Tomasz
Serwański
Microsoft Dynamics
CRM - konsultant
biznesowy
Temat: wyliczenia / pytania
witam,dojrzewam do przerobienia seicento van-a na auto z silnikiem elektrycznym; z zalozenia auto ma miec:
- silnik elektryczny (lem 127, moc szczytowa 21kw, uzytkowa 7,5kw)
- 5 akumulatorw 12v
- prostownik 230v na pokladzie, oraz
- agregat pradotworczy 3kva (diesel) - tez na pokladzie.
idea jest taka: autem jezdze korzystajac z akumulatorow, w tle sobie popierduje agregacik; rola agregatu jest ladowanie akumulatorow w czasie jazdy (stale obroty). starajac sie wyliczyc co o jakiej mocy jest potrzebne, wychodzi mi ze:
1) dla silnika o mocy 7kw zasilanego napieciem 60v bede potrzebowal 115a pradu - zgadza sie?
2) czym sie rozni moc szczytowa (tu:21kw) od roboczej (tu:7kw)?
3) dla mocy agregatu wynoszacej 3kva, wychodzi mi ze agregat moze wytworzyc 11a pradu - zgadza sie? (3kva*0,9=~2,5kw; 2,5kw/230v=~11a)
4) wg powyzszego mam: pobor mocy przez silnik to 115a, generowanie proadu przez generator to 13ah, czyli co pewien czas trzeba albo zrobic przerwe w podrozy na ladowanie, lub - przy zalozeniu ze tuch bedzie glownie miejski - moze sie okazac ze ze wzgledu na korki 'bilans energetyczny' bedzie zrownowazony - zgadza sie?
gdyby ktos mogl potwierdzic/poprawic powyzsze wyliczenia, bylbym zobowiazany.
dodatkowo, wyglada na to ze najwieksza przeszkoda w zachowaniu rownowagi miedzy zuzyciem a pozyskaniem pradu moze okazac sie czas ladowania akumulatorow; czy ktos rozwazal moze zastapienie akumulatorow kondensatorami? teoretyzujac, zakladam ze naladowanie kondensatorow byloby wielokrotnie szybsze (np. stojac w korku) niz akumulatora - zgadza sie? zastanawiam sie nad tym ze wzgledu na roznice w masie aku i kondensatorow.
dodatkowo, dla akumulatorow pojemnosc podaje w ah, a dla kondensatorow w faradach - czy jest jakis prosty przelicznik jednego na drugie?
jezeli ktores z pytan jak wyzej jest trywialne, z gory przepraszam; jakby ktos znalazl troche czasu na odpowiedz, bylbym zobowiazany
pozdrawiam
t