Temat: Zapotrzebowanie na szkolenia pracowników
jest jeszcze jedna kwestia dotychczas pominięta-
analiza potrzeb od strony potencjalnych uczestników obejmuje zawsze dwie kwestie-
czego by chcieli się nauczyć, czego oczekują (i o tym piszecie)- ale pamietajmy, że to jest deklaracja...a niekoniecznie rzeczywista potrzeba z perspektywy interesu biznesowego organizacji
na jakim poziomie jest ich obecna wiedza
zatem jeśli miałabyś kształtować sobie plans szkoleń na przyszły rok, zbierając go od poszczególnych osób, to wyjdzie ci wielki worek, z którego zrealizujesz tylko część, a reszta będzie zawiedziona....
Może więc warto opracować ankiety/ schematy rozmów dla poszczególnych działów oparte o to, w jakim stopniu każda osoba posiada kompetencje wymagane na jej stanowisku- zatem nie koncert życzeń, tylko wskazanie deficytów i obszarów w których chce się rozwijać w obecnie wykonywanym zakresie obowiązków, można też uzupełnić to rozmową z szefami tych działów, niech oni wskażą, kto czego potrzebuje w kontekście efektywności obecnej
Dwa- poza oceną kompetencji warto dla głównych najważniejszych tematów opracować minitest maxogólny który pokaże poziom zorientowania w temacie. Oczywiście jeśli pierwszy etap ci takiej wiedzy nie da.
Trzy- patrz na to trojako- jakie tematy są potrzebne do lepszego wykonywania obowiązków danego pracownika, jakie dla wzrostu efektywnośći i komfortu pracy ludzi w ramach grupy, a jakie, żeby miał poczucie rozwoju szerszego niż stanowisko (np. osobistego).
Oczywiście to wszystko zakładając, że w firmie nie ma systemu kompetencji rozpisanych na poszczególne stanowiska, bo jeśli jest to wiele ułatwia.
Jeśli potrzebujesz pomocy w tym temacie- zapraszam na prv