Piotr Głudkowski

Piotr Głudkowski Rzucam się na
wszystko to, co jest
ciekawe i wymaga
rusze...

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Tak sobie oglądałem na YouTube różne kawałki rock and rollowe czy rockabilly, m.in. Billa Haleya - i widać wyraźnie, że gitarzyści akompaniujący nie używają raczej chwytów barowych, ale nie grają też raczej "podstawowych" przewrotów, usytuowanych blisko początku gryfu - raczej poruszają się gdzieś w okolicach 5 progu i wyżej.
W sumie nie sztuka zagrać każdy z tych kawałków na "zwykłych" chwytach czy na barowych, ale te przewroty, które oni stosują, jakoś fajniej brzmią w tych nagraniach.
Teraz w zasadzie nikt tak nie gra - a szkoda, bo te "zwykłe", oklepane chwyty i ich pochodne barowe brzmią już na tyle typowo, że w zasadzie trudno o jakiekolwiek zaskoczenie "brzmieniowe" :)

Z tego, co widać na YouTube, polskie zespoły bigbeatowe z lat 60-tych też już raczej używały chwytów barowych.
Z drugiej strony gitarzysta z zespołu Marino Mariniego na ich mocno twistowych kawałkach z początku lat 60-tych używa chwytów barowych bardzo rzadko - i raczej "jedzie" cały czas na przewrotach w okolicy progów 5...7.

Czy macie jakąś wiedzę w tym temacie - może są jakieś typowe przewroty, które stosowane były przez wykonawców zagranicznych w takiej muzyce w latach 60-tych?
Marek M.

Marek M. Dyrektor
zarządzający
Optimum PR

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Podaj linki do youtuba, aby lepiej było operować na przykładach. Może co nieco się tu przedyskutuje :)
Piotr Głudkowski

Piotr Głudkowski Rzucam się na
wszystko to, co jest
ciekawe i wymaga
rusze...

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Proszę :)

Bill Haley:
http://www.youtube.com/watch?v=IN8yHdyLd9I

Gitarzysta Miny:
http://www.youtube.com/watch?v=9DFcoeYlGJE

Co oni łapią????
Typowe chwyty pochodne od E, A, D czy nawet G rozpoznaję bez problemu, ale tutaj jestem w lekkiej kropce... Oczywiście, można zrobić zooma na tych filmach i "rozwalić" problem "naocznie" - ale nie w tym rzecz. Widać wyraźnie, że wtedy była jakaś inna szkoła akompaniamentu - i to chcę koniecznie zgłębić. Są to wyraźnie chwyty open, ale nie bardzo widzę, od czego miały by być pochodnymi...

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

zwróć uwagę że halley gra proste bary bez palca w A, a całą robotę ze slidem odwala koleś za nim i on łapie jakies chwyty grubo za 7 progiem być może zwykłe trójdzwieki ale oktawe wyżej dzięki czemu uzyskują fajny efekt.Marcin N. edytował(a) ten post dnia 04.06.10 o godzinie 10:01
Piotr Głudkowski

Piotr Głudkowski Rzucam się na
wszystko to, co jest
ciekawe i wymaga
rusze...

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Ten patent ze slide'ami to jest jasny. Ale nie o niego chodzi. Twierdzisz, że to są bary bez A? Nie bez E?
Marek M.

Marek M. Dyrektor
zarządzający
Optimum PR

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Piotr G.:
Proszę :)
Widać wyraźnie, że wtedy była jakaś inna
szkoła akompaniamentu - i to chcę koniecznie zgłębić. Są to wyraźnie chwyty open, ale nie bardzo widzę, od czego miały by być pochodnymi...

Piotrze, żadna stara szkoła. Skoro można coś ograć łatwiej, to dlaczego nie - oto szkoła, która obowiązuje od zawsze i ma miejsce także i tu.

W rzeczywistości:
1. Billy gra tu pół barre - tzn. pierwszzy paluch gdzieś tam na najwyższych strunach leży zawsze. W przypadku akordu A pozwala mu zagrać 1 i 2 strunę, w przypadku D7 2 strunę, i podobnie E7 lub E9 jest na 5 progu.
2. Do tego dochodzi kciuk lewej ręki. Jeśli ułożysz chwyt A na 5 prugu i ułożysz pół barre, to kciukiem możesz sobie pomóc i zagrać nim dźwięk A na 6 strunie - tak właśnie ten akord gra Billy.
Ponieważ to rzemieślnik i chce sobie ułatwić życie - podobnie gra na D7 i E7 - z tym że kciuk naciska (lub może naciskać) tu aż dwie dstruny (6 i 5).
Hendrix dajmy na to łapał tak akordy, że kciukiem to i 4 strunę ogrywał.

Przyjrzyjmy się teraz temu D7. Możesz kciukiem nacisnąć 6 i 5 strunę na 5 progu.
Pierwszy paluch zagra wtedy na drugiej strunie dźwięk d, drugi na czwartej fis, a trzeci na trzeciej c.
Marek M.

Marek M. Dyrektor
zarządzający
Optimum PR

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Temat, który poruszyłeś, jest dla gitarzystów bardzo ważny. Kiedy się uczymy grać na wiośle, na początku z reguły jest tak, że chcemy grać akordy na wszystkich 6 strunach. Każdy (no prawie) "przy ognisku" gra barre.
Po części wynika to z tego, że gitara akustyczna nie jest głośnym instrumentem i ciążko jest dać brzmienie trącając 3 struny, nawet kostką. Stąd potrzeba gry pa wsiem - na 6 strunach i naturalnie lepiej jest łapać pełne barre.

Tymczasem w muzyce rozrywkowej i w jazzie najczęściej akord gra się na 3, 4 lub 5 sąsiadujących ze sobą strunach (najczęściej na 3 z towarzyszeniem basu lub na 4). Nie ma więc barre, natomiast gitarzyści kładą pierwszy paluch robiąc niepełne barre - tak jak w tym A u Halleya. Idąc dalej - kiedy mamy porządny przester i robimy sporo hałasu, to już nie gramy wszystkich strun na raz bo brzmi to jak ,... tylko wybieramy współbrzmienia 2 strun, co najwyżej 3 lub 4 kiedy w akordzie powtarzają się składniki (kwarta, kwinta, oktawa).

Tu dygresja - zwróć uwagę, że jeśli np. na 2 progu położysz paluch na pierwszych 4 strunach, to jest to baza do mnóstwa akordów: A, A7, A6, A7/4, Fis zw., Fis, Fis7, fis, fis7, H, H7, H9, D9 i pewnie wielu innych. To co robi kciuk lewej ręki to indywidualna sprawa gitarzysty - w muzyce klasycznej nie używa się kciuka, ale o tym nie mówimy - jeśli komuś wygodnie niech sobie gra, jak chce. Te akordy w tych filamch to zwykłe T, S7, D7, w których uczestniczy kciuk lewej ręki.Marek M. edytował(a) ten post dnia 04.06.10 o godzinie 13:09
Marek M.

Marek M. Dyrektor
zarządzający
Optimum PR

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Pomijam już fakt, że chłopaki lecą z plejbeku ;)
Marek M.

Marek M. Dyrektor
zarządzający
Optimum PR

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Tu jeszcze nieco na ten temat: http://www.youtube.com/watch?v=5wuYi9pZ6WI&feature=rel...
Piotr Głudkowski

Piotr Głudkowski Rzucam się na
wszystko to, co jest
ciekawe i wymaga
rusze...

Temat: Chwyty w rock'n'rollu, twiście i rockabilly - jakie...

Temat, który poruszyłeś, jest dla gitarzystów bardzo ważny. Kiedy się uczymy grać na wiośle, na początku z reguły jest tak, że chcemy grać akordy na wszystkich 6 strunach. Każdy (no prawie) "przy ognisku" gra barre.
/.../
Idąc dalej - kiedy mamy porządny przester i robimy sporo hałasu, to już nie gramy wszystkich strun na raz bo brzmi to jak ,... tylko wybieramy współbrzmienia 2 strun, co najwyżej 3 lub 4
/.../
To co robi kciuk lewej ręki to indywidualna sprawa gitarzysty - w muzyce klasycznej nie używa się kciuka, ale o tym nie mówimy - jeśli komuś wygodnie niech sobie gra, jak chce. Te akordy w tych filamch to zwykłe T, S7, D7, w których uczestniczy kciuk lewej ręki.

Chyba masz rację - przyjrzałem się lepiej i to tak wygląda. I pewnie z tego, że nie są to "pełne" akordy z 6-ciu dźwięków wynikała moja trudność w rozpoznaniu ich "na słuch" - bo rzeczywiście brzmią nieco inaczej.

A co do nagminnego stosowania chwytów barowych - to jest jednak "nowa szkoła" i "stara szkoła": nowa szkoła (a w zasadzie czasami brak szkoły) opiera się prawie wyłącznie na chwytach barowych. W muzyce rockowej i rozrywkowej widać to wyraźnie, szczególnie w przypadku "młodych" zespołów. Oczywiście, starzy "wyjadacze", którzy w dodatku czasami otarli się o jazz, rzeczywiście są bardziej świadomi i "oszczędzają rękę" (i uszy słuchaczy) naciskając tylko te struny, które potrzeba.

I rzeczywiście sam czasami stosuję np. F w wersji open z kciukiem (puste A2 i dociśnięta kciukiem E1 na pierwszym progu), czy H lub H7. Ale częściej gram półbarowe chwyty na strunach basowych (powiedzmy E1, A2, D3, czasem G4), świadomie nie naciskając strun wiolinowych - z przesterem to brzmi po prostu mocno rockowo, a bez przesteru bluesowo. Czyli robię zupełnie odwrotnie, w stosunku do gitarzystów na tych filmikach.

Widzę jednak, że trzeba będzie lekko poćwiczyć, żeby "półbary" i "openy" weszły w palce :))))

Następna dyskusja:

chwyty na gitarę




Wyślij zaproszenie do