![Mateusz Goust](https://static.goldenline.pl/user_photo_basic.jpg)
Mateusz
Goust
Student, Wojskowa
Akademia Techniczna
w Warszawie
Temat: Samochód elektryczny czy to się opłaca?
Dziś pokusiło mnie o małe wyliczenia....Tesla jak i większość samochodów elektrycznych [Coda, f-k] jest bardzo droga przy zakupie. Jednak fakt ten ma rekompensować niska cena eksplantacji. Czyli bierzemy 400 000 złotych za Tesle, oraz konkurenta z aut konwencjonalnych... Ze względu na wyposażenie Tesli oraz faktu że to jest nowy samochód musimy wybrać mu konkurenta z takiej właśnie grupy. Jest przedział cenowy od 85 ooo do 150 000 złotych. Teraz policzmy czas eksploatacji, akumulatory mają wytrzymać 2000 cykli a wiec mówimy tu o:
2000 * 480 km =960 000 km, czyż to nie jest imponujące?
960 000 /100 km-9600 tyle razy dystans 100 km, pokonamy.
Koszt przejechania Teslą 100 stu km, to 5-7 złotych w zależności od taryfy.
Tak wiec:
9600 * 5 = 48 000 tyle wydamy w Tesli by przejechać ten dystans.
a wiec podsumowując tesle 448 000 zł.
Teraz do konkurenta, Bierzemy auto pośrednie za 100 000 zł.
Na przejechanie 100 km potrzebuje średnio 7 litrów paliwa. Paliwo kosztuje 5,50 a wiec do przejechania 100 km musimy wydać 38,5 złote.
9600 * 38,5 = 369 600 tyle wydamy w aucie konwencjonalnym by przejechać ten dystans.
Na dystansie 960 000 będziemy musieli zmieniać olej co 10 000 -> 96 razy a on kosztuje 100 złotych
9600 tyle wyniesie nas olej silnikowy...
Tak wiec auto konwencjonalne wyniesie nas
479 200, pominąłem oczywiście sprzęgła które należy wymienić co chociażby 100 000 km.
Teraz popatrzcie i policzcie sami czy warto kupować tradycyjne auto?
Co ciekawe dystans zwrotu dla przeciętnej osoby która przejeżdża 30 000 km/ rok to aż 32 lat. A przecież jest dużo osób którzy robią mniej niż 15 000 km/rok
479 200 -> 448 000 czy aż tak imponujące/?Mateusz Goust edytował(a) ten post dnia 10.11.12 o godzinie 20:02