Wojciech Kwiecień

Wojciech Kwiecień Simulation engineer

Temat: Vtec

Pytanko: Czy Vtec zawsze sie wlacza zawsze pry tej samej predkosci obrotowej silnika czy jest to uzaleznione od obciazenia silnika tez? Rozkmninil to ktos z was moze?;)
Arkadiusz Jakóbski

Arkadiusz Jakóbski Kierownik Działu
Produkcji
Oprogramowania -
VSoft Spółka ...

Temat: Vtec

Z tego co ja słyszałem, to VTEC włącza się po przekroczeniu określonej ilości obrotów.
Wojciech Kwiecień

Wojciech Kwiecień Simulation engineer

Temat: Vtec

Arkadiusz J.:
Z tego co ja słyszałem, to VTEC włącza się po przekroczeniu określonej ilości obrotów.


A nie jest to zalezne od tego czy silnik jest przeciazony tzn mam na mysli czy zawsze sie musza zmieniac fazy rozrzadu przy zalozmy 3,5 rpm czy np moze sie to zmieniac np przy 2 tys jak sie wciska gaz w podloge? Interesuje mnie to bo niedawno kupilem Vteca i mnie to zastanawia...I nie moge sie zorientowac kiedy to zaczyna sie wlaczac.
Łukasz W.

Łukasz W. Kierownik Działu
Technologicznego w
APX Technologie Sp.
z...

Temat: Vtec

V-TEC ustawiony jest na obroty, cos w sensie turbo
osiagasz okreslone obroty i startujesz
tylko uwazaj na silnik
to delikatna i precyzyjna robota
ja swojego zajechalem - panewki siadly
Andrzej Hamankiewicz

Andrzej Hamankiewicz Internet &
E-commerce Expert

Temat: Vtec

Punkt załączania VTECa (ilość obr/min) jest ustalony dla konkretnego silnika i jest stały. W moim B16A2 jest to na przykład 5500 obr/min. Można ingerować w elektronikę (komputer) i przesuwać ten punkt w celu poprawienia osiągów.
Andrzej Hamankiewicz

Andrzej Hamankiewicz Internet &
E-commerce Expert

Temat: Vtec

Łukasz W.:
V-TEC ustawiony jest na obroty, cos w sensie turbo
osiagasz okreslone obroty i startujesz
tylko uwazaj na silnik
to delikatna i precyzyjna robota
ja swojego zajechalem - panewki siadly

Turbo nie jest zależne od obrotów tylko od ciśnienia spalin. :-)
Wojciech Kwiecień

Wojciech Kwiecień Simulation engineer

Temat: Vtec

A czy punkt wlaczenia zmiennych faz rozrzadu jest odczuwalny tylko poprzez skok momentu obrotowego czy powinno sie czuc lekkie szarpniecie?
Andrzej Hamankiewicz

Andrzej Hamankiewicz Internet &
E-commerce Expert

Temat: Vtec

Wojciech K.:
A czy punkt wlaczenia zmiennych faz rozrzadu jest odczuwalny tylko poprzez skok momentu obrotowego czy powinno sie czuc lekkie szarpniecie?

Możesz doprecyzować co miałeś na myśli pisząc "poprzez skok momentu obrotowego"?
Nic nie szarpie - moment załączenia VTECa moża poznać często po zmianie brzemienia silnika (zależy też od wydechu i tego czy ktoś ma stożek) oraz odczuwalnie szybszym przyśpieszaniu.
Wojciech Kwiecień

Wojciech Kwiecień Simulation engineer

Temat: Vtec

No ja rozumiem ze lepsze przyspieszenie jest efektem zwiekszonego momentu obrotowego. Vtec nie jest plynna zmian faz rozrzadu tylko fazy rozrzadu zmieniaja sie jeden raz przy okreslonej licznie obrotow. Jesli zalacza sie Vtec to mamy skokowa zmiane momentu obrotowego czego konsekwencja jest lepsze przyspieszenie. Mam racje?
Andrzej Hamankiewicz

Andrzej Hamankiewicz Internet &
E-commerce Expert

Temat: Vtec

Wojciech K.:
No ja rozumiem ze lepsze przyspieszenie jest efektem zwiekszonego momentu obrotowego. Vtec nie jest plynna zmian faz rozrzadu tylko fazy rozrzadu zmieniaja sie jeden raz przy okreslonej licznie obrotow. Jesli zalacza sie Vtec to mamy skokowa zmiane momentu obrotowego czego konsekwencja jest lepsze przyspieszenie. Mam racje?

Zgadza się - VTEC nie załącza się "płynnie" tylko raz przy określonej liczbie obrotów. Nie ma natomiast skokowej zmiany momentu/mocy - od chwili załączenia VTECa linia mocy (jeśli spojrzelibyśmy na wykres z hamowni) zaczyna agresywniej (szybciej) rosnąć, natomiast linia momentu znacznie słabiej.

Dla przykładu wykres z hamowania mojej Hondy (silnik B16A2):


Obrazek


Przebieg momentu - linia na samej górze, przebieg mocy - środkowa linia, natomiast linia na samym dole to straty.

Jak widzisz od momentu załączenia VTECa (przy 5500 obr/min) widać nieznaczny "dołek", a potem linia mocy zaczyna coraz szybciej iść w górę; linia momentu umiarkowanie.Andrzej Hamankiewicz edytował(a) ten post dnia 01.06.07 o godzinie 13:32
Marcin Piskorski

Marcin Piskorski Senior Solution
Designer at Bravura
Solutions

Temat: Vtec

Wojciech K.:
A czy punkt wlaczenia zmiennych faz rozrzadu jest odczuwalny tylko poprzez skok momentu obrotowego czy powinno sie czuc lekkie szarpniecie?

Witam,
W moim D15Z6 mozna wyczuc delikatne szarpniecie kiedy zalacza sie VTEC...nie zawsze ale mozna. Czuje sie to tylko przy zmianie w jedna strone.

Temat: Vtec

Łukasz W.:
...V-TEC...

first of all lets talk about VTEC is NOT
VTEC is NOT "V-tec", "V-TEC", "V-tech", "V-TECH", "VTECH", "V-TEK", "vtech", "vtec", "vortech", "Vtec", or "Vtech". It's CAPITAL VTEC. No dashes, no lower case, no extra letters, no anything other than the correct and only spelling of VTEC. If you cannot respect the technology and simply use the correct spelling, you do not deserve what it gives you
Agata K.

Agata K. Marketing Manager |
strategy | media |
performance |

Temat: Vtec

O!agata kłosowska edytował(a) ten post dnia 10.08.07 o godzinie 02:47

Temat: Vtec

Piekny cytat Jacku :-)

Vtec załącza się przy ściśle określonej liczbie obrotowej silnika dla odpowiedniego silnika. Jednakże jest drobna róznica przy pełnym otwarciu przepustnicy (pedał w podłodze), a "zwyczajnym" przyspieszaniu. Do tego wpływ na załączenie się ma temperatura i ciśnienie oleju w silniku. Na zimnym zaraz po odpaleniu, vtec sie nie zalaczy, a odpowiedzialny za to jest zawór vteca. Tak samo na biegu jałowym nie ma szans na vtec'a.
Więcej mozecie sobie poczytac na:

http://hondapl.org/tech/vteccompare.html
http://hondapl.org/tech/vtec.html

(chociaz jest tam kilka drobnych błędów, ale do przeżycia ;) )

W zależnosci od tego jaki to jest vtec, gdyz rozróznia sie ich kilka rodzajów, jego zmiana jest bardziej odczuwalna badz mniej. W silnikach dwuwałkowych DOHC VTEC jest to bardziej słyszalne i odczuwalne.
Marek C.

Marek C. Application
Architect, Equifax,
Inc.

Temat: Vtec

Ja tak troche O)/T chcialem zauwazyc ze VTEC jest rozwiazaniem dosc archaicznym, szczegolnie biorac pod uwage to co Nissan i BMW uzywaja.

Temat: Vtec

Mysle ze zacznijmy od tego iz Honda stosuje ten system seryjnie w silnikach od lat 80-tych. Systemów zmiennych faz rozrzadu jest iles tam rodzajów, w kazdej marce aut inaczej rozwiazane.
Ja tam widze, ze systemy Hondy sie sprawdzaja, a silniki od wielu lat ciesza sie wielkim uznaniem, szczególnie w sporcie.
Powiedz mi w czym widzisz archaicznosc rozwiazania w Hondzie ??

Jak juz odpowiesz na pytanie, poczytaj o nowych (po 2000 roku) silnikach Hondy z tym systemem:
http://hondapl.org/tech/k20a/k20a_130100.html
http://hondapl.org/tech/ivtec.html
Marek C.

Marek C. Application
Architect, Equifax,
Inc.

Temat: Vtec

Piotr P.:
Powiedz mi w czym widzisz archaicznosc rozwiazania w Hondzie ??

Koniecznosc stosowania przepustnicy pokazuje ze jest to system archaiczny. Nowoczesne systemy sterowania zaworami eliminuja przepustnice.
Grzegorz R.

Grzegorz R. Product Manager,
Mazda

Temat: Vtec

VTEC "włącza się" (chociaż właściwie powinno się powiedzieć "przełącza się") po przekroczeniu danej wartości obrotów silnika. Np. dla Accorda TypeR z silnikiem H22A7 jest to z tego co pamietam 5800 rpm. VTEC nie przełączy się gdy silnik jest zimny, gdy jest za mało oleju w silniku. Jeśli chodzi o wyczuwalność momentu zadziałania VTECa, to gdy jest to "zwykły" VTEC bez VTC, efekt "VTEC kick" jest dosyć dobrze wyczywalny, zarówno dzięki gwałtownemu wbiciu w fotel jak i poprzez zmianę odgłosu pracy silnika (charakterystyczny ryk...). Z kolei w silnikach wyposażonych w VTEC i VTC (płynna kątowa regulacja faz rozrządu) czyli z i-VTEC, nie ma już tego kopnięcia przy przełączaniu VTECa. Chociaż zarówno w poprzednim Civicu TypeR jak i w obecnym (oba i-VTEC) słychać, że system zaczyna działać. Lepsze przyspieszenie także jest wtedy odczuwalne, ale wszystko dzieje się płynniej, bez gwałtownego wyrwania do przodu jak we wspomnianym Accordzie TypeR.

Przy okazji witam wszystkich.
Dorota W.

Dorota W. specjalista ds.
logistyki

Temat: Vtec

Piotr Pospieszczyk:
Piekny cytat Jacku :-)

Vtec załącza się przy ściśle określonej liczbie obrotowej silnika dla odpowiedniego silnika. Jednakże jest drobna róznica przy pełnym otwarciu przepustnicy (pedał w podłodze), a "zwyczajnym" przyspieszaniu. Do tego wpływ na załączenie się ma temperatura i ciśnienie oleju w silniku. Na zimnym zaraz po odpaleniu, vtec sie nie zalaczy, a odpowiedzialny za to jest zawór vteca. Tak samo na biegu jałowym nie ma szans na vtec'a.
Więcej mozecie sobie poczytac na:

http://hondapl.org/tech/vteccompare.html
http://hondapl.org/tech/vtec.html

(chociaz jest tam kilka drobnych błędów, ale do przeżycia ;) )

W zależnosci od tego jaki to jest vtec, gdyz rozróznia sie ich kilka rodzajów, jego zmiana jest bardziej odczuwalna badz mniej. W silnikach dwuwałkowych DOHC VTEC jest to bardziej słyszalne i odczuwalne.

A ja tam słyszę i w SOHC :)
Piotrze.......to chyba dobry temat dla Typera 86 ;)))))

konto usunięte

Temat: Vtec

Dorota Wilczyńska:
A ja tam słyszę i w SOHC :)


No ja też mam takie subiektywne wrażenie że przy 5500 mniej więcej jest taki kop do przodu a mam SOHC :)
MaciejMaciej Kochanowski edytował(a) ten post dnia 21.01.08 o godzinie 14:32

Następna dyskusja:

HONDA 2003 coupe EX i-vtec ...




Wyślij zaproszenie do