Krzysztof
Chmielnik
niezależny ekspert -
specjalista z
zakresu komunikacji
sp...
Temat: Park Rozrywki, czy może Agora
(fragment większej pracy autorstwa Jolanty Chojnackiej studentki socjologii))Socjologiczny fenomen Manufaktury wynika z jej szczególnego kontekstu, a więc z braku tradycyjnego rynku w mieście o aspiracjach nie tylko miasta przemysłowego i robotniczego, ale także kulturalnego i uniwersyteckiego. Manufaktura wypełniając urbanistyczną i poniekąd społeczną pustkę zaspokaja wielkomiejskie aspiracje Łodzian. Dlatego jest czymś więcej jak parkiem rozrywki. Uzupełnia Łódź jako semantyczne miasto o niezbędny desygnat – rynek. A siła spełnienia tej potrzeby wspiera się o autentyczne budynki z autentyczną historią. Historią z której Łodzianie pragną być dumni.
Dlatego Manufaktura mimo pozorów nie jest rodzajem Disneylandu, czy super hotelu wAcapulco. Nie jest też świątynią konsumpcji jak galeria „Złote tarasy” w Warszawie lub „Stary Browar” w Poznaniu. Swoimi cechami i funkcjami bliższa jest Staremu Rynkowi Karkowa i Wrocławia. Mimo, że relatywnie młoda i nowa, w przestrzeni społecznej właśnie takie ma znaczenie dla Łodzian.
Jednocześnie trzeba pamiętać, że Manufaktura jest w trakcie powstawania. Ocenie zatem możemy poddać jedynie zamysł i jego pierwsze kształty. Można się spodziewać, że zarządca Manufaktury może do obecnego projektu wnieść wiele aspektów, które z jednej strony wynikają z nie do końca znanych zamierzeń, a z drugiej z analizy dotychczasowych skutków oddziaływania tego co już w Manufakturze jest.