Adam W.

Adam W. Technical Consultant

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Witam,
Mam do zrealizowania projekt dotyczący integracji OCS 2007 z VOIP w firmie. Nie posiadamy własnej centralki pbx czy pstn, wszystkie te elementy są u operatora. Operatorem jest integralnet, u nas stoją tylko telefony VOIP. Sprawa wydaje mi się skomplikowana, z tego względu, że właśnie te elementy nie stoją u nas, a w założeniach technicznych OCS jest to raczej wymóg, aby to stało na miejscu. Myślałem nad SIP trunkingiem do operatora, ale wydaje się to raczej nie wykonalne (wątpie czy netia by to umożliwiła), a z działem technicznym trudno się raczej dogadać. Ma ktoś jakieś doświadczenie w tej materii? Wszelkie sugestie są mile widziane.
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Postaw sobie między Netią a OCSem coś, co wiadomo,że współpracuje poprawnie z każdą z tych rzeczy - np. asteriska, i tam zarządzaj usługami w sposób odpowiedni - z jednej strony dla netii, z drugiej strony zbuduj trunk SIP dla OCSa. Będzie wygodnie i elastycznie, a pozatym bezproblemowo ;-)
Adam W.

Adam W. Technical Consultant

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Jakub Klausa:
Postaw sobie między Netią a OCSem coś, co wiadomo,że współpracuje poprawnie z każdą z tych rzeczy - np. asteriska, i tam zarządzaj usługami w sposób odpowiedni - z jednej strony dla netii, z drugiej strony zbuduj trunk SIP dla OCSa. Będzie wygodnie i elastycznie, a pozatym bezproblemowo ;-)


Problem w tym, że nie mam możliwości kombinowania z tym VOIP'em (dodatkowa linia do netii nie wchodzi w grę). Wiem, że tak jest wygodniej i łatwiej, i taka jest tendencja w projektowaniu rowiązań VOIP (odchodzi nam odrazu np martwienie się o QoS w sieci). Każdy z tych telefonów, co są u nas dogaduje się bezpośrednio z pbx'em w siedzibie Netii (łącze WAN też mamy od Netii,czyli szystko leci do nich jedną nitką WAN). Reasumując, elementy, które powinny być u nas w internal network, leżą u nich. Obawiam się że jak zrobie SIP trunka do Netii, to stracimy możliwość korzystania z sieci normalnie (SIP trunk wiąże się z vpn do operatora). Chyba że puściłbym przez ten tunel wszystko co leci (ciekawe czy byłaby u nich możliwość przekierowywania portów na ich routerze, aby można było normalnie korzystać z sieci jak dotychczas, bez odczuwania, niedogodności, że leci to po vpn. Z kolei pewnie oni musieli by zadbać o QoS dla VPN, bo wiadomo jak jest jakością połaczeń, kiedy leci wszystko po publicu przez naście routerów, mimo kompresji w vpn. MPLS VPN do Netii pewnie by to rozwiązał, ale nie jestem do końca pewny, zresztą to by były dodatkowe koszty zwązane z łączem i odpowiednim sprzętem jakimś Ciskaczem przynamniej w wersji 2800. Poza tym oni musieliby postawić tez swój router dla MPLS'a u nas...

ogólny schemat topologii SIP trunkingu wg microsoftu dla OCS:

ENTERPRISE NETWORK:

Internal Enterprise User--->Front End Server--->Mediation Server--nasz_vpnrouter---

SERVICE PROVIDER NETWORK:
-->vpnrouter_netia---Session Border Controller----->IP-PSTN GW---->pst

Czyli schemat dla nas wyglądał by mnie więcej tak:


vpn do netii
OCS--->ASTERISK---->NASZ_ROUTER----------------->ROUTER_NETIA----->SESSION BORDER CONTROLLER----> IP-PSTN GW-------PSTN

Myślałem też nad tym rozwiązaniem http://www.3cx.pl/centrala-telefoniczna/centrala-pabx.... zamiast asterisk'a, czy ktoś miał okazję się tym pobawić?
HILFE!Adam W. edytował(a) ten post dnia 18.06.10 o godzinie 10:45
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Okej, telefony masz pologowane bezpośrednio w netii, a do OCSa chcesz dodać trunk SIP od tego samego operatora, nie mając trunka.

Realizujesz to wstawiając pomiędzy telefony a netię asteriska, dodatkowo tworząc na asterisku dodatkowy trunk, który wykorzystujesz do podłączenia OCSa.

Schemat wygląda tak

Telefony - -+-- ASTERISK -> NETIA
/
OCS ----+
Adam W.

Adam W. Technical Consultant

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Jakub Klausa:
Okej, telefony masz pologowane bezpośrednio w netii, a do OCSa chcesz dodać trunk SIP od tego samego operatora, nie mając trunka.

Realizujesz to wstawiając pomiędzy telefony a netię asteriska, dodatkowo tworząc na asterisku dodatkowy trunk, który wykorzystujesz do podłączenia OCSa.

Schemat wygląda tak

Telefony - -+-- ASTERISK -> NETIA
/
OCS ----+
Aha. A powiedz mi jak będzie się odbywała komunikacja między asteriskiem a netią? za pomocą jakiego interfejsu?
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Aha. A powiedz mi jak będzie się odbywała komunikacja między asteriskiem a netią? za pomocą jakiego interfejsu?


Protokołu znaczy się? ;-) Normalnie, tak jak dotychczas - SIP - po prostu między telefony a netię wstawisz instancję pośrednią w postaci asteriska, który z obu stron będzie gadał SIPem - zarówno z telefonami jak i z operatorem.

konto usunięte

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

I po problemie. A możesz prezesom jeszcze zaproponować wdrożenie telefonii VoIP w komórkach. W ten sposób sprzętowe telefony VoIP zastąpisz softphoneami w komórkach. Numer stacjonarny i komórkowy w jednym urządzeniu. Wystarczy mała sieci WiFi w biurze, a poza biurem dostęp do 3G. W razie czego służę oprogramowaniem: http://www.centraleitd.pl/o,327,Vippie_softphone_VoIP_...

Po tym, co Jakub zaproponował i z mobilnym VoIP, to awans w kieszeni. Udanego wdrożenia.

Pozdrowienia.
Adam W.

Adam W. Technical Consultant

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Dziękuję za słowa otuchy ;-). Jeszcze mam, wydaje mi się ostatnie pytanie, czy przy takim rozwiązaniu będzie mozna puścić inne protokoły związane z OCS. Wiadome jest, że OCS tych protokołów trochę ma np jak C3P, SRTP, SRTCP, ICE, STUN itd... Dobrze by było, gdyby można je "pchać" na świat. Jak by to wyglądało? Czy to juz jest osobna kwestia, nie dotykająca relacji Asterisk OCS, tylko warstwy niższej (warstwy sieci i portów)
P.S Bardziej znam się na sieciach niz na VOIP, stąd też może moje laickie pytania.
Paweł K.:
I po problemie. A możesz prezesom jeszcze zaproponować wdrożenie telefonii VoIP w komórkach. W ten sposób sprzętowe telefony VoIP zastąpisz softphoneami w komórkach. Numer stacjonarny i komórkowy w jednym urządzeniu. Wystarczy mała sieci WiFi w biurze, a poza biurem dostęp do 3G. W razie czego służę oprogramowaniem: http://www.centraleitd.pl/o,327,Vippie_softphone_VoIP_...

Po tym, co Jakub zaproponował i z mobilnym VoIP, to awans w kieszeni. Udanego wdrożenia.

Pozdrowienia.Adam W. edytował(a) ten post dnia 18.06.10 o godzinie 13:36
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Adam W.:
Dziękuję za słowa otuchy ;-). Jeszcze mam, wydaje mi się ostatnie pytanie, czy przy takim rozwiązaniu będzie mozna puścić inne protokoły związane z OCS. Wiadome jest, że OCS tych protokołów trochę ma np jak C3P, SRTP, SRTCP, ICE, STUN itd... Dobrze by było, gdyby można je "pchać" na świat. Jak by to wyglądało? Czy to juz jest osobna kwestia, nie dotykająca relacji Asterisk OCS, tylko warstwy niższej (warstwy sieci i portów)
P.S Bardziej znam się na sieciach niz na VOIP, stąd też może moje laickie pytania.

Na tym samym serwerze na którym postawisz asteriska możesz postawić serwery ICE, STUN,
możesz też puszczać to odrębnie, do zewnętrznych serwerów tych usług.

SRTP Asterisk 1.8 obsługuje, co do SRTCP nie jestem pewien....

Niemniej, najprawdopodobniej nie będziesz chciał (przynajmniej na początku) tych rzeczy
ruszać ;-)

konto usunięte

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Paweł K.:
I po problemie. A możesz prezesom jeszcze zaproponować wdrożenie telefonii VoIP w komórkach. W ten sposób sprzętowe telefony VoIP zastąpisz softphoneami w komórkach. Numer stacjonarny i komórkowy w jednym urządzeniu. Wystarczy mała sieci WiFi w biurze, a poza biurem dostęp do 3G. W razie czego służę oprogramowaniem: http://www.centraleitd.pl/o,327,Vippie_softphone_VoIP_...

Po tym, co Jakub zaproponował i z mobilnym VoIP, to awans w kieszeni. Udanego wdrożenia.

Pozdrowienia.

Paweł, nie wkręcaj Kolegi proszę. Nie napisałeś najak długo wystarcza bateria np w Nokii E71 używanej po WiFi jako sip endpoint, i jak często będzie traciła rejestrację na switchu przy przeciętnym pokryciu biura sygnałem WiFi. Niezadowolenie użytkowników gwarantowane, sprawdzone empirycznie :).

A mój ogólny komentarz odnośnie projektu jest taki : Nie wchodź w integrację VoIPa z OCSem jeśli nie chcesz przechodzić drogi przez mękę. Nie daj się nabrać na marketing Microsoftu. Nawet projekty integracyjne z systememi oficjalnie supportowanymi i współpracującymi z OCSem jak np Avaya czy Nortel są mocno problematyczne a co dopiero to co Ty kombinujesz. OCS jest jeszcze bardzo mocno niedopracowany w warstwie telekomunikacyjnej i potrafi sprawiać bardzo dużo kłopotów, obawiam się że nawet po postawieniu Asteriska jako 'middleware' to nie będzie bezbolesne. A jeśli jak piszesz jesteś bardziej sieciowcem niż voipowcem to sam tego na pewno nie pointegrujesz w sensownym czasie.

Pozdrawiam
Stanisław P.

Stanisław P. Software designer

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Marcin W.:
A mój ogólny komentarz odnośnie projektu jest taki : Nie wchodź w integrację VoIPa z OCSem jeśli nie chcesz przechodzić drogi przez mękę. Nie daj się nabrać na marketing Microsoftu. Nawet projekty integracyjne z systememi oficjalnie supportowanymi i współpracującymi z OCSem jak np Avaya czy Nortel są mocno problematyczne a co dopiero to co Ty kombinujesz. OCS jest jeszcze bardzo mocno niedopracowany w warstwie telekomunikacyjnej i potrafi sprawiać bardzo dużo kłopotów, obawiam się że nawet po postawieniu Asteriska jako 'middleware' to nie będzie bezbolesne. A jeśli jak piszesz jesteś bardziej sieciowcem niż voipowcem to sam tego na pewno nie pointegrujesz w sensownym czasie.

Popieram jak tylko mogę. Przy wynalazkach ze stajni MS nawet kilkuletnie doświadczenie VoIPowe nie pomaga. Niech sobie MS gada w swojej domenie - z normalnymi PBX'ami w pełni nie zintegrujesz. (dodatkowo dopiero po jakimś czasie dowiesz się o problemach... auto-attendant zrzuca połączenia, długi hold oczekuje keep-alive'ów, OCS nie wie co to SIP proxy, etc. etc)
Jeśli jest jakiekolwiek inne wyjście - zostaw OCS w spokoju.

konto usunięte

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

@Marcin: co do trzymania baterii - masz rację, taka jest specyfika, że moduł WIFi ciągnie energię i doładowanie telefonu w ciągu dnia będzie koniecznością. Ale co do pokrycia siecią WiFi - to nie robi się takich rzeczy na access point za 100 PLN, inaczej sami kładziemy głowę pod topór.

@Stanisław: marketing MS jest silny, ale czasem silniejsza jest decyzja szefostwa o wdrożeniu danego rozwiązania. Jakkolwiek od marketingu MS jest możliwość odwrotu, to od decyzji szefostwa często takiej możliwości nie ma. A masz rację co do tego, że samodzielne zestawienie OCS z VoIP-owymi rzeczami potrafi nastręczać kłopotów.

Osobiście, chociaż sam używam tylko Macintosha, a Debiana do serwerów i MS postrzegam jako monopolistę, nadal widzę ogromny potencjał OCS jako ułatwienie komunikacji. Domena Microsofta jest tak ogromna, zwłaszcza w firmach, że OCS jest dla bardzo wielu naturalnym kierunkiem rozwoju dla systemów komunikacji. I to platformy telekom. będą się musiały bardziej dostosowywać do MS niż odwrotnie. TP SA już jest partnerem MS w zakresie OCS.

konto usunięte

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip


Osobiście, chociaż sam używam tylko Macintosha, a Debiana do serwerów i MS postrzegam jako monopolistę, nadal widzę ogromny potencjał OCS jako ułatwienie komunikacji. Domena Microsofta jest tak ogromna, zwłaszcza w firmach, że OCS jest dla bardzo wielu naturalnym kierunkiem rozwoju dla systemów komunikacji. I to platformy telekom. będą się musiały bardziej dostosowywać do MS niż odwrotnie. TP SA już jest partnerem MS w zakresie OCS.

Ależ zdecydowanie tak, produkt na pewno ma potencjał. Ale moim zdaniem warto w niego będzie wejść dopiero gdy go dopracują w zakresie współpracy ze światem zewnętrznycm i wbudują w niego... dobrego pbxa :). Tak żeby jeden OCS potrafił udźwignąć całość komunikacji w firmie np. zastępując od razu starą centralę telefoniczną zamiast zmuszać Klienta do brnięcia w problematyczną i kosztowną integrację. W końcu to nastąpi, ale póki co Microsoft strzela sobie w kolano wciskając Klientom na siłę OCSa w takiej formie jak w tej chwili. Koledzy z MS namówili w Polsce na darmowe projekty pilotażowe kilka dużych firm i z tego co mi wiadomo Klienci są raczej dalecy od euforii, jakoś nie mogą się dopatrzeć dramatycznego wzrostu produktywności pracowników po uruchomieniu OCSa, który by uzasadnił koszty jego produkcyjnego wdrożenia (a nieskie wcale nie są jeśli chce się to robić wg. wytycznych MSu). Kiedyś to naprawdę może być super produkt, ale na razie moim zdaniem zdecydowany falstart Microsoftu, przynajmniej w warstwie VoIPowej. Trochę to rozumiem, bo przespali VoIPową 'rewolucję' z kretesem i teraz panicznie starają się nadrobić, ale na razie wchodzi to średnio. Zamiast dostosować się do funkcjonujących i zaakceptowanych przez rynku standardów i rozwiązań, postawić na otwartość i łatwość integracji 'ze wszystkim', to chłopakom się przyśniło że czas się cofnął o 10 lat i będą mogli narzucić wszystkim swoje 'wizje' i każdy je przyjmie bez szemrania (casus kompletnego niewypału jakim był Microsoft Responce Point wiele mówi o ich podejściu), a to już nie te czasy! Im prędzej to dotrze do głów strategów i developerów Microsoftu, tym szybciej otrzymamy dobry i funkcjonalny system. A na razie lepiej traktować OCSa jako ciekawostkę i trzymać się z daleka :).
Stanisław P.

Stanisław P. Software designer

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Paweł K.:
wielu naturalnym kierunkiem rozwoju dla systemów komunikacji. I to platformy telekom. będą się musiały bardziej dostosowywać do MS niż odwrotnie. TP SA już jest partnerem MS w zakresie OCS.
Z punktu developera w telekompie który do różnych platform się dostosował mogę Ci powiedzieć, że na szczęście tak nie jest. Zainteresowanie OCSem jest naprawdę małe (z porównaniu do np. Avaya i innych) - i bardzo się cieszę. Ci userzy których mamy są niezadowoleni bo niektórych rzeczy po prostu nie zaimplementujemy bez przepisania Asteriska w znacznym stopniu. Mniejsze firmy dostarczające VoIP najprawdopodobniej powiedzą, że im się po prostu w to wchodzić nie opłaca... szczególnie, że pierwszy request po postawieniu takiej platformy to "czy możemy dostać do was VPN, bo nie chcemy serwera windowsowego na publicznym IP?" :D
Adam W.

Adam W. Technical Consultant

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Jestem zobligowany do projektu z OCS'em, poza tym mam zrobić certa z OCS VOICE, a skoro co nie którzy z Was Panowie twierdzą, że ta technologia jest przyszłościowa, to nie zaszkodzi w nią wejść.

Rozważyłem jeszcze inne rozwiązanie. Jest projekt, który nazywa się 3CX (Microsoft Certified) i podobno nieźle dogaduje sięz OCS. schemat uproszczony:
OCS-----> OCS mediation server--------> 3CX IP+PBX software>__________>IP+PBX netia. Zbuduję na tym laba i zobaczymy jak to sie uda (dam znać za jakiś czas). Inżynier z Netii potwierdził, że SIP trunk jak najbardziej wspierają. Dziękuję wszystkim za sugestie i porady.
pozdrawiam

POPRAWKA: 3CX widzę,że nie wspiera SIP over TCP tylko over UDP, co OCS nie wpspiera, 3CX ma w nosie kodek Microsoftu.... czyli musialbym kombinować i tak z czymś in the middle co robi za "tłumacza" standardowych kodeków... nie chce wiedziec jakie by były latencje.... :-/ a co myślicie o tym ?

https://www.pbxnsipsupport.com/index.php?_m=knowledgeba...Adam W. edytował(a) ten post dnia 20.06.10 o godzinie 13:06

konto usunięte

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Adam W.:
Jestem zobligowany do projektu z OCS'em, poza tym mam zrobić certa z OCS VOICE, a skoro co nie którzy z Was Panowie twierdzą, że ta technologia jest przyszłościowa, to nie zaszkodzi w nią wejść.

No to naprawdę współczuję :). Jeszcze raz: OCS dopiero BĘDZIE ciekawą technologią jeśli MS zmieni strategię dotyczącą VoIP i go bardzo mocno poprawi w tym zakresie, póki co - imho strata czasu. Dlaczego, to już chyba powoli zaczynasz dostrzegać. Lepiej zrobisz po prostu ucząc sie VoIPa w formie używanej przez większość rynku, zamiast tracić czas na certyfikowanie się z kulawej wizji Microsoftu.

3CX nie gada z OCSem, natomiast integruje się z Exchangem (http://www.3cx.com/blog/docs/exchange-server-configura... ) ma oprogramowanie 3CX assistant które załatwia presence monitoring i IM, przyjemnego softphona (od wersji 9 która wyjdzie na dniach również obsługuje video). W ogóle bezproblemowo się integruje, zarówno z innymi centralami VoIP po SIPtrunku(no chyba że ktoś nie używa UDP z niezrozumiałych względów ;) jak i operatorami. Poza tym ma API w http i w C# więc od strony programistycznej też przyjemnie się go integruje z oprogramowaniem 3rd party. Zrobiłem nieco wdrożeń 3CXa i Klienci są z niego naprawdę zadowoleni.
A tak z ciekawości, właściwie to po co Wam ten OCS? Jaka konkretnie funkcjonalność aż tak 'kręci' Management że konicznie chcą Cię wpuścić w ten 'kanał' ?Marcin W. edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 01:11
Adam W.

Adam W. Technical Consultant

Temat: integracja Microsoft Open Communication Server 2007 + voip

Tak naprawdę to wszystko, co w OCS jest możliwe, jest wymagane w projekcie.

Ostatecznie zdecydowałem się na testy OCS+MS Mediation Server+PBXNSIP (który podobno gada bez problemu z OCS i jest supportowane dla OCS).
Powyższe to pierwsza faza, aby wogóle zgadać OCS z VOIP i pretestować SIP trunk do Netii.
II faza to deployment reszty Edge Server, Monitoring Server, Archive Server etc. i wszystkie inne wodotryski związane z OCS.
II faza będzie chyba bardziej przyjemna, bo trzeba będzie tylko pobawić się routerem firewall'em reverse proxy itd. w wartwie sieci(brzmi moze optymistycznie, ale nie przewiduję tutaj specjalnych min pułapek) ;-).
Może w kolejnych wersjach OCS, Microsoft doda w końcu moduł VOIP'owy zgodnie z panującymi w tym środowisku standardami kodekami protokołami itd. Narazie teoretycznie spełnia tę rolę Mediation Server w jakimś sensie, ale to nie to samo co zintegrowany moduł all-in-one.
Testy rozpoczynam na początku następnego miesiąca, aż zwolnią się zasoby na Hypervisorze ;-). Dam znać jak wypadły testy.

Marcin W.:
Adam W.:
Jestem zobligowany do projektu z OCS'em, poza tym mam zrobić certa z OCS VOICE, a skoro co nie którzy z Was Panowie twierdzą, że ta technologia jest przyszłościowa, to nie zaszkodzi w nią wejść.

No to naprawdę współczuję :). Jeszcze raz: OCS dopiero BĘDZIE ciekawą technologią jeśli MS zmieni strategię dotyczącą VoIP i go bardzo mocno poprawi w tym zakresie, póki co - imho strata czasu. Dlaczego, to już chyba powoli zaczynasz dostrzegać. Lepiej zrobisz po prostu ucząc sie VoIPa w formie używanej przez większość rynku, zamiast tracić czas na certyfikowanie się z kulawej wizji Microsoftu.

3CX nie gada z OCSem, natomiast integruje się z Exchangem (http://www.3cx.com/blog/docs/exchange-server-configura... ) ma oprogramowanie 3CX assistant które załatwia presence monitoring i IM, przyjemnego softphona (od wersji 9 która wyjdzie na dniach również obsługuje video). W ogóle bezproblemowo się integruje, zarówno z innymi centralami VoIP po SIPtrunku(no chyba że ktoś nie używa UDP z niezrozumiałych względów ;) jak i operatorami. Poza tym ma API w http i w C# więc od strony programistycznej też przyjemnie się go integruje z oprogramowaniem 3rd party. Zrobiłem nieco wdrożeń 3CXa i Klienci są z niego naprawdę zadowoleni.
A tak z ciekawości, właściwie to po co Wam ten OCS? Jaka konkretnie funkcjonalność aż tak 'kręci' Management że konicznie chcą Cię wpuścić w ten 'kanał' ?Marcin W. edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 01:11

Następna dyskusja:

Szkolenie Advanced Open Sou...




Wyślij zaproszenie do