Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 473 - If Deejay Was Your Trade 1975/1979

Deejay'e bądź toasterzy, pojawili się na Jamajce pod koniec lat 50tych. W tamtym okresie ich zadaniem było przede wszystkim zabawianie tłumów na lokalnych imprezach sound systemowych oraz wychwalanie lokalnego selectora. Wraz z pojawieniem się Count Machuki styl ewoluował - deejay dodawali wiele elementów takich jak: okrzyki, dowcipne teksty, podśpiewywanie wersów utworów.

W raz z pojawieniem się pierwszych instrumentalnych wersji pojawili się nowi przedstawiciele tego gatunku. Bez wątpienia najważniejszą postacią tego okresu był U Roy, który uważany jest za ojca chrzestnego współczesnego toastingu. Lata 70te to rozkwit dubu, a co za tym idzie pojawienie się wielu nowych deejayów, którzy już w pierwszej połowie dekady zaczynają przejmować nie tylko imprezy, ale pojawiają się regularnie w studiach nagraniowych.

Druga połowa lat 70tych to absolutny rozkwit gatunku jakim jest toasting. Na scenie poza znanymi już postaciami jak U Roy, Big Youth czy Dennis Alcapone pojawia się cała generacja nowych twarzy, a wśród nich znaleźć można takich nawijaczy jak Trinity, Prince Jazzbo, Jah Lion, Jah Stitch czy Big Joe,

Dzisiaj w Pozytywnych Czwartkach spotkanie z deejayami, a w set liście dzisiejszego wieczoru znajdą się produkcje z lat 1975/1979.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls

Set lista znajdzie się tradycyjnie na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 474 - Rebel Vibration - 1979

Zbliżamy się do schyłku lat 70tych, jednakże zanim staniemu u progu nowej dekady czas na rok 1979. Dzisiejszy odcinek będzie podzielony na część jamajską oraz część brytyjską, bo reggae i jego pochodne mają się świetnie na wyspach, co powoduje coraz większe zainteresowanie tą muzyką nie tylko wśród czarnych społeczności zamieszkujących brytyjskie miasta.

Lata 70te na wyspach to przede wszystkim fala rasizmu, która przetoczyłya się przez Wielką Brytanię oraz niezadowolenie społeczne. Na ich gruncie pojawia się punk rock, który bardzo szybko zaczyna bratać się z reggae, czego dowodem jest udział grupy Steel Pulse w koncertach w ramach Rock Against Racism czy The Mighty Jah Observer, który jako pierwszy reggae sound system regularnie grał na punkowych imprezach.

Na przełomie 1979 i 1980 roku pojawia się kolejny ważny ośrodek, który na stałe wpisze się w krajobraz brytyjskiego rynku muzycznego. Adrian Sherwood otwiera swoje legendarne On U Sound.

Tymczasem na Jamajce pojawia się nowy styl - Rub-a-dub, którego pierwsze odsłony usłyszycie już dzisiaj.

Zapraszam od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls

Set lista znajdzie się tradycyjnie na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 475 - Living In Babylon - 1980

W dzisiejszym odcinku Pozytywnych Czwarktów stajeniemy u progu nowej dekady. Wraz z końcem lat 70tych, na Jamajce ma miejsce kilka wydarzeń, które wywrą wpływ na muzyce i całej kulturze reggae. W 1979 roku na Jamajce zmienia się rząd. Partia premiera Michael'a Manley'a PNP (People National Party) przegrywa wybory i oddaje prym partii Edwarda Seaga - JLP (Jamaican Labour Party). Zaczynają się nowe rządy. W tym samym czasie roots reggae jest już u schyłku swojej popularności - nadciąga nowa generacja muzyków, wokalistów, a także przede wszystkim publiczności. Ludzie nie chcą juz słuchać zaangażowanych tekstów o niesprawiedliwości społecznej, repatriacji do Afryki czy przesłania Rastafari. Na ich miejsce zaczynają wkraczać teksty o zabawie, przemocy i seksualności. Rub-a-Dub, który powstaje w 1979 roku, powoli zacznie wieść prym oraz ewoluować, co da nam kolejny styl jakim jest dancehall.

W tym samym czasie w Wielkiej Brytanii reggae rozwija się swoim torem. Coraz więcej zespołów zorientowanych na granie rootsu pojawia się na tamtejszej scenie muzycznej. W 1980 roku pojawia się kolejny ważny film z muzyką reggae w tle, który obecnie ma status kultowego "Babylon". To kolejna produkcja filmowa, z której przyjrzymy się podczas naszego historycznego cyklu. Poandto spotkamy się z kolejną ważną grupą na tamtejszej scenie, a mianowicie grupą Black Slate.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls

Set lista znajdzie się tradycyjnie na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 476 - Redemption Song - 1981

Nowa dekada zaczyna się absolutnym szokiem, który ogarnął cały świat po wiadomości o śmierci Boba Marleya. 11 maja, król reggae zmarł w Cedars of Lebanon Hospital w Miami. Bob, który od 1977 roku miał zdiagnozowanego czerniaka, nieustępliwie koncertował do roku 1980 kiedy jego stan znacznie się pogorszył i wykryto u niego przerzuty do wątroby, płuc oraz mózgu. Pochowano go z najwyższymi honorami państwymi 21 maja 1981 roku. W muzyce reggae skończył się pewien okres, a już niebawem luka zostanie wypełniona czymś całkowicie innym.

Dzisiaj w programie posłuchamy co działo się jeszcze w 1981 roku. Muzycznie spotkamy się z dawnymi kolegami Marleya z czasów The Wialers, czyli Bunny Wailer oraz Peter Tosh. Dodatkowo sprawdzimy pierwszy solowy album Don Carlosa oraz co w tym czasie robiła jego macierzysta grupa Black Uhuru. Spotkamy się z Scientistem, który w tym roku wydaje jeden ze swoich najpopularniejszych albumów "Scientist Rids The World Of The Curse Of The Vampires". Zajrzymy też do Wielkiej Brytanii, żeby spotkać się z kolejnym artystom, który w tamtym czasie stawiał swoje pierwsze kroki, a który już niebawem zapisze się na kartach historii nie tylko muzyki reggae.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls

Set lista znajdzie się tradycyjnie na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 477 - Natty Sat Upon The Rock - 1982

Wraz ze śmiercią Boba Marleya zaczyna się nowa era w Jamajskiej muzyce. Rub-a-dub, który pojawił się u schyłku lat 70tych zaczyna wieść prym na wyspie. Zmienia się tempo, zmienia się przekaz, zmieniają się nastroje wśród ludzi... Na scenie pojawiają się nowe twarze takie jak Yellowman, Johnny Ringo, Louie Lepkie, Nicodemus czy Sister Nancy, która jako pierwsza kobieta zajeła się deejayingiem i bardzo szybko zyskała sobie sławę nagrywając swoją wersje absolutnego klasyka "Bam Bam".

Nowy styl nie ominął też artystów, którzy parali się roots reggae. Utwory o nowym stylu nagrali m.in. Culture, Don Carlos czy Jimmy Cliff.

Zapraszam jak zawsze od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls

Set lista znajdzie się tradycyjnie na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 478 - Nobody Move Nobody Get Hurt - 1983/1984

Kolejne spotkanie z rub-a-dubem, w latach 1983 oraz 1984. Styl, który rozwija się bardzo energicznie od końca lat 70tych daje podwaliny zupełnie nowemu zjawisku, które pojawi się już niebawem, a które świat pozna jako dancehall. Muzycznie wciąż mamy jeszcze do czynienia z zespołami, wśród których prym wiodła ekipa Roots Radics ze Style Scott'em na perkusji oraz Flabba Holt'em na basie. W tym czasie triumfy święcił też Henry Junjo Lawes, który był zaangażowany w wiele hitowych utworów z tego okresu.

Na scenie wciąż pojawiały się nowe twarze, przez co następuje wysyp nowych utworów. Dodatkowo na scenie swoją pozycje ugruntowują znane już postacie takie jak Yellowman, U Brown czy Michael Palmer.

Rub-a-dubowe spotkanie już dzisiaj od 21 na falach Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 479 - Under Mi Sleng Teng - 1985

Nadchodzi 1985 rok, a wraz z nim wkracza pierwsza w historii reggae digitalowa produkcja. Cała historia ma miejsce w studio Prince Jammy w Waterhouse w Kingston. Jammy w zamyśle miał odtworzenie utworu "Somethin' Else" amerykańskiego wokalisty Eddie Cochran'a. Do tego Jammy posłużył się keyboardem Casio MT-40, a pierwszy utwór zarejestrowany na nowym riddimie nagrał Wayne Smith. Utwór ten to ponadczasowy hit, który podbił cały świat "Under Mi Sleng Teng". Na Jamajce właśnie zaczęła się rewolucja, która zmieni cały rynek muzyczny na wyspie. Dzisiejszy program zdominuje Sleng Teng.

Pojawienie się digitalu przez wielu uważane jest jak schyłek w muzyce reggae oraz spadek jakości nagrywanej muzyki. Przez innych uważany jest jako coś dobrego, co dało początek dla wielu utalentowanych wokalistów i producentów. Postaramy się dzisiaj odpowiedzieć na te pytania.

Dodatkowo rok 1985 to też przyznanie pierwszej w historii Nagrody Grammy w kategorii reggae, a którą otrzymała grupa Black Uhuru. Ponadto pojawi się debiutant z Wielkiej Brytanii - Maxi Priest.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl/listen.pls

Set lista znajdzie się tradycyjnie na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 480- Real Authentic Sound - RAS Records Story 1983-1986

W 1980 roku w piwnicy domu w Waszyngotnie powstaje Real Authentic Sound, który zapadnie ludziom w pamięci jako RAS Records. Gary Himelfarb, którego świat zapamięta jako Doctor Dread powołuje do życia label, który stanie się wkrótce jednym z najważniejszych labeli płytowych nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także na świecie.

Podczas swoich licznych wypraw na Jamajkę, Doctor Dread zebał wiele kontaktów, które już od 1983 roku zaczną przynosić korzyści obu stronom. Pierwszym albumem, który pojawił się w katalogu Real Authentic był "Rastafari Liveth" Petera Broggsa, który został nagrany razem z Roots Radics, a zmixowany przez Scientista. Kolejne lata przynoszą następne wydawnictwa, a pozycja labelu umacnia się coraz bardziej. W tamtym czasie pod szyldem RAS Records pojawiają się takie albumy jak m.in. "Irie Feeling" The Melodians, "Come On Over" Freddiego McGreogra, "Just A Passing Glance" Don Carlosa, "Jamaica Jamaica" Brigadier Jerry czy "Brutal" Black Uhuru, by wymienić te najważniejsze.

Dzisiaj w Pozytywnych Czwartkach przybliżę Wam historię tego bez wątpienia ważnego labelu lat 80tych. Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 481- Testify - 1986/1987

11 września 1987 roku, Peter Tosh został zamorodowany w swoim domu podczas napadu rabunkowego. Oryginalny członek tria The Wailers, które tworzył z Bobem Marleyem i Bunny Wailerem, niepokorny wojownik, ortodoksyjny rastaman. Człowiek, który wniósł wiele w rozwój muzyki reggae na świecie. Mówiło się o nim prawdziwy rewolucjonista i udowadniał to za każdym razem, bezprecedensowo krytykując czy to brutalność policji, czy poczynania rządzących. Wielokrotnie aresztowany, bity przez policje, nigdy nie zmienił swoich przekonań. Bliski przyjaciel Keitha Richardsa i Micka Jaggera z The Roling Stones, którzy bardzo pomogli Peterowi podczas jego solowej kariery. Dzisiaj pożegnianie kolejnego wielkiego i bardzo ważnego artysty.

Ponadto dalszy ciąg naszej wycieczki i kontunuacja ekspolorowania digitalowych brzmień drugiej połowy lat 80tych. Wśród nich pojawią się tuny od m.in. Daddy Freddy, Papa San, Cocoa Tea, Tonto Irie, Everton Chambers czy Professor Nuts.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 482 - Sound System Style 1980-1988

Dzisiaj w programie spotkanie z piątką najważniejszych sound systemów dekady lat 80tych. Kultura sound systemu jest bardzo żywa na Jamajce już od lat 50tych, kiedy to pojawiły się pierwsze mobilne dyskoteki - bo tak mówiło się o sound systemach. Każda kolejna dekada przynosiła nowe ekipy, które rywalizowały o miano najlepszej na wyspie. Wraz z nastaniem digitalowej ery w muzyce, na arenę wkraczają kolejne ekipy, które absolutnie dominują scenę. I tak w dzisiejszym odcinku spotkamy się z takimi załogami jak Metromedia, Studio Mix, Killamanjaro, Volcano, Gemini oraz Youth Promotion.

Prezentacja sound systemów oraz ich deejayów zaczniemy od Metromedia, w którym za mikrofonem stali tacy zawodnicy jak Peter Metro czy Sister Verna. Studio Mix reprezentować będą Junior Reid oraz Pompidou. The Mighty Killamanjaro współpracują z Super Cat, Early B oraz Puddy Roots, z kolei Volcano może pochwalić się sporą liczbą deejayów, wśród których znaleźli się tacy zawodnicy jak m.in. Toyan, Barrington Levy, Luie Lepkie, Josie Wales czy Little John. Gemini reprezentują m.in. Echo Minott, Triston Palmer, Leroy Smart, Al Campbell czy Half Pint. Największym zapleczem pochwalić się może założony przez Sugar Minotta, Youth Promotion, w którym pojawiali się tacy nawijacze i wokaliści jak Nitty Gritty, Yami Bolo, Jah Stitch, Tenor Saw czy Sugar Minott.

Zapraszam na wydanie w sound systemowym stylu lat 80tych, jak zawsze od 21 na falach Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 483 - Dub Is A Moment In Space- 1981-1988

Jeśli jesteśmy w dekadzie lat 80tych to nie można pominąć dubu z tego okresu, który rozwijał się niezależnie od reggae, podbijając to coraz nowsze rejony świata.

W tej dekadzie drugim co do wielkości i mocy ośrodkiem dubu staje się Wielka Brytania, w której pojawia się wielu producentów, parających się tym gatunkiem. W latach 80tych w Zjednoczonym Królestwie aktywnie działają Mad Professor, który w swoim Ariwa Studio produkuje kosmiczną serię "Dub Me Crazy". Znany ze sceny sound systemowej Jah Shaka, również wydaje wiele dubowych kompozycji oraz przez całą dekadę pojawiają się albumy z serii "Commandements Of Dub". Denis Bovell, który znany był wcześniej pod pseudonimem Black Beard również wypuszcza świetne dubowe utwory, a współpraca z Linton Kwesi Johnosnem daje światu dubowe albumy tego świetnego poety dubowego. Adrian Sherwood również wypuszcza wiele świetnych dubowych produkcji, dodatkowo współraca z takimi zespołami jak New Age Steppers, Creation Rebel czy African Head Charge ukazują kunszt jego pracy.

Jamajka nie pozostaje bez odzewu. Wciąż aktywny jest King Tubby, spod rąk którego pojawiają się świetne produkcje. Do głosu dochodzą też protegowani Tubby'ego - Prince Jammy, który na początku dekady zaczął produkować dubowe tuny wraz z upływem czasu staje się jednym z czołowych jamajskich mistrzów konsolety. Ponadto Hopeton Brown, znany światu jako Scientist wchodzi w nową dekadę z bardzo mocnym przytupem wydając wiele albumów sygnowanych swoim imieniem. Wśród z nich znalazł się wybitny "Sceintist Rids The World Of The Curse Of The Vampires", który ma dzisiaj status kultowego albumu. Duet Sly & Robbie, również nie próżnuje. Po wielkim sukcesie Black Uhuru i statusie jaki zdobyli jako sekcja rytmiczna, nagrywają dziesiątki świetnych albumów - łączac to wszystko z działalnością koncertową. Nie próżnują też Roots Radics w swoim najlepszym składzie ze Style Scottem na perkusji oraz Flabba Holt na basie.

Dzisiaj w programi podróż do dubu lat 80tych. Podkręćcie swoje subwoofery od 21 i ustawcie swoje odbiorniki na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdaysTen post został edytowany przez Autora dnia 03.09.15 o godzinie 11:33
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 484 - Tomorrow People 1988-1989

Jamajka u schyłku lat 80tych to przede wszystkim digitalowe brzmienia, która opanowały wyspę. Styl jakim jest raggamuffin rozprzestrzenił się od połowy dekady i pod jej koniec był u szczytu popularności. Życie w gettcie, wszechobecna przemoc, seksualność to tematy, którymi głównie parali się wokaliści tamtego okresu. W dzisiejszym zestawieniu usłyszycie m.in. jedne z pierwszych utworów Capletona, który wtedy nie był jeszcze zainteresowany szerzeniem ideologii Rastafari, pojawi się też Shabba Ranks, który szybko zdobywa popularność na wyspie i już niebawem stanie się jednym z najbardziej znanych artystów dancehall na świecie. W 1989 roku Junior Reid opuszcza szeregi Black Uhuru dzięki, któremu stał się rozpoznawalny na świecie i wraca do swojej solowej dzialaności wydając swój najbardziej znany utwór "One Blood" oraz album pod tym samym tytułem. W Zjednoczonym Królestwie też wrzy, w Ariwa Studio - Mad Professor nagrywa utalentowanego deejaya Macka B, z którym współpraca potrwa wiele lat i przyniesie masę hitowych singli oraz albumów. Ponadto Daddy Freddy nagrywa album "Raggamuffin Hip-Hop razem z Asher D.

Ale nie tylko raggaffin żyje świat. W drugiej połowie lat 80tych wraca Beres Hammond, który opuszcza już na dobre szeregi grupy Zap Pow i świetnie odnajduje się w erze digitalu. Do głosu dochodzą też potomkowie Boba Marleya. Ziggy, Stephen, Cadella i Sharon pod koniec lat 70tych zakładają grupę Melody Makers, która w drugiej połowie lat 80tych zaczyna wydawać płyty, które szybko zyskują międzynarodowe uznanie i zaczynają zdobywać wiele nagród w tym Grammy.

Niestety są też ciemne strony tego okresu. W sierpniu 1988 w Houston w Teksasie w wieku zaledwie 21 lat zostaje zamordowany Tenor Saw, z kolei luty 1989 to morderstwo King Tubby'ego.

Zapraszam jak zawsze od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 485 - Freedom - 1990

Wchodzimy w nową dekadę. Lata 90te zaczynają się od ważnego światowego wydarzenia. 11 lutego 1990 roku po wieloletnich naciskach międzynarodowych oraz wewnętrznym parciu przez ANC przetrzymywany od 27 lat w więzieniach Południowej Afryki, zostaje zwolniony - Nelson Mandela. Dla społeczności na całym świecie było to wydarzenie absolutnie wyjątkowe, a na Jamajce znane już były pieśni traktujące o uwolnieniu tego południowoafrykańskeigo przywódcy, toteż jego uwolnienie spowodowało tylko wysyp kolejnych tuneów, które artyści chętnie nagrywali.

Muzycznie czasy się znieniły i wówczas prym wiodły digitalowe produkcje, które opanowały wyspę w poprzedniej dekadzie. Swoje utwory tuż po uwolnieniu Mandeli nagrali m.in. Shabba Ranks, Cutty Ranks czy Admiral Tibet. Dzisiaj pierwsza część to muzyczny hołd, który artyści reggae/dancehall oddali Nelsonowi Mandeli.

W drugiej części programu będziemy kontynuować nasze spotkanie z nowymi produkcjami z Jamajki, które ukazały się w 1990 roku. Powoli zaczną pojawiać się artyści, którzy w latach 80tych dopiero zaczynali i nie odnieśli jeszcze spektakularnych sukcesów, ale wraz z nadejściem nowej dekady wszystko zaczyna się zmieniać. Ponownie pojawi się Beres Hammond, o którym wspominałem juz w zeszłym tygodniu i który regularnie będzie wybrzmiewał w tym okresie. Dodatkowo jedne z pierwszych utworów od takich wokalistów jak Garnett Silk czy Tony Rebel. Pierwsze spotkanie z założycielem Exterminator Records czyli Philip "Fatis" Burrell'em, a także kolejne wcielenie grupy Black Uhuru.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 486 - Real Ruff - Exterminator Records Story - 1988/1991

Wszystko zaczęło się w 1984 roku kiedy to młody Philip Burrell produkuje swój pierwszy utwór. Był to "More Dogs To The Bone" Sugara Minotta. Tego samego roku mlody Burrell powołuje do życia label Kings & Lions, pod którym wydaje kilka produkcji. Rok 1986 przynosi nową markę - Vena pod którą pojawiają się wczesne produkcje takich wokalistów jak Sanchez, Pinchers czy Thriller U, których nota bene Burrell odkył. W 1988 pojawia się kolejny bizness w który zaangażowany jest "Fatis" - Exterminator Records, który stanie się jednym z najważniejszych labeli reggae dekady lat 90tych.

Burell świetnie odnalazł się w digitalowym świecie co udowadniał przy każdym wydanym utworze czy to na singlu czy na albumie, których na swoim koncie ma wiele. To tutaj swoje kariery zaczynali m.in. Luciano, Capleton, Sizzla czy wspomniani już Sanchez, Thriller U oraz Pinchers. Tutaj też swoje największe hity nagrał Tony Rebel dodatkowo swoje tuny tworzył też Ini Kamoze, Beres Hammond, Frankie Paul czy Super Cat. W Exterminator pojawiały się też legendy takie jak Sly & Robbie, Gregory Isaacs czy Marcia Griffiths.

Dzisiaj w programie historia Exterminator Records i jej założyciela Philip'a "Fatis" Burrell'a. Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 487 - Rough Cut - Penthouse Story - 1989-1992

Donovan Germain rozpoczyna swoją przygodę z biznesem muzycznym w latach 70tych kiedy to otwiera sklep z płytami w Nowym Jorku. Produkcją zaczyna parać się jeszcze w tej samej dekadzie, podczas swoich licznych podróży do swojej ojczyzny - Jamajki - gdzie współpracuje zarówno z artystami roots reggae jak i lovers rocka. W latach 80tych jego produkcje zyskują międzynarodowy rozgłos i wiele z nich znalazło się na czołowych miejscach list przebojów. Wśród nich można wyróżnić utwór "Mr. Boss Man" grupy Cultural Roots czy "Good Thing Going" Sugar Minott'a, które zapewniły mu pozycję wśród najważniejszych producentów reggae.

W latach 80tych zakłada kilka labeli - Revolutionary Sounds, Rub-A-Dub czy Germain, pod którymi wydaje swoje produkcje. Po powrocie do Kingston w 1987 otwiera studio nagraniowe - Penthouse - które mieści się na piętrze na Slipe Pen Road. Germain w epoce digitalu radzi sobie wyśmienicie, co udowadnia każdym kolejnym nagraniem, a lista arytstów która ustawia się w kolejce na sesjach nagraniowych jest okazała. W studio pojawiają się m.in. Freddie McGregor, Delroy Wilson, Marcia Griffiths, Chaka Demus, Dennis Brown, Cutty Ranks, Beres Hammond, Peter Metro [b] czy [b]Tony Rebel. Germain odkrywa wiele młodych talentów, a wśród nich bez wątpienia najjaśniejszym jest młody Buju Banton. W 1989 roku rusza kolejny label za który odpowiada Donovan Germain. Jak nie trudno się domyślić jest to Penthouse Records, które szybko zyskuje sławę i staje się kolejnym ważnym ośrodkiem na Jamajce.

Dzisiaj w Pozytywnych Czwartkach początki działalności tego nowego jamajskiego labelu. Usłyszycie produkcje z lat 1989-1992 za które odpowiedzialny jest nikt inny jak Donovan Germain.

Zapraszam Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 488 - It's Growing - Digital-B Story - 1987-1993

Robert Dixon
dorastał w dzielnicy Waterhouse w Kingston na Jamajce. Jak każdy mieszkaniec uczęszczał na lokalne imprezy sound systemowe, które odbywały się w okolicy - zaliczając w to sesje takich ekip jak Socialist Roots oraz Tippertone. Nie trzeba było długo czekać, aż młody Dixon zainteresuje się muzyką na poważnie.

W 1985 roku wraz z nastaniem digitalowej rewolucji w Jamajskiej muzyce, Dixon zaczyna pracować w studio Prince Jammy'ego, gdzie brał udział w wielu sesjach nagraniowych, a także szkolił swój fach producenta, pod baczynm okiem swojego mentora. To właśnie Jammy nadał Dixonowi pseudonim Digital-B. Dixon szybko przyswajał wiedzę i eksplorował wiele stylów muzycznych od dancehallu przez lovers rock po roots reggae, co dało mu pole do popisu już chwilę później. W 1987 roku postanawia uruchomić własny label, który nazywa po prostu Digital-B, oraz studia nagraniowego Heatwave, które stało się odtąd nowym ważnym miejscem na muzycznej mapie Kingston.

W pierwszym okresie działania Dixon produkował utwory takim tuzom jak: Shabba Ranks, Cocoa Tea, Super Cat czy Gregory Isaacs. To spod jego rąk wyszedł debiutancki album "It's Growing" za który odpowiedzialny jest Garnett Silk.

Bobby Digital jest bez wątpienia bardzo ważną postacią w całym rozwoju nowożytnej muzyki Jamajskiej. Jest on jednym z najważnieszych producentów epoki lat 90tych, a także osobą, której praca pozowliła wystylizować komputerowe brzmienie w którym zakochała się cała Jamajka, a wkrótce cały świat.

Dzisiaj w programie historia Roberta "Bobby Digital" Dixona i jego labelu Digital-B. Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdaysTen post został edytowany przez Autora dnia 08.10.15 o godzinie 16:26
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 489 - Carry Jah Load - 1994-1996

Wraz z nastaniem nowej dekady i pojawieniem się nowych producentów scena zaczyna przeżywać kolejny renesans. Po latach 80tych które zostały zdominowane przez dancehall, a w drugiej połowie przez digitalowe produkcje w latach 90tych pojawia się coraz więcej świadomych artystów. Już pod koniec lat 80tych słychać było głosy o zaprzestaniu slackness i potrzebie mówienia o rzeczach ważnych, jednak były one zbyt odosobnione by wywołać kolejną rewolucję. Na to trzeba było jeszcze trochę poczekać. Stało się to na początku lat 90tych kiedy filozofią Rasta zainteresowało się wielu ówczesnych artystów, a przesłanie mogło iść w świat wraz z ich muzyką. Tak narodził się nowy styl, któy został nazwany - modern roots - nawiązując do tradycji w warstwie tekstowej, muzycznie pozostając osadzowny w nowych realiach styl szybko zyskał wielu zwolenników.

W tym samym czasie na scenie aktywnie działali już Capleton, który w okolicach 1992-1993 roku przechodzi swoją duchową przemianę, czerpiąc z nauk Rastafari i opierając na nich wiele swoich utworów. Buju Banton, również kowertuje się z dancehallowego chuligana na pokornego ucznia Rastafari i nagrywa swój album "Til Shiloh", który stanie się najważniejszym w jego całej twórczości. Na scenie pojawiają się nowi zawodnicy, którzy już wkrótce staną się bardzo jasnymi gwiazdami Jamajskiej sceny muzycznej. Mowa tutaj o takich wokalistach jak: Sizzla, Anthony B czy grupie Morgan Heritage. Ponadto aktywni są Luciano i Tony Rebel, którzy szerzą przesłanie Rasta w swojej twórczości.

Ważną datą jest też 9 grudnia 1994 kiedy to w pożarze ginie wschodząca gwiazda Jamajskiej sceny - Garnett Silk.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 490 - Higher Than High - Modern Roots In UK - 1995-1998

Modern roots pojawia się na Jamajce w pierwszej połowie lat 90tych i szybko zyskuje swoich zwolenników nie tylko wśród artystów, którzy będą się nim parać, ale także wśród publiczności, która bardzo szybko przyswaja ten nowy nurt w muzyce. Wszystko co dzieje się na Karaibskiej wyspie nie przeszło bez echa na świecie, gdzie modern roots świetnie sobie radzi. Nie inaczej jest też z Wielką Brytanią, gdzie niezależnie od Jamajki rozwija się scena reggae gdzie wciąż warstwa liryczna jest bardzo w cenie. Nowe trendy docierają do Zjednoczonego Królestwa, a artyści tam rezydujący konwertują go na lokalną modłę.

Na scenie jest wielku aktywnie działających artystów, którzy już od ponad dwóch dekad święcą triumfy nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale są bardzo rozpoznawalnymi markami na świecie. Wśród nich można wyróznić m.in. Steel Pulse, The Twinkle Brothers, Aswad czy UB40. Adrian Sherwood i jego On-U Sound staje się poważną instytucją, gdzie nagrywają African Head Charge, Dub Syndicate, Bim Sherman czy Little Roy by wymienić choć kilku z nich. Dub poetry też ma się dobrze. Linton Kwesi Johnson, Benjamin Zephaniah czy Levi Tafari wciąż działają na scenie. Na scenie pojawiają się też nowe postaci takie jak grupa The Amharic, specjalista od lovers rocka, obdarzony słodkim głosem Bitty McLean oraz Levi Judah.

Zapraszam tradycyjnie od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wrocław i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 491 - Evolution Of Dub 1991-2000

Dekada lat 90tych to również rozwój dubu, który wraz z nastaniem nowych realiów na jamajskiej scenie muzycznej znalazł sobie nowy dom. Wielka Brytania, a później także i cała Europa zainstersowała się tym gatunkiem muzycznym i spowodowała jego dynamiczny rozwój, który trwa po dzień dzisiejszy. W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się dubowi, który powstawał w latach 90tych. Będziemy przebywać przede wszystkim w Zjednoczonym Królestwie, bo tutaj działało wielu świetnych producentów takich jak m.in. Adrian Sherwood, Mad Professor, Jah Shaka czy Aba Shanti I, z którymi spotkamy się dzisiejszego wieczoru.

Ponadto na scenie pojawiają się takie składy jak Zion Train, który wprowadza dub w nowe rejony muzyczne mieszając go z trance'owymi brzeminiami. Bush Chemists, którzy po wydaniu utworu "Light Up Your Spliff" szturmem wdarli się do świadomości fanów niskich częstotliwości. Spotkamy się również z Alpha & Omega, a także Steve Vibronics, który pojawia się z końcem dekady robiąc furorę ze swoimi dubowymi produkcjami. Europa nie pozostaje obojętna na to co dzieje się w Wielkiej Brytanii i wraz z końcem dekady Fracnja zaczyna jawić się jako kolejny mocny ośrodek dubu. Improvisators Dub, High Tone, Brain Damage to tylko najważniejsze składy, które pojawiają się pod koniec lat 90tych sewując dub wagi bardzo cięzkiej.

Zapraszam od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wroclaw i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays
Rafał Konert

Rafał Konert Promotor Muzyki -
Lion Stage Agency/
dziennikarz muzyczny

Temat: audycja reggae Pozytywne Czwartki - Akademickie Radio LUZ...

Pozytywne Czwartki odcinek 492 - Heads High - Modern Dancehall - 1998-2002

Lata 90te upływały pod znakiem modern rootsu, który przejął stery na jamajskiej scenie muzycznej w pierwszej połowie dekady. Jednak pozostałe style, ktore były obecne już od lat 80tych rozwijały się niezależnie. Tak samo sprawa ma się w przypadku dancehallu, który dominował przez całe lata 80te, a podczas rozwoju i fascynacji modern rootsem nie zszedł do podziemia, a bardzo prężnie się rozwijał. Na scenie aktywnie działał Beenie Man, Shabba Ranks czy Bounty Killer, który pojawił się na początku dekaty oraz inni wielcy twórcy popularni jeszcze kilka lat wcześniej. Dodatkowo sound systemowe imprezy w Kingston, wciąż dostarczały ludziom rozrywki serwując dancehallowe tuny rozpalając lokalne potańcówki do czerwoności.

Jamajska scena muzyczna nie znosni próźni, dlatego też pojawiają się nowi wokaliści i wokalistki, którzy wprowadzają dancehall na nowe tory. Bez wątpienia jednym z nich jest Mr. Vegas, który w 1998 roku wystrzeliwuje ze swoim albumem "Heads High", który z miejsca staje się hitem i podbija imprezy nie tylko na Jamajce, ale na całym świecie. Do głosu dochodzą kobiety Tanya Stephens, która również w 1998 roku wydaje swój debiutancki album "Ruff Rider", a także znana ze swojego ciętego języka i bezprecedensowości Lady Saw, która na scenie działa aktywnie już od 1994 roku. Wśród nowych nazwisk pojawiają się grupy takie jak T.O.K. czy Ward21. Na scenę wkracza też Elephant Man ze swoim debiutanckim "Comin' 4 You". Gwiazdami są bez wątpienia Bounty Killer i Beeenie Man, który w 2001 roku otrzymuje Grammy za swój album "Art And Life".

Na dancehall nie są też obojętni Capleton, Sizzla, Buju Banton czy Anthony B, którzy obok swojego świadomego przekazu w modern rootsowych produkcjach nie szczędzą sobie wielu dancehallowych utworów, które stają się hitami. Ponadto w 2002 roku pojawia się artysta, na punkcie które zwariuje dosłownie cały świat. Jest nim Sean Paul, który wydaje swój debiutancki "Dutty Rock".

Zapraszam od 21 na fale Akademickiego Radia LUZ na 91,6 FM (Wroclaw i okolice) lub na http://www.radioluz.pwr.edu.pl

Set lista znajdzie się na http://www.positivethursdays.com oraz na http://www.facebook.com/PositiveThursdays



Wyślij zaproszenie do