konto usunięte

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

No właśnie. Jakiś czas ten żaliłem się, że mam z tym problemy, ale na moment wszystko ucichło, a wczoraj znów dało znać o sobie. Przypomnę o co chodzi...

Mowa tutaj o E39 540i M62. Jakieś pół roku temu pękł zbiorniczek wyrównawczy na chłodnicy. Wymieniłem na nowy, a ten także pękł po tygodniu. Pojechałem do serwisu, założyli kolejny zbiornik i wymienili korek i śrubę do odpowietrzania, bo podobno jakieś kanały tam mogły być zatkane. Jeździłem tak ze 3 miesiące (ok. 10kkm zrobiłem) i wczoraj znów pękł zbiorniczek (trzeci). Rozszczelniło go delikatnie, dojechałem na małych obrotach do domu. Pod domem przegazowałem silnik parę razy i dosłownie rozerwało zbiornik. Dodam, że chłodnica ori Behr ma nie więcej niż 2 lata. Ktoś ma jakieś pomysły co to może być? Co jest tego przyczyną? Serwis mówi, że to raczej nie kwestia pękniętej głowicy czy uszczelki, bo nie zrobiłbym 10kkm na tym, a korek wlewu oleju czysty. Jest jeszcze pomysł, żeby chłodnice wyczyścić - wszystkie, bo może odprowadzanie ciepła być utrudnione, ale nie wydaje mi się. Silnik się nie przegrzewa, temp. normalna, a wywala zbiorniczki. Ręce mi już opadają, serwisantom też... HELP ;)
Łukasz Pawłowicz

Łukasz Pawłowicz Kierownik Serwisu,
Specjalista do spraw
rozliczeń gwaranc...

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Czy płyn jest czysty?
Zbiorniczek nie rozszczelnił się tak po prostu - moim zdaniem winne jest zbyt wysokie ciśnienie w układzie. I od tego właśnie bym zaczął. ASO powinny mieć dwa ciekawe urządzenia: pierwsze to manometr do kontroli ciśnienia w układzie chłodzącym a drugi to ustrojstwo do badania obecności spalin w płynie chłodzącym. Skoro korek nowy, chłodnica niestara to zacząłbym jednak od tych testów.

konto usunięte

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Faktycznie prawdopodobnie nie jest to uszczelka pod głowicą, biorąc po uwagę brak najwyraźniejszych objawów - czysty korek oleju, czysty olej na bagnecie - sprawdzałeś? Płynu rozumiem nie ubywa i również jest czysty? Niech w warsztacie sprawdzą miernikiem, czy spaliny nie dostają Ci się do układu chłodzenia, wtedy będzie pewność co do uszczelki. Dla awarii termostatu to były dziwny znak, by zamiast się grzać rozsadzało zbiornik wyrównawczy, choć termostat kosztuje ze 40zł. Objaw jest taki jak by coś się przytkało, jakiś awaryjny odpływ powinien być niedrożny i zamiast wypluwać płyn w miejscu do tego przeznaczonym, rozszczelnia zbiornik.
Adam Tomasz Kunc

Adam Tomasz Kunc AutoClassicService -
BMW Partner

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Zbiorniczka nie rozsadza płyn tylko para, która się rozszerza i jest o wile gorętrza od płynu. Oczywiście przyczyną jest ciśnienie, które spowodowane może być niesprawnym zaworkiem w korku zbiorniczka wyrównawczego, niedrożnym przewodzikiem powrotnym chłodnicy lub jakimś zatorem np termostat. Jeśli wszystko jest sprawne to ciśnienie skąś się musi brać, jeśli korek nie jest wstanie nadązyć z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia w przypadku M62 2,0 BAR.
Rzetelna dziagnoza i już.

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Adam Tomasz Kunc:
korek nie jest wstanie nadązyć z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia


Tzn. nie nadąża upuszczać nadmiaru ciśnienia?
Pytam z ciekawości, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o ukł. chłodzenia w beemkach.

pzdr
MateuszMateusz M. edytował(a) ten post dnia 02.09.10 o godzinie 21:13
Adam Tomasz Kunc

Adam Tomasz Kunc AutoClassicService -
BMW Partner

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Mateusz M.:
Adam Tomasz Kunc:
korek nie jest wstanie nadązyć z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia


Tzn. nie nadąża upuszczać nadmiaru ciśnienia?
TakAdam Tomasz Kunc edytował(a) ten post dnia 03.09.10 o godzinie 21:07

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

dzięki.

konto usunięte

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Wracam do mojego problemu, dzisiaj założyłem nowy zbiornik wyrównawczy i nowy korek. Odpowietrzyłem układ i ciśnienie macając po wężach jest ok. Ale mam kilka pytań:

1. Czy ciśnienie w układzie rośnie przy wysokich obrotach? Czy jak przegazuję silnik to ciśnienie jest znacznie wyższe w układzie?
2. Czy to normalne, że przy prawidłowym odpowietrzeniu układu i prawidłowym poziomie płynu chłodzącego, odkręcając co kilkanaście minut (przy pracującym silniku) śrubkę do odpowietrzania, wydobywa się powietrze (niewiele, ale zawsze)? Czy powietrze jest "produkowane" w układzie, czy raczej jest to wynik uszkodzonej uszczelki/głowicy czy innego "lewego" powietrza?

Zrobiłem parę kilometrów na wysokich obrotach i sprawdziłem wąż, był twardszy niż normalnie, ale nie aż tak bardzo. Po kilku minutach na wolnych obrotach ciśnienie spadło do normalnego poziomu.

PS.
Jak się okazało zbiorniczek (Topran - Hans Pries) nie był pęknięty, a jedynie rozszczelniony - silikon aż wyciekł spod miejsca łączenia 2 elementów. Jaka tam musiałaby być temp., żeby silikon puścił? Dziwne to wszystko.

Ktoś wcześniej pytał czy ubywało płynu chłodzącego. Tak, dolałem 2 razy po 1 litrze na 10kkm. Dzisiaj wymieniając zbiornik zauważyłem, że wycieka czerwony płyn - petrygo, którym był kiedyś zalany. Po ostatniej wizycie w serwisie BMW (nieautoryzowany) miał być wymieniony na Castrola, ponieważ Petrygo podobno ma inne właściwości. Pomijam fakt, że na fakturze mam 2 baniaki Castrola :)

Zanim udam się do serwisu chciałbym sprawdzić co mogę we własnym zakresie zdiagnozować. Kupiłem płyn do czyszczenia układu chłodzącego, czy warto to robić? Czy nie rozszczelni mi wszystkiego? ;)Adrian S. edytował(a) ten post dnia 12.09.10 o godzinie 14:22
Łukasz Pawłowicz

Łukasz Pawłowicz Kierownik Serwisu,
Specjalista do spraw
rozliczeń gwaranc...

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

1.ciśnienie ma związek z temperaturą. Podwyższając obroty silnika zwiększasz prędkość przepływu czynnika chłodzącego (pompa wodna szybciej się kręci). Inna sprawa, że silnik na podwyższonych obrotach będzie szybciej się grzał - zatem i ciśnienie w układzie będzie wzrastało :)
2. Ile to jest "niewiele"? Powietrze nie ma prawa się wydobywać, jednak na podstawie Twojego testu na pewno zbyt pochopne by było wyciąganie wniosku o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. "Lewe" powietrze, to w przypadku tego układu nieszczelność i wyciek płynu - więc tego bym ewentualnie szukał.

Hans Pries ma bardzo tanie części zamienne (szczególnie dla grupy VW), jednak bardzo rzadko miałem problemy z jakością ich produktów. Może to wada materiału, ale nie wierzę, że ten sylikon wyciekł. I co to za sylikon w ogóle? :)

Dawno nie używałem Petrygo, ale jeśli mnie pamięć nie myli jest ono niebieskie.
Jeśli ktoś Ci wlał czerwone, to prawdopodobnie może to być borygo - co niestety na pewno nie było dobrym pomysłem.Łukasz Pawłowicz edytował(a) ten post dnia 12.09.10 o godzinie 19:43

konto usunięte

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Łukasz Pawłowicz:
1.ciśnienie ma związek z temperaturą. Podwyższając obroty silnika zwiększasz prędkość przepływu czynnika chłodzącego (pompa wodna szybciej się kręci). Inna sprawa, że silnik na podwyższonych obrotach będzie szybciej się grzał - zatem i ciśnienie w układzie będzie wzrastało :)
2. Ile to jest "niewiele"? Powietrze nie ma prawa się wydobywać, jednak na podstawie Twojego testu na pewno zbyt pochopne by było wyciąganie wniosku o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. "Lewe" powietrze, to w przypadku tego układu nieszczelność i wyciek płynu - więc tego bym ewentualnie szukał.

Powietrze wydobywa się kilka sekund, potem leci płyn. Ale po kilku minutach znów troche "bombelków" i płyn. Ale ciśnienie nie wzrasta bardzo, bo wąż jest miękki.
Hans Pries ma bardzo tanie części zamienne (szczególnie dla grupy VW), jednak bardzo rzadko miałem problemy z jakością ich produktów. Może to wada materiału, ale nie wierzę, że ten sylikon wyciekł. I co to za sylikon w ogóle? :)

Nie wiem czy to silicon, ale w miejscu łączenia 2 elementów zbiorniczka są nacieki czarnego silikonu/kleju, który stężał wraz z ostygnięciem płynu w układzie. Ten widok nawet mnie jako laika zdziwił ;)
Dawno nie używałem Petrygo, ale jeśli mnie pamięć nie myli jest ono niebieskie.

Właśnie sprawdziłem w karcie charakterystyki, petrygo orlenowskie jest niebieski.
Jeśli ktoś Ci wlał czerwone, to prawdopodobnie może to być borygo - co niestety na pewno nie było dobrym pomysłem.

Sam jestem ciekaw co oni mi tam wlali. Czy niebieski płyn może zmienić kolor pod wpływem temperatury, a może oleju??

No i powtórzę pytanie.. czy warto przepłukać cały układ tym http://sklep.variant.pl/Gunk_-_10_minute_radiator_flus...
Adam Tomasz Kunc

Adam Tomasz Kunc AutoClassicService -
BMW Partner

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Kupiłem płyn do czyszczenia układu chłodzącego, czy warto to robić? Czy nie rozszczelni mi wszystkiego? ;)Adrian S. edytował(a) ten post dnia 12.09.10 o godzinie 14:22
Co chcesz tym osiągnąc? Jeśli zamierzasz pozby się mieszanki różnych płynów, to do tego służą korki spustowe w chłodnicy i w bloku silnika. Generalnie środki do mycia ukłądów chłodzących stosuje się gdy układ jest zanieczyszczony i posiada osad.
Jamal Miodu

Jamal Miodu kierownik, mechanika

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

witam jestem mechanikiem od 13 lat widzialem juz nie jeden taki przypadek wlasnie kumpel podstawil mi e39 2.5 tds jezdzil z tym autem po szesciu mechanikach wymienili pompe weze termostat plyn odpowietrzyli uklad idealnie nawet bmw rozkladalo rece wkoncu trafil do mnie po zapoznaniu sie ze wszystkim co zrobili i co wymienili bez dwoch zdan zdjalem glowice i okazalo sie ze strzelila uszczelka dodam ze roslo cisnienie w ukladzie chlodzenia nie dostaeal sie plyn do oleju wszystko czyste poprostu kompresje bilo w uklad chlodzenia to byla glowna przyczyna pisze to zeby kazdy wiedzial i nie dajcie sie naciagac a jak zdecydujecie sie na taki remat to nie dajcie tego byle mechanikowi bo to nie polonez pozdrawiam
Adam Tomasz Kunc

Adam Tomasz Kunc AutoClassicService -
BMW Partner

Temat: Problem z ukł. chłodzenia.. czy to głowica, uszczelka...

Ameryki nie odkryłeś. W TDS'e problemy z układem chłodzenia diagnozę zaczyna się pod kontem awarii głowicy lub jej uszczelki.



Wyślij zaproszenie do