konto usunięte

Temat: Marketing 3.0 – pomysł na serwis Web 2.0

Witam,

Chciałem przedstawić pomysł systemu, który mógłby umożliwić zbudowanie bazy zawierającej pewne i pełne informacje o produktach. Baza byłaby budowana zbiorowo przez internautów zgodnie z ideą Web 2.0. Dzięki temu można by było umieścić w niej informacje nie podawane przez producentów w opisach produktów. Poprawność danych byłaby zapewniona dzięki możliwości dyskusji na temat każdej informacji w przypadku wątpliwości odnośnie jej poprawności.
Pomysł ten można traktować jako rozszerzenie porównywarek cen, takich jak Ceneo.pl, na inne cechy produktów niż cena. Porównywarki cen umożliwiają znalezienie sklepu sprzedającego najtaniej wybrany produkt. Proponowany system umożliwiłby znalezienie produktu, który najlepiej spełnia nasze oczekiwania spośród wszystkich w danej kategorii. System mógłby działać w podobnym modelu biznesowym co porównywarki cen.
Szczegóły pomysłu znajdują się na stronie: http://www.consensualknowledge.net/semmarket_pl.html. Pomysł nie jest prosty, ale według mnie jest realny i może przynieść dużo korzyści. Przedstawiam dokładny opis mojej idei, bo mam nadzieję, że pobudzi ona do myślenia w kierunku tworzenia bardziej użytecznej wiedzy w Internecie. Proszę o przemyślenie i opinie:)Dariusz Daćko edytował(a) ten post dnia 09.02.09 o godzinie 22:07
Maciej W.

Maciej W. przedsiębiorca

Temat: Marketing 3.0 – pomysł na serwis Web 2.0

jest już web 2.0 cokupic.pl, społeczność kupujących. Mają w swojej bazie danych już ponad 100 000 produktów.

konto usunięte

Temat: Marketing 3.0 – pomysł na serwis Web 2.0

Dziękuje za informację. Zapoznam się dokładnie z cokupic.pl w najbliższych dniach. Cechą wspólną jest to, że kupujący uczestniczą w opisie produktów. Jednak na pierwszy rzut oka wydaje się, że przede wszystkim ogranicza się to do dodawania komentarzy/krótkich recenzji. Moim zamiarem było umożliwienie opisu specyfikacji produktów przez kupujących. Na przykład chciałbym wiedzieć które laptopy mają matową matrycę. Wydaje się, że w cokupic.pl dane techniczne produktów dostarcza jedynie zespół Allegro. Nie są one edytowane przez społeczność i dlatego są niezbyt rozbudowane. Nie ma możliwości sprawdzenia które notebooki mają matową matrycę. Sprawdzę jeszcze zagraniczne odpowiedniki cokupic.pl.
Najlepszą bazę jaką do tej pory znalazłem ma Komputronik. Na stronie http://www.komputronik.pl/szukaj,idk,107/, po zaznaczeniu checkboxa "typ ekranu", można zawęzić wyszukiwanie do danego typu matrycy. Niestety co trzeci laptop nie ma uzupełnionej tej cechy. Dzięki możliwości społecznościowej edycji cech można by było bardzo szybko uzupełnić te wartości. Dzięki temu że podawałoby się wartości cech, można by je było wybierać z listy cech zdefiniowanych wcześniej dla danego pola (tak jak to jest w Komputroniku). Pole "typ ekranu" w Komputroniku ma następujące możliwe wartości: "błyszczący (glare)" i "matowy (non-glare)".
Podawanie cech miałoby jeszcze jedną zaletę w stosunku do komentarzy. Serwisy z komentarzami muszą być lokalizowane tj. są osobne serwisy: anglojęzyczny, polskojęzyczny, niemieckojęzyczny itd. Natomiast serwis z cechami mógłby być wspólny dla wszystkich języków. Załóżmy że użytkownik w polskim UI podałby, że dla laptopa "HP Compaq 6735s (FU371ES)" cecha "typ ekranu" ma wartość "błyszczący". Wystarczyłoby zdefiniować nazwy cech oraz ich wartości w różnych językach:
angielski: screen type: glossy, matte
polski: typ ekranu: błyszczący, matowy
<inne języki>: ...
Teksty byłyby automatycznie tłumaczone. Jeśli użytkownik wybrałby wersję angielską, to zobaczyłby że dla "HP Compaq 6735s (FU371ES)" cecha "screen type" ma wartość "glossy". Wystarczy że tylko jedna osoba wypełni wartość w dowolnym języku, a będzie ona widoczna dla wszystkich ludzi we wszystkich językach.Dariusz Daćko edytował(a) ten post dnia 07.11.08 o godzinie 00:10

konto usunięte

Temat: Marketing 3.0 – pomysł na serwis Web 2.0

Przejrzałem funkcje cokupic.pl i doczytałem o social shopping. Można powiedzieć, że cokupic.pl ułatwia wybór produktu i sprzedawcy dzięki temu, że zawiera:
- subiektywne opinie użytkowników o produktach (najważniejszy element w cokupic.pl, większość skopiowana z ceneo.pl)
- dane techniczne produktów (dostarczane wyłącznie przez zespół cokupic.pl)
- recenzje produktów (z zewnętrznych źródeł, o laptopach np. z serwisu notebooki.pl)
- moduł social shopping - zakupy internetowe z pomocą znajomych (można dowiedzieć się co kupili lub polecają inni użytkownicy itp.)
- integrację z ceneo.pl, Allegro - umożliwiają odnalezienie sprzedawcy sprzedającego najtaniej wybrany model

A więc web 2.0 nie zastosowano do danych technicznych i recenzji. Opinie jak we wszystkich serwisach nie są bardzo wiarygodne. Moja propozycja dotyczy zastosowania Web 2.0 do zbierania i udostępniania internautom wiarygodnych informacji. Najłatwiej można to zrozumieć na przykładzie danych technicznych. Jednak można ją zastosować także do innych informacji standardowo wyrażanych w komentarzach/opiniach na przykład: awaryjności urządzeń, problemów z konfiguracją czy obsługą, wad i zalet itd.

Przejrzałem też szybko znam.to oraz sondi.pl - konkurencyjne serwisy ocen. Serwisy powstały w tym samym czasie co cokupic.pl i chyba nie mają żadnych dodatkowych funkcji. Znam.to zawiera na razie mało danych. W obu systemach nie można samemu edytować danych technicznych produktów.Dariusz Daćko edytował(a) ten post dnia 07.12.08 o godzinie 21:32
Łukasz Łoboda

Łukasz Łoboda Programista,
Freshmind Sp. z o.o.

Temat: Marketing 3.0 – pomysł na serwis Web 2.0

Sam kiedys twrozyłem serwis tego typu, ale angielskojęzyczny. Dariuszu problem polega na tym że ludziom nie chce sie szukac specyfikacji, do tego sprobuj sam ręcznie wprowadzic informacje na temat np notebooka, sam zrozumiesz ze nazwa jednego produktu odnosi sie do 30 jego wersji ktore mozesz odróżnic 20 znakowym typem. Przykładowo mój Acer Aspire 9303WSMi jest w 4 wersjach, o delikatnie innych parametrach. Same sklepy czasem zapominaja o takich szczegółach w specyfikacji, a gdy ludzie dorywaja sie do edycji robi sie konflikt. Dodatkowo mnogość typów produktów jest wielka. Dla mnie ogromnym problemem było samo okreslenie parametrów, ponieważ zastosowanie i18n wymagało osłownikowania wszystkich parametrow i takim sposobem okazało sie ze dostane do recznego wklepania prawie 1000 parametrów. Bolesne..
Ruch słaby, bo ceneo i inne zaspamowały Googla, problem z zapewnienem poprawności (w koncu czy bedziesz recznie weryfikował czy specyfikacja jest poprawna). faktycznie sporo z tych sklepów działa na zasadzie firma zatrudnia robola do recenzji a on sobie pisze.

konto usunięte

Temat: Marketing 3.0 – pomysł na serwis Web 2.0

Tez mysle ze ludziom nie bedzie sie chcialo wklepywac calych specyfikacji, co najwyzej moga chciec podac link do niej, jesli znajda na Internecie. A wszystkie tego rodzaju systemy przynosza korzysc, kiedy duzo ludzi wprowadza informacje.

Ludzie natomiast sa lepsi w podawaniu subiektywnych opinii, krotkiej ocenie. Ja jako uzytkownik bylbym na przyklad zainteresowany funkcjonalnoscia jaka oferuje Pluribo (http://tech.slashdot.org/firehose.pl?id=752761&op=view), ktora mozna strescic, cytujac:
1. The web is a great place for product reviews
2. But who has time to read through them all?
3. Pluribo scans the text automatically...
4. And generates an instant summary!
Jesli tam poszperasz jest nawet plugin do Firefoxa, zeby przetestowac jakto dziala.

Alternatywne rozwiazanie to zaoferowanie ludziom mozliwosci tagowania produktow za pomoca tagow strukturalnych (kategoria:tag), np. ekran:matowy, ekran:swietny, ekran:maly, dysktwardy:glosny, gdzie system nie tylko pozwala wygodnie podawac te informacje (definiowac kategorie i tagi), ale tez agreguje ta informacje po danej kategorii.



Wyślij zaproszenie do