konto usunięte
Temat: specjalnie dla WAS - MYLENE FARMER :)
Otrzymałem wiele próśb :) i maili, tak więc... temat specjalnie dla WAS o Mylene, jej twórczości. Żeby było ciekawiej, będę tu umieszczał informacje na temat poszczególnych utworów, inspiracje, konteksty jakie zostały użyte, nawiązania do sztuki, filmu, historii,literatury. Kto chce, niech czyta i się rozwija.Zaczniemy sobie od hitu końca lat 80tych "Sans contrefacon"
http://www.youtube.com/watch?v=YFMWX_ikJ5Y klip, ciekawe czy ktoś wie jaka tam gra aktorka ;)? Dodam, że wybitna i że ze Szwajcarii :)
http://www.youtube.com/watch?v=_JHh2vU1zeQ wystep live (niesamowity)
Tekst utworu przypomina swoją formą i budową - autobiografię. Jest to jednak opowieść oparta o kontekst XVIII wiecznej historii Francji.
Un mouchoir au creux du pantalon
Je suis chevalier D'Eon
Głównym bohaterem tekstu jest Charles Genevieve Louis d'Eon zwany Le Chevelier d’Eon. Jest to postać historyczna. Dyplomata, szpieg XVIII wiecznej Europy. Pracował również jako polityk oraz agent specjalny Ludwika XV. Już wtedy w celach szpiegowskich przebierał się za pannę Lia de Beaumont. Postać Charleviera D’Eon była ściśle związana z tzw. sekretem króla „secret du Roi” zwanym również czarnym gabinetem. Był to tajny gabinet króla Francji Ludwika XV, realizujący cele polityki zagranicznej Francji w Europie Wschodniej w latach 1745 – 1774. Powstał jako kanał poufnej komunikacji z państwami, z którymi Francja prowadziła wojnę (wojna o sukcesję austriacką),a jego istnienie ujawniono dopiero na tydzień przed śmiercią króla.
Za panowania Ludwika XVI, w celu uniknięcia więzienia (konflikt z ambasadorem) Charles, zaczął żyć i ubierać się jak kobieta. Jego prawdziwą płeć ustalono dopiero po śmierci. Umarł w 1810 roku w Londynie. 49 lat swojego życia przeżył jako mężczyzna, 33 jako kobieta.
Wracając jednak do teledysku, który jest parafrazą "Pinokia" oraz popularnego komiksu "Mały cyrk"
Teledysk porusza dwie, równoległe sobie tematyki,
eonizm, czyli upodobnianie się do osoby płci przeciwnej poprzez ubiór i zachowanie w celu osiągnięcia określonych korzyści, satysfakcji emocjonalnej (metratropizm podwójnej roli) bądź seksualnej (transwestytyzm fetyszystyczny). Z kolei postać z wideoklipu to lalka, która przemienia się w człowieka, zmieniając również swoją płeć, o czym traktuje transseksualizm. Spoiwem obu zjawisk, jest w piosence, problem akceptacji, a także brak zrozumienia dla ludzi, którzy chcą żyć inaczej.
Ponieważ trzeba wybierać
prosto mogę to powiedzieć
Bez fałszerstwa(Niezaprzeczalnie)
Jestem chłopcem
i dla jakiegoś imperium (systemu)
Nie chcę się rozbierać
I jeszcze ciekawostka :
„Od melancholii cmentarzysk do niedostępnych marzeń o obojnactwie. Mylene nie zawaha się przed wypchaniem spodni chustkami do nosa, aby, bez imitacji, wyglądać jak chłopiec.
Mylene Farmer: To prawda, kiedy byłam mała, pewna osoba powtarzała mi "Mylene wyglądasz jak ładny chłopiec", ponieważ tak naprawdę miałam raczej niski głos, który usilnie zdołałam zmienić z czasem. Co wcale nie oznacza, że nie akceptowałam swojej płci. Jednak przyznam, że etap socjalizacji i dojrzewania psychicznego człowieka, jego samoidentyfikacji płci, odkrywanie własnej seksualności w kontekście barier mentalnych i społecznych, zainteresowały mnie"
Jeżeli chodzi o image, to początkowo inspiracją Mylene była fikcyjna postać Lady Oscar zwana inaczej Francoise De Jarjayes lub La Rose de Versailles (róża z wersalu).
To historia pewnej dziewczyny rozgrywająca się w XVII w., we Francji. Lady Oscar była młodą kobietą, którą ojciec ukształtował jak chłopca, bo nie chciał mieć córek. Dziewczyna poszła do wojska, stając się wkrótce kapitanem straży królewskiej, zajmując się ochroną Marii – Antoniny. Tam nastąpiła mentalna i fizyczna przemiana głównego bohatera.
Francoise De Jarjayes był(a) bohaterem filmu rysunkowego i historii, która została napisana i zrealizowana przez japończyka Riyoko Ikeda w 1972 r., początkowo jako komiks - manga, który w błyskawicznym tempie odniósł przeolbrzymi sukces na całym świecie. Następnie na jego podstawie, powstał serial, a później film, musical i sztuka teatralna. Zarówno sama opowieść jak i umiejscowienie akcji oraz złożony profil psychologiczny bohatera, dość trudne tematy jak biseksualizm czy też samoidentyfikacja własnej płci, a także kontekst historyczny i prawdziwe wydarzenia, czynią z niej prawdziwe arcydzieło gatunku.
Postać Lady Oskar to klasyczny przykład modelu, jaki stworzył w 1955 roku seksuolog J. Money, dokonując rewolucji w naukach z zakresu seksuologii i psychologiiSebastian Cwilag edytował(a) ten post dnia 30.12.08 o godzinie 01:45