencie zakupu drukarka jest bowiem urządzeniem kompletnym i zdatnym do użytku. Zakup tuszu do drukarki jest więc wydatkiem związanym z bieżącą eksploatacją tego urządzenia, gdyż jest on ponoszony w wyniku codziennego użytkowania drukarki i nie stanowi on o tym, czy drukarka jest kompletna i zdatna do użytku.

Zatem wydatek na zakup tuszu do drukarki, mimo że został poniesiony przed oddaniem jej do użytkowania, nie będzie zwiększał wartości początkowej, będzie natomiast stanowił koszt uzyskania przychodu."

konto usunięte

Temat: zakup ksera - > toner czy stanowi wartość początkową...

Tylko, że ten toner wyszczególniony na fv nie jest dokupionym oddzielnie zapasowym materiałem eksploatacyjnym. Jest to toner, który był już zainstalowany w tym ksero-tzw prezentacyjny, czy testowy, jak zwał tak zwał. Nie mam pojęcia dlaczego sprzedawca ujął go osobno na fakturze, a nie stanowił wartości ksera, teraz jednak nie ma to już znaczenia.
Więc nijak ma się odniesienie przytoczone powyżej do zakupionego tusz/tonera do zakupionej drukarki:), ponieważ słusznie jest tam ujęte, że jest to materiał eksploatacyjny.



Wyślij zaproszenie do