Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Witam, jako fan pojazdów elektrycznych marzyłem o takowym. Najpierw jeździłem elektrycznym Berlingo (w 2011 roku - mam go do dzisiaj), potem Peugeotem iOn (od lipca 2012 do lutego 2013), ale teraz od kwietnia 2013 roku śmigam Nissanem Leafem rocznik 2012.
Cóż mogę napisać - auto jest świetne, bardzo dynamiczne - znakomicie się prowadzi. Wszystko ma to co potrzeba, a nawet więcej. W upały (dziś 30 stopni) klimatyzacja robi swoje :)

Zasięg? 160km na jednym ładowaniu to nie bajka. Można tyle zrobić w trasie jadąc spokojnie (bez gwałtownych przyspieszeń i hamowań) z prędkościami rzędu 80-100km/h. Sprawdzone.
Ja ogólnie nie robię więcej jak 70-100km (a i to nie codziennie) - zatem nawet nie ładuję auta co noc.

Apropo ładowania - taryfa nocna, 1kWh wychodzi 32 grosze (włącznie z opłatami przesyłowymi) brutto. Zatem koszt naładowania pakietu 24kWh = 24 x 0,32 = 7,68 PLN - zaokrąglam do 8 PLN (straty przesyłu, ładowarki itp).
Zatem za 8 PLN mogę zrobić 160km (zazwyczaj robię 120-130km) na jednym ładowaniu. Fajnie? :)

Włączenie klimy zmniejsza zasięg o 10%, co praktycznie jest nieodczuwalne.
Gorzej zimą - mój Leaf nie ma pompy ciepła (model 2013 ma) i ogrzewanie pożera ok. 30% zasięgu niestety. No trudno. Zimą będę robił 80-100km i tyle po prostu. Peugeot iOn robił zimą 70km z ogrzewaniem elektrycznym lub 100km bez ogrzewania (latem robił 120-140km). Ogólnie uważam, że ogrzewanie elektryczne to zły pomysł lub wymaga dopracowania (typu pompa ciepła w Leafie 2013).

Trwałość akumulatorów? 200.000km przy spadku pojemności o ok. 30%, przy czym spadek pojemności o 15% występuje przy przebiegu 130.000km (udowodnione przez użytkownika w USA z takim przebiegiem). Zatem praktycznie nie ma potrzeby wymiany akumulatorów przez całe "życie auta". Odpada ów "argument" wielkich znawców jakie to drogie akumulatory i jak często trzeba wymieniać.....
Spadek pojemności jest typowy dla ogniw litowych (podobne są w laptopach i komórkach).

Czas ładowania: 6 godzin z gniazdka 230V (pobór 16A). Dodatkowo auto posiada port CHAdeMO (szybkie ładowanie), który pozwala naładować akumulatory od 0% do 80% w mniej jak 30 minut. w Polsce są trzy takie stacje (Kraków, Warszawa, Aleksandrów Łódzki) i są darmowe. Zostały otwarte dosłownie parę dni temu. Będzie oczywiście więcej, może niekoniecznie darmowych. Pozwoli to na pokonanie dziennie trasy np 300km bez większego problemu z przerwą na kawę, obiad, itp.

Często pokonuję trasę Bielsko-Biała -> okolice Tychów (35km w jedną stronę) i więcej + jazdy po mieście (no i zrobi się te 100km) i Leaf sprawdza się wyśmienicie. Przy czym jeżdżę normalnie, a nawet bym powiedział dość dynamicznie i czasami zostawiam zdziwionych kierowców bardzo drogich Audi czy BMW ;) na światłach. Ale bez szaleństw. Jakieś pytania - piszcie...Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.06.13 o godzinie 21:14
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Przemysław M.:
Sebastian P.:
W UK ma kosztowac od £55k (60kWh) do £83k (85kWh). Dosc sporo, ale jak przyjdzie zmieniac moja A6 (kurcze, ale wydaje mi sie to stare auto teraz) to Model S (85kWh - zasieg 300 mil = 500km) jest poki co w mojej pierwszej 3ce. Pierwsza partia (2014) 5tys. sztuk juz sprzedana.


Jak kupisz to daj znać jak jeździ. Ja może za parę lat (jak się dorobię :P)
na razie ujeżdżam Nissana Leaf'a (w Polsce) i sobie chwalę :)
To gratulacje...:) Od dawna jeździsz.. ? Jak się sprawuje w praktyce.. ? Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 20.06.2013 o godzinie 08:35 z tematu "Tesla model S uzyskał tytuł "Car of the Year 2013" w USA."
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Oj to by trzeba nowy wątek założyć chyba? Zadowolony oczywiście, że jestem :) W przeciwieństwie do komentujących na portalach typu onet/wp gdzie jak się pojawi cokolwiek o samochodach elektrycznych to tam od razu jest jazda (że prąd z węgla, zimą aku nie dadzą rady, aku co 2 lata do wymiany, jak tym na wakacje jechać, drogie w utrzymaniu (baterie), że aku się opłaca abonament miesięcznie.....) i tak mogę jeszcze wymieniać ;)
Nissanem zrobię spokojnie 160km, jakkolwiek w dynamicznej jeździe zrobię 120-130km (ale dynamiczna oznacza, że praktycznie każdy zostaje w tyle....).Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.06.13 o godzinie 14:01 Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 20.06.2013 o godzinie 08:35 z tematu "Tesla model S uzyskał tytuł "Car of the Year 2013" w USA."
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Przemysław M.:
Oj to by trzeba nowy wątek założyć chyba? Zadowolony oczywiście, że jestem :) W przeciwieństwie do komentujących na portalach typu onet/wp gdzie jak się pojawi cokolwiek o samochodach elektrycznych to tam od razu jest jazda (że prąd z węgla, zimą aku nie dadzą rady, aku co 2 lata do wymiany, jak tym na wakacje jechać, drogie w utrzymaniu (baterie), że aku się opłaca abonament miesięcznie.....) i tak mogę jeszcze wymieniać ;)
Nissanem zrobię spokojnie 160km, jakkolwiek w dynamicznej jeździe zrobię 120-130km (ale dynamiczna oznacza, że praktycznie każdy zostaje w tyle....).
To załóż nowy wątek, przeniosę do niego posty, na pewno wszelkie informacje od użytkownika Leafa w Polsce będą ciekawe dla użytkowników grupy, w końcu dla wielu to dalej abstrakcja :)
Warto temat poruszyć, bo realne użytkowanie samochodu elektrycznego w naszym kraju i informacje o tym mogą wnieść konkretną wartość do tematyki :) Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 20.06.2013 o godzinie 08:35 z tematu "Tesla model S uzyskał tytuł "Car of the Year 2013" w USA."
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

OK, tylko co mam pisać? prowadze bloga na forum samochodyelektryczne.org....
:) Ta wypowiedź została przeniesiona dnia 20.06.2013 o godzinie 08:35 z tematu "Tesla model S uzyskał tytuł "Car of the Year 2013" w USA."
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

To wiesz co pisać, na pewno będą pytania o wiele kwestii :) Przepraszam, wpadłem na chwilę, bo mnie ścięło i mam wys. temperaturę, jak dojdę do siebie roześlę biuletyn o tym temacie :)

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Zazdroszczę stanu posiadania i doświadczeń z pojazdami elektrycznymi. Ale też podziwiam trudy naprawy Leafa. Czytuję samochodyelektryczne.org ale też sam czasem coś piszę. Ostatnio zachwycony darmowymi ładowarkami Tesli: http://www.eioba.pl/a/4an0/samochod-na-darmowa-energie
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

dzięki, nie rozumiem tylko zdania "podziwiam trudy naprawy Leafa"....
Ale jakie naprawy ??? Auto ma rok moje, jest na 3-letniej gwarancji producenta w tym 5-letnia gwarancja na akumulatory i układ jezdny.
A i tak wątpię by cokolwiek się popsuło.

Chyba, że chodzi koledze o naprawę po stłuczce - ale to zupełnie tak samo jak każdy inny pojazd :)
problemu z częściami nie było większego (musiałem zamówić w Niemczech - teraz już można w PL)Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.06.13 o godzinie 15:44

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

No właśnie tu czytałem: http://www.samochodyelektryczne.org/forum/viewtopic.ph...
Nie wszystko udało się dokupić jak należy itd.
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

oj tam, dla chcącego nic trudnego. To była tylko kosmetyka, a pozwoliła kupić samochód znacznie taniej poniżej ceny nowego. A z przebiegiem niecałe 3000km i pachnący (do dziś!) nowością było warto :)
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

A jak sprawuje się Leaf w takich warunkach jak górzyste miasto.. ? W Bielsku jest dużo podjazdów i zjazdów, ile wtedy jesteś w stanie zrobić km, jeżdżąc tylko po Bielsku.. ?
I przy okazji ciekawi mnie czy znalazłeś jakiegoś ubezpieczyciela, który uwzględnia zniżki dla aut ekologicznych ??Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.06.13 o godzinie 23:44
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Po Bielsku jeżdżę elektrycznymi autami od 2 lat.
w Berlingo Electrique pod górki po prostu wolniej się wyjeżdżało (słaby silnik dosyć), co i tak pozwalało zrobić 80-90km zasięgu.
Peugeot iOn oraz Nissan Leaf nie mają z górkami najmniejszego problemu. Nie wiem czy jest jakiś spadek zasięgu z powodu górek. To też nie są znowu górki "nie wiadomo jakie". Poza tym jadąc w dół - znowu się ładuje akumulatory ;)
Leafem zrobiłem nawet dwie trasy (dalsze wypady):

Bielsko-Biała -> Kalwaria Zebrzydowska (75km) i z powrotem na jednym ładowaniu (150km razem)

Tychy -> Żyrardów (300km w jedną stronę) jak jechałem na zlot pojazdów EV. Zrobiłem na dwóch ładowaniach (150km wyjazd z domu i ładowanie w Radomsku na kolejne 150km). I z powrotem taki sam manewr (w sumie 4 pełne ładowania).

Mój rekord jednego dnia to jest uwaga....390km przejechane - wyjazd Żyrardów o 1.00 w nocy, ładowanie w Radomsku od 3.00 do 9.00 rano (i spałem wtedy), przyjazd do okolic Tychów, doładowanie przez kilka godzin (już nie do pełna) i jazda do Bielska-Białej i z powrotem. Wszystko było jednego dnia ;) Bez pomocy szybkich ładowarek i bez straty czasu na czekanie aż się naładuje (w Radomsku spałem wtedy, a w Tychach coś robiłem po prostu)
Bo ja mieszkam zarówno koło Tychów jak i w Bielsku-Białej tak gwoli wyjaśnienia, muszę się rozdwajać nieraz.

Teraz gdy pojawiają się w Polsce szybkie ładowarki CHAdeMO (są w: Kraków, Warszawa, Aleksandrów Łódzki i są darmowe) - zrobienie jakiejś trasy po Polsce nie będzie problemem (ładowanie w CHAdeMO od 0 do 80% trwa do 30 minut - zwykle mniej, bo nie podjeżdżamy autem rozładowanym do zera)

Leafem jeżdżę od kwietnia 2013 roku, kupiony z przebiegiem 2990km, teraz ma 6300km.
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

co do ubezpieczalni to Warta ma jakieś taryfy na pojazdy EV. Płaciłem coś koło 220 PLN na rok za Leafa (zniżki 60% mam na OC). Inni pewnie też mają, najlepiej dzwonić i pytać.
iOn'a wcześniej miałem w PZU ubezpieczonego (pełen pakiet OC + AC)
Dariusz Rojek

Dariusz Rojek Passion for
excellence...

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Chodziło mi o to, że taki teren miejski jak w Bielsku sprzyja częstemu odzyskowi energii i dlatego jest szansa na to, że jeżdząc tylko po mieście można zrobić Leaf'em więcej km niż na trasie np. do Tychów, czy robiłes takie porównanie.. ?

Czytałem o Twoim ubezpieczeniu na forum ale pytam czy odkryłeś przy okazji jakiegoś ubezpieczyciela, który uwzględnia zniżki od samochodów z napędem elektrycznym ?

konto usunięte

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Przemek napisz o tym ogrzewaniu w LEAFie. Mamy ten samochód od kilku dni w firmie i za diaska nie wiem jak uruchomić to cudo. Ustawiając temperaturę na 20C, włączając przycisk HEAT nic się nie dzieje. Dziś przejechałem kilka kilometrów, wychodziłem z pojazdu kilka razy i w drodze powrotnej.... zmarzłem. Klimatyzacja działa od strzału, natomiast grzania nie ma wcale. Model 2013 więc powinien mieć pompę ciepła? Po włączeniu pojazdu do ładowania i uruchomieniu timera klimatronika również zimno w środku. Żaden komunikat o niesprawności się nie wyświetla... jakieś pomysły? Serwis?
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

zmartwię Cię, bo mój nie ma przycisku HEAT ;)
tzn. w modelu 2011-12 ogrzewanie po prostu ustawia sie temperaturą i nadmuchem lub daje na automatik.

A próbowałeś temperaturę na maxa dać? Coś gdzieś pisali na forum (chyba mynissanleaf.com) o problemach z ogrzewaniem, ale nie czytałem nic na ten temat. Poszukaj może tam znajdziesz rozwiązanie.

A jak nie to niech się dealer martwi.

Polecam kupić też interface ELM327 na BlueTooth (allegro 30 PLN), oraz dowolny normalny telefon/tablet z androidem i program Leaf Spy (lub Leaf Spy Pro) ze sklepu google. Obowiązkowe dla każdego posiadacza Leafa - pokazuje stan baterii, rzeczywistą ilość prądu w aku, dodatkowo można odczytywać i kasować błędy DTC i wiele innych opcji :)

konto usunięte

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Dawałem na maxa czyli jak dobrze pamiętam jest to 30C na wyświetlaczu. Kompletnie nic to nie pomogło. Dziś rano pojad nie był zaparowany ale też i noc w Szczecinie była w miarę ciepła (jak na porę zimową). W środku zimno, ogrzewanie pomimo że pojazd wetknięty był do sieci 230V. Myślę sobie ze coś jest chyba nie tak i trzeba będzie pojechać z tym do serwisu.
Doczytaliśmy jeszcze w instrukcji że tryb ECO znacznie ogranicza ogrzewanie... dziś zobaczymy zatem jak to wygląda bez trybu ECO. Z drugiej strony jaki to ma wpływ na grzanie w nocy gdy pojazd podłączony jest do ładowania?
BlueTooth jest oryginalnie w pojeździe lecz my posiadamy wersję bez navi co niestety dyskwalifikuje nas na wstępie i nic sobie nie poogladamy przez telefon :-( (tak przynajmniej napisane jest w instrukcji).

Wykonaliśmy dziś pierwsze ładowanie (ile razy wcześniej była ładowany u dealera to nie wiem). Naładowaliśmy go na 100% i realny zasięg jaki pokazywał komputer to 120km.... trochę mało?

EDIT: Doczytałem o tym ELM327, chodzi o euroscan i odczyt na telefonie w samochodzie a nie w domu. OK.Dzięki za info.Ten post został edytowany przez Autora dnia 09.01.14 o godzinie 10:53
Przemysław Mikosz

Przemysław Mikosz właściciel, MCAR.pl
oraz EVCAR.pl

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

na 100% masz grzałki z PTC Heatera do wymiany (serwis - miesiąc bez auta), wada fabryczna ;)

Co do zasięgu pokazywanego 120km. Nie przejmuj się. Autem da się zrobić nawet 170km (bez ogrzewania) ale trzeba wolno jeździć. Można też zrobić zaledwie 70km (z ogrzewaniem na full), lub 100-110km (jeżdżąc szybko i dynamicznie)
To co pokazuje na wyświetlaczu zasięg to wróżby ;)

konto usunięte

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Grzalki wymienione... (pisalem na innym forum).
Jutro bedziemy jechac nim troszke dalej to pomeczymy sie na trybie ECO., robi sie coraz cieplej wiec mniej ogrzewanie bedziemy uzywac a co za tym idzie to i zasiegi sie troszke zwieksza.

konto usunięte

Temat: NISSAN LEAF - okiem posiadacza :)

Witam, potrzebuje instrukcji obsługi do Leaf a 2013 r , w języku polskim . Z góry dziękuję :)

Następna dyskusja:

Nissan Leaf - facelifting 2...




Wyślij zaproszenie do