konto usunięte

Temat: planowanie przestrzenne w innych krajach

witam, czy orientuje się może ktoś z was jak wygląda planowanie przestrzenne w Holandii ?
Filip S.

Filip S. Owner/General
Designer -
UrbanConsulting

Temat: planowanie przestrzenne w innych krajach

Paweł S.:
witam, czy orientuje się może ktoś z was jak wygląda planowanie przestrzenne w Holandii ?


A co Paweł wybierasz się coś im poplanować?:)

konto usunięte

Temat: planowanie przestrzenne w innych krajach

nie ;) ale dowiedzialem sie ostatnio, ze maja bardzo dobrze rozbudowany system planowania, niestety nigdzie nie ma zadnych informacji... jedyne co na razie znalazlem to:
http://www.sharedspaces.nl/pagina.html?id=7345
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=36864Paweł S. edytował(a) ten post dnia 16.01.09 o godzinie 12:09
Monika Kozanecka (Skrzypczak)

Monika Kozanecka
(Skrzypczak)
urbanista -
planista
przestrzenny -
energetyka,
infrast...

Temat: planowanie przestrzenne w innych krajach

Paweł S.:
witam, czy orientuje się może ktoś z was jak wygląda planowanie przestrzenne w Holandii ?


Z tego, co się orientuje to Politechnika Poznańska wysyła studentów architektury, chcących robić specjalizację w planowaniu przestrzennym do Holandii. Może tam warto poszukać info.
pozdrawiam

konto usunięte

Temat: planowanie przestrzenne w innych krajach

wczesniej udalo mi sie zdobyc troche informacji.. moze kogos zainteresuje:

W Holandii zakres planowania przestrzennego określa ustawa „Spatial Planning Act” oraz „National Spatial Planning Agency” z 1965 roku. W 2007 roku pojawiła się ważna nowelizacja tej ustawy „Revision of the Spatial Planning Act of 1965”. Główne zainteresowania w planowaniu przestrzennym Holandii skupiają się wokół ludzi, ekonomii, środowiska przyrodniczego i jego ochrony. Władze miasta tworzą wiążące tzw. “land use plans”, czyli planu użytkowania terenów. Wyższy szczebel odpowiedzialny jest za tworzenie wizji oraz nadzór. Po nowelizacji ustawy system planowania w Holandii cechuje przede wszystkim: krótkie procedury, jasny podział kompetencji oraz mniejsza kontrola jeśli jest to konieczne. Najważniejszymi instrumentami w planowaniu są: wizja strukturalna, lokalny plan użytkowania terenu oraz decyzja projektowa. Wizja jest dokumentem strategicznym ustanawiająceym pewien porządek. Nie jest prawnie wiążący, tworzony na podstawie koordynacji krajowych, regionalnych i lokalnych. Natomiast lokalny plan użytkowania terenu obowiązuje zarówno na terenach zabudowanych jak i niezabudowanych, gdzie stanowi podstawę do wydawania zezwoleń. Procedura tworzenia nowego lub zmiany istniejącego planu to czas około 24-26 tygodni. Może to być szczegółowy plan lub bardziej ogólny, obowiązuje aktualizacja przynajmniej raz na 10 lat. Decyzja projektowa jest wydawana bardzo szybko dla pilnych projektów, w przypadku gdy nie ma jeszcze planu użytkowania terenu. Regulacja użytkowania gruntów w ramach planu wynosi 5 lat, wiąże się to z krótkimi procedurami (ograniczone prawo do odwołania). Ważnym elementem w planowaniu przestrzennym jest strefowanie wokół zakładów związanych z przechowywaniem i produkcją substancji niebezpiecznych. Otatnio trwa również dyskusja na temat wyznaczania stref wokół infrastruktury technicznej.


Polityka przestrzenna jest realizowana na różnych poziomach, gdzie każdy szczebel posiada własną odpowiedzialność. Ustawa z 1965 roku oparta jest na założeniu, że zasady planowania polityki powinny znaleźć drogę w fizycznych planach władz lokalnych, mniej lub bardziej automatycznie. Jednak na skutek pewnych wydarzeń nie zawsze odbywa się to płynnie i szybko. Stosunki między różnymi szczeblami rządu, na przykład, stały się bardziej ekonomiczne. Doprowadziło to do wzrostu przeciwstawnych interesów. To samo dotyczy relacji między rządem a społeczeństwem. Organizacja planowania przestrzennego w związku z tym musi ulec poprawie i musi być w stanie przystosować się do zmieniającej się roli rządu centralnego, kierownictwu prowincji i władz lokalnych w realizacji polityki planowania przestrzennego. Ważnym kryterium w organizacji planowania przestrzennego jest to, że uprawnienia muszą być wykonane na odpowiednim poziomie - najlepiej najniższym
- w przypadku gdy wszystkie skutki danej decyzji mogą być nadzorowane. Władze lokalne posiadają mniej nadzoru i więcej swobody w interpretacji polityki przestrzennej.
W niektórych sytuacjach, administracja centralna i prowincje mogą jednak przejąć kontrolę. Ważne cele polityki opracowywane przez rząd centralny i prowincje muszą być realizowane sprawnie i szybko.

Holandia jest niewielkim krajem, który stale się zmienia w globalnym świecie. Polityka przestrzenna musi reagować na tę sytuację. Ważne jest, aby patrzeć w przyszłość
z teraźniejszości i przeszłości przy opracowywaniu obecnych planów wykorzystania gruntów. Polityka przestrzenna zapewnia silną pozycję miast i tętniących życiem obszarów rolniczych. Polityka musi brać pod uwagę ochronę ważnych krajowych i międzynarodowych wartości krajobrazu i historii kultury oraz zwiększenia bezpieczeństwa publicznego, jednocześnie pozwalając na realizację "przestrzeni dla rozwoju". Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Przestrzennej doradza Minister Gospodarki Mieszkaniowej, Planowania Przestrzennego
i Ochrony Środowiska, szczególnie w wypełnianiu obowiązków przy ustalaniu i realizacji spójnej polityki rządu dla Niderlandów w zagospodarowaniu przestrzennym. Narodowa Strategia Przestrzenna jest głównym produktem ds. Polityki Przestrzennej i określa politykę przestrzenną do 2020 roku. Dokument zawiera wdrażanie programów, które wprowadza się od czasu do czasu. Podobnie, Akt Planowania Przestrzennego jak również wykorzystanie gruntów podlega rewizji. Kolejnym zadaniem Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Przestrzennej jest ocena polityki przestrzennej w połączeniu odpowiedzialności do niższej izby parlamentu.
Narodowa Strategia Przestrzenna przesunęła nacisk w polityce ds. Polityki Przestrzennej z "ograniczeń" na "promowanie rozwoju". Zdolność do rozwoju jest głównym priorytetem. Przekłada się to na mniej szczegółowe regulacje przez rząd centralny, mniej barier i większą swobodę dla innych szczebli rządu, członków społeczeństwa oraz rynku. Takie podejście jest zakotwiczone w Krajowej Strategii Przestrzennej. Wspólne działanie od początku polegające na integralnej wizji przestrzennej na danym obszarze ułatwia osiągnięcie wysokiej jakości i sprawiedliwego podziału kosztów i korzyści. Członkowie społeczeństwa, władz rządowych i firm na szczeblu lokalnym i regionalnym będą w stanie zapewnić silne, prężnie się rozwijające miasta i gminy.
Narodowa Strategia Przestrzenna obejmuje wdrażanie agendy. Jest to nowy instrumentem w celu powiązania celów zawartych w dokumencie do aktualnych
i planowanych kierunków rozwoju. Kwestie poruszone w agendzie obejmują centralne priorytety inwestycyjne, skutki polityki w zakresie planowania i zagospodarowania lokalnych systemów oraz wykorzystanie istniejących instrumentów. Tego rodzaju podejście jest niezbędne ze względu na rosnące znaczenie i potrzebę współpracy między różnymi stronami zainteresowanymi w rozwiązywaniu problemów przestrzennych. Głównym tematem jest integralny rozwój lokalnych obszarów. Muszą one być rozwijane w ramach "planowania dla rozwoju".
Rząd centralny stawia czoło skomplikowanym kwestią przestrzennym w północnym
i południowym skrzydle Randstad (silnie zurbanizowana zachodnia część Holandii),
w krajowym "Zielonym Sercu" oraz w południowo-wschodniej Brabancji. Różne ministerstwa zajmują się rozwiązaniem tych problemów. Dla każdego obszaru gabinet tworzy program, który skupia główne kwestie inwestycji przez samorządy lokalne i prywatne strony. Szeroka współpraca rządu, cała koordynacja, harmonizacja i podejmowanie decyzji są pod nadzorem rządu centralnego. Minister lub sekretarz stanu wykonuje każdy program oraz ponosi odpowiedzialność za dobrą harmonizację projektów w fazie przygotowawczej
i wdrażaniu.
Społeczeństwo, przedsiębiorstwa i organizacje codziennie mogą podejmować inicjatywy na rzecz poprawy jakości przestrzennej. Dyrekcja Generalna ds. Polityki Przestrzennej chce zapewnić więcej miejsca dla takich inicjatyw poprzez stworzenie dobrych warunków dla rozwoju obszarów.
Znajomość polityki przestrzennej wymaga dodatkowych inwestycji w wiedzę
i umiejętności przez samorządy. Dyrekcja Generalna ds. Polityki Przestrzennej chce odgrywać tutaj dużą rolę ułatwiając znajomość poprzez rozwijanie wiedzy na temat planu. Pierwszym miejscem jest „front Office” do wymiany informacji na stronie internetowej Ministerstwa Mieszkalnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska. Informacje na temat polityki przestrzennej są tutaj oparte na życzeniach samorządów.
Od 1 sierpnia 2004, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Przestrzennej składa się z trzech wydziałów polityki i jednego centrum usług.
Istnieje także „Reo”, który jest pewnym łącznikiem pomiędzy rządem centralnym, władzami regionalnymi i sektorem rynku. Departament ten zna regiony i posiada sposoby do realizacji projektów o znaczeniu krajowym i tworzenia programów, które pomogą spełnić krajowe cele polityki przestrzennej.Paweł S. edytował(a) ten post dnia 18.01.09 o godzinie 21:07

konto usunięte

Temat: planowanie przestrzenne w innych krajach

dorzucam jeszcze 2 linki do artukulow z regioportalu zwiazanych z planowaniem w innych krajach:

http://regioportal.pl/pl28/teksty282/partycypacja_spol...

http://regioportal.pl/pl28/teksty323/rozwoj_uczestnict...

Następna dyskusja:

Planowanie przestrzenne pod...




Wyślij zaproszenie do