Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Od tygodnia może dwóch rozmawiam mailowo z softgames, ale mam trochę mieszane uczucia co do nich. Wydają mi się dość tajemniczy :-) Najciekawsze jest to, że mimo iż moja gra nie odpali się na niczym z Androidem 2.2, uparcie chcą takich materiałów graficznych jakby miał ją pobierać ktoś na nokię 5110 :-)

Temat: Gry w html5

Poszło na FGL i market.js

http://www.marketjs.com/game/csf

Nabieram przeświadczenia, iż lepiej od początku opierać monetyzację nie mobilnych gier HTML5/DHTML na modelu freemium niż licencjonowaniu.
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Zależy jakich gier Przemku. To właśnie typ gry i gameplay zaważa na modelu biznesowym i dalszym rozwoju produktu - niewielu ma świadomość tego co chce osiągnąć, a to bardzo ważne dla publisherów. W przypadku Rafała możliwe, że Sofci chcieli czegoś więcej - tutaj ważna jest inicjatywa i kreatywność twórcy gry ;) Taka nasza cecha - kombinuj ;)
Maciej Sikora

Maciej Sikora Programista
aplikacji
internetowych

Temat: Gry w html5

Nie chcę łamać Waszego zapału, ale wydaje mi się, że model freemium jest raczej dla zaawansowanych gier typu rpg, rts oraz innych rozbudowanych zabaw nie na 15 minut. Raczej mini gry na zabicie nudy w tym modelu nie mają co liczyć, a zaawansowane produkcje o jakich wspomniałem wymagają ogromnego nakładu finansowego i czasowego.
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Nie zabijasz zapału, doskonale wiem o modelu jaki pasuje pod casual :) Jeszcze nie widzieliście naszej najnowszej produkcji, która wyjdzie we wrześniu ;)
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Rafale - korespondowałem już z Mobilizerem - oni bawią się w dystrybucję natywek, a HTML5 jeszcze nie ogarniali ;) Generalnie za opłatą proponują dystrybucję produktu, jego kreację itp działania. Ale nie jest powiedziane w przyszłości się tym nie zajmą. Dlatego właśnie postaraj się dogadać z softami,albo np. Boostermedia z Holandi - własnie z nimi negocjuję. Ta piłkarska gierka jest ciekawa i myślę, że trafisz w odpowiedniego publishera :)Przemysław Szczepaniak edytował(a) ten post dnia 05.09.12 o godzinie 11:30
Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Dzięki za info :-) Z Boostermedia właśnie zaczynam temat, może uda się z nimi jakoś korzystnie dogadać.

Do Mobilizera napisałem maila, z prośbą o jakieś portfolio. Jak się czegoś dowiem to dam znać.
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Spoko, Booster to jeden z publisherów HTML5 - polecam szukać, szukac, bo niełatwo jest ich znaleźć. W zasadzie goście z Boostera sami dziś do nas się odezwali i zobaczymy. Ale np. Mobilizer nie wydaje mi się posiadać modelu pod freemium, dla natywek lepiej spróbować PhoneGap, Gree itp - oni mają spory potencjał i dużą sieć dystrybucji - Gree jest chyba największy na świecie. Polski rynek i dystrybutorzy wciąż kuleją w tym temacie - może za kilka lat coś się ruszy. Najlepiej jest pójść globalnie ;)Przemysław Szczepaniak edytował(a) ten post dnia 05.09.12 o godzinie 11:27
Szymon Piłkowski

Szymon Piłkowski Senior JavaScript
Developer

Temat: Gry w html5

Maciej Sikora:
Nie chcę łamać Waszego zapału, ale wydaje mi się, że model freemium jest raczej dla zaawansowanych gier typu rpg, rts oraz innych rozbudowanych zabaw nie na 15 minut. Raczej mini gry na zabicie nudy w tym modelu nie mają co liczyć, a zaawansowane produkcje o jakich wspomniałem wymagają ogromnego nakładu finansowego i czasowego.

A kojarzysz np. Candy Crush na facebooku? Niby casual, ale po ~godzinie gry sam miałem ochotę kupić młotek. Pewien jestem, ze gra zarabia - na pewno slabiej niz takie farmville, ale mysle ze i naklad pracy sporo mniejszy.
IMHO typ gry nie ma tak wiele wspolnego z zastosowalnoscia modelu freemium - bardziej liczy sie mozliwosc wprowadzenia gracza we "flow" ("combo", poczucie, ze idzie nam dobrze i nabieramy rozpedu, "uczucie, ze moc rosnie, ze przezwycieza się opor" (definicja szczescia wg Nietzschego :D)) i umozliwienie wzmocnienia/kontynuacji tego pasma sukcesow pod warunkiem zakupienia jakiegos zasobu. No i, oczywiscie, trwalosc danych, highscore, wirtualnie nieskonczona rozgrywka + cala social otoczka.
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Pograłem chwilę w Candy Crush - widać, że wysoka jakość wykonania i że grę robił duży developer - na pewno niełatwa w produkcji i nie tania w wykonaniu. Nie ma się co dziwić w tej sytuacji, że jest dobrym produktem. Jedyny model biznesowy jaki w tym casualu daje się zauważyć to reklamy i pewnie z nich jest rev shares pomiędzy FB a developera. Freemium w tej desktopowej produkcji jest zupełnie niepotrzebny - jakość gry i promocja stanowczo bronią ją. Stosowanie freemium w casualach po prostu nie sprawdza się - bardziej należy skupić się na gampley i "flow" o którym mówi Maciek - dzięki temu produkcja zyska traffic - a traffic = $ z reklam.
Co do produkcji - dla małych teamów, bez odpowiednich zasobów wykonywanie tak wysokich jakościowo gier jest prawie niewykonalne. Potrzebny jest zgrany team osób mających pojęcie o wyglądzie, kodzie, budowie gry i osobnego specjalistę od tworzenia wizualki - należy budować "grywalizację" - sposób motywacji gracza do dalszej rozgrywki, zaciekawienia, odpowiedniej budowy pop-upów i zachęcania do kolejnych osiągnięć - tym się wyróżnia dobry casual, że przez kilka-kilkanaście minut wciąga gracza i odrywa od rzeczywistości dla samego funu.
Gry time-management - jak sama nazwa wskazuje wymagają czasu, zasobów i cierpliwości na dni, miesiące rozgrywki - sam już model wskazuje, że czas w niej spędzony będzie wymagał oprócz cierpliwośći także waluty - można grać zarówno za free ale zdecydowanie dłużej, albo przyspieszyć osiągnięcia i wyróżnić się na tle innych graczy. Graczy freemium dzieli się na kilka grup - odpowiednio dopasowany model w grze może znacząco wpłynać na zarobki jak i popularność.

Akurat w naszym przypadku model freemium w podobnej grze typu Bejeweled w HTML5 na mobile nie zadziałał - powód jest prosty budowa gry typu bejeweled polegającej na kilkumintowej rozgrywce uniemożliwia dłuższe dążenie do celu i zakupywanie dodatkowych ułatwień - gra ma służyć kilku minutom rozrywki np. w pociągu, autobusie lub czekając na kogoś. Natomiast nie narzekaliśmy na traffic - w mocospace na początku samym było około 9k odwiedzin dziennie - sama ta liczba pokazuje, że ludzie lubią casuale, ale nie spędzają dużo w nich czasu.
Przekonani jesteśmy w przypadku mobile HTML5, że gry social-time management - te w których gracz musi zdobywać surowce, doglądać rozwoju czy to farmy czy zwierzaków wymaga poświęcenia większej uwagi, czasu a w przypadku rozrośnięcia się rozgrywki do wysokiego skomplikowania także większego nakładu finansowego na przedmioty itp.
Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Jak pewnie niektórzy pamiętają :-), jakiś czas temu zapraszałem do badania użytkowników gier mobilnych w Polsce. Zrobiłem już częściowe podsumowanie na blogu. Zainteresowanych zapraszam do czytania i komentowania ;-)

http://labedzki.blogspot.com/2012/08/mobile-badanie-uz...
Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Ważna informacja dla nas wszystkich - kompilacja w chmurze Ludei jest dostępna od ostatniej nocy :-)

Test na Football Tactics już zrobiony. Efekty są powalające :-) http://labedzki.blogspot.com/2012/08/mobile-kompilacja...
Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Mam wrażenie, że trochę was męczę swoją twórczością blogow'ą :-) ale znowu coś wrzucam. Tym razem kilka rad dotyczących tworzenia i zarabiania na grach mobilnych.

Dla niechętnych wchodzeniu na bloga zamieszczam niżej same wnioski :-)

Jeżeli chcesz zarobić:

- produkuj gry zręcznościowe i platformówki
- wyceniaj je na około 6-10 PLN
- staraj się dostać do działu Featured ze swoją grafiką promocyjną lub pozyskaj dobre recenzje w portalach tematycznych i pamiętaj o facebooku :-)

Więcej na blogu: http://labedzki.blogspot.com/2012/09/mobile-badanie-uz...
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Hej,

Od jakiegoś czasu też prowadzę bloga, w którym nastawiam głównie na tematy związane z obecnymi trendami w HTML5 gamingu, reaguję na ostatnie wydarzenia, bądź szukam odpowiedzi na różnego rodzaju rozwiązania związane grami w tej technologii.

Poświęciłem tym razem nieco uwagi ostatnim wydarzeniom wokół Zyngi i przemyśleniom jakie podejście do social gamingu byłoby najlepsze w przyszłości. Miłej lektury ;)
http://bushidoit.com/2012/10/zynga-laid-off-5-of-its-e...
Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Jeżeli ktoś ma wątpliwości co do wieloplatformowości gier HTML5 to polecam fotkę poniżej :-))))


Obrazek


Na zdjęciu Football Tactics (zrobiony w HTML5) odpalony na nokii e63 z mega starym symbianem. Co ciekawe, da się grać :-) Prędkość porównywalna z działaniem na iOS5 na iPhone 4 :D

Temat: Gry w html5

Może kogoś zainteresuje :)
http://gamefounders.com/#/apply
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Michał Szaniewski:
Może kogoś zainteresuje :)
http://gamefounders.com/#/apply

Brzmi ciekawie - dzięki ;)
Przemysław Szczepaniak

Przemysław Szczepaniak PR & Marketing
Manager (social
media,
społeczności,
gry...

Temat: Gry w html5

Pochwalę się wam Panowie :) Wygraliśmy jedną z głównych nagród w hackatonie BlackBerry Jam Sessions w Warszawie 7 XII 2012 :) Fajna zabawa. Stworzyliśmy w 10 godzinę grę na platformę BB10. Oto krótka relacja na naszym blogu, polecam też poszukać na bbnews.pl.
http://bushidoit.com/2012/12/blackberry-jam-sessions-w...

konto usunięte

Temat: Gry w html5

Ostatnio bawię się WebGLem, canvg, poly2tri, box2d itp. http://www.em8.pl/webgl3/
W planach mam jeszcze niszczenie terenu i obiektów przez CSG i tryb multiplayer. Jak skończę silnik to chyba zrobię coś w rodzaju teeworlds/liero :)
Rafał Łabędzki

Rafał Łabędzki Professional Scrum
Master

Temat: Gry w html5

Gratulacje !!!!
Przemysław Szczepaniak:
Pochwalę się wam Panowie :) Wygraliśmy jedną z głównych nagród w hackatonie BlackBerry Jam Sessions w Warszawie 7 XII 2012 :) Fajna zabawa. Stworzyliśmy w 10 godzinę grę na platformę BB10. Oto krótka relacja na naszym blogu, polecam też poszukać na bbnews.pl.
http://bushidoit.com/2012/12/blackberry-jam-sessions-w...



Wyślij zaproszenie do