Temat: Outsourcing IT
Chmura ma to do siebie, że nie wiadomo co i gdzie jest.
Rozmycie jest zaletą jak i wadą.
Chmury będą OK jak będą zapewniały dostępność danych oraz pewność, że dane nie zostaną utracone przy dokładnie określonym podmiocie i precyzyjnym zakresie odpowiedzialności co do bezpieczeństwa danych. Inaczej szukaj danych w chmurze ...
Co zaś do outsourcingu...
Nie widziałem aby któryś z prelegentów poruszył wątek kompetencji.
Wbrew pozorom kompetencje wpływają na zagrożenia, dostępność, postęp, jakość itd.
O outsourcingu decyduje polityka lub koszt. Jak jest polityka i kasa - outsourcing nie będzie potrzebny.
Jak jest istotny koszt a nie polityka - będzie outsourcing.
Firmy outsourcingowe mają zespoły kompetencyjne utrzymywania usług.
Świadcząc usługi dla wielu podmiotów oszczędzają koszty obsługi (utrzymania i czasem zakupu) tym podmiotom które są zbyt małe aby posiadać wysoko wykształconą kadrę do specjalizowanych usług.
Podnoszony argument "bezpieczeństwa danych", innowacyjności wewnętrznego IT, kontoli nad danymi itd. ma średnią wagę.
Własne IT z założenia jest średnio albo wogóle niekontorlowalne.
IT kupowane jest kontrolowane na każdym kroku i na wielu płaszczyznach. Im firma outsourcująca się jest mądrzejsza tym ma lepsze warunki w umowach. Od własnego IT nie wymaga się tyle co od kupowanego: płacę - wymagam.
Koszty wdrożenia rozwiązania "innowacyjnego" własym działem IT są znacznie wyższe niż outsourcerem.
Do wdrożenia nowości takie własne IT z reguły zatrudnia firmę, następnie musi się przeszkolić z nowości i ponieść koszty nauki obsługi środowiska. Do grubej awarii i tak woła wdożeniowca. Przestój jest kosztem firmy.
Koszt zakupu technologii dla klienta końcowego jest często wyższy niż dla outsourcera, gdyż ma inne poziomy rabatowania i często licencjonowania.
W zestawieniu z outsourcingiem: outsourcer wdraża lub oferuje technologię z reguły sobie znaną. Robi to własnym, przeszkolonym (na własny koszt) zespołem, świadczy już usługę więc posiada doświadczenie w danym obszarze. Często koszt zakupu rozwiązania dla outsourcera jest niższy. Koszt przestoju firmy jest przenoszony na outsourcera w postaci kar umownych.