Temat: Koszty hostingu i domeny.
Dominik Kaptur:
Witam.
Zastanawiam się jak to wygląda cenowo, gdzie firma poza stworzeniem strony oferuje też obsługę hostingu i domeny.
Czyli np. Zlecam firmie stworzenie strony i potem chcę aby firma zajęła się też hostingiem i domeną.
Oczywiście firma sama nie ma w ofercie hostingu, ale korzystała by np. z hekko lub coś podobnego.
W razie jakichś problemów ze stroną zwracam się do firmy, która obsługuję stronę a nie do firmy hostingowej.
Podobnie z domeną, ja się nie znam na DNS i itp. więc chcę aby to firma zadbała o domenę.
Czy w umowie w tym przypadku powinno być zawarte że to ja jestem właścicielem danej domeny a firma zajmuje się tylko obsługą. I w wypadku rozwiązania umowy z firmą, mają obowiązek przekazania domeny do innej firmy wskazanej przeze mnie.
Temat domeny jest jasny jak słońce, zawsze rejestrujesz na siebie.
Firma powinna poustawiać wszystkie parametry związane z domeną, przynajmniej dla usługi wdrożenia strony. A gdy się nie podobają warunki, pakujesz manele bez żadnej łaski.
Natomiast koszt utrzymania Twojej strony przez podmiot któremu zlecasz tę robotę, nie jest zależny wyłącznie od kosztów samego hostingodawcy. Z reguły wybrany przez firmę dostawca hostingu jest już sprawdzony, znane są możliwości i jakość platformy programowo-sprzętowej, którą dostarcza operator i Twoja witryna powinna działać bez zająknięcia od momentu rozpoczęcia wdrożenia.
Przelicz sobie koszt testowania kilku/nastu/dziesięciu dostawców na własną rękę i sprawdzania, czy wszystkie funkcje oprogramowania na której oparta jest Twoja strona, będą działały bez zgrzytów. O zmianie określonych parametrów lub części kodu w oprogramowaniu należy również pamiętać. Oczywiście przerzucanie domeny i zmiany ustawień może nie zajmują dużo czasu, ale same oczekiwanie na rozpropagowanie się tych zmian może trwać i kilkanaście godzin.
Natomiast w kilka/naście dni nie masz szans upewnić się co do jakości świadczonej przez hosting usługi. Ale z pewnością chwycisz o 8 rano za telefon do firmy zajmującej się obsługą Twojej strony, gdy tylko zobaczysz 500-tkę zamiast swojej witryny, albo odbity e-mail.
Na ile wyceniasz swój koszt roboczogodziny z tym związany, przy czym odbierasz telefon niezależnie od pory dnia/roku i do 24-48h rozwiązujesz problem ze 100% skutecznością ?
Dodatkowo czy ujmujesz w umowie takie usługi jak aktualizacja oprogramowania i jego wtyczek (tylko w laboratoryjnych warunkach kończy się to w 3 krokach z rodzaju wczytaj paczkę -> zainstaluj -> zapomnij), długoterminowa optymalizacja, czy naprawa stronki gdy namieszasz w panelu tak, że się wszystko posypie ?
Dominik Kaptur:
I reasumując. Jaki jest koszt tego typu usług?
Wymień wszystkie usługi jakie chciałbyś mieć w pakiecie.