Paweł P.

Paweł P. Human Resources

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Gdy idzie kryzys firmy szukają oszczędności. Często bywa tak, że jako pierwsze są obcinane budżety szkoleń. Często działy HR same przyczyniają się do tego, gdyż nie przywiązują uwagi do pomiaru efektywności szkoleń. Jeśli już, to uczestnik dokonuje tylko oceny trenera lub samego szkolenia. Jednak te informacje są niewystarczające do przełożenia szkolenia i jego efektów na wartości finansowe. A zarządzający firmą nie widząc korzyści finansowych - często przyjmuje, że korzyści ze szkolenia nie było.

Tak wiec jestem ciekaw, jak dokonujecie pomiaru efektywności szkoleń i jak otrzymane wyniki przekładacie na wartości finansowe?
Rafał Szewczak

Rafał Szewczak Twój nauczyciel
coachingu - Pomaga
zbudować
prosperującą ...

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Bardzo ciekawy jestem, czy znajdzie się chociaż jedna firma, która badała efektywność szkoleń na poziomie wyników biznesowych i ROI?
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Wiele się mówi w tym kontekście o wykorzystaniu modelu Kirkpatricka. Niestety niewiele wiadomo jak to robić, a jeszcze rzadziej się to robi.

Macie jakieś doświadczenia w tym zakresie?
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Witajcie,
ja mam pewne doświadczenia w tym zakresie - wdrożyłam w swoim zakładzie rozwiązanie dot. badania efektywności szkoleń na 4 poziomach (zgodnie z założeniami Kirkpatricka), wiec jak najbardziej oceniam, czy szkolenie ma wpływ na biznes. Do tej pory nie zdarzyło mi sie liczyć ROI (w swojej "ofercie" mam taką opcję, ale żaden ze zlecających szkolenie przełożonych po prostu jak dotąd z niej nie skorzystał).
Działymy w ten sposób od początku roku, więc mogę już powiedzieć, że "da się to zrobić" i że warto.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Katarzyna K.:
Witajcie,
ja mam pewne doświadczenia w tym zakresie - wdrożyłam w swoim zakładzie rozwiązanie dot. badania efektywności szkoleń na 4 poziomach (zgodnie z założeniami Kirkpatricka), wiec jak najbardziej oceniam, czy szkolenie ma wpływ na biznes. Do tej pory nie zdarzyło mi sie liczyć ROI (w swojej "ofercie" mam taką opcję, ale żaden ze zlecających szkolenie przełożonych po prostu jak dotąd z niej nie skorzystał).
Działymy w ten sposób od początku roku, więc mogę już powiedzieć, że "da się to zrobić" i że warto.

Czy możesz przybliżyć jak badasz efektywność na poziomie zachowania i wyników?
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Jasne, proszę: osoba, która zleca szkolenie, wypełnia tzw. specyfikację potrzeby szkoleniowej. W pliku tym opisuje cele dla 4 poziomów Kirkpatricka: reakcji (czyli na ile uczestnikowi szkolenia ma się chcieć po szkoleniu wykorzystać w miejscu pracy nowe umiejetności), dydaktyki(czyli czego konkretnie na szkoleniu uczestnik ma się nauczyć), zachowań na stanowisku pracy (na ile ma nową wiedzę wykorzystać w praktyce) i efektów biznesowych (czyli po co właściwie dane szkolenie organizacji - co firma będzie miała z tego, że zainwestuje w edukację). Dla każdego z poziomów podaje się metodę sprawdzenia, czy cel został osiągnięty (np. dla wiedzy może być to test, dla efektów biznesowych zmiana wartości konkretnego wskaźnika np. wzrost sprzedaży)oraz termin tego sprawdzenia. To dość czasochłonne, jako że dla wielu szkoleń na ostateczny (ale i najbardziej istotny efekt) trzeba czekać tygodnie czy miesiące, ale jednak warto to robić: nikt nie zamówi szkolenia "od czapy", a przełożeni czują, że w ich interesie jest umozliwienie pracownikom wykorzystania wiedzy na stanowisku pracy. Takie działania mają więc zdecydowany wplyw na kosztową równowagę w inwestycjach szkoleniowych.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Kasiu, dzięki za podzielenie się wiedzą.
Czas reakcji to nawet 3-6 miesięcy.
Ciekawy artykuł na ten temat w kontekście szkoleń e-learning:
Analiza pomiaru efektywności kosztowej szkoleń e-learning
Marek F.

Marek F. Doradca
Ubezpieczeniowy

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

imo ocena efektywności na poziomie powiedzmy ROI to w przypadku szkoleń marzenie ściętej głowy...
dlaczego?
- za dużo zewnętrznych czynników zakłócających
- trudności z opracowaniem odpowiedniego narzędzia do dokonania oceny
- de facto w przypadku wielu szkoleń próba podjęcia się rzetelnej oceny ich ROI była by pewnie równie kosztowna, co samo szkolenie - nie ma sensu.
- w chyba przeważającej liczbie przypadków (szkoleń) nie ma sensu badania efektywności na 5 poziomie (bo dla mnie ROI w ujęciu finansowym to już poziom 5.) , ewentualnie ma to sens w przypadku szkoleń o znaczeniu strategicznym ale w przypadku reg. basis nie ma to większego sensu.

dziękuję za uwagę ;)
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Marek Goliasz:
Kasiu, dzięki za podzielenie się wiedzą.
Czas reakcji to nawet 3-6 miesięcy.


______________________________

To bywa nawet dłużej - uczy jednak, przy konsekwentnym stosowaniu, że w szkoleniach nie chodzi o uleganie modom, że znajomość nawet najbardziej zażyła z właścicielem firmy szkoleniowej nie jest wystarczającym argumentem do zlecania szkoleń, że można szkolenia planować (na przykład rozważając kolejność proponowanych konkretnym pracownikom kursów, pilnując aktualizacji kompetencji wyprzedzająco w stosunku do stawianych zespołom zadań)...
To proces niełatwy - ale o nieocenionej (:-))) wartości.

Poprawiono BBCodeJanusz K. edytował(a) ten post dnia 28.09.10 o godzinie 23:44
Marta Dyszkiewicz

Marta Dyszkiewicz Team Leader Zespołu
Learning&Development
, Performamce Man...

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Slyszalam rowniez o metodzie ROE (Return on Expectations), ktora polega na tym ze partnerzy biznesowi okreslaja swoje oczekiwania co do rezultatów szkolenia. Nastepnie na tej podstawie formuluje sie wskazniki biznesowe i sprawdza, czy / w jakim stopniu zostaly osiagniete. Czy ktos stosowal moze ta metode w praktyce?
Anna Zaremba

Anna Zaremba trener, facylitator,
coach

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Rafał Szewczak:
Bardzo ciekawy jestem, czy znajdzie się chociaż jedna firma, która badała efektywność szkoleń na poziomie wyników biznesowych i ROI?
Pracowałam jako trener wewnętrzny w firmie, gdzie był zastosowany ROI dla niektórych projektów szkoleniowych.
Moje osobiste wnioski, to że szkolenia, w których stosuje się ROI, mają dodatnie wskaźniki i faktycznie przynoszą wymierne efekty biznesowe, bo ... do tych projektów robi się dokładną analizę potrzeb i spodziewanych efektów. W wielu przypadkach nie do końca jest jasne PO CO robi się szkolenie, więc też efektu pozytywnego nie ma :-). Szczególnie jeśli zleceniodawca po fakcie mówi, że myślał, że szkolenie spowoduje to lub tamto, ale trener o tym nie wiedział przed szkoleniem i działał na podstawie oczekiwań uczestników lub co najwyżej ich szefów lub HR (oczywiście w oderwaniu od siebie) :-(
Marek F.

Marek F. Doradca
Ubezpieczeniowy

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Marta Dyszkiewicz:
Slyszalam rowniez o metodzie ROE (Return on Expectations), ktora polega na tym ze partnerzy biznesowi okreslaja swoje oczekiwania co do rezultatów szkolenia. Nastepnie na tej podstawie formuluje sie wskazniki biznesowe i sprawdza, czy / w jakim stopniu zostaly osiagniete. Czy ktos stosowal moze ta metode w praktyce?

moim zdaniem jest to metoda obarczona dużą niedokładności.
Na wskaźniki biznesowe może wpływać bardzo wiele czynników poza samym szkoleniem i w praktyce bardzo trudno rozróżnić, czy np wzrost sprzedaży w segmencie smb spowodowany był super szkoleniem, czy np tym, że klienci nagle dostali większe budżety itp.
Samo skonstruowanie takich wskaźników, które były by minimalnie zakłócane przez inne czynniki zewnętrzne jest dość karkołomnym zadaniem.

fajnie by było gdyby np dobrać 2 grupy handlowców o podobnej strukturze wyników pracy i jednych przeszkolić, a drugich nie.... mając grupę porównawczą, która pracuje w analogicznych warunkach i ma zbliżone kompetencje można by się pokusić o ustalenie wpływu szkolenia.
Ale to też ma parę wad :)
Barbara Zych

Barbara Zych Employer Branding
Institute, CEO

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Metoda grup kontrolnych to jeden ze sposobów podawanych przez Phillipsa na wytrącenie efektu szkolenia (szerzej działań rozwojowych). W warunkach eksperymentalnych jest super, niestety nierealna w biznesie - za dużo działających czynników przypadkowych plus wysokie koszty prowadzenia grup...
Marek Forner:
Marta Dyszkiewicz:
Slyszalam rowniez o metodzie ROE (Return on Expectations), ktora polega na tym ze partnerzy biznesowi okreslaja swoje oczekiwania co do rezultatów szkolenia. Nastepnie na tej podstawie formuluje sie wskazniki biznesowe i sprawdza, czy / w jakim stopniu zostaly osiagniete. Czy ktos stosowal moze ta metode w praktyce?

moim zdaniem jest to metoda obarczona dużą niedokładności.
Na wskaźniki biznesowe może wpływać bardzo wiele czynników poza samym szkoleniem i w praktyce bardzo trudno rozróżnić, czy np wzrost sprzedaży w segmencie smb spowodowany był super szkoleniem, czy np tym, że klienci nagle dostali większe budżety itp.
Samo skonstruowanie takich wskaźników, które były by minimalnie zakłócane przez inne czynniki zewnętrzne jest dość karkołomnym zadaniem.

fajnie by było gdyby np dobrać 2 grupy handlowców o podobnej strukturze wyników pracy i jednych przeszkolić, a drugich nie.... mając grupę porównawczą, która pracuje w analogicznych warunkach i ma zbliżone kompetencje można by się pokusić o ustalenie wpływu szkolenia.
Ale to też ma parę wad :)
Andrzej Trutkowski

Andrzej Trutkowski Nowe Motywacje,
‎Dyrektor
Merytoryczny, Senior
Trener

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Marek F.:
imo ocena efektywności na poziomie powiedzmy ROI to w przypadku szkoleń marzenie ściętej głowy...
dlaczego?
- za dużo zewnętrznych czynników zakłócających
- trudności z opracowaniem odpowiedniego narzędzia do dokonania oceny
- de facto w przypadku wielu szkoleń próba podjęcia się rzetelnej oceny ich ROI była by pewnie równie kosztowna, co samo szkolenie - nie ma sensu.
- w chyba przeważającej liczbie przypadków (szkoleń) nie ma sensu badania efektywności na 5 poziomie (bo dla mnie ROI w ujęciu finansowym to już poziom 5.) , ewentualnie ma to sens w przypadku szkoleń o znaczeniu strategicznym ale w przypadku reg. basis nie ma to większego sensu.

dziękuję za uwagę ;)

praktyka nie potwierdza tego co piszesz. Kopijer robi ROI w szkoleniach, my robiliśmy dla 2 Klientów. I to metodologicznie poprawnie.
Andrzej Trutkowski

Andrzej Trutkowski Nowe Motywacje,
‎Dyrektor
Merytoryczny, Senior
Trener

Temat: Pomiar efektywności szkoleń

Katarzyna K.:
Jasne, proszę: osoba, która zleca szkolenie, wypełnia tzw. specyfikację potrzeby szkoleniowej. W pliku tym opisuje cele dla 4 poziomów Kirkpatricka: reakcji (czyli na ile uczestnikowi szkolenia ma się chcieć po szkoleniu wykorzystać w miejscu pracy nowe umiejetności), dydaktyki(czyli czego konkretnie na szkoleniu uczestnik ma się nauczyć), zachowań na stanowisku pracy (na ile ma nową wiedzę wykorzystać w praktyce) i efektów biznesowych (czyli po co właściwie dane szkolenie organizacji - co firma będzie miała z tego, że zainwestuje w edukację). Dla każdego z poziomów podaje się metodę sprawdzenia, czy cel został osiągnięty (np. dla wiedzy może być to test, dla efektów biznesowych zmiana wartości konkretnego wskaźnika np. wzrost sprzedaży)oraz termin tego sprawdzenia. To dość czasochłonne, jako że dla wielu szkoleń na ostateczny (ale i najbardziej istotny efekt) trzeba czekać tygodnie czy miesiące, ale jednak warto to robić: nikt nie zamówi szkolenia "od czapy", a przełożeni czują, że w ich interesie jest umozliwienie pracownikom wykorzystania wiedzy na stanowisku pracy. Takie działania mają więc zdecydowany wplyw na kosztową równowagę w inwestycjach szkoleniowych.

To wg Donalda. w 2015 było pierwsze szkolenie certyfikacyje prowadzone w Polsce przez JJima Kirkpatricka (syna) ze swoim rozwinięciem New World Kirkpatrick Model . Bardzo efektywne podejscie, już przetestowałem. Zerknijcie na ich www jest trochę info. Roziwniecie polega przede wszystkim na tym - ze zanim zaczniesz badac efektywność, inaczej planujesz proces szkoleniowy (a czesto nawet - poza szkoleniowy), tak aby efektwność naprawde się pojawiła! i sie pojawia :-)

Następna dyskusja:

Badanie efektywności szkoleń




Wyślij zaproszenie do