Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Nie znalazłem żadnego ogólniejszego wątku na temat kolei, tak więc zakładam nowy temat, bo chcę się podzielić swoim doświadczeniem z Kolejami Śląskimi.

Przedwczoraj jechałem z Katowic do Strzelec Opolskich. No i już jechałem nowymi Kolejami Śląskimi.

Wsiadałem na Załężu, gdzie nie ma kasy, więc musiałem kupić bilet u konduktorki. Tylko że KŚ nie docierają do Strzelec, tak więc pani mi mogła sprzedać bilet tylko do Gliwic. W Gliwicach miałem na przesiadkę 8 minut. Na szczęście jedna kasa była bez kolejki, tak więc zdążyłem kupić bilet do Strzelec (zaraz za mną zrobiła się długa kolejka podobnych desperatów). Konduktor w pociągu do Strzelec (Przewozy Regionalne) na moje pytanie odpowiedział, że gdybym nie zdążył kupić biletu w gliwickiej kasie, to musiałbym mu zapłacić 5 zł za wystawienie biletu w pociągu. Znaczenie bowiem nie ma to, że na stacji bez kasy rozpocząłem *podróż*, tylko to, że do danego pociągu wsiadłem na stacji, gdzie kasa jest, czas na przesiadkę jest nieważny.

Cena do Strzelec wynosiła 4 zł (KŚ) + 9,50 (PR) = 13,50, a jak się nie zdąży kupić biletu w Gliwicach, to dodatkowe 5 zł w PR.

We wrześniu cała podróż według internetowego rozkładu jazdy kosztowała 13,60 zł (PR).

Po południu jechałem z Gliwic na Załęże. Bilet można kupić w budce KŚ przed budynkiem dworca, kosztował 4 zł. Ten sam bilet na kurs KŚ w kasie PR kosztuje 6 zł. A w kasie PKP IC nie da się biletu kupić wcale.

Nie pomyślałem, żeby w kasie KŚ zapytać, czy mogę kupić bilet od razu np. do Krakowa (z Gliwic do Katowic KŚ, a dalej PR), tak więc nie wiem, czy można to załatwić w jednym okienku.

Koleje Śląskie wzorem PKP też nakładają na pasażera dla mnie dziwny obowiązek podchodzenia na czoło pociągu do konduktora po bilet. W Czechach bowiem pasażer wsiadający na stacji bez kasy może od razu zająć miejsce gdziekolwiek, a czeka na przyjście konduktora. A konduktor ma obowiązek ciągle chodzić z jednego końca pociągu na drugi i z powrotem, sprawdzając (i sprzedając) bilety. W polskich pociągach konduktor tylko raz na kurs przejdzie pociąg, a resztę czasu spędza w swoim przedziale.

Tak przy okazji w Zabrzu widziałem wagony Czeskich Kolei z konduktorami KŚ i tabliczkami Częstochowa-Gliwice, tak więc KŚ albo czasowo wynajmują wagony ČD, albo je może nawet kupiły, ale jeszcze nie zdążyły przemalować.

Wniosek: powstanie KŚ pasażerom przynajmniej na razie życia nie ułatwiło. Oczywiście wina nie jest tylko po stronie KŚ, bo w mediach pojawiały się informacje na temat, jak PR i związki zawodowe specjalnie rzucają Kolejom Śląskim kłody pod nogi.

konto usunięte

Temat: Kolej na kolejną kolej

zbyt zawiłe to..... martw się człowieku jak chcesz jechać ;)

oczywiście powinno tak być,ze pasażer wygodnie siada a konduktor podchodzi i bilet sprzedaje,ewentualnie samemu mieć możliwość np.zakupu w pierwszym wagonie....Karina W. edytował(a) ten post dnia 06.10.11 o godzinie 14:19
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Kolejne doświadczenie. Jechałem KŚ z Załęża do Gliwic, wsiadałem o 17, wracałem o 20.53. Pytałem konduktora, czy mogę od razu kupić i bilet z powrotem. - Tak, można. Wystawił bilety i zażądał 11,10 zł. - Dlaczego tyle? Ile kosztuje bilet z Katowic do Gliwic? - Cztery złote. - A z Gliwic do Katowic przecież również 4 złote, więc 2 razy 4 = 8 zł, skąd więc 11,10 zł?

Odpowiedź mnie zadziwiła: żeby móc wystawić bilet powrotny, na który jest zniżka 15%, to musi mi wystawić do Gliwic bilet liniowy (a nie strefowy), który jest droższy. Z tak korzystnej oferty zrezygnowałem i kupiłem bilet tylko tam za 4 złote, a bilet do Katowic kupiłem w budce KŚ przed budynkiem gliwickiego dworca.

Szczerze mówiąc, spodziewałem się, że konduktor mnie poinformuje, że bilet powrotny nie jest dla mnie cenowo korzystny.

konto usunięte

Temat: Kolej na kolejną kolej

Karina W.:
zbyt zawiłe to..... martw się człowieku jak chcesz jechać ;)

oczywiście powinno tak być,ze pasażer wygodnie siada a konduktor podchodzi i bilet sprzedaje,ewentualnie samemu mieć możliwość np.zakupu w pierwszym wagonie....

Coś, co na zachodzie jest oczywiste u nas takie już nie jest... Kiedyś zapomniałem się i czekałem (jak to w zwyczaju w czeskich czy austriackich kolejach) na konduktora by kupić bilet To rzeczony konduktor mnie opieprzył, że dlaczego do niego nie przyszedłem... po mojej sugestii, jak to w Czechach wygląda, próbował mi dociąć, że Czesi są bardziej zdyscyplinowani. No to się odciąłem, że polscy kolejarze wprost przeciwnie i firma wygląda jak wygląda... vor Gott, zacznę łazić za konduktorem i prosić ich o oznaczenie mi biletu. Już któryś raz z kolei jak jadę pociagiem PR, to NIKT nie raczy przyleźć. A jest ich zawsze dwóch/dwoje.

Tak z ciekawości oblukałem rozkład jazdy - miało być więcej połączeń. Póki co, na tablicy rozkładu jazdy jest bardziej kolorowo :-)

Dobrze, że przesiadłem się na auto. Ja mam dość takich szopek, wolę płacić za benzynę :-)
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Damian P.:
próbował mi dociąć, że Czesi są bardziej zdyscyplinowani. No to się odciąłem, że polscy kolejarze wprost przeciwnie i firma wygląda jak wygląda... vor Gott, zacznę łazić za konduktorem i prosić ich o oznaczenie mi biletu.

Coś w tym jest. Na trasie z Częstochowy do Katowic konduktor PR przechodził pociąg tylko raz. W KŚ na trasie z Gliwic do Katowic ani raz (nikt mi sprawdził biletu, a siedziałem gdzie pośrodku). Natomiast w Czechach konduktor ciągle kursuje z jednego końca pociągu na drugi i z powrotem. No i jak pisałeś: w czeskich pociągach możesz spokojnie usiąść i czekać na konduktora, jak on przyjdzie do Ciebie, żeby poprosić o wypisanie biletu.

konto usunięte

Temat: Kolej na kolejną kolej

Luděk V.:
pośrodku). Natomiast w Czechach konduktor ciągle kursuje z jednego końca pociągu na drugi i z powrotem. No i jak pisałeś: w czeskich pociągach możesz spokojnie usiąść i czekać na konduktora, jak on przyjdzie do Ciebie, żeby poprosić o wypisanie biletu.


Bo w cywilizowanych krajach kolej jest dla pasażerów a w PL pasażer dla pociągu...
Rafal D.

Rafal D. Obsługa celna,
ochrona środowiska,
optymalizacja
gospodar...

Temat: Kolej na kolejną kolej

a ja jezdze czesto i juz nie raz konduktorzy smigali po pociagu KS .... ale fakt starje przyzwyczajenie maja siedziec i czekac li tylko ciezko byloby biegac z konca na koniec i wszystkim bilety sprzedac miedzy gliwicami a katowicami gdzie stacja co 5 minut i ludzi tez dosc sporo to prawie tak jak w metrze

konto usunięte

Temat: Kolej na kolejną kolej

W środę musiałem skorzystać z pociągu. Trafiłem do Inter Regio - zapłaciłem 9 zeta za przejażdżkę w stylu retro z Katowic do Zabrza. Konduktor sie nie pojawił. Chyba bał się linczu za spóźnienie... wracałem nazad - to samo. W KŚ nie miałem przyjemności jeszcze być.
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Jolanta I.:
Bo w cywilizowanych krajach kolej jest dla pasażerów a w PL pasażer dla pociągu...

Bardzo pomstowałem na czeskie koleje, póki nie poznałem polskich...

konto usunięte

Temat: Kolej na kolejną kolej

Luděk V.:
Jolanta I.:
Bo w cywilizowanych krajach kolej jest dla pasażerów a w PL pasażer dla pociągu...

Bardzo pomstowałem na czeskie koleje, póki nie poznałem polskich...

...a my je tu stawiamy czasem za wzór punktualności, czystości i wysokiego poziomu obsługi klienta.
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Przejęcie przez Koleje Śląskie wszystkich połączeń w aglomeracji miało być "szalonym wyzwaniem", ale chyba nikt z władz województwa nie spodziewał się aż takiego szaleństwa. Wciąż nie wiadomo, na jakich zasadach będą kursować pociągi międzywojewódzkie, czy uda się skompletować potrzebny tabor i czy wściekli związkowcy nie zablokują ostatecznie KŚ wjazdu na tory - pisze Tomasz Głogowski
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,12230665,Kl...

Ciekaw jestem, jak skończy się operacja przejmowania wszystkich połączeń w GOP przez Koleje Śląskie. Szczególnie boję się tego: Bezprecedensowy krok zjednoczył wszystkich związkowców tak skutecznie, że 1 sierpnia organizują pikietę pod siedzibą Przewozów Regionalnych w Warszawie, domagając się cofnięcia decyzji o likwidacji zakładu na Śląsku albo przynajmniej zapewnienia, że KŚ przejmą automatycznie wszystkich kolejarzy z PR.
Magdalena D.

Magdalena D. Specjalista
ds.marketingu,
content marketing,
SEO

Temat: Kolej na kolejną kolej

Mam mimo wszystko nadzieję, że się dogadają. KŚ idealne nie są, ale jednak lepsze od PR i fajnie byłoby, gdyby ktoś wreszcie podjął w tym zakresie decyzje dobre głównie dla pasażerów.

Temat: Kolej na kolejną kolej

Nie robi na mnie wrażenie alarmu zwiazkowców, nawet "zjednoczonych" - utrata etatów związkowych jest ich główną motywacją. Oczywiście zostaje problem zatrudnienia pracowników, ale jaki sens ma przejmowanie wszystkich? Zwłaszcza, że część z nich zatrudniona jest po znajomości i solidarności koleżeńsko-kolejarskiej.

Nikt dziś nie ma wątpliwości, że restrukturyzacja górnictwa była potrzebna. Była to dużo większa operacja likwidacji miejsc pracy, były odprawy, z pomocą PAIIZ powstały inwestycje, część osób musiała się przekwalifikować.

I tu jest to samo na mniejszą skalę. PKP /PR nie potrafią od lat zreformować się i wykorzystują swój monopol, by domagać się większych kwot niż w umowie, szantazując, ze nie pojadą. Zatem czas najwyższy skończyć z takim podejściem. KŚ docelowo nie będą jedynym przewoźnikiem, wejdą zagraniczni. A nieudolnym Przewozom Regionalnym ten pociąg do racjonalizacji odjeżdża.Paweł N. edytował(a) ten post dnia 01.08.12 o godzinie 13:25
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Będzie remont torów z Katowic do Gliwic
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,12525992,Re...

Zaciekawił mnie tam fragment: "Obawiamy się, że przez remont możemy stracić nie tylko pasażerów, lecz także część przychodów. Odzyskanie jednego i drugiego będzie potem niemożliwe - mówi Marek Worach, prezes Kolei Śląskich.
Spółka zaproponowała więc PKP PLK inne rozwiązanie: całkowite zamknięcie linii od czerwca do sierpnia 2013 roku i błyskawiczny remont, który miałby być prowadzony nawet nocami. Pociągi KŚ mogłyby kursować wtedy przez Kochłowice.
"

Oraz "Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PLK, mówi, że spółka nie może się odnieść do propozycji KŚ, bo nie zdecydowano jeszcze, w jaki sposób remont linii z Katowic do Gliwic zostanie ostatecznie przeprowadzony."

Faktycznie nie rozumiem wypowiedzi rzecznika PLK. Przecież propozycje trzeba zgłaszać i rozważać PRZED zapadnięciem decyzji, w jaki sposób zostanie przeprowadzony remont. A nie dopiero PO zapadnięciu decyzji.
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Mam nadzieję, że jutro nie będzie takich (ani innych) problemów, bo chcę pojechać do Gliwic.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,13026136,Dy...
Rafal D.

Rafal D. Obsługa celna,
ochrona środowiska,
optymalizacja
gospodar...

Temat: Kolej na kolejną kolej

Luděk V.:
Mam nadzieję, że jutro nie będzie takich (ani innych) problemów, bo chcę pojechać do Gliwic.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,13026136,Dy...

do Gliwic to chyba w miare normalnie smigaja , ja dzisiaj w dwie strony bez problemu .... zawsze zostaje bus :)
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

Mróz jest podobno przyczyną dzisiejszych utrudnień Kolei Śląskich. Magdo, bardzo Cię proszę, czy mogłabyś...?
Luděk V.

Luděk V. tłumacz
polsko-czeski

Temat: Kolej na kolejną kolej

No i takim pociągiem dziś jechałem. Lokomotywa PKP Cargo, jeden wagon wypożyczony z Czech. Ale w sumie nie ma na co narzekać. Staliśmy wprawdzie na korytarzu, ale było ciepło, było gniazdko 220V, gdyby ktoś chciał podładować komórkę.

Obrazek


Obrazek


Wieczorem w Gliwicach jednak okazało się, że chyba zlikwidowano kasy PKP IC, tak więc nie można kupić biletów i miejscówek do Pragi (zawsze lubiłem kupować w Gliwicach, bo nigdy nie było żadnego problemu, w Katowicach ciągle im się coś nie podobało, raz trzeba okazać czeski bilet, raz można sprzedać bilet tylko do "Zebrzydowic", a nie do "Zebrzydowic Gr."). Pani w budce Kolei Śląskich mówiła, że ona nic nie wie na temat kas na dworcu (budki KŚ są przed dworcem, a nie na dworcu).

Spotkałem tam jakieś państwo z Wodzisławia, którzy też byli zaskoczeni zamknięciem kas PKP IC, bo przyjechali specjalnie po to, żeby kupić bilety do Szczecina. Podobno te bilety można kupić w dawnych kasach PKP IC (gdzie jednak zamalowano napis Intercity), ale kasy działają tylko chyba do 19.00. Ani oni informacji też nie otrzymali od żadnego kolejarza, tylko od pana, który na dworcu sprzedaje przeterminowane gazety.

konto usunięte

Temat: Kolej na kolejną kolej

Doprawdy nie rozumiem jak ktoś taki mógł pełnić funkcję prezesa KŚ:

"Prezes spółki odpowiedzialnej za kolejowy paraliż na Śląsku - Marek Worach - podał się w środę do dymisji. Powód? Sprawa karna o działanie na szkodę firmy, którą kierował przed laty. - Ukryłem to - przyznał
Worach prezesem KŚ został w kwietniu 2011 r. Na stanowisko - bez konkursu - powołał go należący do PO Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego W sierpniu prezes dostał 21 tys. zł nagrody.

"Gazeta" ustaliła jednak, że Worach zataił przed marszałkiem, iż ma sprawę karną, w której jest oskarżony o działanie na szkodę Kopex Leasing Service. To firma, którą kierował w latach 2001-02. Prokuratura oskarżyła go m.in. o to, że za 1,5 mln zł kupił sprzęt warty zaledwie 144 tys. zł.

Proces Woracha ma się zakończyć 20 grudnia. Sąd, wydając wyrok, będzie musiał wziąć pod uwagę stan jego zdrowia psychicznego (choroba obecnie w stanie remisji). Według lekarza "nie mógł on w pełni świadomie i swobodnie wyrażać woli i podejmować decyzji". Kolejni biegli potwierdzili problemy psychiczne, ale uznali, że był on świadomy podejmowanych decyzji.

Wcześniej inny sąd - w sprawie cywilnej - też brał pod uwagę taką opinię w sprawie Woracha. Chodziło o roszczenia jego byłych pracowników. Przez wiele miesięcy od ich wynagrodzeń nie odprowadzano składek ZUS. Zgodnie z prawem pracownicy chcieli je ściągnąć z majątku szefów firmy. Z uwagi na ograniczoną świadomość Woracha sąd oddalił ich powództwo.

- Gdybym wiedział o sprawie karnej, Marek Worach nie zostałby prezesem Kolei Śląskich - powiedział nam wczoraj zaskoczony marszałek województwa śląskiego Adam Matusiewicz."


http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,13039387,Pr...

Co najmniej dziwne, że nie rzadko zatrudniając szeregowego pracownika wymaga się np.zaświadczenia o niekaralności.....brak słów.
Magdalena D.

Magdalena D. Specjalista
ds.marketingu,
content marketing,
SEO

Temat: Kolej na kolejną kolej

No to się porobiło... włącznie z tym, że marszałek odchodzi :/



Wyślij zaproszenie do