Filip S.

Filip S. Owner/General
Designer -
UrbanConsulting

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

1. Jak powinna wyglądać procedura zasięgania opinii i dokonywania uzgodnień dotyczących projektów studium i planu miejscowego, w sytuacji tak dużej liczby organów opiniujących i uzgadniających?
Ponieważ gminy mogą mieć problemy dużych kosztów wykonywania kopii projektów planów powstaje pytanie o konieczność rozsyłania do wszystkich organów kopii projektu i alternatywną możliwość udostępniania projektu do wglądu w siedzibie gminy.
Procedurę taką określa art. 11 (dot. studium) i 17 (dot. planu miejscowego) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Sposób udostępniania projektu planu do uzgodnień i opinii może wypracować sporządzający wraz z uzgadniającym. Może to być kopia projektu przekazana do uzgodnienia, projekt do wglądu lub konferencja uzgodnieniowa. Ustawa nie precyzuje tego sposobu, aczkolwiek wskazane byłoby ze względów dokumentacyjnych przekazywanie kopii projektu planu każdemu organowi uzgadniającemu. Należy pamiętać, że uzgodnienia odbywają się w trybie art. 106 kpa, więc dowody w postępowaniu są istotnym elementem w przypadku sporu.

2. Czy możliwe jest jednoczesne prowadzenie prac nad zmianą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i sporządzaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego bądź zmianą planu?
Możliwe jest prowadzenie równoległej procedury zmiany studium i sporządzania lub zmiany planu miejscowego. Jednak studium musi zostać uchwalone wcześniej, aby, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, rada gminy mogła przed uchwaleniem planu miejscowego stwierdzić jego zgodność z uchwalonym studium. Inne elementy procedury sporządzenia planu miejscowego, w tym wyłożenie do publicznego wglądu, mogą nastąpić przed uchwaleniem studium.

3. Jeżeli w studium nie jest określona konieczność opracowania planu na dany teren, czy można na ten teren opracowywać plan, czy najpierw powinno być odpowiednio zaktualizowane studium, tzn. wprowadzony do niego zapis, że gmina zamierza opracować taki plan.
Choć studium jest wyrazem polityki przestrzennej gminy, wprowadzanie takich zasad byłoby przesadną ostrożnością władz gminy, a także powodowałoby nieuzasadnione wydłużanie procedury planistycznej. Studium powinno być na tyle elastyczne, aby nie hamować rozwoju gminy i chronić równocześnie obszary wymagające działań ochronnych. W związku z powyższym brak jest formalnych przeszkód, aby podejmować prace nad sporządzaniem planu miejscowego pomimo braku przewidujących to zapisów w studium gminnym.

4. Czy w świetle art. 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, rozpoczęcie procedury zaczyna się od uchwały rady gminy o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego?
Formalna procedura sporządzenia planu rozpoczyna się wraz z podjęciem przez radę gminy odpowiedniej uchwały. Natomiast w każdym momencie procedury planistycznej wójt, burmistrz albo prezydent ma prawo do takiej analizy i wyciągnięcia z niej wniosków, co do dalszego sporządzania planu.

5. Co zrobić, jeśli w trakcie sporządzania projektu planu miejscowego okazało się, że nie jest możliwe uwzględnienie jakiegoś wniosku, a termin 21 dni na rozpatrzenie upłynął? Istnieje pogląd, że termin ten jest za krótki. Czy należy dla ostrożności rozpatrywać negatywnie wszystkie wnioski, a potem uwzględniać je według możliwości?
Nie, negatywne rozpatrywanie wszystkich wniosków byłoby nieracjonalne. Uwzględniony wniosek może się nie utrzymać w dalszej procedurze sporządzania planu, na przykład na skutek nieuzgodnienia projektu planu lub braku zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze. Nie ma to wpływu na termin i sposób rozpatrzenia wniosku – termin założono ze względu na konieczność zdyscyplinowania procedury. Wnioskodawca ma jeszcze możliwość składania uwag w drugiej części procedury – po wyłożeniu planu.

6. Czy wprowadzenie do projektu planu zmian z uzyskanych opinii jest obowiązkowe?
Nie, bowiem opinie nie są wiążące, a decyzja o ich uwzględnieniu zależy od sporządzającego plan. Wiążące są zmiany wynikające z uzgodnień.

7. Na podstawie jakich prawnych dokumentów dokonuje się uzgodnienia w zakresie zadań rządowych i samorządowych, o którym mowa w art.17 pkt 7 lit. a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym?
Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, iż ustawodawca założył, że zadania ponadlokalne będą przenoszone na poziom planowania miejscowego poprzez studium gminne, które jest uzgadniane w zakresie inwestycji ponadlokalnych na podstawie planu województwa lub / i programów rządowych, o których mowa w art. 48 ustawy.
W związku z tym, uzgodnienia projektu planu miejscowego, mają w tym zakresie charakter kontrolny, tzn. właściwy organ sprawdza, czy plan jest zgodny w tym zakresie ze studium.

8. W związku z art. 24 – w art. 11 pkt 5-8 i art. 17 pkt 6 i 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym są wymienione organy opiniujące i uzgadniające. Czy w związku z tym, opiniowania też dokonuje się w trybie art. 106 kpa, przywołanym w art. 24?
Nie, tryb art. 106 kpa obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do uzgodnień.

9. Czy uzgodnienie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego z organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz melioracji wodnych (art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) zastępuje zgodę wydaną na podstawie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych?
Nie, nie zastępuje takiej zgody.

10. Jaka jest różnica między określeniem: "w uzgodnieniu z" (art. 51 ust. 1 pkt 1), a określeniem: "po uzgodnieniu z" (art. 53 ust. 4). Czy w stosunku do pierwszego określenia nie stosuje się art. 106 kpa? (art. 53 ust. 5)
„W uzgodnieniu” - oznacza w tym przypadku, że uzgodnienie nie podlega zaskarżeniu z art. 106 § 5 kpa i polega na porozumieniu między dwoma organami, natomiast „uzgodnienie” z art. 53 ust. 4 jest zaskarżalne.

11. Czy inwestycje niewymagające decyzji o pozwoleniu na budowę są jednocześnie zwolnione z obowiązku uzyskania decyzji o warunkach zabudowy?
Stosownie do regulacji art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w związku z art. 59 ust. 1 tejże ustawy, wydanie decyzji o warunkach zabudowy wymagane jest w odniesieniu do:
• inwestycji powodujących zmianę zagospodarowania terenu (zarówno wymagających jak i nie wymagających przeprowadzenia robót budowlanych),
• inwestycji polegających na zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
Z obowiązku tego wyłączone są roboty budowlane, które:
a) polegają na remoncie, montażu i przebudowie i
• nie zmieniają sposobu zagospodarowania terenu i
• nie zmieniają sposobu użytkowania obiektu budowlanego i
• nie oddziałują szkodliwie na środowisko i
• nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko,
albo
b) nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę,
albo
c) te inwestycje, które powodują jednorazową, tymczasową zmianę zagospodarowania terenu, trwającą nie dłużej niż jeden rok.
A zatem przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowią, że inwestycje polegające na przeprowadzeniu robót budowlanych zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, nie wymagają również uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Katalog robót budowlanych zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę wymienia art. 29 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).

12. Czy przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zezwalają na zlokalizowanie zabudowy na gruncie rolnym?
Przepisy dopuszczają możliwość zabudowy gruntu rolnego, także inwestycjami nie związanymi z celami rolniczymi. W sytuacji obowiązywania planu miejscowego decydujące znaczenie mają zapisy tego planu, dopuszczające lub wykluczające zabudowę na tym terenie. W przypadku braku planu, przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy brane są pod uwagę wszystkie wymogi ustanowione art. 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym także to, czy inwestycja wymaga zmiany przeznaczenia gruntu rolnego na inne cele i w takim przypadku czy wymagane jest uzyskanie zgody na wspomnianą zmianę.
Decydującą w tym wypadku jest kwestia, czy grunt chroniony jest ustawą z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.), to znaczy, czy zaliczony jest do gruntów, wymienionych w art. 7 ust. 2 tej ustawy.
Jeżeli planowana jest inwestycja wymagająca zmiany przeznaczenia, na gruncie objętym ww. ochroną, zmiana jego przeznaczenia wymaga uzyskania stosownej zgody, która wydawana jest na potrzeby miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym nie jest możliwe wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla realizacji przedsięwzięcia, chyba że zgoda taka została już uzyskana przez gminę na potrzeby poprzednio obowiązującego planu.
Jeżeli natomiast inwestycja nie wymaga zmiany przeznaczenia gruntu albo nie dotyczy gruntów stanowiących przedmiot wspomnianej ochrony, należy uznać, że warunek art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest spełniony.
Pozostałe warunki pozwalające na wydanie pozytywnej decyzji, to:
1) co najmniej jedna działka sąsiednia (patrz pytanie nr 13), dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu;
2) teren ma dostęp do drogi publicznej;
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego (patrz pytanie nr 17);
4) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
Powyższego wymogu pkt 1 nie stosuje się do:
- zabudowy zagrodowej gospodarstw rolnych, których powierzchnia związana z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie (patrz pytanie nr 14),
- inwestycji produkcyjnych lokalizowanych na terenach przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc obowiązującą na podstawie art. 67 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym,
- linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej.

13. Co należy rozumieć przez pojęcie „działki sąsiedniej”?
Ponieważ ustawodawca nie podał w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym definicji tego pojęcia, należy przy jego interpretowaniu kierować się wykładnią celowościową regulacji. Intencją ustawodawcy przy formułowaniu przepisu było ustalenie takich uniwersalnych zasad zabudowy terenu, które będą przeciwdziałały rozpraszaniu zabudowy. Stąd ograniczenie art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy, które w sytuacji braku planu miejscowego, ustalającego w sposób uporządkowany i świadomy tereny do zabudowy, dopuszcza zabudowę jedynie na terenach już zurbanizowanych. W związku z powyższym, przez pojęcie działki sąsiedniej, o której mowa w art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, należy rozumieć działkę posiadającą przynajmniej jedną wspólną granicę z działką objętą wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Ponadto, aby można było uznać warunek wyżej przywołanego przepisu art. 61 za spełniony, działka ta musi posiadać dostęp do tej samej drogi publicznej, rozumiany jako bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej. Należy zwrócić uwagę, iż działką sąsiednią jest również droga, która jest odrębną nieruchomością gruntową.

14. Co należy rozumieć przez pojęcie „gospodarstwo rolne”?
Zgodnie z art. 55³ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Ustawowa definicja nie wymaga od gospodarstwa rolnego, aby stanowiło ono zwarty obszar. Gospodarstwo może się składać z kilku części położonych zarówno na obszarze gminy, jak i poza jej administracyjnymi granicami. Wszystkie części gospodarstwa rolnego współtworzyć jednak muszą zorganizowaną całość gospodarczą, stanowiącą istotę takiego gospodarstwa.

15. Czy wystarczającym dowodem na to, że teren był objęty zgodą na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne uzyskaną przy sporządzaniu planu miejscowego sprzed 1995 roku jest fakt (odpowiednio do treści art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy), że teren był przeznaczony w takim planie na cele budowlane? Może się bowiem okazać, że brak będzie zasadniczego dokumentu w tej sprawie, tzn. decyzji administracyjnej o wyrażeniu zgody.
Tak, w takich przypadkach wykonuje się wypisy i wyrysy z nieobowiązujących już planów i mają one walor dokumentu.

16. Czy zgody na zmianę przeznaczenia terenu rolnego lub leśnego na cele nierolnicze i nieleśne wydane na potrzeby wygasłego miejscowego planu zachowują moc?
Wszystkie zgody zachowują moc w zakresie określonym w kpa. Jeżeli nie nastąpi stwierdzenie wygaśnięcia lub uchylenie decyzji, a także sama decyzja nie posiada ograniczenia związanego z terminem jej obowiązywania, należy przyjąć, że pozostaje ona ważna i można ją wykorzystać na użytek sporządzenia nowego planu miejscowego lub jego zmiany dla obszaru objętego decyzją.

17. Czy zagwarantowanie wykonania uzbrojenia terenu musi być w formie umowy i czy należy ją uzyskać już na etapie uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy?
W przypadku, gdy nieruchomość, której dotyczy wniosek o ustalenie warunków zabudowy, nie posiada uzbrojenia wystarczającego dla wnioskowanego zamierzenia (art. 61 ust. 1 pkt 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), wnioskodawca zobowiązany jest, w oparciu o art. 61 ust. 5 ww. ustawy, do przedłożenia umowy z wykonawcą na wykonanie wymaganego uzbrojenia. Spełnienie tego warunku ma na celu zobowiązanie wykonawcy uzbrojenia i inwestora do zapewnienia możliwości, zarówno finansowych jak i technicznych pełnej realizacji planowanej inwestycji oraz jej późniejszego funkcjonowania zgodnie z przeznaczeniem. Ponieważ ustawodawca nie sprecyzował formy podjętych w ten sposób zobowiązań stron umowy, zarówno jednostka organizacyjna zapewniająca wykonanie uzbrojenia, jak i inwestor mogą przyjąć dogodne dla siebie warunki zobowiązań. Ustawa nie przewiduje odstępstw od powyższych regulacji.

18. W jakim terminie gmina powinna podjąć uchwałę o sporządzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszarów, dla których jego sporządzenie jest obowiązkowe na podstawie przepisów odrębnych, a także, odpowiednio do wymogów art. 10 ust. 2 pkt 8, obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, obszarów rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 oraz obszarów przestrzeni publicznej?
Obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 8, powstaje po upływie 3 miesięcy od dnia ustanowienia tego obowiązku. Ustanowienie obowiązku może nastąpić z chwilą wejścia w życie przepisu odrębnego lub określenia w studium obszarów, o których mowa w pytaniu.

19. Czy można ustalić zerową stawkę procentową stanowiącą podstawę do określania renty planistycznej?
§ 4 ust. 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stanowi, iż ustalenia dotyczące stawek procentowych stanowiących podstawę do określania opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, powinny zawierać się w przedziale od 0% do 30%. Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, powinny dotyczyć wszystkich terenów, określonych w projekcie planu miejscowego, przy czym ich wielkość może być różna dla poszczególnych terenów lub grup terenów. W związku z powyższym, ustalenie stawki procentowej równej 0% jest możliwe.

20. W jakim dokumencie, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, następuje określenie stawki procentowej?
Zgodnie z art. 36 ust. 3 i 4 oraz w związku z art. 58 ust. 2 i art. 63 ust. 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie stawki procentowej określającej wielkość opłaty od wzrostu wartości nieruchomości, w przypadku braku planu miejscowego, następuje w decyzji o warunkach zabudowy.

21. Co należy rozumieć przez pojęcie zbycia i w jakich przypadkach gmina może żądać zapłaty tzw. renty planistycznej?
Pobieranie jednorazowej opłaty planistycznej, o której mowa w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wymaga łącznego spełnienia następujących warunków:
1) uchwalenia albo zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powodującego wzrost wartości nieruchomości;
2) powiększenia majątku zbywcy wskutek odpłatnego zbycia nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem albo zmianą miejscowego planu;
3) od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące nie upłynął termin 5 lat (art. 37 ust. 4 w związku z art. 37 ust. 3 ustawy).
Opłata stanowi dochód własny gminy, który częściowo rekompensuje gminie koszty poniesione w związku ze sporządzeniem miejscowego planu. Właściciel lub użytkownik wieczysty, którego nieruchomość zyskała na wartości wskutek podjętych przez gminę działań, dzieli się z gminą, tylko w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, częścią odniesionych z tego tytułu korzyści.
Ponadto art. 37 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, iż gmina może pobierać opłatę planistyczną wyłącznie w okresie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące. Analogiczny termin obowiązuje w przypadku wydanych decyzji o warunkach zabudowy, z tym, że termin liczy się od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Jeżeli powyższe warunki są spełnione łącznie, to wówczas wójt, burmistrz, prezydent miasta ustala w decyzji oraz pobiera jednorazową opłatę według stawki ustalonej planem, liczonej od wzrostu wartości nieruchomości.
Wysokość tej stawki, ustalana w planie miejscowym lub w decyzji o warunkach zabudowy, w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości, nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.
Odnosząc się do wątpliwości interpretacyjnych pojęcia „zbycie” należy zauważyć, iż ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie precyzuje, co przez to pojęcie należy rozumieć. W tym kontekście należy wskazać, że w art. 36 ust. 3 nieobowiązującej już ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139, z późn. zm.), ustawodawca niemal identycznie uregulował sytuację, w której wójt, burmistrz lub prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę, w przypadku gdy nastąpił wzrost wartości spowodowany uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość. Wprawdzie w przepisach tej ustawy również nie zdefiniowano pojęcia „zbycie”, jednak jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 30 października 2000 r. (sygn. OPK 16/00) podjętej w pełnym składzie, należałoby przyjąć, iż chodzi jedynie o odpłatne przeniesienie prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Powołana uchwała była podjęta na tle konkretnego stanu faktycznego, jednak zdaniem Departamentu, z uzasadnienia tej uchwały można wywieść, że organ wykonawczy gminy nie będzie uprawniony do pobrania opłaty planistycznej w przypadku nieodpłatnego przeniesienia prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego na rzecz innej osoby.
Stosując wykładnię celowościową pojęcia „zbycie”, należałoby stwierdzić, że przez „zbycie” używane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, należy rozumieć formy przeniesienia własności o charakterze odpłatnym, mające na celu powiększenie majątku zbywcy. Zatem w świetle przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pojęciem zbycia nie można objąć umów darowizny, dożywocia oraz zamiany, jak również spadkobrania.

22. Co należy rozumieć przez pojęcie „powierzchnia sprzedaży”? Czy do powierzchni sprzedaży wlicza się powierzchnię przeznaczoną na usługi, gastronomię, ciągi komunikacyjne itp.?
Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, mianem powierzchni sprzedaży określa się ogólnodostępną część powierzchni obiektu handlowego przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, stanowiącego techniczno-użytkową całość, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów. Do powierzchni tej należy wliczyć łączną powierzchnię pomieszczeń służących do obsługi klientów handlu detalicznego. Nie wlicza się do niej natomiast powierzchni pomieszczeń przeznaczonych wyłącznie na usługi i gastronomię oraz powierzchni pomocniczej, czyli pomieszczeń magazynów, biur, ciągów komunikacyjnych, ekspozycji wystawowych, itp. Żadne przepisy nie wskazują na możliwość dzielenia powierzchni pomieszczenia przeznaczonego na handel detaliczny na strefy sprzedaży i komunikacji. Ponieważ powierzchnia pomiędzy półkami sklepowymi stanowi część pomieszczenia, w którym odbywa się obsługa klientów, powinna być ona wliczona do powierzchni sprzedaży obiektu. W przypadku sklepów samoobsługowych, sprzedaż następuje poprzez pobranie towarów z ekspozycji i uiszczenie należności w kasach, a więc odbywa się na całej powierzchni danego pomieszczenia.

23. Czy w skład obiektu handlowego może wchodzić kilka budynków?
Obiekt handlowy powinien stanowić odrębną, funkcjonalną i techniczną całość, powiązaną osobą inwestora i obszarem nieruchomości gruntowej. Oznacza to, że mianem obiektu handlowego określać można budynek, jak i zespół budynków, w których znajdują się lokale handlowe, pod warunkiem, że stanowią funkcjonalną i techniczną całość, w obrębie jednej i tej samej nieruchomości gruntowej, znajdującej się we władaniu jednego inwestora.


Źródło: http://www.mi.gov.pl

konto usunięte

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

24. na ile procedura zmiany fragmentu mpzp odbiega od tworzenia opracowania na obszar dotychczas nie objety obowiazujacym planem?Tomasz Gutowski edytował(a) ten post dnia 22.02.09 o godzinie 14:35
Filip S.

Filip S. Owner/General
Designer -
UrbanConsulting

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Tomasz Gutowski:
24. na ile procedura zmiany fragmentu mpzp odbiega od tworzenia opracowania na obszar dotychczas nie objety obowiazujacym planem?Tomasz Gutowski edytował(a) ten post dnia 22.02.09 o godzinie 14:35

Nie odbiega w ogóle - tzn. musisz przejść te same etapy. Różnica jest tylko w tekście planu, głównie chodzi o zwrot "zmiana planu" oraz o zapis w ustaleniach końcowych dotyczący przepisów, które tracą moc.

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

1) u nas praktykwoalo sie w urzędzie przy duzej ilosci organów opiniowujących i uzgadniajacych wysyłanie plików na płycie cd.
Filip S.

Filip S. Owner/General
Designer -
UrbanConsulting

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Piotr Ł.:
1) u nas praktykwoalo sie w urzędzie przy duzej ilosci organów opiniowujących i uzgadniajacych wysyłanie plików na płycie cd.

Ja ostatnio zrobiłem "dochodzenie" wśród tych organów, no i wynik jest taki, że rzeczywiście 90% z nich dopuszcza tylko wersję planu na cd. Są niestety takie, które bez papierowej wersji nie wyobrażają sobie uzgodnienia czy zaopiniowania. Swoją drogą w art. 24 upizp jest zapis, że organy opiniujące i uzgadniające w trybie art. 11 i 17 wspomnianej ustawy, opiniują i uzgadniają na własny koszt. Więc ja rozumiem, że jeśli komuś wersja cd nie odpowiada, to sobie drukuje we własnym zakresie, a nie wzywa urząd do uzupełnienia wersji papierowej, bo nigdzie nie jest określone, że projekt nie może być przekazany na płycie cd.
Martyna Ciach-Michalak

Martyna Ciach-Michalak koordynator ds.
planowania
przestrzennego,
urbanista

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Niestety w Szczecinie Sanepid, RDOŚ i Wojewoda życzą sobie wresje papierowe i niestety to my im musimy je dostarczyć. Przy około 40 uzgodnieniach czy opiniowania zawsze około 5-7 idzie na papierze, nie wpsominając juz ton papierowych prognoz oddziaływania na środowisko czy ekofizjografii.Martyna Ciach edytował(a) ten post dnia 02.09.09 o godzinie 14:04
Filip S.

Filip S. Owner/General
Designer -
UrbanConsulting

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Martyna Ciach:
Niestety w Szczecinie Sanepid, RDOŚ i Wojewoda życzą sobie wresje papierowe i niestety to my im musimy je dostarczyć. Przy około 40 uzgodnieniach czy opiniowania zawsze około 5-7 idzie na papierze, nie wpsominając juz ton papierowych prognoz oddziaływania na środowisko czy ekofizjografii.Martyna Ciach edytował(a) ten post dnia 02.09.09 o godzinie 14:04

Ekofizjografia nie podlega uzgadnianiu ani opiniowaniu z organami, a PONŚ idzie tylko do RDOŚ,PPIS i ewentualnie do geologa powiatowego.
Pozdrawiam
F.

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Filip Sokołowski:
Piotr Ł.:
1) u nas praktykwoalo sie w urzędzie przy duzej ilosci organów opiniowujących i uzgadniajacych wysyłanie plików na płycie cd.

Ja ostatnio zrobiłem "dochodzenie" wśród tych organów, no i wynik jest taki, że rzeczywiście 90% z nich dopuszcza tylko wersję planu na cd. Są niestety takie, które bez papierowej wersji nie wyobrażają sobie uzgodnienia czy zaopiniowania. Swoją drogą w art. 24 upizp jest zapis, że organy opiniujące i uzgadniające w trybie art. 11 i 17 wspomnianej ustawy, opiniują i uzgadniają na własny koszt. Więc ja rozumiem, że jeśli komuś wersja cd nie odpowiada, to sobie drukuje we własnym zakresie, a nie wzywa urząd do uzupełnienia wersji papierowej, bo nigdzie nie jest określone, że projekt nie może być przekazany na płycie cd.


no tak, zreszta z praktyki wiem i sie spotkalem z taka sytuacja ze organy wola plyte cd, nie zawsze sie drukuje studium czy plan miejscowowy na wielkich akruszach, a przeciez studium jest dla calego obszaru gminy/masta... a na plycie mozna umiescic dowolny plik graficzny badz pdf.
Martyna Ciach-Michalak

Martyna Ciach-Michalak koordynator ds.
planowania
przestrzennego,
urbanista

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Niestety Filipie teoria mówi co innegoa w wpraktyce utarło się inaczej. PONS jest jeszcze wysyłana do Biura Rolnictwa I Rozwoju Wsi ZUW a Ekofizjografia zawsez dołączana do RDOŚ.
Filip S.

Filip S. Owner/General
Designer -
UrbanConsulting

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Martyna Ciach:
Niestety Filipie teoria mówi co innegoa w wpraktyce utarło się inaczej. PONS jest jeszcze wysyłana do Biura Rolnictwa I Rozwoju Wsi ZUW a Ekofizjografia zawsez dołączana do RDOŚ.

Ani razu mi się nie zdarzyło, żeby RDOŚ wymagał ode mnie eko, a miałem do czynienia z różnymi RDOSiami, również tym zachodniopomorskim. Eko nie jest elementem procedury planistycznej określonej w naszej ustawie. No ale jeśli RDOŚ stawia Wam takie wymagania to szczerze współczuje.
Przy okazji tego tematu jestem ciekaw, dlaczego tak rzadko zadawane jest pytanie - na jakiej podstawie coś jest wymagane?? Bo przecież jeśli nie ma podstawy prawnej to nie wymóg tylko widzi mi się. Na dobrą sprawę każda z tych instytucji mogłaby sobie zażyczyć rysunek planu na szklistym papierze i trzeba by było dostarczyć, bo przecież sobie tego życzą.

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Filip Sokołowski:
Martyna Ciach:
Niestety Filipie teoria mówi co innegoa w wpraktyce utarło się inaczej. PONS jest jeszcze wysyłana do Biura Rolnictwa I Rozwoju Wsi ZUW a Ekofizjografia zawsez dołączana do RDOŚ.

Ani razu mi się nie zdarzyło, żeby RDOŚ wymagał ode mnie eko, a miałem do czynienia z różnymi RDOSiami, również tym zachodniopomorskim. Eko nie jest elementem procedury planistycznej określonej w naszej ustawie. No ale jeśli RDOŚ stawia Wam takie wymagania to szczerze współczuje.
Przy okazji tego tematu jestem ciekaw, dlaczego tak rzadko zadawane jest pytanie - na jakiej podstawie coś jest wymagane?? Bo przecież jeśli nie ma podstawy prawnej to nie wymóg tylko widzi mi się. Na dobrą sprawę każda z tych instytucji mogłaby sobie zażyczyć rysunek planu na szklistym papierze i trzeba by było dostarczyć, bo przecież sobie tego życzą.


Dokładnie tak jest, czesto niektore organy chca czegos, na co nie ma podstawy prawnej z komentarzem, ze w takim razie oni tego nie uzgodnia albo nie wydadza opinii.. wiec zeby nie opozniac procedury dostarcza sie wszystko praktycznie co chca...

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Czy po pozytywnym uzgodnieniu z rdoś jesli nastąpią korekty w tekscie MPZP konieczne jest wprowadzenie zmian do prognozy oddzialywania do MPZP? Jesli tak to w jakiej formie ? Anexu do prognozy ?
Jerzy Kopyra

Jerzy Kopyra radca prawny,
obsługa prawna
inwestycji
budowlanych

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Ciekawych tematów poruszonych przez gospodarza forum jest wiele, ja odniosę się do jednego z nich, tj. możliwości ustalania zerowej stawki renty planistycznej przez radę gminy. Przytoczone w odpowiedzi gospodarza grupy przepisy to jeszcze nie wszystko. Opieranie się na samym brzmieniu przepisów to wykładnia gramatyczna, która nie zawsze prowadzi do prawidłowych wniosków. W omawianym przypadku należy wspomóc się innymi rodzajami wykładni, których nie będę tutaj opisywał, aby nie zanudzać nikogo prawniczą terminologią ;-) Powiem tylko, że ustalanie przez radę gminy stawki na poziomie 0% to niedozwolone wkraczanie w kompetencje wójta, burmistrza, prezydenat miasta do ustalania wysokości renty planistycznej i jej pobierania. Jeśli stawka wynosi 0% to nie ma możliwości pobrania opłaty, kompetencja wójta, burmistrza, prezydenta miasta staje się wtedy iluzoryczna...To tylko jeden z argumentów podnoszonych w doktrynie prawa i orzecznictwie. Jeśli ktoś z forumowiczów będzie zainteresowany rozwinięciem tego wątku, mogę przytoczyć stosowne orzeczenia sądowe.
Waldek U.

Waldek U. Sekretarz Gminy

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Ostatnio słyszałem, że podkłady mapowe do mpzp od czerwca br. można uzyskać
z ośrodka nieodpłatnie. Na jakiej podstawie (ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej)?

konto usunięte

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Jerzy Kopyra:
Ciekawych tematów poruszonych przez gospodarza forum jest wiele, ja odniosę się do jednego z nich, tj. możliwości ustalania zerowej stawki renty planistycznej przez radę gminy. Przytoczone w odpowiedzi gospodarza grupy przepisy to jeszcze nie wszystko. Opieranie się na samym brzmieniu przepisów to wykładnia gramatyczna, która nie zawsze prowadzi do prawidłowych wniosków. W omawianym przypadku należy wspomóc się innymi rodzajami wykładni, których nie będę tutaj opisywał, aby nie zanudzać nikogo prawniczą terminologią ;-) Powiem tylko, że ustalanie przez radę gminy stawki na poziomie 0% to niedozwolone wkraczanie w kompetencje wójta, burmistrza, prezydenat miasta do ustalania wysokości renty planistycznej i jej pobierania. Jeśli stawka wynosi 0% to nie ma możliwości pobrania opłaty, kompetencja wójta, burmistrza, prezydenta miasta staje się wtedy iluzoryczna...To tylko jeden z argumentów podnoszonych w doktrynie prawa i orzecznictwie. Jeśli ktoś z forumowiczów będzie zainteresowany rozwinięciem tego wątku, mogę przytoczyć stosowne orzeczenia sądowe.

Witam!
Chciałam poruszyć temat wpisywania do tekstu planu stawki procentowej dla istniejącej zabudowy( wyrok trybunału dotyczący naliczania opłaty planistycznej dla terenu- zabudowy,która w poprzednich planach( uchylonych) była już objęta planem,ą przeznaczenie terenu się nie zmieniło w nowym MPZP.

Czy wyznaczając np obszar zabudowy MN,który obejmuje istniejące działki MN wraz z budynkami-należy dla całego obszaru naliczyć stawkę procentową,czy istniejącą zabudowę wyodrębnić i obszar planowanej ograniczyć jedynie do terenów nie zagospodarowanych.?

Wprawdzie rentę planistyczną nalicza jw.. burmistrz.....ale tekst planu jest
po uchwaleniu"prawem miejscowym" i występują w tym wypadku dwie podstawy prawne.
Jerzy Kopyra

Jerzy Kopyra radca prawny,
obsługa prawna
inwestycji
budowlanych

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Czy mogłaby Pani podać namiary na ten wyrok TK ? Żeby się ustosunkować do tematu, musiałbym spojrzeć na wyrok.

Grażyna Żak-G:
Jerzy Kopyra:
Ciekawych tematów poruszonych przez gospodarza forum jest wiele, ja odniosę się do jednego z nich, tj. możliwości ustalania zerowej stawki renty planistycznej przez radę gminy. Przytoczone w odpowiedzi gospodarza grupy przepisy to jeszcze nie wszystko. Opieranie się na samym brzmieniu przepisów to wykładnia gramatyczna, która nie zawsze prowadzi do prawidłowych wniosków. W omawianym przypadku należy wspomóc się innymi rodzajami wykładni, których nie będę tutaj opisywał, aby nie zanudzać nikogo prawniczą terminologią ;-) Powiem tylko, że ustalanie przez radę gminy stawki na poziomie 0% to niedozwolone wkraczanie w kompetencje wójta, burmistrza, prezydenat miasta do ustalania wysokości renty planistycznej i jej pobierania. Jeśli stawka wynosi 0% to nie ma możliwości pobrania opłaty, kompetencja wójta, burmistrza, prezydenta miasta staje się wtedy iluzoryczna...To tylko jeden z argumentów podnoszonych w doktrynie prawa i orzecznictwie. Jeśli ktoś z forumowiczów będzie zainteresowany rozwinięciem tego wątku, mogę przytoczyć stosowne orzeczenia sądowe.

Witam!
Chciałam poruszyć temat wpisywania do tekstu planu stawki procentowej dla istniejącej zabudowy( wyrok trybunału dotyczący naliczania opłaty planistycznej dla terenu- zabudowy,która w poprzednich planach( uchylonych) była już objęta planem,ą przeznaczenie terenu się nie zmieniło w nowym MPZP.

Czy wyznaczając np obszar zabudowy MN,który obejmuje istniejące działki MN wraz z budynkami-należy dla całego obszaru naliczyć stawkę procentową,czy istniejącą zabudowę wyodrębnić i obszar planowanej ograniczyć jedynie do terenów nie zagospodarowanych.?

Wprawdzie rentę planistyczną nalicza jw.. burmistrz.....ale tekst planu jest
po uchwaleniu"prawem miejscowym" i występują w tym wypadku dwie podstawy prawne.Jerzy Kopyra edytował(a) ten post dnia 28.08.10 o godzinie 22:31

konto usunięte

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Jerzy Kopyra:
Czy mogłaby Pani podać namiary na ten wyrok TK ? Żeby się ustosunkować do tematu, musiałbym spojrzeć na wyrok.

Pewnie chodzi o wyrok TK z 9 lutego 2010 r. sygn. P 58/08;)

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie, w jakim wzrost wartości nieruchomości odnosi do kryterium faktycznego jej wykorzystywania w sytuacjach, gdy przeznaczenie nieruchomości zostało określone tak samo jak w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przed 1 stycznia 1995 r., który utracił moc z powodu upływu terminu wyznaczonego w art. 87 ust. 3 tej ustawy, jest niezgodny z art. 2 i art. 32 Konstytucji.


Grażyna Żak-G:
Jerzy Kopyra:
Ciekawych tematów poruszonych przez gospodarza forum jest wiele, ja odniosę się do jednego z nich, tj. możliwości ustalania zerowej stawki renty planistycznej przez radę gminy. Przytoczone w odpowiedzi gospodarza grupy przepisy to jeszcze nie wszystko. Opieranie się na samym brzmieniu przepisów to wykładnia gramatyczna, która nie zawsze prowadzi do prawidłowych wniosków. W omawianym przypadku należy wspomóc się innymi rodzajami wykładni, których nie będę tutaj opisywał, aby nie zanudzać nikogo prawniczą terminologią ;-) Powiem tylko, że ustalanie przez radę gminy stawki na poziomie 0% to niedozwolone wkraczanie w kompetencje wójta, burmistrza, prezydenat miasta do ustalania wysokości renty planistycznej i jej pobierania. Jeśli stawka wynosi 0% to nie ma możliwości pobrania opłaty, kompetencja wójta, burmistrza, prezydenta miasta staje się wtedy iluzoryczna...To tylko jeden z argumentów podnoszonych w doktrynie prawa i orzecznictwie. Jeśli ktoś z forumowiczów będzie zainteresowany rozwinięciem tego wątku, mogę przytoczyć stosowne orzeczenia sądowe.

Witam!
Chciałam poruszyć temat wpisywania do tekstu planu stawki procentowej dla istniejącej zabudowy( wyrok trybunału dotyczący naliczania opłaty planistycznej dla terenu- zabudowy,która w poprzednich planach( uchylonych) była już objęta planem,ą przeznaczenie terenu się nie zmieniło w nowym MPZP.

Czy wyznaczając np obszar zabudowy MN,który obejmuje istniejące działki MN wraz z budynkami-należy dla całego obszaru naliczyć stawkę procentową,czy istniejącą zabudowę wyodrębnić i obszar planowanej ograniczyć jedynie do terenów nie zagospodarowanych.?

Wprawdzie rentę planistyczną nalicza jw.. burmistrz.....ale tekst planu jest
po uchwaleniu"prawem miejscowym" i występują w tym wypadku dwie podstawy prawne.Michał C. edytował(a) ten post dnia 28.08.10 o godzinie 23:56

konto usunięte

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

I właśnie o ten wyrok chodzi.
W opracowywanym aktualnie MPZP w wyznaczonym obszarze MN 75% obszaru to nieruchomosci których przeznaczenie w uchylonym planie było takie samo.
25 % powierzchni to nowe tereny wyznaczone pod MN.
I moje pytanie,czy nie należy tego obszaru rozdzielić wprowadzić odpowiednie stawki procentowe.
Adam Kostuj

Adam Kostuj specjalista ds.
technicznych

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Mam pytanie.

Czy na odprowadzenie deszczówki z pow. 0.14ha do wód gruntowych jest potrzebne pozwolenie wodnoprawne?

konto usunięte

Temat: Pytania i odpowiedzi dot. procedury planistycznej

Kwestia pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie wód deszczowych do gruntu zależy od rodzaju tych wód - czy są traktowane jako wody czyste (z dachów i terenów zielonych) czy jako ścieki (np. z placów składowych, dróg o nawierzchni twardej, etc.). Na wprowadzanie wód czystych nie potrzeba żadnego pozwolenia, na wprowadzanie scieków jest ono niezbędne, niezależnie od wielkości powierzchni z jakiej pochodzą.



Wyślij zaproszenie do