Marcin Cassino Marketing i PR
Temat: Historia marki Bentley
Kilka słów o historii marki Bentley cz. Icytat dla ciekawych historii...
"Historia Bentley Motors rozpoczęła się w roku 1919 w niepozornym warsztacie przy Conduit Street w Londynie. Walter Owen Bentley, zwany później WO Bentley, pracował nad stworzeniem silnika dla swojego najmłodszego przedsięwzięcia: Bentley Motors Ltd. Po sukcesie prototypu 31-letni wówczas Bentley zbudował fabrykę w dzielnicy Cricklewood, w północnej części Londynu. Licząca wówczas około dwudziestu pracowników załoga odpowiedzialna była za montaż silników i podwozi.
Od tamtego czasu aż po dziś silniki są receptą na sukces WO Bentleya. Do produkcji pierwszego pojazdu Bentley wykorzystał skonstruowany przez siebie 3-litrowy silnik. Nawet ze spółczesnego punktu widzenia ten pierwszy 3-litrowy Bentley jest wysokim osiągnięciem technicznym. Silnik miał po cztery zawory na cylinder, głowice o podwójnym zapłonie z iskrą krzyżową i namiotową komorą spalania, wałem napędu podający moc do leżącego wyżej wałka rozrządu. Przy tworzeniu tego silnika WO wykorzystał swoje doświadczenie zdobyte w czasie pierwszej wojny światowej podczas służby w RAF-ie. To tam zbudował między innymi zupełnie nowy silnik samolotowy, zwany „Bentley Rotary“. Silnik ten oczarowywał siłą i trwałością, i pozwolił angielskim lotnikom królować w przestworzach.
Cechy te przydały się także zbudowanemu przez Bentleya 3-litrowemu silnikowi samochodowemu. Prowadzący testy dla angielskiego czasopisma „Autocar“ już podczas pierwszej jazdy prototypem w roku 1920 zauważyli, że „Bentley łączy w sobie niezawodność w codziennym jeżdżeniu z ogromnymi zapasami sił na otwarte drogi.“ Bardzo szybko Bentley przekonał się, że jego modele posiadały potencjał który idealnie nadawał się na wyścigi. Pierwszym kierowcą, który startował w wyścigach, organizowanych głównie na brytyjskich torach, jak np. Brooklands, za kierownicą Bentleya był Frank Clement, reprezentujący WO. Sukces sprawił, że Bentley szybko stał się nie lada gratką dla rosnącej grupy miłośników automobili. Pierwsi kupujący rychło podpisali umowy, a w 1921 pierwszy Bentley został dostarczony do swojego nowego właściciela.
Następnym krokiem Bentley Motors było stworzenie wyjątkowo potężnego 4,5-litrowego silnika, jak i legendarnego 6,5-litrowego z sześcioma cylindrami. Tak jak w przypadku silnika 3,5-litrowego w fabryce produkowane były tylko silniki i podwozia. Normalną rzeczą było wówczas bowiem, że nadwozia produkowały specjalne firmy zajmujące się wytwarzaniem karoserii. Nadwozia otwarte do kabrioletów dostarczał głównie Vanden Plas, zamknięte produkowali H.J. Mulliner, Park Ward, Gurney Nutting, Freestone & Webb czy Harrison.
Bentley odważył się wystartować ze swoim nowym modelem w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Po zajęciu godnego czwartego miejsca w 1923 roku, już rok później, w 1924 Bentley odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w słynnym wyścigu długodystansowym. Tak narodził się mit. Lata 1927, 1928, 1929 i 1930 przyniosły kolejne zwycięstwa na torze Le Mans. Za kierownicą 4,5- i 6,5- litrowego
Bentleya zasiadali entuzjaści, w których żyłach płynęła krew i benzyna, a których łączyły: zuchwałość i wola zwycięstwa. Kierowcy oraz ich zespoły znani byli jako tak zwani „Bentley Boys“ i w latach dwudziestych zaliczali się do ścisłej czołówki świata wyścigów sportowych. Wśród nich byli między innymi Frank Clement, John Duff, Dudley Benjafield, Sammy Davies i Bernard Rubin.
Dwóch Bentley Boysów odegrało szczególną rolę w dalszym rozwoju Bentley Motors. Jeden z nich, Tim Birkin, może uchodzić za wynalazcę tak zwanego Bentley Blower. Jako inżynier, Birkin zbudował kompresor, który dodawał dodatkowej mocy 4,5-litrowemu silnikowi Benleya. Mimo iż sam WO Bentley był bardzo sceptycznie nastawiony do tego pomysłu, Birkin nie dał się zbić z tropu. Zaciągając długi stworzył małą serię samochodów Bentley Blower. Dzięki temu spełnił wymagania konieczne do startu w Le Mans. Bentley Blower’y Birkina poważnie zagroziły dzierżącemu jak dotąd niezachwianie palmę pierwszeństwa, niepokonanemu Mercedesowi SSK i stworzyły podwaliny dla kolejnych zwycięstw samochodów marki Bentley w Le Mans. WO w końcu przekonał się do potężnych silników i aż po dzisiejszy dzień ich ogromna moc definiuje charakter każdego Bentleya.
Spośród odnoszących liczne zwycięstwa Bentley Boysów wybijał się także Woolf Barnato. Zamożny syn handlarza diamentów trzykrotnie zasiadał za kierownicą zwycięskiego Bentleya w Le Mans. Ale był on bardzo mocno związany z firmą Bentley także poza torem wyścigowym. Mimo że WO był genialnym inżynierem, brakowało mu szczęścia w biznesie. Pomimo ogromnego sukcesu Bentleya w latach 1921 - 1931, w których wyprodukowano ponad 3000 samochodów, zyski Bentley Motors były praktycznie znikome. Bentley zdany był na pomoc z zewnątrz. Jednym z inwestorów został właśnie Barnato. Tym niemniej jednak nawet jego pieniądze i zbudowanie w 1930 roku 8-litrowego silnika nie dało rady uchronić Bentley Motors przed poważnymi trudnościami.
W czerwcu 1931 produkcja została zatrzymana, a miesiąc później rozpoczęto postępowanie upadłościowe. W końcu przedsiębiorstwo przejął Rolls-Royce, który przeniósł produkcję z Cricklewood do własnej fabryki w Derby. WO Bentley pozostał w firmie Rolls-Royce jako konstruktor do roku 1935, w końcu jednak przeniósł się do firmy Lagonda. Prawa do nazwy samochodów Bentley przejęła firma Rolls-Royce i to ona baczyła na wszystkie Bentleye, które zjeżdżały z taśmy produkcyjnej. Do momentu wybuchu drugiej wojny światowej do palety modeli Bentleya dołączyły nowe warianty: 3,5- oraz 4,25-litrowy. Obydwa modele – zgodnie z reputacją marki – przyciągały jakością, osiągami i wysokim komfortem.
W czasie drugiej wojny światowej Rolls-Royce został zmuszony do skoncentrowania się na produkcji silników do samolotów. Aby uniknąć zniszczenia podczas bombardowań Londynu i okolic, podjęto decyzję o przeniesieniu fabryki do Crewe, przemysłowego miasta w środkowej części Anglii. Jako że po zakończeniu wojny nie było już konieczności budowania silników samolotowych, szybko powrócono do produkcji samochodów. Pierwszy Bentley wyjechał z fabryki w Crewe w roku 1946. Model Mark VI wyposażony był w potężny sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 4,5 litra i wspaniałą karoserię limuzyny. Był to pierwszy powojenny sukces Bentleya"