konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

W samochodach gamy ciężkiej w celu zapewnienia normy emisji spalin Euro 4 oraz Euro 5 część producentów pojazdów ciężąrowych zastosowała procesy katalityczne przy użyciu roztworu mocznika zwanym Ad-Blue.

Opinie o Ad-Blue są podzielone.

A co wy sądzicie o tym systemie? Można zastosować coś innego?

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

sądzę, że to badziewie szczypie jak się tym oblejesz nalewając z bańki niekoniecznie przystosowanej do bezpośredniego wlewu...bo akurat na tej czy tamtej stacji nie mają jeszcze dystrybutora. sprawdzone ;)

scania i man mają już silniki z normą euro 5 bez dodawania ad-blue. cena trochę wyższa niż pozostałe ale jakby porównać koszty ad-blue w skali roku to pewnie i tak będą na plus.Grzegorz Turek edytował(a) ten post dnia 02.11.08 o godzinie 23:09

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Grzegorz Turek:
scania i man mają już silniki z normą euro 5 bez dodawania ad-blue.

Tak. Technologię recyrkulacji spalin wspomaganą niekiedy filtrem cząstek stałych.
cena trochę wyższa niż pozostałe ale jakby porównać koszty ad-blue w skali roku to pewnie i tak będą na plus.

To bardzo trudno ocenić.
Jeśli chodzi o kwestie finansowe to najwięcej w tym temacie mogą powiedzieć właściciele firm transportowych posiadający w swoich flotach pojazdy w obu technologiach o mniej więcej tych samych parametrach technicznych. Na opłacalność w największym stopniu wpływa tutaj zużycie paliwa przez pojazd.

Dla użytkowników (kierowców) lepszym rozwiązaniem jest oczywiście EGR gdyż obsługa na stacji ogranicza się tylko do uzupełniania zbiornika paliwa.

Dla ekologii to nie ma znaczenia który system zastosuje producent gdyż obie technologie obniżają zawartość składników toksycznych do jednych i tych samych poziomów.

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Mateusz Pietraszko:

Tak. Technologię recyrkulacji spalin wspomaganą niekiedy filtrem
cząstek stałych.

Ale filtr cząstek stałych jest tylko w samochodach osobowych oraz czasami w poazdach dostawczych, czyli gamy lekkiej. W gamie ciężkiej nie spotkałem się z FAP-em.

Sam EGR nie jest w stanie zrealizować EURO 5, które będzie obowiązującą normą od października 2009. Różnica między EURO 4 a 5 polega na obniżeniu emisji tlenków azotu NOx.

Scania oprócz podwójnego EGR wprowadziła również 5-stopniowe wtryskiwacze, które dowtryskują mieszankę nawet w samym procesie spalania i sądzę, że osiągnięcie tej normy jest uwarunkowane większym zużyciem paliwa.

A zużycie adBlue w stosunku do paliwa jest do 5%, więc na praktyczny koszt eksploatacji pojazdu samo adBlue raczej nie ma znaczącego wpływu.

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Grzegorz Turek:
sądzę, że to badziewie szczypie jak się tym oblejesz nalewając z bańki niekoniecznie przystosowanej do bezpośredniego wlewu...bo akurat na tej czy tamtej stacji nie mają jeszcze dystrybutora. sprawdzone ;)

A tu masz rację, zbyt mała dostępność adBlue na stacjach jest po części problemem, że ludzie kombinują:) Polak potrafi:)

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Krystian P.:
Mateusz Pietraszko:

Tak. Technologię recyrkulacji spalin wspomaganą niekiedy filtrem
cząstek stałych.

Ale filtr cząstek stałych jest tylko w samochodach osobowych oraz czasami w poazdach dostawczych, czyli gamy lekkiej. W gamie ciężkiej nie spotkałem się z FAP-em.

A czym wg szanownego Kolegi jest MAN PM-KAT montowany w MANach?
Sam EGR nie jest w stanie zrealizować EURO 5, które będzie obowiązującą normą od października 2009. Różnica między EURO 4 a 5 polega na obniżeniu emisji tlenków azotu NOx.


EGR został stworzony przede wszystkim po to by ograniczyć udział NOx w spalinach :)

Egr ma za zadanie obniżyć temperaturę spalania w komorze spalania poprzez zawrócenie części gazów wylotowych.
Oczywiście aktualnych norm emisji substancji toksycznych nie da się osiągnąć jednym usprawnieniem. W spalinach identyfikuje się 4 grupy toksycznych składników. Oprócz tlenków azotu należy pozbyć się tlenków węgla, węglowodorów oraz czastek stałych. Dlatego np. Man wprowadził swój DPF który obniża udział cząstek stałych w spaliach. Osiągnięcie norm Euro 4 oraz Euro 5 jest możliwe tylko i wyłącznie poprzez wieloparametrową optymalizację pracy silnika, modernizację jego konstrukcji (np. kształt komory spalania) oraz zastosowanie układów oczyszczania spalin jak np. SCR.
Scania oprócz podwójnego EGR

???

Chyba podwójne chłodzenie gazów spalinowych?

wprowadziła również 5-stopniowe
wtryskiwacze

Nie tylko to. Podniosła przede wszystkim ciśnie wtrysku po to by pozbyć się PM w wyniku lepszego rozpylenia paliwa.

A zużycie adBlue w stosunku do paliwa jest do 5%

Nawet i 6 % ;p

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Mateusz Pietraszko:

A czym wg szanownego Kolegi jest MAN PM-KAT montowany w MANach?

Nie wiedziałem, że w MAN jest montowany FAP. Hmm zupełnie sie tego nie spodziewałem:) No cóż człowiek uczy się całe życie;)
EGR został stworzony przede wszystkim po to by ograniczyć udział NOx w spalinach :)

Jak najbardziej tak, ale w klasycznych układach wtryskowych gdzie zasadniczo odbywał sie tylko zasadniczy wtrysk paliwa i sam EGR redukując NOx nie był w stanie zniwelować emisji cząstek stałych, których największa redukcja miała miejsce w 1996 roku. To był początek nad pracami nad bardziej nowoczesnym dieslem o większym ciśnieniu wtrysku i powstaniem między innymi wtryskiwaczy czy też pompowtryskiwaczy, które realizowały 2 fazy wtrysku czyli wtrysk wstępny i zasadniczy oraz powstał również układ Bosch Common-Rail, który właśnie dzięki znacznemu zwiększeniu ciśnienia wtrysku do 1600 bar i następnie dalszemu rozwoju tak jak obecnie w Scanii EURO5 do 2400 bar.
Scania oprócz podwójnego EGR

???

Chyba podwójne chłodzenie gazów spalinowych?

wprowadziła również 5-stopniowe
wtryskiwacze

Oczywiście, że chodzi o podwójnie chłodzony EGR, ale nie na tym polega dyskusja, żeby odnosić się do nazw książkowych
A zużycie adBlue w stosunku do paliwa jest do 5%

Nawet i 6 % ;p

6% skąd taka informacja??

Wg Volvo pojazdy z SCR Euro 4 zużycie ok 3-4% Euro 5 ok 5%

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Scania oprócz podwójnego EGR

???

Chyba podwójne chłodzenie gazów spalinowych?
Oczywiście, że chodzi o podwójnie chłodzony EGR, ale nie na tym polega dyskusja, żeby odnosić się do nazw książkowych

To akurat nie jest książkowa nazwa .... chodzi tylko o precyzje. Forum czytają różni ludzie, którzy też czasem szukają fachowej informacji na jakiś temat a to stwierdzenie może ich wprowadzić w błąd.

A zużycie adBlue w stosunku do paliwa jest do 5%

Nawet i 6 % ;p

6% skąd taka informacja??

1. Wyznaczone na podstawie badań własnych.
2. Rokosch U., Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2007

Wg Volvo pojazdy z SCR Euro 4 zużycie ok 3-4% Euro 5 ok 5%

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Mateusz Pietraszko:

Forum czytają różni ludzie, którzy też czasem szukają fachowej informacji na jakiś temat a to stwierdzenie może ich
wprowadzić w błąd.

Tu może i masz rację.

Jestem ciekaw czy ktoś z dyspozytorów robił rzeczywiste porównanie kosztów eksploatacji pojazdów z SRC z pojazdami z EGR;)

Mam takie zestawienie, z którego wynika, że w aspekcje eksploatacji SCR jest tańszym rozwiązaniem niż EGR, ale sądzę, że jest ono przygotowane subiektywnie, a wyniki są manipulacją.

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Jest też takie opracowanie wykonane dla autobusów w obu technologiach:

http://vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2007/T2373.pdf

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Krystian P.:
W samochodach gamy ciężkiej w celu zapewnienia normy emisji spalin Euro 4 oraz Euro 5 część producentów pojazdów ciężąrowych zastosowała procesy katalityczne przy użyciu roztworu mocznika zwanym Ad-Blue.

85% samochodów w Europie ma SCR - oczywiście jest to powiązane z udziałami w rynku poszczególnych producentów

Opinie o Ad-Blue są podzielone.

A co wy sądzicie o tym systemie? Można zastosować coś innego?

MAN i Scania stosują EGR - ale przyszło to z wielką trudnością, podczas gdy adaptacja SCR z EURO IV do IV była natychmiastowa

Pozdr
WW

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Grzegorz Turek:
sądzę, że to badziewie szczypie jak się tym oblejesz nalewając z bańki niekoniecznie przystosowanej do bezpośredniego wlewu...bo akurat na tej czy tamtej stacji nie mają jeszcze dystrybutora. sprawdzone ;)
taki stężenie nie powinno szczypać...
scania i man mają już silniki z normą euro 5 bez dodawania ad-blue. cena trochę wyższa niż pozostałe ale jakby porównać koszty ad-blue w skali roku to pewnie i tak będą na plus.Grzegorz Turek edytował(a) ten post dnia 02.11.08 o godzinie 23:09

Koszty po badaniach niezależnych przemawiają na rzecz SCR, ponieważ spalanie Diesla jest mniejsze i to daje duży benefit.

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...


A tu masz rację, zbyt mała dostępność adBlue na stacjach jest po części problemem, że ludzie kombinują:) Polak potrafi:)

Nie bardzo ma jak kombinować, ponieważ od X.08 system OBD wykryje takie rzeczy i wprowadzi samochód w stan serwisowy.

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Nawet i 6 % ;p

6% skąd taka informacja??

Wg Volvo pojazdy z SCR Euro 4 zużycie ok 3-4% Euro 5 ok 5%

Może dojść do 6%
Jarosław C.

Jarosław C. Master of Business
Administration...i
co dalej?

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

tak czy inaczej...firma, którą reprezentuję jest autoryzowanym dystrybutorem płynu AdBlue i posiada bardzo dobrą ofertę na dostawy zarówno luzem (tankowanie z cysterny)do zbiorników (też mamy dobrą ofertę) jak i w opakowaniach - paletopojemniki i kanistry. Proszę o kontakt jeżeli już nie wiąże Państwa umowa z żadnym dostawcą AdBlue a chcielibyście Państwo poprawić swój wynik finansowy dzięki zakupom tegoż płynu w lepszej cenie z lepszym terminem płatności...lub na lepszych warunkach...
Z GL-owym pozdrowieniem
Jaroslaw Cebula
Paweł P.

Paweł P.
www.drogeria-ekologi
czna.pl Better Land

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Obecnie w związku z wprowadzeniem restrykcyjnych norm na zachodzie bardzo dużo autobusów montuje do swoich pojazdów filtry cząstek stałych.

Jedynym ze skutecznych rozwiązaniem, które także zaczynają stosować inni producenci są filtry pirelli eco technology oparte o dodatek CAM FBC. Przesądzają o tym 3 powody:
1. Niska temperatura dopalania się cząstek.
2. Możliwe spełnienie Euro 5
3. Niezapychanie się filtrów
4. redukcja od pierwszych minut cząstek co pozwala na jazde w ruchu miejskim.

Jest to też jedyny rekomendowany filtr na świecie, który pozwala przejść z Euro 1 na Euro4 i uzyskać zieloną plakietkę. Jest to potwierdzone badaniami VERT oraz rekomendowane przez DEKRA.
informacje na ten temat można też znaleźć na stronie:

http://eurovat.info.pl

Rozwiązanie to jest opłacalne w przypadku silników z Euro 1 i Euro 2.

Właściciele nowszych pojazdów decydują się zwykle na kupienie nowszego autobusu lub ciężarówki.

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

BASF również posiada takie filtry w ofercie, tylko że minusem jest ich koszt. Amortyzacja takiej inwestycji to ponad 200 tys. km...
Paweł P.

Paweł P.
www.drogeria-ekologi
czna.pl Better Land

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Wojciech W.:
BASF również posiada takie filtry w ofercie, tylko że minusem jest ich koszt. Amortyzacja takiej inwestycji to ponad 200 tys. km...
w jakiej temp. następuje redukcja cząstek?

można przejść na z Euro 1 na E5??

jaki jest koszt. Wyliczyłem, ze filtr pirelli zwraca się znacznie szybciej.

konto usunięte

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

Polecam stronę:

http://www.kurre-filter.de/

tylko niestety w języku niemieckim. Kontaktowała się ze mną osoba odpowiedzialna za ten biznes w BASFie, ponieważ poszukują kogoś, kto by to w Polsce mógł dystrybuować. Ja nie widzę sensu, ale może ktoś chętny jest?
Paweł P.

Paweł P.
www.drogeria-ekologi
czna.pl Better Land

Temat: Emisja spalin Euro4/5, czyli Ad-Blue w praktyce -...

znam tę firmę... niestety od Euro 2 można redukować - tak wynika przynajmniej z tej strony. Ponadto jeżeli kogoś pojazd jeździ w ruchu miejskim to zastosowana technologia nie jest najodpowiedniejsza, gdyż filtr może się zapychać. nie widzę taż certyfikacji.

Filtr na pewno warto stosować do pojazdów z Euro 3. Jeżeli jakiś tir ma taką normę to na pewno warto. Chociaż jak Pan trafnie zauważył może trochę potrwać amortyzacja.

Mój znajomy gdzieś założył filtr który pozwolił mu przejść z Euro 1. miał w miarę dobry jeszcze autobus ale bardzo stary i dzięki filtrowi który założył może śmigać teraz po Europie. chyba właśnie przez tą firmę zakłądał http://eurovat.info.pl ale nie jestem pewien.

pozdrawiam!



Wyślij zaproszenie do