Paweł Zbroszczyk

Paweł Zbroszczyk Dyrektor ds. Rozwoju
i Utrzymania
Oprogramowania

Temat: Kary umowne za niedotrzymanie terminu dostarczenia nowego...

Czy możecie podzielić się Waszymi doświadczeniami wg jakich wzorów proponujecie dostawcom nowych rozwiązań - kary umowne za przekroczenie terminu dostarczenia produktu / zmiany.

Zależy mi na tym, aby potencjalne kary motywowały do dotrzymywania terminów, a nie były odbierane głownie jako strata finansowa.
Roman Bieda

Roman Bieda Legal Advisor (radca
prawny) at Maruta i
Wspólnicy spółka...

Temat: Kary umowne za niedotrzymanie terminu dostarczenia nowego...

Witam,

Oczywiśie każdy przypadek jest inny i wszystko zależy od projektu, siły stron itp :)
Proponuję jednak rozważyć takie rozwiązania:
a) obniżenie wynagordzenia "zamiast" kary umownej. Czasemi łatwiej wynegocjować i skuteczniej dochodzić taki mechanizm, jak sie spozni X to wynagrodzenie obniżone zostaje o Y. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku, żeby nie "przedobrzyć" i nie wpaśc w problemy podatkowe. Oczywiśie można to łączyć z klasyzną kara umowną.

b) tak jak w pkt. a) tylko zapisane od "strony pozytywnej". Podstawowe wynagordzenie X, a jak będzie wcześniej zrobione to zostaje powiększone o Y.

c) kara umwona progresywana. OD stosunkowo niskiej za niewilką zwłokę, po oraz wyższą w kolejnych okresach czasu. Np. np 0,5 % wynagordzenie za każdy dzień zwłoki w okresie pierwszych 10 dni, a począwszy od 11 dni w wysokosci 1 % za każdy dzień zwłoki...

d) model progresywny przy odbiorach. Np. jak jakis błąd wystąpi przy pierwszym teści to bez kary, jak ten sam błąd wystąpi przy drugim podejści to kara X, jak ten sam błąd przy trzecim podejści to kara coraz większa. To zabezpiecza przed sytuacja, gdy wykonawca oddaje byle co zeby tylko oddać w terminie ..

Pozdrawiam,
Romek

Pozdrawiam,
Romek

Temat: Kary umowne za niedotrzymanie terminu dostarczenia nowego...

Witaj Roman,

Jeżeli możesz, uprzejmie proszę o podzielenie się spostrzeżeniami:

Czy w większości przypadków SLA, z którymi miałeś styczność, odpowiedzialność dostawcy z tytułu K.C. była wyłączona? Chodzi np. o nienależyte wykonanie umowy, czy rażące zaniedbania, itp.

Dalej, czy standardem jest, że dostawcy wyłączają z umów odpowiedzialność z tyt. siły wyższej, opisanej jako niedotrzymanie warunków, na które teoretycznie nie mają większego wpływu, np. awarie zasilania z winy dostawcy energii, awarie globalne ruchu telekomunikacyjnego, itp.? (oczywiście nie chodzi np. o akty terroru, katastrofy natury i inne podobne).

Jaka w praktyce bywa odpowiedzialność dostawcy (kary za niedotrzymanie jakości), jeżeli nie wyłączy on w umowie konkretnych zapisów K.C.? Czy np. dochodzenie utraconych korzyści w praktyce ma sens?

Pytam, bo coraz częściej klienci pytają o SLA 24/7, gdzie do czynienia mamy z systemem IT przetwarzającym dane wrażliwe lub też bezpośrednio mogącym decydować o bezpieczeństwie mienia i osób.

Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz Sagało
Maciej Hedrych-Ozimina

Maciej Hedrych-Ozimina IT - problem ? jaki
problem ? nowe
wyzwanie
+48_503_970_286

Temat: Kary umowne za niedotrzymanie terminu dostarczenia nowego...

Klient który oczekuje sla na poziomie 24/7 musi smiec swiadomsoic ze realnie jest to 99,9 albo 99,99 lub 99,999 % co wiąze sie z ceną. Należy klientowi uświadomić ze niezawodnośc systemu zależy od chocby nocnych prac - kopie danych, przetwarzanie baz etc.

Po prostu działanie systemu to jest kompromis pomiedzy wydajnościa / sprawnością a nakładami

Przypominam, ze nawet duży operator zakłada okienka serwisowe - jedynie co pozostaje to zdublowac system

Mariusz Sagało:
Witaj Roman,

Jeżeli możesz, uprzejmie proszę o podzielenie się spostrzeżeniami:

Czy w większości przypadków SLA, z którymi miałeś styczność, odpowiedzialność dostawcy z tytułu K.C. była wyłączona? Chodzi np. o nienależyte wykonanie umowy, czy rażące zaniedbania, itp.

Dalej, czy standardem jest, że dostawcy wyłączają z umów odpowiedzialność z tyt. siły wyższej, opisanej jako niedotrzymanie warunków, na które teoretycznie nie mają większego wpływu, np. awarie zasilania z winy dostawcy energii, awarie globalne ruchu telekomunikacyjnego, itp.? (oczywiście nie chodzi np. o akty terroru, katastrofy natury i inne podobne).

Jaka w praktyce bywa odpowiedzialność dostawcy (kary za niedotrzymanie jakości), jeżeli nie wyłączy on w umowie konkretnych zapisów K.C.? Czy np. dochodzenie utraconych korzyści w praktyce ma sens?

Pytam, bo coraz częściej klienci pytają o SLA 24/7, gdzie do czynienia mamy z systemem IT przetwarzającym dane wrażliwe lub też bezpośrednio mogącym decydować o bezpieczeństwie mienia i osób.

Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz Sagało



Wyślij zaproszenie do